Lhi-My sa for siden:
Jeg jobber i en liten bedrift. I dag har vi 6-8 pc'er i daglig bruk. Vi trenger en eller annen god backup- og lagringsløsning. I dag fungerer dette ved at jeg tar en runde med en ekstern harddisk og kopierer alle bilder, dokumenter og andre viktige filer med uregelmessige mellomrom. Vi har to eksterne disker, den ene lagres på kontoret mitt, den andre har jeg hjemme.
Det er pr i dag ikke noe nettverk mellom disse maskinene. Alle er koblet på internett via trådløse rutere, men det er ikke mulig for meg å hente ut et dokument som sjefen min har lagret på sin maskin. Vi har en del felles dokumenter og dette burde på en enkel måte vært tilgjengelig for flere av oss. I dag sender vi dokumenter fram og tilbake på mail, med det resultatet at det blir rot i hvilken versjon som er den gjeldende osv.
Jeg har egentlig ikke peiling, men det forekommer meg at det finnes andre bedre, sikrere og lettere løsninger på dette enn løsningen vi bruker i dag. Jeg ble tipset om Google Apps, men ser at det også finnes andre løsninger. Problemet er at jeg egentlig ikke vet verken hva vi trenger eller hva som er mulig. Det eneste jeg vet er at vi trenger en løsning der vi til en hver tid har en oppdatert backup trygt og sikkert tilgjengelig og at dette helst bør gå noenlunde automatisk. I en veldig hektisk hverdag er det så lett at akkurat denne oppgaven utsettes.
Fortell meg om løsninger og muligheter! Helst altså noe "i skyen". Pris er ikke avgjørende for denne bedriften, men jeg er også interessert i å høre om rimelige, men gode løsninger siden jeg også skal gjøre en tilsvarende løsning for en ideell organisasjon jeg jobber frivillig for og som slett ikke har særlig mye penger (men litt kan det koste).