Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

SAS - nå ser det mørkt ut

#1

Wingman sa for siden:

Jeg har kjent deg i tjue år. Du har gitt meg mange fine ferie, familie og fotballopplevelser. Takk SAS! Det har vært en hyggelig reise.

fyller tanken

ren gjetting: trur det dukker opp et norskt "sas" selskap, om de heter scanor, widerøe eller braathens er jo usikkert. men har trua på at det blir flere norske 737 enn de rødnesene.


#2

Lenam sa for siden:

Jeg tror det ordner seg jeg. optimist


#3

Anne C sa for siden:

Jeg tror egentlig også at det ordner seg. Men jeg tenker også at Købenturen om et par uker går i vasken.


#4

Fløyel sa for siden:

Jeg følger konstant med, så trist om dette ikke går veien. :(
Men hvor mange ganger kan ett selskap reddes av staten?


#5

Wingman sa for siden:

legge ved mitt beste spotte-bilde av SAS da!


#6

Pelikan sa for siden:

Kjenner jeg er lettet over at jeg bestilte flybiletter til sommeren gjennom Norwegian.

Håper det ordner seg for SAS. Vi har bruk for dem, og jeg har alltid vært superfornøyd med servicen jeg har fått fra dem!


#7

Éowyn sa for siden:

Jeg har vondt i magen. Altfor mange penger å tape. :sukk:


#8

Njulaif sa for siden:

Det BØR ordne seg, for jeg skal hjem til Bodø til helga med SAS og ha ikke mindre enn TO jentedager/kvelder. :jupp:

Og så har jeg jo SAS-billetter hjem til jul, og vil nødig være nødt til å ta toget. :/


#9

007 sa for siden:

Samme her.
Og så tenker jeg på en forumist her inne, som er SAS-flyvertinne. Jeg håper hun fremdeles har jobb.


#10

Anne C sa for siden:

Jeg har også tenkt på henne.


#11

Teofelia sa for siden:

Jeg lurer på om ikke det fornuftige hadde være å la SAS gå konkurs, slik at man kan kvitte seg med de absurd gode ansatteavtalene de ser ut til å slite med. Så kan de gjenoppstå med fornuftige vilkår til samtlige ansatte.


#12

Wingman sa for siden:

Flere tusen ansatte og hele Svalbard "isolert" på kort sikt.


#13

Cuyahoga sa for siden:

Jeg er en smule skeptisk til neste ukes Svalbardtur. :skeptisk:

Og så tenker jeg at det er begrenset hvor mange sjanser man skal få. Jeg tenker som Teo at SAS har litt bagasje og slite med.


#14

Teofelia sa for siden:

Og da er det særlig returen du er bekymret for, antar jeg ...

#15

Katta sa for siden:

Jeg lurer også på om en konkurs og nystart er det som er mest fornuftig på lang sikt. Men det er ikke noe særlig dette her. Mange som står i fare for å miste jobbene sine. Jeg har også bestilt en flybillett med SAS i neste uke, men det er tross alt et miniproblem i den store sammenhengen, i verste fall kan jeg ta bilen dit jeg skal.


#16

Daisy sa for siden:

Ja huff, vi har billetter til Usa for 12 personer...

De har helt sinnsyke pensjoner. Det beste er nok å slå de konkurs og få de over på innskuddspensjon.


#17

Katta sa for siden:

Hvis man har betalt med kredittkort kan man visstnok kreve pengene tilbake gjennom kredittkortselskapet.


#18

Éowyn sa for siden:

Ja, men når det er brukt visa er det verre. :sukk:


#19

Divine sa for siden:

Vi har i dag kjøpt Ryanair-billetter i tillegg til sas-billettene vi har til England til jul. Vi ønsker ikke å stå der uten mulighet til å komme seg dit.


#20

Cuyahoga sa for siden:

Ja, det er fint og hyggelig i Longyearbyen, men ungene er nå ganske fine og hyggelige de også.


#21

Teofelia sa for siden:

Du kan alltids ro tilbake på et isflak, vet du. :dakars:



#23

Maverick sa for siden:

Jeg tenker som Teo. Var det i 2008 det hadde blitt pøst mange milliarder inn i dette selskapet? :så så vidt på debatten på NRK:


#24

emin sa for siden:

Tenker på søsteren til svigerinna mi som er flyvertinne hos SAS, jeg. Hva som skjer med henne om de går konken.


#25

kokosbolle sa for siden:

Pappa jobber i SAS og har gjort det i over 30 år, så jeg håper at det ordner seg. Kjipt for han som har 3 år igjen før pensjon liksom. :/


#26

tinkadott sa for siden:

Vi har bestilt SAS til USA neste år, og kjenner på skeptisk... Betalte ikke med kredittkort, men betalte vi nordmannreiser (depositum) så det er i værste fall bare det vi taper. Men stress å finne nye flyruter som passer..


#27

annemede sa for siden:

Det er vel ingen som ønsker at folk skal bli arbeidsledige, enten det er jul eller ikke. Spørsmålet er vel om SAS har livets rett lenger. Med sjefer som tjener åtte mill, etter å ha gitt fra seg to mill.


#28

annemede sa for siden:

Hvem er det som retter skytset mot fotfolket?


#29

Elin sa for siden:

Bare glem det. Forventer ingen sympati. Bare glem det. Ut herfra igjen - i en rasende fart.

Håper SAS består.


#30

Anne C sa for siden:

Jeg skjønner at dette er et sårt tema for deg. Men det er da ingen som sier her at alle ansatte i SAS fortjener å miste jobben sin eller noe sånt? Men de med toppstillinger i SAS har jo noen sinnsyke lønninger.


#31

annemede sa for siden:

Min naive muligens, grunn til å tenke at det er greit omsas går konkurs, er at det er begrenset hvor lav lønn det er greit å ha i full jobb. Jeg innbiller meg at en ny aktør muligens vil gi adekvat lønn til de ansatte og ikke superlønn til nye sjefer.


#32

Fakse sa for siden:

:klem:

Jeg har masse sympati for alle de ansatte som er glade i selskapet sitt og i jobben sin jeg. Det må være en forjævlig situasjon.


#33

Teofelia sa for siden:

Det går utmerket godt an å ha to tanker i hodet på en gang, Elin. Jeg klarer lett å ha stor sympati med de ansatte i SAS, samtidig som jeg synes måten SAS er drevet på virker lite hensiktsmessig, for å si det mildt.


#34

Michelle sa for siden:

Jeg håper SAS består og kan vinne litt tid slik at de kan håpe på å bli kjøpt opp av andre mere solide selskaper. Slik SAS drives nå så er det ikke liv laga desverre. Da må i såfall mye forandres på.
Jeg synes dette er leit og føler med alle de som står i fare for å miste sine jobber. Håper du beholder jobben Elin:klemmer: Jeg har tidligere kollegaer/venner som jobber der og noen var også ansatt i Braathens som igjen ble kjøpt opp av SAS. Da det skjedde så syntes jeg det var virkelig leit.


#35

Ru sa for siden:

SAS har vært moden for både det ene og det andre i lengre tid. Jeg håper for de ansattes del at det løser seg.

For min egen del er eg glad jeg ikke har somlet meg til å bestille fly til Stavangerturen min om 2 uker. :knegg:


#36

OlleVia sa for siden:

Signerer her.

Leste at var det SAS direktør som hadde gått ned 20% i lønn, mens de ansatte ellers gitt ned rundt 12%. For meg høres dette utrolig urettferdig ut. De 12% vil nok merkes mer for en som har en "normal lønn" enn for en som har millioner i året.
Nei, verken styre eller ledelse har vel gjort seg fortjent til lønnen sin og DE bør byttes ut. Som de sa på radioen i dag tidlig, selskapet har vært styrt som et selskap fra 1949.


#37

Hobbes sa for siden:

Jeg er bare veldig glad for at pappa ikke har jobbet der de siste 30 årene, og er dermed ikke har pensjonen sin derfra.


#38

Mams sa for siden:

Jeg håper SAS greier dette og det ser bra ut.
På jobben min vil vi også bli veldig berørt om det ikke går. Halvparten av de ansatte vil da stå uten jobb.
For det er ikke bare SAS ansatte som mister jobben om det ikke blir en løsning.
De har også leverandører...


#39

Mex sa for siden:

Jeg håper at de finner en løsning. Samtidig, så må det også være en løsning de ansatte kan leve med. Hva er det egentlig som gjør at SAS har så sinnssykt mye større utgifter enn Norwegian da?


#40

Mams sa for siden:

Om jeg ikke tar helt feil har Sas ansatte bedre lønns og pensjonsavtale en det de i Norwegian har.
De har også flere avganger våde innenlands og utenlands og dermed flere fly som er halvtomme.
Norwegian har vel ikke avganger i det hele tatt til de mere avsidesliggende flyplassene, kun de store byene.
SAS "eier" varene de selger, mens Norwgian får prosenter av hva som blir solgt og må betale halvparten av svinn som skjer på varene.


#41

Éowyn sa for siden:

Ser ut til at danskene kan velte lasset.


#42

Christa sa for siden:

Jeg håper for alle ansatte at de finner en løsning som de kan leve med. Det må være ille å gå fra dag til dag og ikke vite om man har jobb.


#43

Teofelia sa for siden:

Bjørn Kjos påstår visst at konserndirektøren i SAS tjener mer enn hele ledergruppen i Norwegian til sammen. Bare som et eksempel.

Jeg har ikke lest det selv. Bare hørt det via noen andre, så med forbehold om kildefeil.


#44

Daisy sa for siden:

Jeg trooor ikke det vil gå ut over pensjon opptjent til nå da?


#45

Maverick sa for siden:

Var det Avinor-sjefen som får 75 tusen - i måneden - i pensjon fra SAS?


#46

Christa sa for siden:

Japp, men nå leste jeg at han akkurat har gått ut med at han kutter det fra denne mnd.


#47

Sonar sa for siden:

Siste nå er at Avinorsjefen sier fra seg førtidspensjonen sin.


#48

Christa sa for siden:

Fra Aftenposten:
Kl. 11:29 Avinor-sjef Dag Falk-Petersen sier fra seg førtidspensjonen han mottar som følge av hans tidligere stilling i SAS, opplyser Avinor.
Falk-Petersen har fått 75.000 kroner i måneden i pensjon fra SAS, sin gamle arbeidsgiver. Samtidig forhandler Avinor og SAS om eiendomskontrakter verdt store summer, skrev NRK før helgen.

  • Jeg viser til de siste dagers omtale av min uforsikrede førtidspensjonsavtale fra SAS, hvor det er blitt reist spørsmål ved om denne avtalen medfører habilitetsmessige problemer i forbindelse med utøvelsen av konsernlederjobben i Avinor. Jeg konstaterer også at omtalen har vært negativ for Avinor og konsernets ansatte. For å sikre at det ikke kan reises habilitetsmessige spørsmål i forhold avtalen, og for å skape ro omkring konsernet, velger jeg å si fra meg førtidspensjonen med umiddelbar virkning, og vil selv orientere SAS om dette, sier Falk-Petersen i en kommentar.

#49

OlleVia sa for siden:

Ja, det hørte jeg på radioen også.


#50

Maverick sa for siden:

Hvor lenge har han hatt den, da? Å kutte den nå skulle bare mangle. Den har allikevel vært en kostnad på 900 K i året.


#51

Hobbes sa for siden:

Aner ikke jeg altså. Jeg bare er glad for at de i det hele tatt slipper å tenke på det.


#52

Cabrel sa for siden:

Han er sikkert ikke den eneste som har mottatt førtidspensjon heller...
SAS burde kutte mer i lederlønningene sine, og de burde vel hatt en gjennomgang av styret sitt også. Lurer på om styrelederen har sittet siden 2001.


#53

Elisabet sa for siden:

Jeg bare håper inderlig at de klarer seg, eller så er hele familiefeiren med hele mannen sin slekt neste sommer i vasken, og ikke har de råd til å kjøpe en annen tur isteden heller.


#54

Bomull sa for siden:

SAS har jo rotet det grundig til for seg selv med opptil flere tøffe tak bak seg, som de tydelig ikke har lært så mye av.

Jeg synes det er helt forferdelig for alle de ansatte som nå lider under dette og håper det ordner seg greit for dem, uansett hva som skjer. Men at SAS-ledelsen burde ta en titt i speilet, er det ingen tvil om!


#55

Elisabet sa for siden:

Det er vel ikke så mye tvil om at det blir en skikkelig gransking av SAS om selskapet består nå. Da blir de nok godt ordentlig etter i sømmene, og det er vel ikke utenkelig at noen i ledelsen må gå tipper jeg.


#56

Harriet Vane sa for siden:

En kollega siterte et intervju med en flyvertinne som hevdet at hun nå måtte gå ned 15 % eller 7-8 000 i lønn pr. mnd. Da har du en helt grei lønn, altså. Både før og etter kuttet.

Men det er ganske store forskjeller på de eldre champagne-flyvertinnene og de nyansatte kafeteriaservitørene. etter hva jeg skjønner.


#57

Éowyn sa for siden:

Det er kanskje store lønnsforskjeller mellom landene og? Noen som vet? Siden det nå er kun én dansk fagforening det står på.


#58

Adrienne sa for siden:

Det er mye som er galt med SAS, og det er litt slemt å legge mye av ansvaret på de ansatte. Men saken er at SAS hadde mange enormt gode år på åtti- og nittitallet, de tjente gode penger og la opp lønninger, ansattegoder og generell bedriftsstruktur etter det. Da er det ikke lett å omstille seg til en mye mer konkurranseutsatt næring, med et Norwegian som klarer å drifte mye mer effektivt enn det SAS klarer, og som er direkte konkurrent til mange av rutene til SAS. Norwegian kunne starte med blanke ark og fargestifter i et marked som var vanskelig, og har dermed organisert seg deretter, selvsagt tar de da rotta på SAS.

I tillegg har SAS slitt med litt identitetsproblemer, de har lyst til å være høykvalitet til lav pris, de skal være verdens mest punktlige (som for eksempel krever mer fleksibilitet i rutetider og mer redundans i forhold til ansatte) samtidig som de vil prismessig konkurrere med et selskap som ikke lover mer enn at de skal frakte deg fra A til B.

Ja, det er litt slemt å si at man burde la selskapet gå konkurs, for det ville være en kjempetragedie for alle som er ansatt. Men på den andre siden ville det nok vært det beste for selskapet, for da kunne de hatt samme anledning som Norwegian til å starte på nytt og ikke slite med masse kostnader som de ikke kommer unna (som f.eks. de enorme pensjonsforpliktelsene som de har).


#59

kokosbolle sa for siden:

Enighet med alle fagforeningen om sparetiltakene hvertall, så er lov å håpe de ikke konker. Men de må jo gjøre noe annet enn bare å spare tror jeg.


#60

emm sa for siden:

Det ryktes at SAS har gode lønninger på ledernivå, men de som virkelig er på gulvet, de har lavere lønn enn de som er i Norwegian.

Jeg undres på hvor mange som tør bestille billetter med SAS nå? Satse tusenvis på feriebilletter med de når alt er så usikkert? Det vil jo igjen forverre situasjonen, om mange tenker slik.


#61

Anne C sa for siden:

Jeg kjøper ikke sommerferiebillettene mine fra SAS i alle fall.


#62

Fløyel sa for siden:

Dersom de blir enige og ikke mister lisensen sin kjøper jeg mer enn gjerne fra SAS.
Jeg flyr helst SAS.


#63

Anne C sa for siden:

Helt ærlig så kjøper jeg der det er billigst, og har direktefly.


#64

Hobbes sa for siden:

Det kommer an på. Skal jeg langt vil jeg gjerne ha litt komfort og service med på reisen. Der synes jeg SAS har vært helt uslåelige.


#65

Njulaif sa for siden:

Jeg og. Har alltid foretrukket SAS fremfor Norwegian hvis jeg har hatt valget, og har også alltid klart å få samme pris hos SAS som hos Norwegian så har ikke akkurat tapt penger på det heller sånn sett.

Og jeg er veldig glad for at folk får beholde jobben sin enda en stund, og at både helgeturen min nå førstkommende helg og julebillettene er reddet.


#66

gajamor sa for siden:

Ingen burde tjene mer enn statsministeren, ihvertfall. Et par direktørlønninger ville vært nok til å slippe lønnskutt på alle flyverne, skulle jeg tro.


#67

Njulaif sa for siden:

Da sliter vi litt her i Norge altså, for han tjener strengt tatt ikke veldig mye til å være statsminister.

Jeg kjenner absolutt at jeg ikke skal begi meg inn på noen som helst slags diskusjon ift lederlønninger, annet enn å si at jeg jo er enig med de fleste i at den 10 mill-lønningen til SAS-sjefen var pittelitt i overkant ja.


#68

Fløyel sa for siden:

Tall og grafer kan vris og vrenges på, men denne grafen er ganske forklarende:
b.la. når man ser hvor mange passasjerer Norwegian server pr ansatt

Pris er en av kriteriene våre også når vi skal på reise, men kortest reisetid, setereservasjon, mest bagasje for pengene, både cabin og sendt, gode alliansepartnere slik at reisen blir smidig, god komfort når du skal sitte lengre enn 2 timer ombord, mat/service, sikkerhet mht at man faktisk kommer seg videre på mellomlandinger teller også, og der er vår/min erfaring SAS best. Jeg er oppfostret med SAS i familien, så noe inhabil er jeg nok ganske sikkert, men SAS er for meg ett sikkert selskap som har gjort mine reiser veldig smidig.

Vi tok ett regnestykke for billettene våre til USA neste sommer.
Med Norwegian kom vi oss billig til New York med setepris, men når vi begynte å ta med mat/drikke, sete, bagasje og videre fly til neste destinasjon var de ganske mange 1000,- lapper dyrere. De har ingen partnere som tar deg automatisk videre som sikrer at du faktisk kommer til sluttdestinasjon.

Samme med BA og Virgin Atlantic, der må man faktisk bytte flyplass, for oss blir det for mye styr til at vi orker å spare 2.000,- - penger som mest trolig blir borte i taxi og annen frakt fra en flyplass til en annen.

Så ja, jeg håper av hele mitt hjerte at institusjonen SAS består og at de nå kommer med en løsning som kan vare i mange år fremover.

Dette går dessverre ut over "fotfolket", men ultimatumet er jo da, arbeidsledighet eller lavere lønn.

Skal jeg på heisatur til London en helg, med minimalt bagasje, ja da er det mange alternativer.


#69

tinkadott sa for siden:

Vi ringte selskapet vi bestilte med og de hadde alt reservert hos andre selskap dersom Sas gikk under. Jeg håper vi får reise med Sas, er veldig fornøyd med dem!


#70

nolo sa for siden:

Jeg er glad det ordnet seg. Jeg er glad du har jobb, Elin. Jeg liker å reise med SAS. :nemlig:


#71

Elin sa for siden:

Nei, veldig små lønnsforskjeller, men det er STORE forskjeller på danske velferdsordninger i fht norske, og de danske skulle skrive under på samme krav om kutt som norske og svenske. Derfor tok det lengre tid å få signaturen i Danmark.

I SAS har ansatte nå lavere lønninger og fler arbeidsdager pr. år enn i Norwegian. Ledere i SAS vil jeg anta tjener mer enn i Norwegian.


#72

Lisa sa for siden:

Dette er jo lønn og vilkår som ville ha vært helt totalt uakseptabelt for de aller aller fleste arbeidstakere i Norge, både i det offentlige og det private.

Jeg har ikke fått med meg om ledere i SAS konsernet har tatt tilsvarende kutt i lønn og goder som alle andre ansatte?


#73

Tallulah sa for siden:

20% ned fra 10 mill er jo litt mindre merkbart enn 20% ned fra 380'. Selv om konsernsjefen mener det er edelt gjort av ham. Det er virkelig frekt.


#74

Éowyn sa for siden:

Enig. Jeg ble så provosert da jeg leste dette! Liksom framstår som at toppledelsen går foran med et godt eksempel. :sur:

Det er da ikke så mange årene siden forrige gang det var økonomiske problemer i SAS. Hvordan kan slike lønninger forsvares? Hva slags arbeid gjør han og de andre for å fortjene slike vanvittige lønninger?


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.