:vetikke: Vi skal ha nye vinterdekk på to biler, og jeg er i tvil om hva vi skal ha.
Jeg bor i en vinterby der det hvert år er dager/uker med våt is, altså til dels vanskelige kjøreforhold. Vi kjører også en del landevei til hytte, og har planlagt vinterferietur til Nord-Finland, altså er det snakk om ikke bare bykjøring.
Familien disponerer to biler. Peugeout 307 SW er familiebilen som oftest brukes til landeveiskjøring. Toyota Yaris brukes mest til bykjøring til/fra jobb, men dette inkluderer da en del isete og bratte veier.
Jeg skulle veldig gjerne velge piggfrie dekk på minst en av bilene. Men faren min mener at Yaris´en er for lett til at piggfrie dekk vil være sikre nok, og siden Peugeout´en brukes til landeveiskjøring er jeg skeptisk til å ha piggfritt på den også.
Noen innspill? Er det tull og tøys å være redd for å kjøre piggfritt?
Jeg bor langt nord i en av dalene våre. Jeg kjører 35.000 km i året og har en helt vanlig stasjonsvogn. Jeg har bodd høyt oppe på fjellet og hatt 4 km lang bakke til huset mitt. Jeg har kjørt piggfritt i 12 år og kommer ALDRI til å gå tilbake til piggdekk igjen. Nå bor jeg dessuten på flatmark, men kjører over et lite fjellpass på vei til jobb hver dag, men noe annet enn piggfritt er helt uaktuelt.
Mannen min jobbet i ti år på et høgfjellshotell langt inni fjellet over 1000 meter over havet. Han kjørte 20 km på en bratt, svingete fjellvei, ofte dårlig brøytet og sjelden strødd. Han hadde en Peugeot Partner uten 4WD og med piggfrie dekk. Kun en gang eller to i løpet av sine 10 år i full jobb der oppe sto han fast. Da sto alle andre også fast både med piggdekk og 4WD.
Jeg har kjørt piggfritt frem til i fjor med en ganske liten bil. Det gikk stort sett fint altså. Jeg gikk over til pigg (jeg måtte uansett kjøpe nye dekk) fordi vi bor i bunnen av en isete bakke, og jeg er ikke så glad i å kjøre så fort opp de som jeg til tider måtte med piggfritt, eller rygge opp, da det er mange barn i nærheten.
Jeg tror jeg satt fast såpass at jeg måtte dyttes løs (spant på blank is) med piggfritt tilsammen 5-6 ganger i løpet av de tre årene jeg kjørte piggfritt, og vi bor i winter wonderland.
Jeg kom meg frem overalt med piggfritt, men jeg kommer meg enklere frem med pigg.
Noe av grunnen til at jeg er skeptisk er kanskje at vi har kjørt med slitte og dårlige piggdekk på Peugeoten i fjor. De burde ha vært byttet, men ble det ikke. Så nå tenker jeg at jeg må ha gode piggdekk. Men kanskje nye piggfrie dekk er bedre enn gamle med pigg?
Du har en sånn cirka-ide om hvor jeg bor, sant? :) Pluss på en god del kjøring rundt om kring på øya - jeg hadde aldri kjøpt piggfrie dekk. Og jeg har kjørt piggfritt på leiebiler, og det har gått helt greit, men da planlegger man kjøringen nøye. Rundt øya feks heller enn over...
Jeg valgte piggdekk, da jeg måtte ha nye i fjor. Før det hadde jeg piggfrie, som fulgte med da jeg kjøpte bilen. Det gikk greit nok på snøføre, men på holkeføre foretrekker jeg piggdekk. Det er ofte isete her, særlig i bakken opp mot huset vårt. Det er litt greit å kunne krabbe seg pent og rolig opp på første forsøket, og å ikke måtte rygge ned igjen og prøve på nytt, om man skulle møte en annen bil halvvegs... Der vi bodde før, hadde det vært greit nok med piggfrie. Det kommer jo an på forholdene der man kjører, vel?
Det spørs hvor du bor, men det er en grunn til at 85% eller noe sånt av tromsøværingene kjører med piggdekk. Må du for eksempel opp eller ned bendiksenbakken på glarhålka er det bare piggdekk som duger, men bor du sånn til at du ikke har noen utfordrende bakker du MÅ opp daglig hadde jeg heller valgt piggfritt. Så kan du heller la være å kjøre opp og ned når det ikke er føre til det.
Tildels er det noe man må se an selv såklart i henhold til behov og hvor man bor. Jeg sverger foreløpig fortsatt til pigg. Framkommelighet er ikke det problemet for oss som for noen år siden da vi bodde slik at det var en del ganske bratte bakker hvor man ikke fikk hentet fart, men jeg synes framkommeligheten virker bedre under en del føreforhold.
Og nye dekk er bedre enn gamle, uten tvil. Og gode dekk er bedre enn dårlige dekk - sjekk tester.... Jeg legger her i noen kroner ekstra for Nokian Hakkapeliitta eller Continental. Og velg dekk etter testede egenskaper - i stor grad bør man bare se bort i fra den merkingen man begynner med på dekk nå, der dekkene som er best egnet for nordiske forhold kan komme ganske dårlig ut.
Dekk, og vinterdekk spesielt, handler om kompromisser. Piggdekk trenger ikke en gummiblanding som er god på is og polert snø - det skal piggene håndtere. Dekkmerkingen som kommer nå er dessverre felles for hele europa og kravene for merkingen er ikke tilrettelagt for at det er ganske store forskjeller mellom hva det er behov for på vinteren....
Vi har en smal, bakkete, uoversiktelig vei fra hovedveien til huset vårt. Der kan man ikek møte noen, da må man rygge til nærmeste avkjørsel (dem er det heldigvis mange av.) Vi flyttet inn i juni. So far so good. Vi tre nger nye vinterdekk. Det blir med pigg, ja.
Det kommer jo an på hvor god du er til å kjøre på vinterføre også. Jeg kjører daglig bakker piggfritt, uten 4wd, der de som bor der oppe sier at "Gud, her oppe MÅ man jo ha SUV om vinteren!" og det har gått bra i 9 år. Men akkurat det å styre tempo, giring og clutching er den ene tingen jeg er virkelig, virkelig god på som sjåfør, så det kommer mye an på det også, tror jeg.
Det med å kjøre på glatta er virkelig ikke det jeg er god på som sjåfør. Og magen min er slett ikek glad i å gli ned/bakover uten å enve å stoppe. (Ja, det er testet to vintre på rad der vi bodde før. Jeg har stripe i lakken som bevis på den første da jeg forsøkte å treffe inn i oppkjørselen til en nabo midt i bakken. Året etter holdt jeg meg midt på veien og bare hyyyyyyylte på hjelp (som om mannen utenfor bilen kunne gjøre noe nytte...) og stoppet helvigvis en meter før vi traff lyktestolpen og lekeplassen.
Da var det en, bratt bakke, men rett frem. Sving på toppen, men ikke problem med biler rundt neste sving som kom uventet på, da det var speil på stoppen og andre passet seg for den som kom opp. Nå er det lang, ekkel, bakkete, opp og ned og sving hit og sving dit og unger og dill og dall. PIGG.
Piggfritt på bybilen, og bruk den store bilen med pigg når føret er dårlig. I perioder er jo veiene helt bare, og da duger piggfritt som bare det. Men de sporete og isete hovedveiene der ute hvor vi bor, er bortimot livsfarlige uten piggdekk, erfarte jeg i fjor.
Vi har lenge hatt pigger på en og piggfritt på den andre. Men har nå valgt å kjøre piggfritt på begge. Vi bor jo i Bergen, så det går jo for det meste veldig greit. Men om det er veldig isete så kan det skje at vi ikke kommer oss opp til huset, eller at vi ikke tørr å ta sjansen på å kjøre. Heldigvis er det ikke så ofte at det spiller noen stor rolle. Da heller planlegger vi å ha god tid og kjører veldig sakte om vi må kjøre.
Jeg har kjørt piggfritt noen år, og det har vært overraskende greit. Det er godt med snø her oppe vi bor, og jeg har aldri stått fast. Eneste som har vært litt problematisk noen ganger er stor snømengde og manglende måking, men tror ikke akkurt det hadde hjulpet veldig med pigg da. Problemet er jo ofte høyden på snøen i veien.
Vi bor rett nord for Oslo, og har alltid kjørt piggfritt. Jeg kjører MYE. Vinteren for to år siden kjørte jeg med dårlige/gamle vinterdekk på Peugeot 307 SW, det var ikke hyggelig, i fjor med helt nye dekk var noe helt annet. På den nesten nye lille Ford Fiesten min har vi også valgt piggfritt, men er spent på å kjøre på vinterføre med den.
Hadde en tråd om dette i fjor. Jeg kjøpte pigg. Vi har en liten, men ille bratt og isete bakke så jeg er glad at jeg i år slipper skli ned den med piggfrie dekk. :jupp:
Takk for alle innspill. Jeg klarer ikke å bestemme meg! :gal: Og i morges var det spor etter nattefrost på parkeringsplassen på jobb, så det begynner å bli på tide.
Vi har forresten en over gjenomsnittet bratt bakke opp fra huset vårt. Det er mange som ikke tør å kjøre ned den bakken selv uten snø. Vi har bodd her i 7 år nå, og jeg kan telle på en, kanskje 1.5 hånd hvor mange ganger vi har hatt problemer med å komme opp med piggfrie dekk. Det gikk selvfølgelig lettest med den bilen vi hadde som var 4W, men ellers har vi bare hatt biler med bakhjulstrekk. Det går så det suser så lenge man rygger opp.
Maverick sier det - på våt is er pigg tingen. På snø er piggfritt bra. Is også, om den er tørr og dekkene rene. På asfalt er pigger helt ubrukelig. Det er tull og tøys å være redd for piggfritt. Det fungerer på rett underlag. Og kjøreegenskapene til bilene i dag kan ikke sammenlignes med de vi hadde før.
Vi har hatt flere biler, og har kjørt både med piggfritt og pigger. På våt is er det rett og slett livsfarlig å kjøre piggfritt synes vi. På snø er det helt fint å kjøre piggfritt, men det har det jo ikke vært så mye av her hos oss de siste årene.
Vi hadde gode nye piggfrie dekk på ny bil og fikk ødelagt hele siden på bilen vår da den ikke kom opp en lang bakke, og seilte nedover helt uten kontroll.Skrapte langs autovernet 200 meter. Takk Gud for at det ikke kom mennesker gående langs veien.
Etterpå hentet vi en eldgammel golf med slitte piggdekk, og kjørte opp bakken som ingenting. Det har vært flere episoder der jeg ikke har kunne hjem etter jobb pga glatt veibane, og da har måtte vente noen timer på skyss med andre.
Hadde vi bodd et sted der vi alltid kunne benytte oss av kollektivtrafikk, og kke vært avhengig av bil kunne vi nok kjørt piggfritt. Men det kan vi ikke, og sånn som i fjor vinter var det is her det meste av vinteren. Da tør vi ikke kjøre piggfritt.
Og her er problemets kjerne for meg, som bor i en by der det er 100% sikkert at det blir noen uker med våt is hver vinter. Samtidig som det jo de andre ukene er snø, tørr is eller bart, og da ville piggfritt vært vel så bra eller bedre. Ideelt sett skulle man kanskje hatt to sett med vinterdekk. :confused:
nå bor jo jeg i den delo av landet hvor det ofte er plussgrader om vinteren. Men ikke uvanlig er det jo likevel kaldt i bakken. Vått, som fryser, også vips så har man... våt is. Is med sørpe på. På vår smale lille humpedumpevei som ikke er omfattet av kommunal måking. Det blir pigg.