Jeg leser med gru at Ruter har tenkt å legge ned ekspressbussen her jeg bor, noe som vil gjøre det til et sant helvete for meg å komme meg på jobb. Så jeg tror rett og slett at jeg må kjøpe meg bil. Og da vil jeg helst ha el-bil, både for miljøets skyld og for at jeg skal kunne suse avgårde i kollektivfeltet.
Men, hvilke el-biler finnes? Hva koster de? Hva er pro og con med de ulike merkene? Og hva er pro og con med el-bil generelt?
Jeg har kjørt Buddy i 2,5 år og elsker den. I løpet av høsten skal jeg bytte den ut, men det er på grunn av størrelse, ikke fordi jeg ikke liker den. :nemlig:
Fordeler med Buddy: rimelig i innkjøp sammenlignet med de andre (jeg kjøpte ny Buddy i 2009 for rett under 100 000), bitteliten og dermed enkel å parkere og manøvrere. Det er alltid plass til en Buddy! Jeg sparte 1,5 time på kollektivtrafikk hver dag på å kjøre elbil hjemmefra og til kontoret i Bærum i de to årene jeg jobbet der (rett ved der du bor).
Generelt er elbil genialt som pendlerbil i stor-Oslo fordi man kan kjøre i kollektivfeltet, gratis lading både på kommunale plasser og på veldig mange private plasser. De fleste arbeidsgivere som har parkeringsmuligheter er villige til å gi deg gratis parkering fordi elbil er positiv miljøprofil for de. Nå har det etterhvert blitt såpass mange elbiler at gratis parkering i Oslo sentrum kan være et problem med mindre du er tidlig ute om morgenen (før 8:30) eller at du velger en av de store p-plassene (Aker Brygge har to STORE elbil p-plasser med plass til over 50 biler hver).
Av månedlige kostnader har jeg 370 kroner i forsikring. That's it. Jeg kjøpte som sagt bilen ny, men de fleste elbiler er forholdsvis nye uansett. Jeg har hatt den på verksted to ganger (ca 500 kr hver gang) for småjusteringer. Om jeg beholder min bil må jeg bytte batterier i løpet av vinteren, det vil komme på ca 25000.
Ulempen med Buddyen er at den blir kald om vinteren, selv med eget dieselvarmeranlegg. På de kaldeste dagene, når det er under 17-18 kalde, så lar jeg bilen stå og kjører kollektivt. Det problemet tror jeg ikke gjelder for de større elbilene, i hvert fall ikke i like stor grad. Den bruker også mer batterikraft når det er kaldt enn når det er varmt, så kjøreradiusen per lading blir mindre.
Ulempen med de el-bilene jeg nevnte over er at varmen kommer i fra batteripakken, men vet ikke om det er mulig å installere en slags webasto eller noe i de, om rekkevidden er et problem.
Å kjøre elbil er ganske annerledes fra å kjøre en vanlig bil, så jeg vil anbefale deg å prøve. Det er ikke slik at man kan google seg til hvilken som passer best eller ikke, men for å dele det inn litt "grovt" så er Buddyen og Reva de enkleste, de kjennes litt som en innebygd moped i starten. Mitsubishi, Peugeot og Citroen trioen er veldig like, og er litt mer "bilfølelse" mens Nissan Leaf er som å kjøre en vanlig bil.
Om du har lyst til å prøve Buddy en dag så sier du bare fra, jeg er i Oslo sentrum hver dag og kan gjerne ta en lunchrunde!
Jeg tenkte også at Buddy ville være perfekt for Divine, Palmens lille tyttebær er jo helt genial. Ikke samme rekkevidde som de moderne fireseters elbilene, men adskillig billigere og nettene og perfekt som pendlerbil.
Den Acsa nevner er ikke et dårlig alternativ. De er gode biler, og bra innkjøpspris på de. Om du får med nye batterier (dette kan testes hos en forhandler) så får du mye for pengene.
De fleste som velger elbil gjør det av de praktiske i henhold til kollektivfelt og parkering. Samtidig er det for mange en mer lønnsom firmabildeal, spesielt når det ikke er snakk om å ha bilen lenge nok til at batteriservice/utbytting.
Jeg vet ikke om ting har endret seg med iMev, men i starten var den ikke tilgjengelig med tilleggsvarmer. Dvs. at hvis den skal varmes elektrisk på vinteren, så tar det ytterligere en del av rekkevidden - som allerede blir en del redusert på kalde dager.
Ettermontering av webasto/eber-tilleggsvarmer koster raskt 25 000 kr. Det sies imidlertid at man kan fordoble rekkevidden vinterstid under en del forutsetninger.
På iMev kunne man tidligere sette varme på bilen mens den stod til lading. Denne funksjonaliteten er nå tatt bort slik jeg har forstått det. Forhåndsvarme på batteriene gir også bedre rekkevidde.
På f.eks. Leaf er vel standard lading at den lades til 80 % kapasitet. Gjelder flere elbiler at de ikke lader opp til 100 % automatisk. Dette er for å skåne batteriene. De må gjerne velge at de skal lades til 100 prosent for å få bedre rekkevidde, men det er ikke anbefalt at man gjør dette for ofte.
Hvor lang rekkevidde er du avhengig av og hvordan er lademulighetene på jobb? Helst bør man vel ha installert "ladestasjon" hjemme og helst bare bruke vanlig stikkontakt for "nødladinger". Med ladestasjonen får man også hurtiglading. Minimum trenger man en vanlig kurs med 16A, selv om 10A vel i teorien skal gå, men ikke anbefalt.
Elbil bør bør man kjøpe nytt eller lettere brukt - vitkgi å gjennomføre servicene og anbefalingene for håndtering av batteriene. Ville kvittet meg med bilen før garantien på batteriene var ute. Men husk også at kapasitetsreduksjon etter hvert er vanlig. REkkevidden man trenger må sees opp i mot rekkevidden bilen vil ha på vinteren med varme påslått og at man må legge inn en litt solid faktor for at batteriet etter hvert blir dårligere.
Det man evt. føler at man sparer på å slitte bensinkostnader osv. bør evt. settes av til evt. kjøp av nytt batteri etter hvert.
Leaf framstår mer som "mer vanlig bil" enn iMev og dens like fra PSA. Vintermessig er iMev bakhjulstrekk, mens Leaf er forhjulstrekk....
Ellers er det ikke å komme utenom at mange elbiler blir små biler, og da hvordan de sikkerhetsmessig er. Selv om kollisjonstester som f.eks. EuroNCAP kan vise ok resultater skal man fortsatt huske at karakteren der er gitt opp i mot biler i samme klasse. Leaf blir her mer i vektklasse med en vanlig mellomklassebil så vidt jeg husker, mens iMev er en del hundre kilo lettere.
Linken som mrc viser til er ikke uten feil. I Norge har det de siste årene vært en netto eksport av kraft, så å sammenligne med kullkraft blir bare søkt.
Dessuten vil det hjelpe vanvittig på den lokale forurensingen.
Jeg kjører rundt i en Think City 2010 modell og er superfornøyd!
Jeg kjører minst 8 mil i den hver dag. T/R jobb. Pluss kjøring til trening, butikk etc. Lader i all hovedsak kun på jobb. Merk at det finnes forskjellige batterier. De såkalte sebra batteriene trenger at bilen står til lading til en hver tid. Aller helst i hvertfall. Vårt batteri trenger ikke det, så jeg lader helst på jobb.
Vi har ikke egen ladestasjon hjemme, kun 10A sikring. Den ryker om jeg prøver meg på hurtiglading. :erfart:
Fordelene økonomisk er jo mange. Ikke så innmari dyr i innkjøp, kr 405,- i årsavgift, gratis bom og endel gratis ladeplasser rundt om. Du slipper oljeskift og sånne dyre servicer. Men du ryker på endel tusenlapper om batteriet skulle gå dukken da.
Jeg :hjerter: bilen min, og synes den er fantastisk å kjøre. Kjapp og lett å kjøre.
Jeg er enig med Annemede. Det er fullstendig søkt å sammenligne med kullkraft, særlig siden vi har et felles nordisk (ikke europeisk) strømmarket, og nye kullkraftverk i europa jobber mot CO2-rensing. Det vil man aldri få fra hver enkelt bil.
At det hjelper på den lokale forutrensingen er det liten tvil om.
Samtidig, er det lagt inn faktor for at man nok for den gjennomsnittlige levetiden for en vanlig bil på en elbil nok etter svært høy sannsynlighet vil måtte ha utbytte av batteripakke? Jeg tipper det ikke er innkalkuert her. Sett Norge her kontra mange andre land lever bilene i snitt lengre - noe som da riktignok også betyr at vi har en større andel eldre biler i vår bilpark som har høyere utslipp.
Hvis man ser på CO2i globalt perspektiv, hvilket blir det relevante, samt hvordan elkraft mest effektivt kan utnyttes er det nødvendigvis ikke "søkt". Det hele kan vel også sies å handle om et overfokus på privatbilisme når det gjelder CO2-tiltak, kontra andre faktorer som kunne vært mer mer effektive. Her handler det nødvendigvis ikke om å bruke ressurser for å feie for egen dør, men kanskje støtte opp om tiltak helt andre steder.
Man kan raskt være mer miljøvennlige ved å kjøre vanlig bil og heller skippe ferieturen - sett CO2 i hvert fall..
Artikkelen går også inn på det at Norge har denne eksporten, samt at det kan være feil å se fokuset på at vi bruker mest vannkraft og at det dermed er rent...
Litt feil fra mrc om lading. Leafen lader til 100, men bare til 80 på hurtiglading.
Vi har en helt standard kurs og kontakt hjemme, ikke noen spesial-ladestasjon. Funker strålende.
Parkering generelt med elbil: midt i sentrum er det vanskelig å finne ledig gratisplass hvis du ikke er tidlig ute. Men du trenger ikke være langt utenfor sentrumsgatene før det ikke er et problem.
Jeg elsker Leafen vår. Vi bruker nesten bare den, med mindre vi skal veldig langt eller er alle sammen (vi er 6 personer). Leafen er 5-seter, trillingene (iMiev, iOn og czero) er 4-setere. Leafen er mye mer bil enn de over. De tre kjennes ut som billigbiler, selv om de er helt ok. Leafen er fantastisk å kjøre, og er som en hvilken som helst mellomklassebil. Grei bagasjeplass, god plass til to barneseter + en person i midten. Den er varm om vinteren, med rattvarme, setevarme og et godt varmeapparat. Om vinteren skrur vi på varme 15 minutter før vi drar, for å spare batteriet (og slippe isskraping...). Det gjøres med en app, eller med innstillinger for fast klokkeslett i bilen. Jeg kunne sagt fryktelig mye bra om Leafen, og faktisk ikke noe negativt. Foreløpig -bil er bil :humre: Men ja, den er dyr. Så den er vel først og fremst et alternativ hvis du tenker at du skal bruke den hyppig også til annet enn jobbpendling.
Hadde jeg vært i Oslo sentrum / Blindern skulle jeg gjerne prøvekjørt med dere, Palmen og Asca, men jeg er på Fornebu, og har ikke mulighet til å slippe unna i arbeidstiden.
Jeg er på Fornebu på onsdager for Mini sin svømming, så om du jobber seint en onsdag så er det mulighet da. (er der fra 18:15 til 19:30) Hvis ikke kan vi jo ta det en helg eller noe, bare si fra. Det er ikke så langt mellom oss.
Jeg er helt blank på elbil altså, så jeg lurer på hvorfor du vil ha en? Miljø? Pris?
Hva er rimeligst totalt sett, å kjøpe en (rimelig) elbil og ha den i x antall år kontra en (dyrere) vanlig bil, og så selge etterpå. Hvor får man mest for pengene dersom man har f.eks. hundre tusen å bruke?
Kanskje, hvis de ikke er for brede. Vi kjører innimellom med 3 beltestoler. Det går, men det er trangt å få beltet ned i den låseboksgreia (hva i all verden heter den?).
Dårlig sikkerhet i disse - både foran og bak. Nå er det sjeldent de kraftige konfigurasjonene på disse veiene, men man kan også tenke på hvordan en bil med såpass kort akselavstand og uten hjelpemidler som ESP er på vinterføret selv på E18. Buddy har vel i tillegg bakhjulstrekk om jeg ikke husker feil.
Da har jeg mer tro på Leaf når det gjelder sikkerhet.
Med at buddy vel klassifiseres i EU som tung motorsykkel er det ikke spesielt strenge sikkerhetskrav for at de skal bli registrert. Klassifisert som vanlig bil hadde den vel ikke blitt tillatt nå...
I en del land har man sett en del elbiler bli forbudt etter at tester viste at de selv i "byhastigheter" fikk svært stor deformasjon innad i kupe. Og da krasjet de med egen vekt, og ikke med gjennomsnittskjøretøyet som i norge sikkert er 1400 kg elns.. Og selv i svært lave hastigheter kan kontakt med da tyngre kjøretøyer gi store belastninger for de små bilene, som ikke har vært noe problem for en vanlig bil.
Selv om vi eksporterer kraft så må vi fortsatt selvsagt bruke en marginalbetraktning når vi tenker utslipp, siden vi jo produserer alle tilgjengelig vannkraft til enhver tid: hva slags utslipp medfører en ekstra brukt kilowattime? Og det er utslipp fra kullkraftverk (ikke så mye gass lenger. Siden gass er dyrt på kontinentet nå, og mange gasskraftverk er knyttet til gamle, oljelinkede kontrakter, må mange av dem stenge ned når det er mye kraft i markedet).
Plukker opp denne fordi jeg nettopp hørte at markedet visstnok var oversvømt av elbiler, og at man kan gjøre skikkelige kupp og få for eksempel importerte Leaf til, tror det var, 180 000 kroner, ny.
Bilforhandlerne i Europa har strevd med å få solgt Leaf, og rydder nå lagrene i påvente av den nye modellen som er på vei. Den vil bl.a. få økt kjørelengde. I tillegg begynner en del elbilister å forberede seg på salg fordi de står på venteliste for den nye Teslaen. Så jeg tror 2013 blir et godt år for å kjøpe elbil. :jupp:
Har Nissan samme garantivilkår for bilen i andre land - og en garanti som ikke krever at man er i det aktuelle landet... Om det skulle bli batteriproblemer kan det raskt bli en dyrere affære enn reparasjoner på andre biler.
Sett ut i fra Euro/NOK-kurs og prisene som er i de fleste europeiske land, så vil jeg ikke anta det er så mye å spare der? Ser for så vidt at det blir noe rimeligere å hente i sverige, få refundert svensk moms og registere i Norge. USA er kanskje en rimeligere mulighet og det er de som har importert derfra, men da er det stort sett bare å si hadet til alt som heter garanti også - selv fabrikksgarantien vil jeg nesten tippe (i europa er det en del regler rundt dette gjennom EU/EØS og reklamasjoner/garanti på tverrs av landegrenser - men vilkårene i blant annet norge er bedre i en del andre europeiske land normalt sett).
Spørsmål er også om Nissan gjør noen tilpasninger på bilene som skal gå i kaldt klima.
Det var snakk om USA, mener jeg, men ellers er jeg blank. Men poenget (som jeg ikke tror jeg kom helt til) er at det også er prisras på de bilene som er her allerede. Visstnok.
Å, nå fikk jeg en umiddelbar trang til å være happy-go-lucky å bare smelle til på en sånn 2012-modell fra USA og kjøre i kollektivfeltet for det det er verdt den tida jeg får lov. :sparke: :knegg:
www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40880042
Alle 2012 Nissan Leaf har varme i batteriet, seter og ratt. Dette er ikke et varmeteppe, varmen består av fire elementer på til sammen 300W. batteripakken fikk også bedre isolasjon i 2012.
Leaf lader til 100 % og lader helt bra på 10 Snorre uten ekstrautstyr.
En liten elbil er veldig praktisk, men tenk også igjennom sikkerheten.
Vi hadde en Think med blybatteri tidligere og den gikk lengre med samme batterier når vi solgte sen enn når vi kjøpte den. Vi så bare til å lade ut ordentlig før vi lader igjen. Ikke alltid, men noen ganger i uken. Har man alkaliske batterier så trenger man ikke å tenke på det. De nyere elbilene har det.