Sonja Sockersöt sa for siden:
...
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Bilsnakk.
Sonja Sockersöt sa for siden:
...
Maverick sa for siden:
Jeg skal vise den til fattern, siden jeg pr. nå får låne den gamle passaten hans, mens han selv kjører rundt i en splitter ny en. :snurt:
"Er du ikke glad i meg, pappa? :leppe:"
Neida.
Syrin sa for siden:
Eg har alltid tenkt slik eg da, men har jo ikkje barn i aldersgruppa. Men har tenkt at når ungane skal ut på vegen skal dei i alle fall ha ein trygg bil - eg vil gjerne hjelpe til slik at dei ikkje kjøper seg eit vrak til 10 000.
Kirsebær sa for siden:
Hadde jeg hatt råd så hadde barna fått det beste og tryggeste av alt.
Jeg ser ikke på det som en god løsning å si: Du er 18, du har førerkort, men du får ikke kjøre den bilen du har råd til, fordi den ikke er like trygg som vår nybil.
Men jeg ville selvsagt fraråde det på det sterkeste om de vurderte å kjøpe en bil som ikke når opp til mine krav om trygghet.
Så i praksis vil nok ungene mine i hovedsak kjøre rundt i mindre trygge biler enn meg. Jeg kunne tilbydd meg å bytte bil med dem, men jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller.
Men i teorien er jeg veldig enig. Det dyrebareste vi har bør kjøre med den tryggeste bilen.
Anne C sa for siden:
Hva er en gammel bil egentlig?
Syrin sa for siden:
Tja, den som er eldst av to?
Kirsebær sa for siden:
Det at en bil koster 10 000 kroner er i seg selv ikke nok til å gjøre bilen utrygg, altså. Og biler som ser shabbye ut trenger ikke være utrygge de heller.
Anne C sa for siden:
Men den eldste av de to behøver jo ikke være utrygg.
Kirsebær sa for siden:
Men det som menes er jo at man bør la ungdommen bruke den tryggeste bilen. Om det står den nyeste eller den største trenger vi ikke henge oss opp i, tror jeg .
De ber oss la ungdommen bruke de tryggeste bilene.
Ofte er nye biler tryggere enn eldre.
Tallulah sa for siden:
Jeg er litt tja til dette utspillet. De fleste ulykkene ungdom er involvert i går vel ikke på at bilen er for dårlig, men at de har kjørt for fort for forholdene. Ja, de kunne blitt mindre skadet i en nyere bil, men de kunne blitt enda mindre skadet om de kjørte fornuftigere.
007 sa for siden:
En bil til 10 000,- trenger ikke være et vrak. :rolleyes:
Sønnen min har bli til 12 000,- og den er langt fra et vrak. En Opel fra 1999 som har gått litt mye, men som er nylig EU-godkjent og som er like trafikksikker som min bil.
Poden får ikke låne familiebilen, selv om den kanskje er tryggere enn hans. Om personer under 23 år skal kjøre familiebilen blir forsikringen dyrere enn jeg er villig til å betale.
Anne C sa for siden:
Jeg tror ikke hovedproblemet at disse ungdommene dør er bilen, men måten de kjører på.
Kirsebær sa for siden:
Det er vel ikke så mye tvil om det, men det er ikke så rart at Trygg Trafikk anbefaler de minst rutinerte sjåførene å kjøre de tryggeste bilene heller.
Anne C sa for siden:
Bilparken i Norge er vel generelt ganske gammel er den ikke?
Slettet bruker sa for siden:
Min får ikke den nyeste bilen når han får førerkort. Han får ikke den nest nyeste heller. Han får en egen bil til seg. Den vil være mindre og med vesentlig mindre motor enn den jeg kjører, og jeg tenker at det nok øker sikkerheten en hel del, jeg. Mindre testbehov når den ikke går all verden uansett.
Men han vil få en grei bil altså. Med sikkerhet fra moderne tid.
Anne C sa for siden:
Jeg hadde ikke latt gutta mine bruke min nye bil, den har for stor motor. Det er så vidt jeg klarer å styre meg når jeg kjører, en 18 årig gutt har vel ofte ikke de sperrene. Men de skal ha trygge biler når det blir aktuelt.
celebelen sa for siden:
Men om noen andre kjører inn i dem, blir de fortsatt mindre skadet i en nyere bil.
Det er (heldigvis!) lenge til dette blir en aktuell problemstilling hos oss, men jeg synes det er en god påminnelse til foreldre om at man kan tenke på litt mer enn bare forsikringspremien.
Tallulah sa for siden:
Det er greit nok, men jeg mener fremdeles at det er et mye større problem at ungdommer kjører inn i andre biler, enn at andre kjører inn i dem.
Slettet bruker sa for siden:
Statistisk har du helt rett.
Det er jo akkurat de samme barna som vi legger ubegrenset jobb ned i å finne de rette bilstolene til. Klart de må ha en bil som er dugandes sikkerhetsmessig når de blir større også. De blir jo ikke mindre verdt selvom de blir store.
Teofelia sa for siden:
Jeg leste en statistikk en gang, som viste klare sammenhenger mellom type/årsmodell av bil, og ulykkesrate. Hvis jeg husker rett, så var ti år gammel BMW aller øverst på statistikken.Dette er høyst trolig relatert til hvem som vanligvis kjører ti år gamle BMW-er (unge gutter), men jeg mener at det også ble drøftet litt rundt problemstillingen "bil som er raskere enn gjennomsnittet og fristende å kjøre fort med". Jeg husker ikke om "manglende sikkerhet" også var nevnt.
Teofelia sa for siden:
Men hva er "dugande sikkerhetsmessig"? Er det gitt at en ti år gammel bil er så mye mindre sikker enn en moderne bil, egentlig?Jeg hadde for eksempel følt meg langt tryggere ved å låne bort min trauste Toyota Verso 2005-modell til 18-åringen, enn en liten, snerten, kjapp sportsmodell av siste årgang.
Slettet bruker sa for siden:
Man må nesten vurdere fra bil til bil. En ti år gammel passat er mye tryggere enn en splitter ny mikrofiat etter min mening. Mens en bil med mye hestekrefter jo vil medvirke til et økt testbehov igjen og dermed kunne generere flere og mer alvorlige ulykker enn en liten dings med 0,8 liter motor å slå i bordet med.
Jeg ser for meg at når arvingen skal ut på tur så blir det aktuelt med en audi a2 eller noe i den duren. Eller tilsvarende VW. Den er ikke så stor og tung, men testbehovet er mindre og det er ikke plass til å holde full fest inni heller. Er den ny nok så har den det som finnes av sikkerhetsgreier.
Alternativet blir jo en eldre bil som er vesentlig tyngre og sikkerhet etter Darwinprinsippet.
Teofelia sa for siden:
Jeg ser for meg at arvingene får klare seg med den bilen de har klart seg med hittil, som passasjer. Jeg synes jeg ser meg selv kjøpe ny bil for at 18-åringen skal ha noe annet å leke med enn vi har i dag. :hehehe:
Slettet bruker sa for siden:
Næ. Hos oss blir det nok mer det at han vil trenge en egen om han noensinne skal få kjørt noe sted. :knegg:
Madicken sa for siden:
Og hvor lenge er man "ungdom"? :hmm: (Sikler litt på pappas nyervervelse, men er usikker på i hvilken grad jeg kan bruke artikkelen.)
Syrin sa for siden:
Nei, sjølvsagt kan ein bil til 10 000 vere ein god bil! :)
Men eg skreiv altså "eit vrak til 10 000". Fordi det finst bilar som er vrak, og dei kostar typisk nok heller 10 000 enn 80 000,-.
Tallulah sa for siden:
Ja, for meg er det en veldig hypotetisk problemstilling. Jeg tviler sterkt på at han kommer til å bruke penger på lappen som attenåring midt i byen, og jeg har virkelig mer fornuftig å bruke penger på enn bil til ham.
Filifjonka sa for siden:
Attenåringen har øvelseskjørt med farens bil som er helt ny, og får også låne den i blant. Men han kan ikke disponere familiebilen helt fritt døgnet rundt, og hvis han skal ha en egen bil har ikke verken han eller vi råd til en bil til i den prisklassen. Faren hans har kjøpt en bil som han disponerer, tror den kostet mellom 20 og 30.000. Den er EU-godkjent og har airbager, og er ikke i kategorien typisk ungdomsbil/fartsmonster. Det er vel neppe et alternativ for alle å kjøpe en helt ny stor bil til attenåringen, eller bytte og kjøre resten av familien i en eldre bil.
Syrin sa for siden:
Her eg bur, og der eg kjem frå også, er det nokså naturleg å ta lappen når ein er 18. Elles må ein jo sitte inne kva helg med foreldra. Alternativt bli kjørt / henta av foreldra, eller ha ein venn som gidd å kjøre på deg. Eg forventar at mine to vil ta lappen når dei kan, og vil ha ønske om kjøre bil. Innan den tid er det vel mulighet for at vi har to bilar, og eg vil gå ut frå at begge er trygge. Da får dei lik tilgang på bil som oss vaksne, så lenge logistikken i Familie AS går rundt. Da reknar eg med at oss to som har lønn står for vedllikehold, og at ungane bidrar med drivstoff av og til. (der slapp eg billig heime. Eg lånte bilen når eg ville, og betalte aldri...)
Robyn sa for siden:
Det skjedde forbedringer på karosseri med tanke på sikkerhet i begynnelsen av 2000-tallet, og vegvesenet var i allefall klare på av denne forskjellen kan ha betydelig innvirkning på personskade i ulykker.
Det er noe med at på eldre biler blir motor presset inn i kupeen mens på nyere biler gir det etter og personskaden blir dertil mindre. I de verste eksemplene er det regelrett en forskjell på liv og død.
Carrera sa for siden:
Dette utspillet fra Trygg trafikk støttes 100% herfra. Det er altfor mange ulykker med fatalt utfall som skyldes dårlige biler.
Sikkerheten på biler utvikles stadig, og man skal ikke mange år tilbake før sikkerheten er betydelig mindre enn på dagens nye biler. En 10 år gammel bil trenger ikke være et vrak, men den kan fort bli et...
Karosseriet er en ting. Tidligere så var mange biler en betongkloss som ikke ga etter i en kollisjon. En solid smell, og nesten ikke skader på bilen. Midt i blinken, trodde man da... Problemet var bare det at kreftene måtte få utløp et sted, og det som ikke fikk utløp i bilen, det gikk kraftig ut over det, eller de, som var inni bilen.
Nyere biler har et karosseri som faktisk tar av for kreftene. Fronten svikter gjerne totalt i en kræsj, og føres videre bakover i karosseriet, uten å gå inn i kupeen, takket være en solid torpedovegg. Resultatet er en muligens totalhavarert bil, men levende folk.
Så har man utviklingen som gjør bilene mer sikker på veien, og som bidrar til å forhindre ulykker. ESP og slike ting som gjør at bilen faktisk hjelper deg til å holde bilen på veien.
Og dette er en utvikling som stadig går videre. Nå kommer det biler med avstandssensorer, og som da faktisk bremser ned om man kommer for nær noe foran.
Jeg er faktisk både skremt og overrasket over hvor naive folk er når det gjelder dette. Her sikrer vi barna våre etter alle kunstens regler mens de er små, og den barnesikringen som var for 5 år siden, den fnyser vi av i dag, for den holder rett og slett ikke mål lengre. Men når det kommer til "voksne" barn som har tatt lappen, så gir vi dem glatt en bil som er både 10 og 20 år, uten å mukke. Jeg ser rett og slett ikke logikken her, all den tid at sikkerheten med selve bilen utvikler seg i et like raskt tempo som sikringen inni bilen. Et "voksent" barn må jo sikres like mye som et lite barn?
Om halvannet år så har vi ei som kan begynne å øvelsekjøre, og vi er allerede inne på tanken om hvilken bil vi skal ha til det formålet, og enda to år lengre frem så må vi tenke på hvilken bil vi skal ha som hun kan disponere.
Vi har til en hver tid to biler, og når den tid kommer så vil nok begge biler være biler som er å regne som likestilte hva sikkerhet angår. Kanskje enda mer på den bilen hun skal disponere, side hun da er å regne som en fersking i trafikken. Og jeg vil tro at den bilen er den som hyppigst vil bli vurdert utskiftet.
Vi ønsker rett og slett ikke å sende barna våre ut i trafikken med en bil som er dårlig utstyrt hva sikkerhet angår, og vi kommer til strekke oss lang for å holde oss oppdatert på dette.
Nenne sa for siden:
Dette synes jeg var tullete greier. Det kommer da an på hva slags bil det er om den eldste bilen er trygg nok eller ikke.
Vi skal i disse dager selge en Volvo stasjonsvogn som er 14 år gammel. Den kjører vi rundt i til daglig med unger og alt og føler oss ikke mindre trygge enn vi har gjort tidligere. Så lenge den er i god, teknisk stand tenker jeg en ungdom kan ha mye glede og trygghet av den bilen i enda noen år. Mye mer enn i en eller annen liten, lett bil av nyere dato.
Teofelia sa for siden:
Carrera: det meste av det du nevner av sikkerhetsutstyr, er da helt standard på ti år gamle biler. :hehehe:
Slettet bruker sa for siden:
At biler har dekompresjonssoner er ikke nymoderne altså. De bilene som ikke har det, begynner vel nesten å bli dyre igjen fordi de er så sjeldne.
Men det Carrera sier om annet utstyr som bidrar til å unngå selve ulykken er et vesentlig poeng. Rn bil bør ha gode kjøreegenskaper når den skal kjøres av en urutinert sjåfør. (Og ellers også, men det er en annen diskusjon.)
Det vil gjerne ikke være sånn at man sier at bilen er så dårlig at den er skyld i en ulykke, men jeg vil hevde at det finnes biler som kanskje ville bidratt vesentlig bedre til å unngå en ulykke. Som for eksempel har sensorer foran som justerer farten.
Det er for ungdom gjerne høy fart og en urutinert sjåfør som gjør de store ulykkene. Man kan da gi ungen en bil med mindre fartsegenskaper og med mest mulig forutsigbare kjøreegenskaper samt det nyeste av sikkerhetsutstyr, så har man gjort det man kan få gjort i forhold til bilen selv.
Dersom man da skal gi ungen bil da. Det er det vel ikke brått sikkert man skal, men jeg skal det, så derfor har jeg klare meninger om hva han skal få.
Teofelia sa for siden:
Jeg hadde ikke hatt skrupler med å plassere 18-åringen bak rattet på en 14 år gammel Volvo stasjonsvogn. Virkelig ikke. (Sånn utover det faktum at tanken på ungene mine bak rattet på en bil skremmer vettet av meg. Punktum. :knegg: )celebelen sa for siden:
De er forhåpentligvis litt forsiktige med mammas bil, ja. :kjevle:
(Husker forresten svogern var nøye med å fjerne barnesetet når han skulle ut og råne i bilen til svigers. Barnesete baki var visst dødsflaut).
Syrin sa for siden:
Ja, det er farten som drep og skader ungdommar, svært ofte, men dei er tryggare i ein trygg bil kontra eit vrak (og nå sa eg ingenting om pris og alder på bilen). Eg håpar at mine ungar ikkje kjem til å kjøre for fort, men har ingen illusjonar om at dei høyrer på mor i alle sammenhengar. Blodet bruser når ein er 18 år og skal vere litt kul - kjenne vinden i håret og føle seg litt som på film (for å seie det teit). Eg vil dei skal vere fornuftige og ansvarlige, men vil ikkje satse pengar på at dei aldri, aldri ALDRI kjem til å bryte fartsgrensa.
Einhyrningur sa for siden:
Det blir litt som når far i huset kjører den splitter nye fine bilen, mens mor og barn er trykket sammen i den 20 år gamle skranglekassa. Konebil du liksom.
Jeg håper jeg har vett til å låne bort den fine nye bilen til barna når de blir så gamle.
Teofelia sa for siden:
Min første bil var en russebil av årgang 1974. (Jeg var russ sent på 80-tallet.) Den hadde selvsagt ingen av de moderne sikkerhetsinstallasjonene som man forventer av biler i dag – slik som bremser :knegg:, men til gjengjeld hadde den en maksfart på 70 km/t, hvis det var nedoverbakke.
Vi hadde ikke hatt en sjanse i den bilen, hvis vi hadde kollidert med en buss, men det gjelder jo for ganske mange moderne biler også. Jeg ser faktisk ikke bort fra at fordelen av å ha en bil som det er vanskelig å kjøre fortere enn 50 km/t med, oppveier en hel del av ulempene med utdatert sikkerhet ellers. (Ja, med unntak av det med bremsene da. Vi vraket den da de sluttet helt å virke. :beroliger: )
Jeg mener selvsagt ikke at 40 år gamle biler er å anbefale, sånn egentlig, men jeg tror virkelig, helt oppriktig at høy fart er en mye større trussel enn manglende sikkerhetsutstyr. Det ideelle hadde vært en bil der man kunne justere maksfarten til 60 km/t. Den hadde jeg valgt til mine barn, uten spørsmål om hva slags annet utstyr den hadde.
Syrin sa for siden:
Jammen det er da ikkje snakk om BMW nødvendigvis her? Du drar jo fram eit ytterpunkt. BMW er ikkje meir trygg enn andre bilar? Dei er jo håplause på glatta f.eks (har hatt BMW)
Syrin sa for siden:
Eg er enig i at det oftare er fart som drep ungdommane (sjølvforskyldt), og at det er ein fordel med ein bil som ikkje fristar til å kjøre fort i. Men dei kjører verkeleg fort uansett kva bil dei har. I går var eg ute på terrassen og viste finger til ein fyr som spolte rundt i rundkjøringa utanfor her vi bur :knegg: Skikkelig KJERRING men det gir eg blaffen i - er over 40 uansett, og eg blir SÅ himla provosert av slik toskeskap. Det var ingen BMW, men eit "vrak". Du kjem lett opp i 120 med gamle bilar også.
Robyn sa for siden:
Denne diskusjonen ble litt merkelig syns jeg. En nyere bil trenger da virkelig ikke være ensbetydende med SUV eller BMW med ørten hestekrefter?
Poenget er vel å ikke sende ungdommen ut med en 20 år gammel bil hvor sikkerheten er betraktelig dårligere i møteulykke enn en nyere bil. www.tryggtrafikk.no/Hvor+sikker+er+bilen%3F.b7C_wBHM1q.ips
Det trenger dessuten ikke være idiotkjøring eller høy fart som gjør at ungdommen er mer utsatt for ulykker. De er ferske sjåfører som mangler erfaring, noe som gjør at de kan reagere feil i ulike situasjoner uten å være direkte årsak til ulykken.
Kjøper de seg bil selv kan man ikke gjøre mer enn å veilede og anbefale. Men låner barna foreldrenes biler kan man styre hvilken bil de bruker.
Mine foreldre var tydeligvis forut for sin tid, for de satte foten bastant ned for at jeg skulle få kjøpe en boble. De lånte meg heller mer enn gjerne den pinlig dyre og nye Mercedesen, og jeg kan love jeg kjørte med andakt.
Jeg tror dessuten fart og 'idiotkjøring' er mer holdning enn noe annet. Og gode holdninger kan vi forsøke å innprente ungene med.
Robyn sa for siden:
Men er det en grunn til å sende de ut i 20 år gamle biler i stedet for nyere og sikrere biler? (Uten at det betyr sprek sportsbil eller SUV.)
Jeg øvelseskjører for tiden med min 16 år gamle gutt, og jeg sørger for at han vet nøyaktig hvordan og hvorfor ulykker kan skje i ulike situasjoner.
Jeg henter også opp bilder og videoer fra ulykker hvor ungdommer er representert og snakker med han om situasjonen rundt dette. Viser intervjuer med ungdommer som er skadd for livet og håper han skjønner hvor alvorlige konsekvensene kan bli (både for han og andre). Snakker om hvordan han ville hatt det dersom han var skyld i en annen persons død eller funskjonshemming.
Og så er jeg litt takknemlig for at veiene vi kjører på til vanlig er i typisk by- og tettbebygde strøk, altså steder som ikke innbyr til idiotkjøring i samme grad som landeveiskjøring gjør. Her vil det i det minste være fysisk hinder mellom kjørebanene der hvor farten kan bli høy. (Uten at det betyr at det er formildende, dette tenker jeg bare stille i mitt eget hode.)
Selv om ulykkene skjer her også er det svært sjelden dødsulykker forekommer, det er nok fordi det statistisk sett er relativt liten risiko for møteulykker.
Robyn sa for siden:
Dessuten, om jeg mistenkte at min 18 år gamle sønn kjørte som en idiot og risikerte både sitt eget og andres liv ville jeg ikke sendt han ut i noen av mine biler. Da måtte han godtatt å ha meg som passasjer en stund til.
Teofelia sa for siden:
Det er ikke nødvendig å kjøre som en idiot. Jeg klare å kjøre min fars veldig stødige og helt nye Volvo rett ut i ødemarken da jeg var 19, fordi jeg var for urutinert til å skjønne at det var glattere på landeveien enn på motorveien og kom for fort inn i en sving. Det var absolutt ikke snakk om idioti eller villmannskjøring. Det var kun et spørsmål om feilvurdering, grunnet manglende erfaring.
Robyn sa for siden:
Nemlig, det skrev jeg om litt tidlige i tråden.
safran sa for siden:
For meg er det en selvfølge at barna mine har en trygg bil når de skal ut og kjøre. Vi har to trygge biler.
Carrera sa for siden:
Det er nok ikke så mange, men utfallet av mange ulykker skyldes dårlige biler.
Det kan nok stemme, men her som med alt annet som dreier seg om sikkerhet i og med bil, så utvikler det seg stadig vekk og blir tryggere. Det som var regnet som det beste for 10 år siden, kan ikke måle seg med det som er nytt i dag.
Perhonen sa for siden:
En teknisk god bil, med moderne sikkerhets utstyr er hva jeg ønsker for mitt barn. Og det trenger kanskje ikke å være en bil til flere hundre tusen. Og trenger ikke å være min bil, fordi jeg trenger min bil selv. Hver dag. Og så er det noe med å tilpasse farten til forholdene ( ung sjåfør, lite erfaring er et forhold).
millact sa for siden:
Mine foreldre tenkte slik og lot meg få låne den beste bilen.
Carrera sa for siden:
Helt klart!
-ea- sa for siden:
Jeg har en ti år gammel bil nå, og jeg kommer sannsynligvis til å ha en atten år gammel bil når mitt neste barn tar lappen. :realist:
vestlandsfanden sa for siden:
Mye av skylden må ungdommene selv ta når de på liv og død skal ha en gammal, trimmet, usikker BMW. Ungdomsbil altså...
Det finnes billige skuddsikre biler. Renault Laguna f.o.m. år 2001 f eks. Saab 9-3 fra samme tiden fås også billig etterhvert.
vestlandsfanden sa for siden:
Mye av skylden må ungdommene selv ta når de på liv og død skal ha en gammal, trimmet, usikker BMW. Ungdomsbil altså...
Det finnes billige skuddsikre biler. Renault Laguna f.o.m. år 2001 f eks. Saab 9-3 fra samme tiden fås også billig etterhvert.
Tjorven sa for siden:
Mamma tenkte som Trygg Trafikk. 2 uker etter at jeg fikk lappen kjøpte hun splitter ny bil og beholdt ikke den gamle. Selv som tenåring var jeg alltid veldig ansvarlig, så jeg tror hun anså muligheten for at jeg skulle drive "tullingkjøring" som svært liten, og det hadde hun rett i.
Det gikk 3 uker før jeg klarte å rygge i stykker hele forskjermen (ja, jeg RYGGET i stykker forskjermen). Det kosta masse penger, men mamma priste seg bare lykkelig over at ingen ble skadet. Men vi har aldri hatt noe nært forhold til bilen vår i vår familie.
Sure Eplet sa for siden:
Jeg er realist sammen med deg, bare at min bil er enda eldre. Tipper ungene må holde seg med bil sjøl når den tid kommer.
Left sa for siden:
Antar at min da 18-åring kommer til å skaffe seg bil selv. Han er en relativt nøktern ung herremann, som hyler tydelig fra baksetet om jeg beveger meg en millimeter over fartsgrensa, slik at jeg regner med han ikke blir den nye fartsbølla i Aurskogs skoger når den tiden kommer. Skaffer han seg bil, skal den være i forskriftsmessig god stand, og så tenker jeg at det går bra så lenge han kjører med vett og forstand.
Haugen76 sa for siden:
veldig fornuftig men mange foreldre, selv de som har råd for noe nyere og sikrere, kjøper gamle bil for uarferne tenåringer som er mest utsatt for risiko desverre.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.