Dette er vel en spinnoff av "bør ha lest"-tråden. Jeg er opptatt av å presentere elevene for "kulturarv-litteratur", om man kan bruke det uttrykket, og leser alltid 1-2 bøker av de mest kjente fra Vestly, Lindgren, Roald Dahl og Alf Prøysen. Synes det er litt vanskeligere å bli kjent med nyere litteratur som passer målgruppa.
Harry Potter er blitt en figur alle vet om, men kanskje ikke alle barn leser selv eller blir lest høyt for hjemme. Jeg vurderer å lese det for elevene mine, men har hatt religiøse foreldre i tidligere klasser som ikke har ønsket dette.
Nå har jeg ikke foreldre som tilhører spesielle menigheter, men jeg kjenner jeg er usikker på om det er greit å lese HP (bare første boka, for introduksjonens skyld).
Hadde du syntes det var ok med Harry Potter lest høyt for barnet ditt på skolen? Poll følger (forhåpentligvis). I såfall fra hvilket klassetrinn?
Den første boka? Den kan du starte med når som helst. De mørkner etterhvert så de siste bøkene passer ikke for små barn, men den første burde funke fint på de fleste skolebarn.
Jeg tror ikke jeg ville lest den i en førsteklasse, mest fordi jeg ville være bekymret for at det ble for langtekkelig og/eller komplisert for de barna som ikke er vant til å få lest lange bøker for seg. Men fra tredje, omtrent, ville jeg tenke OK. (Man ser vel an klassen litt når man velger høytlesningsbøker, antar jeg.)
Nå kan jeg bare dømme etter min egen Guttunge. Jeg leste de to første bøkene for ham da han gikk i tredje i fjor, de hang han med på. Ut i tredje boka, begynte han miste interessen. Håper å komme sterkere tilbake.
Vi leste de første HP for Ungen da han gikk siste året i barnehagen, så jeg tror nok at de fleste 1.klassinger bør kunne henge med. Men alle unger er ikke like, så kanskje 3. er en fin ting?
Ja, altså, det hadde vært greit for meg om sønnen min fikk lest HP høyt på skolen i første klasse, så det er mulig jeg ikke helt svarte på HI. :) Men for alles del er det jo best om boken passer noenlunde til gruppen som skal høre den, og det bør man kanskje se litt ekstra an dersom man skal begynne såpass tidlig.
Det ville de, det er ikke vits å prøve engang. Jeg stemte fjerde klasse. Jeg er rimelig sikker på at det er passe, slik min erfaring med unger på småskoletrinnet er.
Det minner meg om en tidligere kollega som skrøyt veldig av den fantastiske klassen sin som i femte klasse hørte på Sofies verden. Noen dager senere fikk jeg gleden av å se ham lese høyt for dem. 2 stykker hørte på - de andre var helt detti av lasset...
Tror dere noen foreldre vil bli sinte fordi det er hekseri/overnaturlig/djevelsk?
Jeg kan forstå at noen ikke ønsker å eksponere barna sine for slik tematikk.
Eldste fikk den lest på sengekanten fra 2. klasse. Hun hadde sikkert tålt å lese boken et år tidligere, men vi brukte mye tid på å forklare ord og uttrykk, så derfor stemte jeg 2. klasse.
Nei, man må begynne tidligere. Mi reiste jo tross alt på trollmannskole da hun ble 11, det ble så dårlig tid til å lese for henne de korte jule og sommerferiene ;)
Nei, egentlig ikke, men det avhenger vel av alderen på barna. Jeg ville nok ikke lest HP som høytlesning i småskolen. Både for at de skal få utbytte av boka/klare å henge med, og fordi det er forskjell på barns fantasi/innlevelse, og hva de synes er skummelt/ekkelt. Ville nok ventet til 4.-5.klasse. Jeg leste første boka for poden i starten av 3.klasse, men det er noe helt annet å lese den en til en.
Greit som i "det gjør ikke noe for meg" eller som i "den egner seg godt som høytlesning på første trinn"? For det siste gjør den virkelig ikke, det kunne jeg skrevet en avhandling om hvorfor.
Kan du begrunne meningen din? Jeg sier ikke at ikke enkelte førsteklassinger kan ha glede av Harry Potter, men som høytlesning på 1. trinn? Jeg tviler sterkt.
Jeg er helt sikker på at den ikke egner seg for høytlesning på 1.trinn. Stemte 4.trinn. At vi er på bind 4 med andreklassingen er ikke så relevant, tenker jeg.
Jeg stemte 5.klasse, for bøkene har et stort persongalleri og en mer kompleks handling. Dessuten ville jeg selvfølgelig dratt inn sjangertrekk for fantasy og jeg føler at tidligere enn 5.klasse ville vært tidlig å jobbe ordentlig med boka. Vet også om en del 5.klasser som ville falt av lasset, men ville sikkert hengt med lengre og kanskje hele boka ved høytlesing og gjennomgang av boka.
I første klasse leser vi MammaMø, Pulverheksa og Gubben og katten til stor fryd for alle. Noen av Roald Dahls bøker, som Giraffen og Pelli og jeg, morer også stort. La barn være barn en liten stund til. Harry Potter blir ikke borte.
Den første boka er mye enklere enn de senere. Jeg ville tre de fleste kunne ha utbytte av den i andre trinn. Jeg stemte tredje trinn, jeg tror det passer enda bedre der enn i andre trinn. Så spørs det om man skal ta bok nummer to også innen rimelig tid. Den er jo mer avansert og det bør vel ikke være for langt opphold mellom bøkene.
Veldig mange på skolen vår leste bøkene selv i 5. trinn.
Ut fra erfaringene fra mine unger, tror jeg tredje klasse er det rette tidspunktet. Ikke før i hvert fall, det blir for langtekkelig, og så blir de ukonsentrerte.
Vi leste første bok for storebror i fjor, 2. trinn. Han er vant til større og tyngre bøker uten bilder. Men som høytlesing for klassen svarte jeg 4. trinn, for at alle skal være med. Regner ikke med at alle er like almendannete som min sønn. :filer:
Han er heller ikke interessert i å lese bok nr 2 enda. Så da spørs det om vi tar en reprise på den første filmen før vi eventuelt leser neste bok om ei stund.
Leser man Pulverheksa for førsteklassinger? Det er vel det andre ytterpunktet igjen? Det er mange år siden storebror var lei av dem, vi leser dem nå for toåringen.
Jeg svarte tredje klasse fordi storesøster leste dem da og hadde følge av de fleste jentene i klassen.
Men det er absolutt det tidligste for felles høytlesing mener jeg
Lillesøster, som nå går i fjerde klasse, har ikke villet lese disse bøkene hjemme. Men jeg tror at hun kunne fulgt dem dersom de ble lest høyt i klassen.
Lillesøster her leser forresten fremdeles med glede både Pulverheksen og Karsten og Petra. Noen er mer glad i de "barnlige" bøkene enn andre. Uten at det sier noe om intelligens eller utvikling ellers.
Selvsagt ikke. Men hvis man skal lese i klassen er det vel greit å velge noe flest mulig liker? Da er både Harry Potter og Pulverheksa i mitt hode uegnet for førsteklassinger.
Jeg klarer overhodet ikke å se for meg det, jeg tror ikke tanken ville ha slått meg. Er dette virkelig en erfaring noen har?
Andreklassingen min har forlengst blitt dratt med inn i Harry Potters verden av storesøster, men det er jo noe helt annet å lese for en gruppe, så jeg tenker tredje-fjerde-femte avhengig av gruppa.
Jeg tenker fjerde-femte-klasse. Det er stor forskjell på å lese høyt for en gruppe og å lese for enkeltbarn.
Jeg skulle likt så sett den første-andreklassen som hadde hatt utbytte av høytlesning av en såpass komplisert bok (selv om noen av barna selvfølgelig kan ha det på privaten).
Jeg kjenner folk som ikke vil la barna lese- eller se filmer om Harry Potter pga hekseri og trolldom, ja. Dette er mennesker av den veldig kristne sorten. Hekseri og trolldom er djevelens verk, og slikt utsetter man ikke uskyldige barn for. :nemlig:
Eg har ikkje stemd, men trur du du finn dei foreldregruppene som er overbevist om at Harry Potter er djevelens verk og snikinnføring av spiritisme, her på FP?
Viss du har slike foreldre, bør du la vere, viss ikkje bør det gå greit frå tiårsalderen.
Jeg tror ikke det er noen i foreldregruppa jeg har nå, som tenker det. Det er heller ingen som tilhører spesielle menigheter, men "vanlig" kristne og muslimske barn er det naturligvis i klassen. Drøyer til våren i tredje eller neste år da. Takker for svar.
Vi begynte höytlesing sommeren för förste klasse og var ferdige med alle da siste filmen kom paa kino. Det var ingen problemer for han aa fölge historien, men dette var jo 1-1 og vi snakket sammen om ting underveis. Det eneste dumme var at han var ferdige med de förste da han selv begynte aa lese. Har nemlig vaert vanskelig aa finne fengende böker for han aa lese selv etter HP.
Det er stor forskjell på å lese for ett eller to barn og for en stor gruppe. Veldig. Man må ofte velge helt annen litteratur. Jeg har også lest HP for mine to fra den yngste var rundt seks-sju. Det betyr ikke at det passer for en førsteklasse.
Som høytlesing for en klasse, hadde jeg ventet til 4. klasse. Tidligere enn det vil det være noen som detter av. Jeg leste førsteboka høyt sist jeg hadde femte, faktisk. På første eller andre trinn, er det erfaringsmessig mange som ikke har forutsetninger for å henge med på så lange og komplekse historier. På tredje trinn kan det gå, men jeg ville som sagt ventet til i hvert fall fjerde.
Må legge til at jeg hjemme har lest første boka høyt for mine egne unger i 6-7-årsalder, men som høytlesing for store barnegrupper, syns jeg ikke den egner seg så tidlig.
Jeg har enda ikke tilgitt læreren som Frøkna hadde da for at hun leste Løven, heksa og klesskapet for klassen, da Frøkna gikk i første klasse. Frøkna var livredd, og ba om at de kunne lese noe annet, men det ble ignorert. Hun har aldri villet nærme seg de bøkene siden, og synes fortsatt det er ubehagelig å snakke om.
Også tenkte hun ikke på/turde ikke fortelle meg om det før boken var ferdig, så jeg fikk ikke gjort noe med det. :(
Jeg synes definitivt ikke HP egner seg for absolutt alle førsteklassinger.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.