Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Førsteklassinger som sitter urolig eller snakker uten å rekke opp hånden fem ganger i løpet av en uke, får ikke være med på hyggestunden fredag. Jeg trodde ikke man drev med slikt lenger - i hvert fall ikke når det gjelder så små barn. Det kan da ikke være mange som får være med på hyggestunden i det hele tatt, hvis det skal følges opp konsekvent?
Jeg synes det er helt sykt når det er snakk om førsteklassinger. De kommer rett fra barnehagen der det er et helt annet system og trenger tid for å venne seg til skolereglene, jeg syns ikke noe om dette.
Straff er vel relativt lite effektivt som pedagogisk virkemiddel, om man ønsker å oppnå noe annet enn barn som adlyder.
Men jeg er litt usikker på hvor ille det faktisk er på ovennevnte skole. Rektor fremstår ikke spesielt bastant, FAU sier de er i grei dialog med skolen og det gis ingen eksempler på hvordan reglementet praktiseres i forhold til elevenes alder/hvor "grensen" går for anmerkning etc. :VG-skeptisk:
Hvis det stemmer, så er det jo helt koko. Tror ikke det er så mange 5 og 6 åringer som er i stand til å tenke at de må huske å rekke opp hånda mandag og tirsdag, eller så får de ikke være med på hyggestund på fredag?
Er det så skrekkelig uvanlig med straffereaksjoner for uakseptabel oppførsel? På skolen til datteren min så må man en tur på Mikke Mus-rommet etter 3 røde kort (ukjent over hvor lang periode). Det har vært delt ut røde kort i hennes klasse, men aldri 3.
Gule kort gis ved banning. Og et par andre ting. To eller tre gule kort gir rødt kort.
Røde kort gis ved slåing, sparking og mobbing.
Dette er helt forferdelig og kommer garantert til å føre til at enkelte elever kommer til å bli utestengt fra kosestunden hver gang. De som ikke får det til får det rett og slett ikke til. Mi frøken kunne lett ha vært en av disse. Hun fyller ikke år før seint i desember og var vimsete og følelsesladd i førsteklasse.
Med fare for å få rine på nakken så hadde jeg aldri akseptert denne formen for sanksjon for mitt barn. Jeg hadde laget ufattelig mye leven i systemet, ja.
Fysj! Det er skrekkelig og har ingen ting med pedagogikk, mestringsfølelse eller positivt læringsmiljø å gjøre. Det vil utelukkende stigmatisere enkeltelever. :mad:
Reaksjoner for uakseptabel oppførsel er greit nok, men jeg synes det virket unødvendig strengt overfor så små barn, slik det framstilles i artikkelen. Og slåing, sparking og mobbing er i en litt annen kategori enn å snakke i timen.
Saken finnes også på NRK sine nettsider, om det hjelper til med å gi saken kredibilitet.
Forøvrig så synes jeg positiv forsterkning kan være en mye bedre vei å gå, hvor hele klassen får oppmuntring etter et visst antall positive reaksjoner. Da blir det fokus på det som er bra, og alle får være med på oppmuntring uavhengig av hvor "flink" den enkelte elev er.
Noe lignende belønning/straff- metode ble brukt av Storebrors tidligere lærer. Funket ikke det grann. Ble bare dårlig klassemiljø. Så fikk de ny lærer med en helt annen tilnærmingsmetode og klassen er endret.
Jeg synes de er for små til den type straff. Jeg har langt bedre erfaring med bruk av f.eks kuler i reagensrør og felles belønning når røret er fullt. Jeg har brukt det i svært urolige klasser på vg. skole, funker som bare det. :jupp:
Eg kjenner eg vert heilt matt, og ikkje så reint lite aggressiv inni meg. Den som fastsatte desse reglane, burde hatt ein tupp i ræva. Det er barn ein snakkar om!
I 1. klasse på vår skule er kravet at ungane skal sitja i ro dei 10 første minuttane i timen, men så kan dei gå litt rundt så lenge dei ikkje forstyrrer medelevane. Læraren meiner at enkelte 1. klassingar ikkje har ro nok i kroppen til å sitja lenger enn det, og at det då er betre om dei tusler litt stille rundt innimellom.
Eg synest det står for lite i denne saken, til at det går an å meine noko om det. Det her verkar veldig forenkla framstilt i den aktuelle lenka.
Det er ei utfordring knytta til det å regulere adferd, før ein begynner med karakter i orden og adferd. Og det er forskjell på straff og å bli fratatt goder. Straff er noko ein blir pålagt i tillegg, dette er å ta fra goder. Bare for å nyansere litt...
Men eg klarer ikkje heilt tru at dette er frå dag ein og for kvar minste ting, for seksåringar som aldri har vore på skulen før. Eg har problem med å tru at det er så rigid som det blir framstilt i denne stutte saken. Eg kan for eksempel gi anmerkning for å snakke i timane, det betyr ikkje at eg alltid gjer det kvar gong nokon snakkar saman. Ein bruker jo litt skjønn, men i det det tipper over i uro, er det fint å ha ein sanksjonsmulighet.
Det står jo at dei har hatt ordninga i eit år og at dei skal evaluere det dette skuleåret.
Det er akkurat det de får, såvidt jeg forstår det jeg har lest riktig.
Har selv erfaring fra den skolen, både personlig og med barn. Jeg har kanskje ikke opplevd den som spesielt streng, men jeg har absolutt opplevd den som inkonsekvent og med en hel rekke upedagogiske, Evt lite gjennomtenkte, tiltak.
Jeg vet jeg har sterke fordommer mot denne skolen, hvordan den har blitt drevet og lærerkulturen, men jeg trodde det hadde forbedret seg de siste årene. Ser ikke sånn ut, selv om det kan være en tåpelig ( og nok en gang, lite gjennomtenkt) konsekvens av frustrasjon. Det overrasker meg altså ikke. Glad for at vi flyttet
Eg har også problem med å tru at det kan vere så rigid, altså. Å inndra goder på grunn av uro, er greit. Å inndra goder fordi ein førsteklassing, første veka ikkje har skjønt å rekke opp handa, høyrest så far our ut, at eg har problem med å tru at denne framstillinga er riktig.
frå NRK
Eg skulle gjerne sett reglementet og hatt andre kjelder enn vg, på akkurat dette.
Gjekk berre ut frå at når det er snakk om straffereaksjoner på den måten, er det vel eit reglement inne i bilete. Eller driv dei berre på og set straffer etter eige forgodtbefinnande? Så om ein lærar her ein dårleg dag/ veka, får ikkje Truls vera med på kosen på fredagen? Og kva skal Truls gjer på mens resten av klassen koser seg? Sitja og sjå på?
Linken over er til nrk altså. Hva vg skriver vet ikke jeg.
Reglene som kan brytes virker å være snakke i timen uten å rekke opp handa, sitte i ro etc. Jeg regner virkelig ikke med at det er slike midler de benytter ved mobbing og mer alvorlig greier heller. :confused:
"Det er ikke lov å gi Trond buksevann. Det blir en strek i boka!"
Jepp, ja, og yes! Felles belønning for fin oppførsel - positiv forsterkning, det funker som oftest mye bedre å holde fokuset positivt.
Ja, barna skal lære sitte stille, rekke opp handa osv osv, men som fler har nevt, her snakker vi førsteklassinger - noen av dem er bare fem år fremdeles, og vil være fem lenge ennå.
Det må jo vere klare reglar. Eg bare lurer på kor du har funne dei, fordi eg synest det er så utydelig det som står i avisene.
Og det er forskjell på å snakke i timen og å bråke i timen.
NRK-lenka og dei tjue andre avisene eg finn på Google viser alle til VG som kjelde, og er svært overfladiske. Eg skulle gjerne sett noko meir utfyllande om dette. Mest fordi eg er nysgjerrig.
Eg vil gjerne sjå desse reglane, viss det stemmer at det dreier seg
Det er liten forskjell på uro og rekke opp handa for en førsteklassing. Modenhetsnivået på fem og seksåringene er så utrolig forskjellig. Om dette systemet hadde vært i bruk i frøknas klasse i fjor kan jeg peke ut minst fire av ungene som mest sannsynlig aldri hadde fått være med på kosetime.
Ett slikt system har ingenting med god pedagogikk for små barn å gjøre. Jeg vet at lignende systemer er blitt prøvd ut i barnehagen (av uvitende assistenter forhåpentligvis). Hvert barn skulle få stjerne på ett ark hver gang de var snill. Tru meg, det var en god del jenter med ørten stjerner og en god del andre uten en eneste en. Det fører ikke noe godt med seg uansett hvordan man snur og vender på det.
Man kommer lenger ved å arbeide felles med hele klassen der fokuset er på å hjelpe hverandre. Man skaper ikke et godt læringsmiljø eller et godt klassemiljø å benytte straff og forskjellsbehandle. Det å nekte et barn inngang til felleskapet på den måten som skisseres over er noe av det vondeste et barn kan oppleve. Uansett årsak. Jeg vil ikke tro det er særlig anderledes for voksne heller.
Hva tenker de at barna skal lære av dette? At det er greit å utestenge noen så lenge en selv opplever at man har en grunn. Hva med barnet som må sitte å se på at de andre koser seg. Hva annet kan vel dette barnet tenke enn å være mislykket og hjelpeløs. Dette er ikke en moderne norsk skole verdig. Ikke engang nannyene på tv er så ondskapsfulle.
Hm, jeg tror det var et reagensrør (:blånn: )iallfall var det et rør jeg fikk på naturfagsalen. Kulene hadde vi også liggende på skolen, og jeg tror det var noe de brukte i matte eller naturfag? Er noen år siden dette...Belønningen husker jeg, da: Film når røret var fullt, og jeg bakte boller/muffins. (Har søren meg bakt mer til sånne klasser enn jeg har gjort til egne unger. :hehehe: ) På slutten av året, når røret var fullt for tredje gang (jeg mener vi hadde oppi en kule for hver halvtime med arbeidsro) var vi på bade/grilltur, sponset av skolen.
Uff, nå kom jeg til å tenke på noen unger i Guttungen sin klasse, og min egen gutt inkludert, da han har en diagnose som bl.a. gir konsentrasjonsvansker... Det å sitte stille, holde munnen lukket, rekke opp hånda og alt slik en forventer barna slal klare, det begynte såvidt å automatiseres i guttungen min nå på slutten av tredje. Og selv for helt diagnosefrie, "normale" gutter og jenter, kan det da holde hardt innimellom - spesielt når du bare er fem/seks år gammel og nettopp har sluttet i barnehagen.
Hva vil det bety på sikt for disse barnas selvfølelse, de som alltid går glipp av kosetimen, fordi de er litt for vimsete, litt for impulsive? :sukk:
Ja, jeg fatter ikke at noen med pedagogisk utdannelse kan stå for noe sånt. De som virkelig tror at dette er veien å gå for å få et godt læringsmiljø og ikke minst trygge, nysgjerrige og lærevillige barn bør ta et oppgjør med seg selv og gå tilbake til skolebenken. Det finnes altså så mange andre måter å arbeide pedagogisk med små barn på at dette ikke burde være et alternativ i dagens skole. Mulig det funker, men det gjorde det sikkert med spanskrøret også.
For all del, eg er mykje meir for positiv forsterkning og belønning. Men eg har vore vikar i klassar (eldre barn), kor ein møter ein lydmur, som det ikkje er mogleg å komme gjennom. Og eg vil halde fast på at det er stor forskjell på uro og på å gløyme å rekke opp handa. Det er og derfor eg etterlyser meir informasjon om kor desse grensene går og kva reglane eigentleg er. Eg synest dette blir framstilt som veldig rigid av media, og dersom det verkeleg er slik VG framstiller det, skjønner ikkje eg heller kva som dei vil oppnå.
Jeg har sagt det før, men sier igjen: Hvordan kan dere bare gå ut fra det som VG (for det er de som er kilden) skriver er Den Absolutte Sannhet? For meg er det like fjernt som at Se & Hør skulle ha skrevet det.
De siterer jo rektoren, han sier at dette ble innført i fjor og at det ettehvert skal evalueres. Nå leser jeg fortsatt på nrk, da...
Er det sånn at man aldri skal tro på noe en leser i vg? Det er en av de største dagsavisene vi har. Jeg er enig i at de ofte tabloidiserer og mangler dybde på en en del av artiklene, men å sammenligne avisa med se og hør er vel litt drøyt. :confused:
Det var et innslag og debatt om dette på Dagsrevyen i dag, men jeg fikk det ikke helt med meg. Hørte bare at det ble diskutert mellom en pedagogikkprofessor og en eller annen fra en kristen tenketank om hvorvidt straff var bra.
Men, i slike klasser har noe utviklet seg feil over lang tid og jeg vil tro det har mer med lærerens evne til god klasseledelse å gjøre enn enkeltbarns evne til å klare å være rolig. Og vil løsningen i slike klasser være å skille ut enkeltbarn og nekte dem å være med på kosestunder? Jeg tror ikke det. Det finnes andre arbeidsmetoder som fokuserer mer på fellesskap, motivasjon og mestring.
(jeg utelukker heller ikke at det er manglende ressurser som bidrar til klasser som er slik du beskriver. I førsteklassen til frøkna hadde de en kontaktlærer og en assistent på 25 unger og de brukte hele høsten på å finne ut at de trengte forterkninger eller på å få det, mest sannsynlig.)
Eg er veldig kjeldekritisk til saker som ser unyanserte ut og kjem frå VG. Ikkje fordi dei utelukkande kjem frå VG, men fordi dei ser unyanserte ut i tillegg. Og det gjer denne.
Eg googla tidlegare i dag, og fann 20 nyhetstreff, som alle refererer til den same VG-artikkelen. NRK inkludert.
Dei gongene eg har komme inn i slike klassar, har det gjerne vore ustabil lærarsituasjon over lengre tid, som er bakgrunnen. Mykje sjukemldingar og utskifting av lærarar, kor eg tilslutt som student blei sett inn som vikar, for eksempel. Så det har du heilt rett i. Men i slike grupper, har eg sakna andre sanksjoner enn at den/dei eleven(e) som er apekatt heile timen skal sitte inne i storefri. For då mister ein pausen sjølv, og dagen blir veldig lang.
Men for all del - det er ikkje der ein starter, første dag i første klasse.
Ja, jeg kan skjønne at slike situasjoner kan være frustrerende og det er vel gjerne når det har gått så langt at læreren blir så motløs at denne tar i bruk metoder som er etisk forkastelige. Jeg synes ikke det er riktig at enkeltelever skal måtte bære byrden av å ha hatt ustabil klasseledelse over lang tid. Et godt læringsmiljø er noe man må arbeide lenge med og ikke noe man skaper over natten uansett hvor god lærer man er.
Det er sant. Men i nokre tilfelle er det og einskildelevar som gong på gong saboterer for fellesskapet gjennom adferd. Dei tilfella eg har sett, har dreid seg om elevar med mange og tunge problem, som er langt utføre læraren sitt kompetanseområde, men som likevel er der og ikkje klarer å forhalde seg til skulen som institusjon.
Eg reagerer på denne all straff/bortfall av goder er forkasteleg-tanken. I ein del tilfelle må ein sjå at adferd får konsekvenser. Og her manglar ein eit sanksjonsapparat i den norske skulen i dag.
Men det er ikkje første utveg, og det å jobbe med klasse-, arbeid- og læringsmiljø i fellesskap er langt viktigare.
Jeg skjønner ikke helt at du kan mene at man skal møte barn med mange og tunge problemer med straff og sanksjoner? Burde det ikke settes inn ressurser som kan hjelpe disse elevene også. Eller skal vi bare gi opp enkelte elever fordi de krever for mye?
Nei, det meiner eg ikkje heller. Men eg meiner at det er mange som blir putta inn i den norske skulen, kor ein verken har apparat eller kompetanse til å følgje dei opp. Og det manglar ressurser til at ein lærar tar seg av ein elev, utan at det går på bekostning av 29 andre, i ein del tilfelle. Eg synest det er veldig vanskeleg, for det kjennest ikkje riktig å "straffe", samtidig har eg sett eksempler på at elevar time etter time har sabotert undervisninga. Når den einaste konsekvensen ein har er å ringe heim, er det ikkje alltid det heller har nokon effekt, det kjem veldig an på heimen.
Det er eit der-og-då-aspekt, med tanke på adferdsproblematikk, som er ganske vanskeleg. Særlig på barnetrinnet. Eg veit ikkje korleis slikt bør løysast. Men dette med disiplin- og sanksjonsmangel er ei utfordring, så eg skjønner kor dette forslaget kjem frå.
Eg meiner at løysinga burde vore tilgjengelege miljøarbeidarar med kompetanse innanfor barnepsykiatri, på ein del skular.
Litt på siden,men det var en ganske fersk fp-bruker som startet en tråd om samme tema tidligere i dag. Jeg så den på jobb, men fikk ikke lest den skikklig. Nå finner jeg den ikke igjen. Noen som vet hvor den ble av?
Eg kjenner ikkje til den aktuelle skulen, og viss denne framstillinga stemmer, er det jo veldig spesielt. Det er det som får meg til å lure på om dette kan stemme.