Ja det vil jeg påstå. Leste en artikkel i dagens VG om skoler som har innført diverse straffer for regelbrudd. Og selvsagt er en rekke mennesker (blant annet foreldre) og hyler opp om at dette er overtramp og at skolen ikke må finne på å gjøre slike tiltak ovenfor englebarna deres.
Men denne holdningen vil jeg faktisk påstå at foreldrene er med på å ødelegge miljøet på skoler og i klasser. For hvis foreldrene hindrer skolen i å ta ibruk sanksjoner. Så vil det og føre til at ungene vil bli mer og mer ustyrlige da det ikke for noen konsekvenser for dem.
Beklager jeg så den tråden først etter jeg hadde skrevet denne.
Apropos belønning til klassen i stedet, dette synes jeg blir feil, for hvis klassen da er uheldig og har noen enkelt elever som ikke følger reglene. Så kan det fort føre til at klassen aldri oppnår noen belløning.
Nope. Det fører til at at det går lenger tid før man får belønningen, men man får den til slutt. Det er som regel en enorm selvjustis i klassene, slik at de som bryter reglene slett ikke får dø i synden. Læreren trenger egentlig gjøre svært lite. :knegg:
Men jeg er enig i at den type "straff" kan være OK for eldre elever. Læreren til min syvendeklassing hadde et lurt forslag til lignende straff for urolige tolvåringer her forleden, men han måtte legge det på is fordi mødrene til de to som definitivt bråker mest syntes det ble urettfeigt at deres sønner ikke fikk være med på alt det gøye som skjedde bare fordi de konstant ødela undervisningen for de andre. Så nå er det ingen som får være med på noe gøy og alle timene er fremdeles bråkete. En vinn-vinn-situasjon for alle parter. :gal:
Men reaksjoner bør man kunne ha på alle trinn, menn litt difrensierte. Man bør selvsagt godta mer av en som akkurat har starta i 1 klasse og en som går i 7 klasse. Men selv en 1 klassing bør etterhver klare og forholde seg til regler på skolen. Og at det faktisk for konsekvenser hvis de ikke gjør det.
Om Os skole sin løsning er den beste er vel en annen sak, men at man tar tak alt fra 1 klasse det mener jeg ihvertfall man bør gjøre.
Jeg synes at sånne som argumenterer som deg har et underlig syn på barn. Som om man tror at noen barn ønsker å bråke. At det ikke er noe annet de heller vil, enn å ødelegge for klassekameratene sine. At det eneste vi kan gjøre med sånne bråkete, selvdestruktive unger er å straffe dem. Få dem til å føle seg underlegne og redde for da får vi disiplin. Drit i hva slags unger vi får. Hva slags unge mennesker vi sender ut i verden etter 10 år med et likt regime.
Når man ser hvor mye problemer det har vært og fortsatt er på skoler, med elever som ikke kan og oppføre seg. Siden det ofte ikke for konsekvenser heller, er det faktisk på tide at man griper tak og strammer opp disiplinen. Til syvende og sist vil det være til alles beste, og ha et læringsmiljø hvor elevene kan konsentrere seg og lære i ro og fred.
Har du skolebarn? Vet du hvor stor forskjell det er på seksåringer? De har antagelig et modningsnivå i første klasse som strekker seg fra 3 til 9 år i modenhet. Noen er født sent på året, kanskje var noen også premature, noen har ADHD eller ulike lærevansker, noen er høyt og lavt, noen er kjemperedde og usikre, noen er bare vimsete, noen har lest i to år og kan alle bokstavene, noen er veldig regelorienterte og skikkelige. Etter noen år er de mer på linje, men i første klasse er det store forskjeller.
Straff som svekker fellesskapet og skaper syndebukker er ikke tingen.
Jeg skrev da og i et senere innlegg at man dog bør difrensiere litt hva som forventes av den enkelte ut ifra alder/klassetrinn. At det er klart man ikke kan forvente det samme av en som akkurat har begynt i 1 som en som går i feks 5 eller 6. Dog bør man kunne begynne og sette krav og til 1 klasssinger etterhvert men i det forsiktige.
Det kom kanskje litt feil ut, var ikke mot førsteklassinger jeg reagerte egentlig. Men det generelt at mange foreldre hyler opp når det stilles krav til barna deres om å oppføre seg på skolen.
Apropos syndebukker, du vil med all sannsynlighet langt lettere skape syndebukker i klassen hvis man har bellønning hvis alle oppfører seg, istedenfor å slå ned på den enkelte som ikke oppfører seg.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.