Klart det er et verb. Det er jo noe man gjør og som man kan sette å foran i infinitivs form. Det stod vel ikke noe om at verbet skulle stå i infinitiv?
Jo, det synes jeg absolutt. Til og med i første klasse kunne jeg snakket om sånt. De trenger ikke vite hva perfektum partisipp er så lenge de kan identifisere et verb. Og det gjelder alle tider av verbet. Man starter ikke med å lære ungene infinitiv. :hehehe:
Det er jo bare begrepet som er litt outlandish, verbformen er ekstremt normal og vanlig.
Jeg forventer ikke nødvendigvis at en norsklærer har den terminologien inne, men synes de burde google det om en fremmelig elev kommer trekkende med den.
Jeg har det ikke inne, men jeg er en god lærer likevel. nemlig (Og jeg hadde slått det opp om en elev hadde spurt. Det er jo sånn også, at jeg ikke fortsatt kan alt som jeg en gang har lært, det jeg bruker sjelden er mer borte enn det jeg bruker ofte.)
Og som Hyacint sier, de lærer å identifisere verb tidlig, om enn ikke med alle de spesifikke begrepene, heldgvis.
Det er valfritt, men du må (eller skal eg modifisere meg til bør?) vere konsekvent. Du kan skrive fortalt, men då bør du og skrive kjent, spurt etc. Ellers du kan skrive fortald, kjend, spurd etc.
Begrepet, ja. Verbforma er viktig tidleg.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.