Sharan 2012 4Motion har vært på service og etter sigende fått ny bensin(tank)måler. Men det er fremdeles samme problem:
Diesel-nivået nærmer seg reservetank-grensen
Vi parkerer bilen utenfor huset
Morgenen etter piper bilen etter mere diesel: Den viser null tank og "rekkevidde" på 0 km.
Etter ca. 10 minutters kjøring kryper nivået saaakte oppover og viser 5 km rekkevidde.
Av/påskruing av tenning har ingen effekt
Etter ytterligere 20 minutters kjøring (senere på dagen) har måleren sneket seg ytterligere oppover og står på ca 45 km rekkevidde, indikator opp mot reservetankgrensen.
Mulig clue til at problemet oppstår kan være at biloppstillingsplassen ikke er 100% plan, men heller mot venstre side av bilen. Vi har bare opplevd problemet her hjemme (Det kan vi jo sjekke i morgen tidlig, ettersom vi ikke har fylt tanken ennå).
Men siden dette åpenbart ikke skyldes bensinmåler-defekt, er det da en designfeil? Eller hvor kan dette oppstå? Jeg er redd at hvis jeg ikke kan presentere en plausibel årsak, så vil ikke VW være i stand til å finne rotårsaken ... :knegg:
Et raskt Google-søk viser at det er en del som har hatt lignende problemer når bilen står parkering i bakke over litt tid og at det henger seg opp - er vel basert på armflotør inne i tanken.
Kan det hjelpe med noen raske akselerasjong og kraftige nedbremsinger? Altså går den raskere til normalt da? Jeg forstår det slik at det kun når det er veldig lite diesel på tanken at problemet kommer? Personlig hadde jeg vel da bare gitt f... og bare unngått å kjøre med omtrent tom tank ;-)
I andre tilfeller ser det ut til å kunne være enheten som sender signalene fra måleren til bilens "datamaskin".
Anbefalte kunne vel også vært å kjørt diagnose på bilen mens problemet var tilstede.
Trivia: Fra øyeblikket rekkeviddeindikatoren viser null er det godt og vel 100 km igjen til det er helt tomt.
Det er ikke lurt å ha mindre enn 1/3 full tank om vinteren, da begynner tilleggsvarmeren å tulle (den får diesel fra en slange som sitter et lite stykke over bunnen av tanken), og da blir det fort behov for service pga soting. Dessuten blir det kaldt i bilen. Fullest mulig tank reduserer kondensproblemer i dieselen, men det er ikke et særlig stort problem (i hvert fall ikke om dieselfilteret byttes hver 60 000 km, slik det skal).
Sotingen er vel knyttet til at tilleggsvarmeren går kort tid litt for ofte (altså småkjøring) og ikke knyttet til at den ikke får diesel, hvilket vel bare genererer en feilmelding i bilens system som må tilbakestilles når dette har skjedd et vist antall ganger.
Men vi vet jo alle at bilen har noe elektronikk som er avhengig av hendelsen "reservetanknivå nådd" - blant annet at ekstravinter-dieselbrenner skal slå seg av, men også noe alarm, blinking, "Fyll nå opp den j** tanken"-meldinger og _hva_har_du. Og alt dette virker, men i tillegg så ser det ut til at det er noe kuk i computeren, som gir denne merkelige bi-effekten av "IF level < reservetank" av at måleren dropper til 0 og km-indikatoren står til 0. Og så sniker den seg sakte opp igjen.
Vi fikk nå en ny teori: at når bilen er ute og kjører og i "aktiv" tilstand går fra tank til reservetank, så oppfører den seg. Men når vi kjører på "bittelitt over reservetankgrensen", og SÅ parkerer på skeive (og/eller bruker dieselvarmer?) så går bilen over i reservetankmodus uten at den får det med seg på en måte. Og så våkner den opp litt sånn "WTF!!!" og er i reservetankmodus uten å ha registrert "nå går jeg over i reservetankmodus"-hendelsen, og så bryter den sammen i krampegråt.
Som dere skjønner: Vi har ingen tiltro til at VW-konsernet kommer til å løse dette for oss, så her er det Sherlock for alle penga ... :knegg:
Småkjøring er ikke noe problem etter 2005, da kom keramisk glødeplugg som standard. Den holder mye høyere temperatur og klarer å brenne fritt på korte turer også.
Luft i drivstoffledningen på grunn av lite diesel i tanken er et problem om det hender for ofte, fordi brenneren slukner (eller nestenslukner) og så druknes etterhvert som dieselen skvalper i tanken og gir støtvis drivstofftilførsel. Da blir det sot både rundt pluggen og i brennkammeret.
:lykkelig: Jeg elsker halv tank og over! Jeg titter lengtende på bensinstasjoner så snart nålen peker flatt ut. Mannen er litt mer dare devil og liker å kjøre på tom tank gjennom Belgia på søndagskvelden.
Fascinerende lesing for en forhenværende Sharan-eier som ALDRI mer skal ha den bilen (til tross for at skyvedører frister)! Fikk ny bil i 2001, som bodde mer på verksted enn hjemme fra den var 10 mnd gammel og til vi byttet den ut i 2007. Nåværende Touran, derimot, går som ei klokke :)
Veldig synd, igrunnen, siden Sharan som størrelse og kjørekomfort var helt glimrende.
La meg gjette: 115 hk diesel (forhåpentligvis ikke automat?). Dyre verkstedbesøk, med noen av de følgende:
bytte av svinghjul
bytte av turbo på grunn av feilmelding (motorlampe) og dårlig motorytelse
bytte av luftmengdemåler
elektriske feil: sentrallås som gikk av seg selv, vinduer som gikk ned, men ikke opp osv. Lang feilsøking på verkstedet (omtrent i blinde), viste seg å være kabelbrudd i dør og/eller bakluke.
bryter(e) til vindusheiser sluttet å virke, måtte byttes
vindusvisker som gikk saktere og saktere til den stoppet helt opp. Hele mekanismen byttet.
pendelstag foran utslitt, måtte byttes.
stadig tull med dieselvarmeren, og hele greia ble til slutt byttet
lekkasje inn på gulvet foran forsetene, eventuelt så mye at styringsenheten til alarmen under førersetet måtte byttes
Hm, nå spør du litt mer enn jeg kan svare, Mauser!
Vi hadde opptil flere ganger "klang-klang" på forhjulene, dvs at på småruglete vei så hadde vi en sånn lyd. Et eller annet som måtte byttes. Det var så vanlig at når jeg beskrev det akkurat som over for verkstedet, så visste de hvilken feil jeg hadde. Det var første feilen vi fikk, og den gjentok seg hele eiertiden.
Vi hadde problemer med dieselvarmeren, og endte med å få egen av-på-knapp for den varmeren i midten. Ved en anledning trodde forbipasserende at bilen brant, fordi den var innhyllet i hvit røyk!
Vi hadde den feilen med kabelbrudd i bakluka.
Lyspærer som gikk hele tiden.
Varmeapparatet virket aldri bra (men bodde i Belgia de første fire årene og merket det ikke før vi flyttet hjem igjen). Varmen er forsåvidt ingen høydare i Touranen heller.
Det er det jeg som bare bruker bilen, og ikke styrer mer verkstedet, husker at vi hadde. Heldigvis gikk aldri ting som turbo, girkasse eller andre svindyre ting.
Og det skal sies at de første fem årene betalte vi nesten ingen verkstedutgifter, fordi det gikk på garantier (dog etter litt masing fra vår side).
Denne bilen solgte vi ikke privat, men brukte den som innbytte til verkstedet som kjente den godt. Vi hadde aldri blitt ferdig med saken dersom vi hadde solgt privat, tror jeg...
Klang klang er pendelstagene, ja. Kom ny type i 2004, så våre har vart 110 000 km og holder fortsatt. Hvitrøyken fra dieselbrenneren ble også borte fra 2005-modellen.
Jeg syns egentlig det var ganske kjipt å betale mange titusener av kroner, og så gå ut og kjøre den samme, feilbefengte bilen videre :mad: Men som du sier, vi visste jeg om det da vi dro ut.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.