Vi har fått et forholdsvis bra tilbud på en nybil, og ønsker å se på dette. Bilselger lurte på om vi ønsket bensin eller diesel bil. Jeg er litt usikker. Vi har dieselbil nå, vi kjører på langturer 1-2 ganger i året, eller er det for det meste bykjøring (altså til og fra jobb, til byen og omegn). Men motoren er større i dieselbilen som selges enn bensin. Aner virkelig ikke hva vi skal gå for? Noen tips/meninger?
Egentlig kan det også være litt avhengig av bilen det er snakk om, for det er tildels temmelig stor forskjell mellom bensinmotorer med samme oppgitte antall hestekrefter. Størrelsen på bilen vil også spille inn, så uten den informasjonen er det vanskelig å gi noen direkte anbefaling.
Med det sagt - kjører man lite kan bensin gjerne være vel så greit. Men samtidig er det en del modeller som leveres med bensinmotorer som ikke står i stil med bilen.
Da er det i hvert fall turbobasert bensinmotor, hvilket gjør at man ikke trenger topp turtall for å hente ut mye av effekten til motoren - mer av kreftene vil ligge i turtallsområdet som man vanligvis bruker uten å kjøre "stressete".
Mest aktuelle motorene i denne bilen er vel 130hk diesel eller 140hk bensin. Jeg tipper man vil føle at det likevel er litt mer "drag" i dieselmotoren. Man får også en 110hk diesel - kan nok være nok motoreffekt for manges behov.
Spørsmål er jo også hvor man bor med tanke på det temmelig meningsløse forslaget om å forby dieselbiler noen steder på svært kalde dager.
Jeg hadde kjøpt diesel uansett. :kjører 30 k i året:
Men ellers er det som regel det mrc kommer med som er fasiten. :knegg:
Dieselforbud i storbyene er såpass på bærtur merkelig at jeg for min del hadde tatt akkurat det med knusende ro. Men så har også jeg en jobb hvor jeg nok ikke plages all verden med sånt.
Ja, med lavere forbruk og gjerne et par kroner i forskjell per liter blir det en del kroner ut av det. Halverer man til 15 000 km i året og mye bykjøringen blir det nødvendigvis ikke helt samme forskjellen.....
Gjetter at man med dieselen kommer på totalt 0,6 i snitt - kanskje 0,65 hvis det er betydelig mye bykjøring. Kjører man da 15 000 km i året er det 975 liter diesel.
Bensin kan raskt bli minst 0,85 vil jeg tippe med mye bykjøring. Det blir 1275 liter bensin.
Hvis bensin er 15 kr og diesel er 13 kr blir de videre 19125 kr og 12675 kr. Over fem år blir det en besparelse på over 32 000 kr selv om kjørelengden bare er 15 000 km i året.
Og med min kjørelengde så kan jeg sånn ca ta taxi de dagene dieselforbudet gjelder og jeg må ut og likevel spare penger. Bortsett fra at drosjene kjører vel stort sett diesel de også da.
Per i dag er forskjellen mellom bensin og diesel større enn 2 kr. Er vel rundt 2,50 gjerne her i hvert fall. Jeg tenker imidlertid at forskjellen kan bli mindre nå en periode ute på høsten pga. etterspørselen etter fyringsolje i mange land foran vinteren.
Det jeg ikke skjønner er de som sitter og vedtar dieselforbud og foretrekker bensin. Mener de da at en bensinbil som bruker 0,8 på mila eller mer er mer miljøvennlig enn dieselbilen som bruker 0,5 liter sånn som min gjør? Og tenker de på total forurensing i det hele tatt eller kun på utslipp av NO?
Jeg blir så himla irritert når folk synser ting som rent teknisk har et riktig og et galt svar. :gaah:
Man begynner å lure litt når man ser forskningstall som også blir benyttet. WHO sin rapport var basert på biler fram til 1998. Biler fra de 10 siste årene har langt mindre utslipp, og spesielt har det også blitt en del reduksjoner på noen av stoffene etter at det kom partikkelfilter.
Samtidig har man fortsatt mye gamle lastebiler og busser som kjører i lokaltrafikken. Og man har i de store byene mange hus/bygninger - også offentlige - som er basert på oljefyring. Dette kan være svært gamle oljefyringsanlegg, og det er ikke de samme kravene for filtrering og utslipp som man har på bilene.
I henhold til de som plages med luftveisproblemer viser vel også forskning at tungtrafikkens oppvirvling av støv er et stort problem. Dette støvet kan også komme fra blant annet vedfyring. Problemet skal vist kunne lettes en del gjennom økt renhold av veiene.
Videre blir det en overgang til Euro6-standarden for biler fra 2013. Her er det igjen betydelig strengere krav til utslippene av gasser og partikler.
Jeg vet ikke hvordan de har tenkt å gjøre det ovenfor firmaer som opererer innad i byene. For eksempel håndverkere o.l. Når det gjelder de varebilene er det omtrent ikke modeller med bensin å få kjøpt - eventuell bruk av bensin her gjør at det er dyre biler selv på grønne skilter.
Den politikken som gjøres ovenfor bilbruk i norge er ikke akkurat sosialistisk. Bilbruk er noe som virkelig skal forbeholdes de med god råd.
Jeg synes det er litt interessant å se på hvem som kjører elbil i størst grad. Jo, de fleste av dem har dette som en nr. 2-bil. Ser jeg på elbilene her i nærheten av hvor jeg bor, så er elbilen kjøpt av praktiske årsaker for kjøring inn mot Oslo, mens man gjerne har en større SUV som benyttes ellers...
Skulle jeg kjøpt ny bil idag ville jeg gått for bensinmotor med fabrikkinstallert gassdrift.
Gass/LPG bruker ca like mye som bensin men koster halvparten.
Finnes kun i komb. med bensinmotor.
Hvor er tanken plassert i Zafira? Har man reservehjulsbrønn som kan benyttes, har de fått plass til den under bilen eller blir den plassert i bagasjerommet?
Problemet i noen tilfeller med denne typen biler er at de blir 5-setere i stedet for 7-setere når en tank skal inn. Gamle Zafira hadde vel reservehjulsbrønn under bilen helt bakerst. Vet ikke om det er beste stedet for en gasstank....
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.