Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
ren gjetting: trur det dukker opp et norskt "sas" selskap, om de heter scanor, widerøe eller braathens er jo usikkert. men har trua på at det blir flere norske 737 enn de rødnesene.
Jeg lurer på om ikke det fornuftige hadde være å la SAS gå konkurs, slik at man kan kvitte seg med de absurd gode ansatteavtalene de ser ut til å slite med. Så kan de gjenoppstå med fornuftige vilkår til samtlige ansatte.
Jeg lurer også på om en konkurs og nystart er det som er mest fornuftig på lang sikt. Men det er ikke noe særlig dette her. Mange som står i fare for å miste jobbene sine. Jeg har også bestilt en flybillett med SAS i neste uke, men det er tross alt et miniproblem i den store sammenhengen, i verste fall kan jeg ta bilen dit jeg skal.
Vi har i dag kjøpt Ryanair-billetter i tillegg til sas-billettene vi har til England til jul. Vi ønsker ikke å stå der uten mulighet til å komme seg dit.
Vi har bestilt SAS til USA neste år, og kjenner på skeptisk... Betalte ikke med kredittkort, men betalte vi nordmannreiser (depositum) så det er i værste fall bare det vi taper. Men stress å finne nye flyruter som passer..
Det er vel ingen som ønsker at folk skal bli arbeidsledige, enten det er jul eller ikke. Spørsmålet er vel om SAS har livets rett lenger. Med sjefer som tjener åtte mill, etter å ha gitt fra seg to mill.
Jeg skjønner at dette er et sårt tema for deg. Men det er da ingen som sier her at alle ansatte i SAS fortjener å miste jobben sin eller noe sånt? Men de med toppstillinger i SAS har jo noen sinnsyke lønninger.
Min naive muligens, grunn til å tenke at det er greit omsas går konkurs, er at det er begrenset hvor lav lønn det er greit å ha i full jobb. Jeg innbiller meg at en ny aktør muligens vil gi adekvat lønn til de ansatte og ikke superlønn til nye sjefer.
Det går utmerket godt an å ha to tanker i hodet på en gang, Elin. Jeg klarer lett å ha stor sympati med de ansatte i SAS, samtidig som jeg synes måten SAS er drevet på virker lite hensiktsmessig, for å si det mildt.
Jeg håper SAS består og kan vinne litt tid slik at de kan håpe på å bli kjøpt opp av andre mere solide selskaper. Slik SAS drives nå så er det ikke liv laga desverre. Da må i såfall mye forandres på.
Jeg synes dette er leit og føler med alle de som står i fare for å miste sine jobber. Håper du beholder jobben Elin:klemmer: Jeg har tidligere kollegaer/venner som jobber der og noen var også ansatt i Braathens som igjen ble kjøpt opp av SAS. Da det skjedde så syntes jeg det var virkelig leit.
Leste at var det SAS direktør som hadde gått ned 20% i lønn, mens de ansatte ellers gitt ned rundt 12%. For meg høres dette utrolig urettferdig ut. De 12% vil nok merkes mer for en som har en "normal lønn" enn for en som har millioner i året.
Nei, verken styre eller ledelse har vel gjort seg fortjent til lønnen sin og DE bør byttes ut. Som de sa på radioen i dag tidlig, selskapet har vært styrt som et selskap fra 1949.
Jeg håper SAS greier dette og det ser bra ut.
På jobben min vil vi også bli veldig berørt om det ikke går. Halvparten av de ansatte vil da stå uten jobb.
For det er ikke bare SAS ansatte som mister jobben om det ikke blir en løsning.
De har også leverandører...
Jeg håper at de finner en løsning. Samtidig, så må det også være en løsning de ansatte kan leve med. Hva er det egentlig som gjør at SAS har så sinnssykt mye større utgifter enn Norwegian da?
Om jeg ikke tar helt feil har Sas ansatte bedre lønns og pensjonsavtale en det de i Norwegian har.
De har også flere avganger våde innenlands og utenlands og dermed flere fly som er halvtomme.
Norwegian har vel ikke avganger i det hele tatt til de mere avsidesliggende flyplassene, kun de store byene.
SAS "eier" varene de selger, mens Norwgian får prosenter av hva som blir solgt og må betale halvparten av svinn som skjer på varene.
Fra Aftenposten:
Kl. 11:29 Avinor-sjef Dag Falk-Petersen sier fra seg førtidspensjonen han mottar som følge av hans tidligere stilling i SAS, opplyser Avinor.
Falk-Petersen har fått 75.000 kroner i måneden i pensjon fra SAS, sin gamle arbeidsgiver. Samtidig forhandler Avinor og SAS om eiendomskontrakter verdt store summer, skrev NRK før helgen.
Jeg viser til de siste dagers omtale av min uforsikrede førtidspensjonsavtale fra SAS, hvor det er blitt reist spørsmål ved om denne avtalen medfører habilitetsmessige problemer i forbindelse med utøvelsen av konsernlederjobben i Avinor. Jeg konstaterer også at omtalen har vært negativ for Avinor og konsernets ansatte. For å sikre at det ikke kan reises habilitetsmessige spørsmål i forhold avtalen, og for å skape ro omkring konsernet, velger jeg å si fra meg førtidspensjonen med umiddelbar virkning, og vil selv orientere SAS om dette, sier Falk-Petersen i en kommentar.
Han er sikkert ikke den eneste som har mottatt førtidspensjon heller...
SAS burde kutte mer i lederlønningene sine, og de burde vel hatt en gjennomgang av styret sitt også. Lurer på om styrelederen har sittet siden 2001.
Jeg bare håper inderlig at de klarer seg, eller så er hele familiefeiren med hele mannen sin slekt neste sommer i vasken, og ikke har de råd til å kjøpe en annen tur isteden heller.
SAS har jo rotet det grundig til for seg selv med opptil flere tøffe tak bak seg, som de tydelig ikke har lært så mye av.
Jeg synes det er helt forferdelig for alle de ansatte som nå lider under dette og håper det ordner seg greit for dem, uansett hva som skjer. Men at SAS-ledelsen burde ta en titt i speilet, er det ingen tvil om!
Det er vel ikke så mye tvil om at det blir en skikkelig gransking av SAS om selskapet består nå. Da blir de nok godt ordentlig etter i sømmene, og det er vel ikke utenkelig at noen i ledelsen må gå tipper jeg.
En kollega siterte et intervju med en flyvertinne som hevdet at hun nå måtte gå ned 15 % eller 7-8 000 i lønn pr. mnd. Da har du en helt grei lønn, altså. Både før og etter kuttet.
Men det er ganske store forskjeller på de eldre champagne-flyvertinnene og de nyansatte kafeteriaservitørene. etter hva jeg skjønner.
Det er mye som er galt med SAS, og det er litt slemt å legge mye av ansvaret på de ansatte. Men saken er at SAS hadde mange enormt gode år på åtti- og nittitallet, de tjente gode penger og la opp lønninger, ansattegoder og generell bedriftsstruktur etter det. Da er det ikke lett å omstille seg til en mye mer konkurranseutsatt næring, med et Norwegian som klarer å drifte mye mer effektivt enn det SAS klarer, og som er direkte konkurrent til mange av rutene til SAS. Norwegian kunne starte med blanke ark og fargestifter i et marked som var vanskelig, og har dermed organisert seg deretter, selvsagt tar de da rotta på SAS.
I tillegg har SAS slitt med litt identitetsproblemer, de har lyst til å være høykvalitet til lav pris, de skal være verdens mest punktlige (som for eksempel krever mer fleksibilitet i rutetider og mer redundans i forhold til ansatte) samtidig som de vil prismessig konkurrere med et selskap som ikke lover mer enn at de skal frakte deg fra A til B.
Ja, det er litt slemt å si at man burde la selskapet gå konkurs, for det ville være en kjempetragedie for alle som er ansatt. Men på den andre siden ville det nok vært det beste for selskapet, for da kunne de hatt samme anledning som Norwegian til å starte på nytt og ikke slite med masse kostnader som de ikke kommer unna (som f.eks. de enorme pensjonsforpliktelsene som de har).
Jeg undres på hvor mange som tør bestille billetter med SAS nå? Satse tusenvis på feriebilletter med de når alt er så usikkert? Det vil jo igjen forverre situasjonen, om mange tenker slik.
Jeg og. Har alltid foretrukket SAS fremfor Norwegian hvis jeg har hatt valget, og har også alltid klart å få samme pris hos SAS som hos Norwegian så har ikke akkurat tapt penger på det heller sånn sett.
Og jeg er veldig glad for at folk får beholde jobben sin enda en stund, og at både helgeturen min nå førstkommende helg og julebillettene er reddet.
Ingen burde tjene mer enn statsministeren, ihvertfall. Et par direktørlønninger ville vært nok til å slippe lønnskutt på alle flyverne, skulle jeg tro.
Da sliter vi litt her i Norge altså, for han tjener strengt tatt ikke veldig mye til å være statsminister.
Jeg kjenner absolutt at jeg ikke skal begi meg inn på noen som helst slags diskusjon ift lederlønninger, annet enn å si at jeg jo er enig med de fleste i at den 10 mill-lønningen til SAS-sjefen var pittelitt i overkant ja.
Tall og grafer kan vris og vrenges på, men denne grafen er ganske forklarende: b.la. når man ser hvor mange passasjerer Norwegian server pr ansatt
Pris er en av kriteriene våre også når vi skal på reise, men kortest reisetid, setereservasjon, mest bagasje for pengene, både cabin og sendt, gode alliansepartnere slik at reisen blir smidig, god komfort når du skal sitte lengre enn 2 timer ombord, mat/service, sikkerhet mht at man faktisk kommer seg videre på mellomlandinger teller også, og der er vår/min erfaring SAS best. Jeg er oppfostret med SAS i familien, så noe inhabil er jeg nok ganske sikkert, men SAS er for meg ett sikkert selskap som har gjort mine reiser veldig smidig.
Vi tok ett regnestykke for billettene våre til USA neste sommer.
Med Norwegian kom vi oss billig til New York med setepris, men når vi begynte å ta med mat/drikke, sete, bagasje og videre fly til neste destinasjon var de ganske mange 1000,- lapper dyrere. De har ingen partnere som tar deg automatisk videre som sikrer at du faktisk kommer til sluttdestinasjon.
Samme med BA og Virgin Atlantic, der må man faktisk bytte flyplass, for oss blir det for mye styr til at vi orker å spare 2.000,- - penger som mest trolig blir borte i taxi og annen frakt fra en flyplass til en annen.
Så ja, jeg håper av hele mitt hjerte at institusjonen SAS består og at de nå kommer med en løsning som kan vare i mange år fremover.
Dette går dessverre ut over "fotfolket", men ultimatumet er jo da, arbeidsledighet eller lavere lønn.
Skal jeg på heisatur til London en helg, med minimalt bagasje, ja da er det mange alternativer.
Vi ringte selskapet vi bestilte med og de hadde alt reservert hos andre selskap dersom Sas gikk under. Jeg håper vi får reise med Sas, er veldig fornøyd med dem!
Nei, veldig små lønnsforskjeller, men det er STORE forskjeller på danske velferdsordninger i fht norske, og de danske skulle skrive under på samme krav om kutt som norske og svenske. Derfor tok det lengre tid å få signaturen i Danmark.
I SAS har ansatte nå lavere lønninger og fler arbeidsdager pr. år enn i Norwegian. Ledere i SAS vil jeg anta tjener mer enn i Norwegian.
Dette er jo lønn og vilkår som ville ha vært helt totalt uakseptabelt for de aller aller fleste arbeidstakere i Norge, både i det offentlige og det private.
Jeg har ikke fått med meg om ledere i SAS konsernet har tatt tilsvarende kutt i lønn og goder som alle andre ansatte?
Enig. Jeg ble så provosert da jeg leste dette! Liksom framstår som at toppledelsen går foran med et godt eksempel. :sur:
Det er da ikke så mange årene siden forrige gang det var økonomiske problemer i SAS. Hvordan kan slike lønninger forsvares? Hva slags arbeid gjør han og de andre for å fortjene slike vanvittige lønninger?
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.