Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvem er økonomisk ansvarlig?

#1

Taien sa for siden:

Ok, her er scenaroet:

Et par leier et gammelt hus som ikke har blitt pusset opp på MAAANGE år.
Toalettet går lekk og istedet for å gi beskjed til huseier om en filleting (huseier har hatt to dødsfall i nær fam. den siste tiden, og leieboer ønsker ikke å mase unødvendig) så vil leieboer fikse dette selv. Det er bare en pakning som har sklidd ut.
Når mutterene løsnes skjer det uungåelige: toalettet sprekker!
Leieboer ringer da til huseier for å høre hva de skal gjøre. Huseier kommer, tar en titt på det, bestiller arbeidsfolk og nytt toalett og det blir satt opp dagen etter.
Huseier vil da enten trekke kostnaden for dette fra depositum eller at leieboer skal dra til firmaet som utførte arbeidet, og betale der.

Leieboer er veldig klar for å ta på seg en del av kostnadene, men mener at det ikke er riktig at de skal betale alt? De fikk heller ikke noe spørsmål om hvilket firma som skulle leies inn, og huseier har valgt det dyreste rørleggerfirmaet i området.
Hva er riktig her?
Skal leieboer legge seg flat og betale alt? Er dette forventet slitasje som huseier bør ta på "leie-ut-hus"-kappen? Bør delingen skje 50/50?

Kan legge til at leieboer ikke har planer om å lage krøll her, men er litt nysgjerrig på hva som er det riktige?


#2

Elise sa for siden:

Jeg ville sjekket om det går på husforsikringen?

Som utleier ville jeg i utgangspunktet tenkt at dette var huseiers ansvar å betale.


#3

Maz sa for siden:

Som huseier ville jeg uten å mukke ha ordnet med nytt toalett.


#4

Unicorn sa for siden:

Jeg tenker også at dette er huseiers ansvar. Har de en kontrakt der det står hvem som har ansvar når slikt skjer?


#5

Maxine sa for siden:

Jeg ville antatt dette er utleiers kostnad ja.

Hvis toalettet er gammelt, hadde det sikkert sprukket om det hadde vært leieboerne eller rørleggeren som skrudde opp de mutrene.


#6

Taien sa for siden:

Det er slik vi ser det også ja.
Det er vi som er leieboerne her da. Vi sitter med litt bakoversveis over at vi skal betale hele sulamitten. Som sagt er vi beredt på å betale noe, siden det var under vår hånd det sprakk, men fra det til å betale ALT er et stykke altså.
Da synes jeg faktisk at vi godt kunne fått muligheten til å hente inn rørleggere selv. Vi har en venn som er godkjent rørlegger, så vi kunne kommet mye billigere fra det.
Jeg bare lurte på om jeg var på viddene her.


#7

celebelen sa for siden:

Det bør være en kostnad utleier tar, med mindre leietakerne har skrudd på noe de ikke burde skrudd på. Og rørleggeren burde kunne si om det var gjort noe feil eller om det var toalettet som var så råttent at det ville skjedd uansett.


#8

Teofelia sa for siden:

Ring forbrukerrådet i din kommune og sjekk om de kan si hva som er rett i denne saken. Så legger du frem svaret deres for utleier.

Personlig synes jeg det er utleiers ansvar, men svar fra Forbrukerrådet vil sikkert veie tyngre hos utleier enn "Teofelia på internett".


#9

millact sa for siden:

Jeg synes at det er utleiers ansvar, men det er slettes ikke sikkert at det faktisk er slik. Teofelia har et godt råd, hør på henne.



#11

løve70 sa for siden:

Jeg tenker at dette er utleiers ansvar så fremt leieboerne ikke har opptrådt uansvarlig.


#12

him sa for siden:

Som utleier ville jeg tatt alt på meg hvis jeg hadde fått innformasjon med en gang. Etter at leieboer hadde tuklet på det ... vel, da hadde jeg ikke vært like velvillig. Det er jo samme situasjon som dere er i nå, dere har ikke hatt noen påvirkningskraft (innhente anbud, velge rørlegger etc) og det er vel en vesentlig grunn til at dere opplever at det er feil at dere må betale?

Folk må nesten få en sjangse til å ta sine egne avgjørelser, når det får konsekvenser for dem selv. Selv om det var dødsfall etc hos utleier burde dere ha fortalt de hva som skjedde.


#13

Carrera sa for siden:

Som utleier vil jeg si at det kommer litt an på.

Om problemet i utgangspunktet var av en slik art at det enten burde vært satt fagfolk på saken, eller at leieboer tydeligvis har vært uforsiktig, så ville jeg satt det på leietakers regning.

Om problemet var slik at det var riktig å prøve å fikse det selv, og at resten "bare skjedde", så ville jeg sagt at det var vårt ansvar.

Men jeg kjenner litt på det at jeg, uavhengig av økonomisk ansvar, hadde mislikt sterkt at leieboer hadde prøvd å reparere tekniske ting på egenhånd, uten vår velsignelse.


#14

Slettet bruker sa for siden:

Jeg er enig med Carrera her, men dere burde fått muligheten til å velge rørlegger når ting først hadde gått i stykker.


#15

Carrera sa for siden:

Det er jeg enig i.

Om noe slikt hadde skjedd her, og vi hadde lagt det økonomiske på leieboer, så hadde vi sagt at de måtte få det fisket, og dermed ikke lagt oss borti hvilken rørlegger som hadde kommet.

Alternativt hadde vi i samråd med leieboer kommet frem til en rørlegger.

Vi hadde ikke ringt første og beste rørlegger og tenkt at det ikke spiller noen rolle hva det koster, for vi skal ikke betale åkke som.


#16

him sa for siden:

Enig. Utleier burde ha gjort det klar ovenfor dere at h*n holdt dere økonimisk ansvarlig, og at dere kunne ordne det selv (personlig hadde jeg satt krav om autorisert rørlegger) hvis det var ønskelig.

#17

Carrera sa for siden:

Viktig poeng som jeg glemte å ta med.


#18

Taien sa for siden:

Og det er grunnen til at vi kommer til å betale uten noe mer snakk til utleier. Men vi "tuklet" ikke altså. Vi løsnet på to muttere, noe en MÅ gjøre om en skal dytte på plass pakningen. Rørlegger sa at det er noe enhver kan gjøre altså. (Jeg spurte om vi hadde gjort noe feil) Han mente også at toalettet var så gammelt at det kunne ha skjedd uansett løsning av muttere eller ei.


#19

him sa for siden:

Ja, jeg skjønner det. :) Men det finnes utrolig mange typer mennesker der ute. Jeg har feks opplevd at folk som ikke er autoriserte elektriker har tilbudt seg å tyvkoble i sikringsskapet for å spare 400,- kroner i året. (og de bodde selv i huset ... Jeg synes jo de var noen rare skruer.)

Utleier kan jo umulig vite nok om dere (med mindre dere kjenner hverandre utenom leieforholdet), til å vite om dere er typen som kunne ha ødelagt noe fordi dere var ukyndige og uforsiktige eller om det var helt OK. Jeg må si at jeg skjønner godt tanken om å ikke plage utleiere, og det er hensynsfullt å tenke på andre. Problemet er bare at det ikke bestandig er mulig å forutsi resultatet 100%. Håper ikke det blir alt for dyrt.


#20

Taien sa for siden:

Og da hadde jeg ikke trukket på et øyebryn. (Kompisen vår er autorisert foresten.)
Men nettopp det at han bare ringte første og beste firma, gjør at jeg er litt småirritert.

Og "reparere tekniske ting på egenhånd"? Pakninger som skal settes på plass eller byttes pleier jeg ikke å rope på hjelp for. Hadde det vært en større ting, hadde vi ikke gjort det spøtt før huseier var kontaktet.
Før vi flyttet hit vi bor nå (flyttet hit for 2 år siden) leide vi i 15 år. Det var ALDRI noe snakk om å skrike på huseier når det var småplukk vi kunne gjøre selv. Huseier ville ha det slik.
Vi er nok vant med det, og det er mulig denne huseieren vil ha det annerledes, men da hadde jeg foretrukket at han gir beskjed om at han vil ha beskjed om alt som går galt, og at vi ikke skal fikse noe selv.


#21

Taien sa for siden:

Det er sant det.
Vi vet iallefall at neste gang det blir så mye som en flis feil på kjøkkenbenken, så skal ikke VI fikse det! :knegg:

(Nå er jeg bare skreptisk til hva som skjer videre her. Vi har fått rotter i huset/kledningen og han skal ordne det også. Håper ikke vi blir sittende med utlegg på DET også! :rolleyes: )


#22

Mams sa for siden:

Jeg synes dette er noe utleier må betale.
Det er jo utleier som eier bygget.


#23

United sa for siden:

Dette står på Forbrukerrådets sider:

Er ikke annet avtalt, er leietakeren forpliktet til å vedlikeholde følgende deler av boligen:

  • Dørlåser
  • Kraner
  • Vannklosetter
  • Elektriske kontakter og brytere
  • Røykvarsler og brannslukkingsutstyr (nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og liknende)
  • Varmtvannsbeholdere
  • Inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.