Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Synlig undertøy hadde jeg ikke orket å bruke tid på å skrive anmerkninger for. Klining er vel heller ikke det største problemet, og blir det det finnes det mange kreative måter å løse det på.
Alt som forstyrrer undervisningen syns jeg det er helt greit at det finnes regler for, men litt klining i skolegården syns jeg ikke er så farlig. Og synlig undertøy og overdreven kløft? Come on. Det er ikke viktig.
Det hadde vel ikke blitt bemerket om det bare foregikk litt bortgjemt i friminutter?
Jeg forstod det som at reglene kom som resultat av at det ble for mye.
Vil man kline på ungdomsskolen tror jeg man får det til uten å gjøre det i fleisen på lærere og andre.
Her på jobben er det veldig mange som sitter med musikk på ørene mens de er dypt konsentrert om programmeringen. Jeg skjønner ikke at de får det til, men de sier det bedrer konsentrasjonen faktisk. Vi snakker da selvsagt om bortimot lydtette høretelefoner og oppgaver som gjøres uten kontakt med andre.
Jeg syns egentlig at reglene var greie nok, noen av de tingene hadde nok ikke jeg hengt meg opp i, men dette er helt innenfor rammen av det jeg, og ungene mine, klarer å innrette oss etter uten å mukke.
Det jeg hevet øyebrynet over var at FAU-lederen reagerte mest på at elevene fikk anmerkning for å komme for seint, det syns han var for drøyt. Det syns jeg er den mest fornuftige regelen. Ikke anmerkningen i seg selv, men det at de ikke får komme inn i timen og forstyrre, men heller sitte på eget rom å jobbe til neste time. Vi har noe lignende hos oss. Kommer du for seint så får du utdelt et gult ark. På det arket krysser du ut enten at du a) har kommet inntil ti minutter for seint og derfor får anmerkning, eller b) kom mellom ti og tjue minutter for seint og derfor får en halv time fravær. Ingen får komme inn i klasserommet før det har gått tjue minutter slik at oppstarten av timen ikke blir forstyrret. Kommer du fem minutter for seint så må du derfor sitte og vente i femten minutter før du får gå til klasserommet. Jeg har til dags dato aldri opplevd at elevene jeg har hatt har mukket på det systemet.
Da jeg jobbet på ungdomsskole, hadde vi inndraging av telefon ved førse gangs bruk i timen. 1. gang = få tilbake telefonen etter timen, 2. gang = få tilbake etter siste time, 3. gang = foreldre må hente ut telefonen på kontoret.
Klining og tafsing i timene synes jeg er helt greit å forby, men ikke i friminuttet. Kleskoder hadde vært kjekt, det, men det snes jeg ikke er noe man kan sette opp sånne regler for. Jeg har hatt regler for det i gymtimene mine -først og fremst fordi særlig en del gutter synes det er veldig ubehagelg og påtrengende å forholde seg til jenter som såvidt dekker til en flik av puppen når de skal ha nærkontakt eller er i uvante kroppsle posisjoner...
Mange ungdomsskoleelever ønsker seg forøvrig skoleuniform. Klespresset er rimelig stort, og ganske mange synes det er lite ok at de må avsløre alt for å se ut som de andre.
Det med at man konsentrerer seg så bra med musikk på øret er en myte spør du meg. Mulig at det fungerer som smurt på selvgående og motiverte elever, for de andre fungerer det som tidsfordriv.
Ei jeg gikk i klasse med på videregående, gikk et år på skole i USA og ble nesten utvist for å gå med singlet fordi skuldrene viste. Sånne tilstander vil jeg ikke ha her.
Ellers er jeg enig med de over.
Jeg lurer litt på hvor mye denne skolen har jobbet med holdningsskapende arbeid før de satte opp reglene. Særlig på de punktene som handler om det de kaller "anstendighet". Jeg syns av prinsipp at terskelen for å gripe direkte inn i klesdrakt skal være svært høy, og at hvis det blir en ukultur med press om å vise puppene eller rompa så bør det jobbes med holdninger først og fremst. Jeg er i det hele tatt ingen stor fan av den typen symptombehandling som den typen regler ofte er.
En myte? Her sitter iallefall minst seks stykker og leverer som pokker. Tror i grunnen det er dager da de har motivasjon på linje med en ungdomsskoleelev, men klart - det er jo forskjell på barn og voksne.
Det handler jo om hele læringsmiljøet. Jeg mener at åpenlys klining, tafsing og veldig utfordrende klær ikke bare er en sak for elevene som har hendene i hverandres bukser, eller lærerene, men også de andre.
Jeg synes ingen av reglene var ekstreme.
Når det gjelder anmerkning for forsentkomming synes jeg det er helt ok, på dette nivået, jeg stusset når de hos oss begynte i 2 klasse. Om barnas læring er foreldrenes ansvar som mange sier, så er selvsagt også å få dem på skolen i rett tid foreldrenes ansvar. Så jeg synes også det er helt ok.
Vi hadde regler for hvor korte skjørt/shorts vi kunne ha på, jentene fikk ikke ha korte topper og guttene fikk ikke gå med singlet. Brøt man en regel måtte man til rektor og fikk på seg en lang t-skjorte med et stort kryss på og teksten "censored". (Jeg antar det var flere sanksjoner dersom dette skjedde mer enn x antall ganger.)
Om ikke tafsingen var plagsom og åpenlyst hadde det vel heller ikke vært behov for regler?
Jeg forstod det i alle fall som at det kom som reaksjon på noe som var et problem. Holdningsskapende arbeid kan jo ha vært drevet ved siden av. Jeg er veldig tilhenger av holdningsskapende arbeid, men har nok med årene mistet noe av troen på at det alene kan funke. Jeg tror rett og slett en del mennesker trenger tydelige regler.
Dette er ikke kamper jeg hadde orket å kjempe. Det er sikkert en årsak til at de innfører de, og vi hadde tilpasset oss. Mellombror har musikk på øret samme hva han gjør for eget behag, men ingen prblem med å skru den av når det blir forventet. Mobiler er lov å ha med på skolen, men skal ligge i sekken avskrudd gjennom skoledagen. Bør heller ikke være noe problem å tilpasse seg. Klining og tafsing bør foregå i det diskre av alle, både arbeidstakere og elever,så helt greit at de lærer at de da skal trekke seg bort. At man kler seg noenlunde anstendig er heller ikke noen ulempe, forskjell på hverdag og fest. Noen går så lettkledd at jeg blir redd de blir syke, men sunn fornuft må jo skoleledelsen bruke da. :fnis:
Jeg er tilhenger av få, men klare regler.
Høres greit nok ut det, selv om jeg synes klining og påkledning var litt spesielt å ilegge forbud mot. Dette med reaksjoner på forsentkomming skulle da vel bare mangle. Viktig ting å lære seg. Når det gjelder musikk på øret så hadde ikke det vært aktuelt i min tid på ungdomsskolen,men det er jo evigheter siden. Tenker at noen nok kanskje konsentrerer seg helt fint med musikk, men helt greit med et forbud siden jeg synes at det er helt greit at mobiler og andre duppedingser ikke trenger å være tatt frem i timene. Min mann programmerer og han hører ofte på hard metal høyt når han jobber (skikkelige øreklokker of course) så det går fint an å konsentrere seg. Jeg sitter i åpent landskap og dersom jeg skal foreta skrivearbeid og gjerne vil sitte i fred så plugger jeg også inn musikk.
Er det for strengt å nekte klining, :Mja, anmerkning vet jeg ikke, men å gjøre oppmerksom på vanlige sosiale spilleregler, som at det kan føles ubehagelig for andre å se noen råkline to cm. fra seg, synes jeg kan være greit. Jeg har jobbet med tenåringer så lenge at jeg vet at det ikke bare er litt uskyldig smånussing det er snakk om i mange tilfeller. :hehehe:
synlig undertøy, Næsj, pick your battles, tenker jeg.
hender nedi buksa på hverandre: Ikke greit. Hører ikkje hjemme i det offentlige rom.
,
legge begrensning på elektronikkbruk: Helt greit. Man får ikke med seg det man skal, og man forstyrrer andre.
anmerke forsentkomming? Virkelig helt greit. Elever som kommer for seint er et kjempeproblem i vg. skole iallfall. Å få noen ramlende inn i klassen når vi er godt i gang med noe, er utrolig irriterende og forstyrrende for både medelever og lærere. Det er ikke så mange år til de skal ut i arbeidslivet (sommerjobb, lærlingplass) så det er helt greit å begynne å tenke på at konsekvenser når man gir blaffen i møtetid o.l.
Er det virkelig foreldre som reagerer på disse reglene, eller er det elever?
Jeg skjønner veldig godt slike regler, og jeg vil egentlig tro at ganske mange innerst inne synes det er litt godt også. Det er et enormt klespress, for ikke å snakke om mangel-på-klærpress i den alderen der. Ikke synlig undertøy kan nok virke litt snerpete selv om jeg på sett og vis forstår det. Men hvis de har et problem med at det er veldig mye klining og åpenlyse seksuelle tilnærmelser på skolen skjønner jeg at de tar tak i det. I timene er det veldig forstyrrende, i friminuttene kan jeg også se for meg at det kan gå utover det sosiale miljøet hvis det blir veldig utbredt/blir en form for press. Jeg regner med de ikke hadde slått ned på dette hvis det var snakk om et par kjærestepar som klinte i en krok i friminuttet.
I arbeidslivet og samfunnet forøvrig blir det forventet at man ikke tar ut trangen sin til å uttrykke seg gjennom klær og oppførsel fullt ut, og slike regler tror jeg man fint kan ha for ungdomsskoleelever også.
Når jeg hører om ungdom så slår det meg ofte at de er barn på noen måter, og 'voksne' på andre måter. De begynner å bli voksne i forhold til kropp og seksualitet, men fortsatt barn i forhold til spilleregler og oppførsel. Mange har et ekstremt behov for frigjøring. Bestemme selv. Alt som var før, gjelder ikke nå. Klassiske opprørstendenser. De er på en måte utenom alt, og tar avstand fra både det barnslige - og det voksne. Men de skal jo bli voksne. Er de voksne på noen måter, bør man også kunne forvente at de opptrer i den retningen på andre måter. Det bør være forvetninger til dem, og noe bør de nesten beskyttes mot. Jeg syntes reglene var helt ok, og at det er behov for slike regler viser jo at ting kanskje har sklidd ut for lenge.
At elevane meinar at desse reglane er uutholdelege, viser vel kanskje berre at det er heilt greitt å innføre dei. Rask gjennomlesing viser meg i grunnen ikkje stort anna enn det som er vanleg skikk og bruk i arbeidslivet og blandt folk ellers (med unntak av musikk på øyret for enkelte jobbar), og det har ingen vondt av å lære seg så tidleg som mogeleg, etter mi meining.
Mine elever får lov til å høre på musikk når de jobber, hvis de har spurt meg først.
Ellers så er vel reglene greie nok. Jeg bryr meg dog ikke om noen kliner i gangen, så lenge de ikke gjør det inne i min time.
Jepp, jeg kan signere alt. Og jeg kan til og med tillate meg å høres så konservativ og gammeldags ut at jeg mener at det hadde vært flott om ungdommene nutildags hadde fokusert hakket mer på undervisningen og hakket mindre på å se supersexy ut. :knirk:
Jeg bryr meg ikke om jeg ser trusekanten til elever, men det kan godt hende at jeg kommenterer det. "Nå tror jeg du mister buksa", eller hvis noen er farlig nær å vise frem pupper så ber jeg de dra opp genseren eller noe sånt.
Regler er en god ting, tenker jeg:)
Reagerer ikke på noen av de nevnte.
(Jeg tilhører sorten som synes det hadde vært greit med uniformer på skolen...:jupp:)
Jaha, hva mener de skal gjøres da? At alle bare skal få komme når de vil? At kronisk forsentkommere skal få forstyrre oppstarten og midt i timen?
Jeg synes det er rart at det er så mye motstand mot regler generelt i skolen, klare regler og disiplin behøves dere store grupper skal fungere sammen. Og gradvis tilnærming til voksen-og arbeidsliv er kanskje ikke så dumt.
På videregående fikk vi ikke komme inn i timen etter 10 minutter og fikk da en hel times fravær eller anmerkning som førte til nedsatt oppførsel-ordenskarakter etter et visst antall.
Jeg synes også det er veldig ugreit med det ekstreme kroppsfokuset som er altoverskyggende, og synes det er helt greit at skolen er et av stedene hvor ungdommer får beskjed om at det ikke er det som er det absolutt aller viktigste her i verden.
Ikke hos andre aldersgrupper heller hvis det er snakk om offenlige sammenhenger og andres påsyn.
Jeg skrev vel et innlegg her på forumet om en flytur for noen år siden. Jeg satt ved midtgangen i et fly og de to som satt innenfor meg var et tydelig nyforelsket par i femtiårene som råklinte og tafset nedi klærne på hverandre hele turen. Jeg følte at jeg burde si i fra, men feiget ut og satte meg heller langt ut mot kanten i setet, lukket øynene og forsøkte å stenge det ute. Hva disse to hadde gjort utenfor min sfære er ikke min buisness, men når det skjer i andres påsyn og blir påtrengende er det på sin plass med grenser.
Eg er veldig einig med Katta angåande sexpress, og eg trur at dette med reglar for å kle seg anstendig kan vere litt befriande for mange som opplever press. Mange jenter etterlyser skuleuniform, fordi dei ikkje sjølv er komfortable med å vise fram like mykje kropp som Alle Andre, men heller ikkje vil skilje seg ut. Då kan det å ha reglar, vere litt godt å lene seg på for dei som ikkje ønsker å gå rundt halvnakne.
Eg reager og på at det er så sterke reaksjoner på å ha regler. Holdninger er viktig, men litt konsekvenser mot å komme for seint og liknande trur eg er viktig. Det forstyrrer, og dei har godt av å lære å komme på tida.
Musikk er eg litt sånn så der til å ha nulltoleranse til. Eg bruker sjølv musikk når eg jobber på arbeidsom med fleire andre, for å lukke ute irriterande snufselydar og liknande frå kollegaer. Eg pleier bruke det litt som belønning, når dei spør om å høyre musikk. Så lenge det er god arbeidsro, er det greit at dei har på musikk, men i det det blir mykje fikling med telefonar eller dei driv med andre ting, er det bort med alle øyrepropper. Så akkurat det synest eg kanskje burde vere opp til den einskilde lærar å vurdere. Men det er kanskje ein slik ting som fører til mykje masing, viss ein seier nei?
Jeg syns det er greit at ungdomsskolen begynner å jobbe med at skolen er en arbeidsplass og at det krever en annen adferd enn fritid. Det har føringer på klær, adferd, og selvsagt på forsentkomming.
Om det er riktig valg av kamper eller ikke, det vet jeg ikke. Men jeg reagerer når foreldrerepresentanter går ut og motarbeider slike tiltak. "Hva?! Skal gullungen ikke engang få KLINE i timen, nå?!?!"
Kjenner jeg knirker litt sammen med Mave, og er enig i Polyanna sin tankegang om at ungdomsskolen, skolen i seg selv, faktisk, en arbeidsplass.
Jeg ser ikke problemet i at det skal være andre regler for påkledning og oppførsel som gjelder på skolen enn i fritiden. Når man kommer på en arbeidsplass, er det ofte en viss kledskode man må følge, man må passe tiden og oppføre seg som forventet av arbeidsgiver. Hvorfor skal ikke skolen kunne forvente noe liknende?
Jeg, og fler fossiler, med meg, sliter faktisk litt med dette i barnehagehverdagen. Vi får ofte unge, uerfarne assistenter, første jobben de har etter skolen - "så de har noe å gjøre, mens de finner ut hva de vil bli."
Mye av hva vi må ta tak i er klesdrakt. Nei, det er ikke ok å gå i bikinitopp/bar overkropp ute, selv om det er sol - du er ikke på stranda, du er på jobb. Møkkete, hullete joggebukser er kanskje deilig å dasse rundt i, de sender ikke akkurat et signal om at du tar jobben på alvor. (Og jeg er snill, jeg tillater joggebukser, så lenge de er hele og forholdsvis reine, mange godtar ikke dette.)
Vi sliter og med assistenter som kommer når det passer dem, og går ti minutter før tida, fordi de bare skal... Jeg har opplevd å komme som nr 2 på jobb, og finne barnehagen med åpen dør, ja, men med lysene av og assistenten sovende på sofaen. Vedkommende fikk høre hvor glad hun/han skulle være at det var jeg som kom, og ikke en forelder.
Mobiltelefon og musikk på øret, det hører pauserommet til. (I hvertfall i barnehagen, det finnes ganske garantert arbeidsplasser hvor slikt ikke er noen hinder for å gjøre en god jobb.)
Å kle seg noenlunde anstendig - og da er det selvsagt en egen debatt om hva anstendig bekledning er, å oppføre seg på et vis som ikke får de rundt til å føle seg direkte pinlig berørt, å komme tidsnok, gjøre jobben sin og holde arbeidsdagen ut, er noe man bør ta for gitt når man kommer ut i arbeidslivet, så hvorfor skal ikke skolen gi en forsmak, en øvelsesarena, nettopp på dette?
Hos oss står det i reglementet at det er opp til den enkelte faglærer. Vi har diskutert det mye, og kommet fram til at det fungerer bra å gjøre det sånn. I noen av yrkesfagene har de lange økter hvor de sitter med selvstendig arbeid, de har lærere de ser ofte i løpet av uka og litt løsere rammer, og da får de ofte lov, har jeg skjønt. I andre yrkesfag er de på verksteder, og da kan det være direkte farlig å ha oppmerksomheten andre steder. Og så er det oss som har fellesfag på yrkesfag og ellers er mye på ST. I de små fellesfagene har man jo kortere økter og det går mer tid til igangsetting og avslutning, og ellers er det jo generelt mange beskjeder og sånt. Jeg gir beskjed om fra første stund at jeg ikke tillater musikk, med mindre vi har lange skriveøkter, og forklarer hvorfor vi må ha det sånn i mine fag. Det hender noen "glemmer seg" i starten, men så går det seg greit til. Det står jo i reglementet at jeg bestemmer, og det er ikke tilfeldig om de får lov eller ikke. Jeg synes det fungerer bra.
Jeg tror også at reglene innerst inne oppleves som en lettelse for mange. Når det er tydelig at ungdommen ikke makter å sette sunne grenser for seg selv, så er det faktisk voksnes jobb å gjøre det. Og det skader aldri med litt perspektiv på "uutholdelig", selv i ung alder. :rolleyes:
Jeg tror at det er et mindretall av foreldre og elever som finner reglene urimelige. De som roper frihetsberøvelse og urimelighet kunne nok med fordel stukket fingeren i jorda og virkelighetsorientert seg litt.
Jeg syns reglene er helt greie. Fint å slippe å se for mye av andres underbukser og bh-er, det har jeg alltid syntes. Musikk på øret i timene visste jeg ikke var lov noe sted. Om det ikke er forstyrrende for den som har det, så kan det fort lekke lyd og forstyrre andre. Pluss at det kan ta tid å oppnå kontakt.
Siden de har den regelen med klining og hender ned i bukser, så antar jeg at dette har vært et problem.
Det stod vel at de var uenig i noen av de andre reglene også, men jeg synes det er ganske spesielt at foreldre reagerer på at skolen reagerer når elevene kommer for sent uansett.
Har forøvrig jobbet på en skole der elevene måtte ringe hjem fra kontoret når de kom for sent. Det var det mest effektive jeg har vært borti for å få bukt med forsentkomming. Å måtte ringe og forstyrre mamma eller pappa på jobb for å si at man hadde kommet for sent på skolen var såpass pinlig for de fleste at de passet tiden etter å ha ringt hjem en gang...
Når Guttungen somler som verst på morgenen, bruker jeg si "greit, men husk at det er du som må forklare for læreren din at du kom forseint fordi det var du som somla!"
Det bruker få en rakett i baken på ham. :humre:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.