8-åringene kjøpte seg nye mobiler i Juni, og vi valgte å ta med en såkalt trygghetsforsikring. Så ramlet ene 8-åringen med telefonen i hånda, og skjermen knuste. telefon levert inn, og etter en tid fikk vi sms om at mobilen ikke lot seg reparere, og at han ville få et erstatningsmessig tilsvarende produkt.
Så nå nettopp ringer telefonen. Fra Elkjop, som opplyser at ny telefon kan sendes oss i posten. -Nei, så fint! Sier jeg da. Hun trengte "bare" et visa eller mastercard for å betale egenandelen først, og ba meg oppgi kortopplysninger, så ville det trekkes 295 kr fra kortet, og telefonen bli sendt.
-Oj, DET høres skummelt ut! Var min umiddelbare reaksjon.
Jeg ba om alternativer, og eneste som kunne tilbys var å hente den i butikk selv, men da måtte vi bergene lang ventetid. Estimert til ca 20 september.
Nå angrer jeg veldig på at eldste også kjøpte en sånn forsikring da han kjøpte telefon i går. For summen av forsikringen OG egenandelen hadde vi i grunnen nesten hatt råd til ny telefon lik den 8-åringen kjøpte seg. Så da sparte vi jo ikke noe på det. Og er det ikke litt mystifistisk å måtte gi fra seg kortdetaljer over telefon?!
Det er ingenting skummelt ved å oppgi kredittkortinformasjon over telefon, og det er jo åpenbart tryggere å oppgi kredittkortnummeret sitt over telefon enn på en nettside. Før netthandel via krypterte websider ble tilgjengelig var det en helt vanlig måte å betale på.
Du må naturligvis være sikker på at du oppgir nummeret til riktig person, men i dette tilfellet hadde det jo vært tilstrekkelig å be om å få ringe tilbake via butikkens sentralbord dersom det var tvil om at den som ringte faktisk var fra Elkjøp.
Er det greit altså? I teorien kunne jeg jo da bare ha oppgitt detaljer fra en annens kort, eller den som tar telefonen kan bruke mine kortdetaljer til å handle på andre nettsider etterpå (som ikke har sånn bank-id greie).
Det går ikke an å bruke kortdetaljene sine til å handle med uten å oppgi kortdetaljene. Det er ikke noen prinsipiell forskjell på å lese opp tallene på telefon og å skrive dem inn på et bestillingsskjema hos en nettbutikk (hvis noe, er vel telefon tryggere, fordi du da kan styre selv hvem du ringer til og det er sjelden noen avlytter telefoner).
Nå er jeg litt inhabil her kanskje. Men nei, det finnes ikke skummelt.
Programmet de bruker er linket direkte til nettbutikken. Det er i praksis det samme om de legger inn for deg, eller om du gjør det selv. Bortsett fra at kunder ikke har tilgang til å legge inn forsikringssaker selv på denne måten. Ikke når det er snakk om en omlevering som her.
De som driver nettbutikker kan se absolutt all informasjon som legges inn. I hvertfall hos Elkjøp og Lefdal, da de også har tilgang til betalingssystemet. (Payex) Alle betalinger går igjennom Payex sitt system.
Det er med andre ord ikke noe mer skummelt å oppgi kortinformasjon via telefonen med Elkjøp, enn det er å handle fra nettsidene deres. Og sånn tror jeg det er for de fleste nettaktører. Men du skal aldri oppgi pin koden! Den har de ikke noe brukt for.
Jeg tenker liksom at hvis man skriver inn kortdetaljene inn på en nett, så er det en (pålitelig) maskin der, og ikke et potensielt upålitelig menneske.
Men jeg skjønner jo at selv nettbutikker involverer mennesker altså. Tror jeg. :o