Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
En elev er lei av dårlige lærere og har laget en nettside der man kan gå inn og gi læreren sin karakterer. Til tross for at lærere legges inn med fullt navn, skole og fylke og det allerede har vært mange eksepler på grove innlegg, vil ikke datatilsynet gjøre noe for å stoppe siden, siden det er "greit så lenge det sparkes oppover." :nemlig: Jeg tenker at dette åpner for uante muligheter for å vurdere andre yrkerspersoner åpent på nettet også, og gleder meg til "Min lege" eller "Min rørlegger" dukker opp.
Fra spør til alvor- jeg er uenig i at det ikke finnes kanaler der elever kan vurdere lærerene sine- vi har både Undervisningsevaluering (lokalt på skolen )og Elevundersøkelsen (hele landet) der man har rikelig med mulighet til å gi anonym og direkte tilbakemelding til den enkelte lærer. Hvis disse (de saklige) tilbakemeldingene ikke fører til endring (og det synes jeg absolutt er dumt, for noen har nok god grunn til å klage) er det jo systemet som må endres. Jeg for min del tro ikke det kommer noe godt ut av dette initiativet her. :niks:
Jeg ser at siden er ok seriøst lagd, men jeg tenker at det blir for ukontrollert hvordan den brukes.
Enig i at vi har evalueringer allerede, jeg lager også selv Fronterprøver der elevene evaluerer meg og undervisningen.
Jeg bryr meg ikke nevneverdig, siden dette er så ukontrollert at det ikke kan bli seriøst. Mine barn og mine kompiser har allerede lagt inn strålende tilbakemeldinger på meg. :digger: Hvor mye leksetid har denne gutten mon brukt på å lage denne siden, og hvor mye tid bruker han på å administrere den nå ?
Ellers er seriøs elevtilbakemelding viktig for meg, så jeg legger selv ut anonyme spørreundersøkelser til mine elever, og skolen/fylket legger ut elevundersøkelser også. Stort sett er det reflektert og hyggelig det de skriver, men så har jeg også stort sett reflekterte og hyggelige elever. At ikke alle liker en, får man ta med.
Jeg lar også mine elever evalurere meg anonymt to ganger i året, og det blir i tillegg til den evalueringen som ledelsen også har tilgang til og selvsagt i tillegg til Elevundersøkelsen, som jo går mer generelt på skolen enn på den enkelte lærer. Jeg tar elevenes meninger til etterretning, så lenge de er saklige og ting som det er mulig å gjøre noe med.
Uten å ha lest artikkelen eller sett siden så nei, jeg syns ikke det er greit. Jeg syns ikke det er å sparke oppover heller, og jeg hadde ikke hatt en jobb hvor offentlig gapestokk godtas. De som legger inn lærere er barn, og kan ikke forventes at de forstår hva slikt kan gjøre med andres liv. Når det er sagt syns jeg det burde være lettere å bli kvitt dårlige lærere, men altså ikke på denne måten.
Jeg har ikke sansen. Jeg skjønner veldig godt at elever blir frustrerte, når de opplever at en lærer ikke virker og det ikke later til at noe skjer. Jeg har jo opplevd det sjøl. Men jeg kan ikke se at en sånn side gjør noe med problemet, det får ikke de dårlige lærerene til å bli bedre, det eneste det tjener til er å "ta hevn". Det finnes alt kanaler for å gi tilbakemelding på undervisning, og de virker helt sikkert ikke bra nok, men de er jo nødt til å virke bedre enn en sånn side. Læreren det gjelder må få direkte beskjed, gjerne anonymt, om det ikke virker må ledelsen få beskjed, og så må det tas derfra. (Og så er jeg fullstendig klar over at det kan virke som det stopper opp der, at noen folk ikke klarer eller har vilje til å endre seg, og at det meget mulig er for vanskelig å bli kvitt dårlige lærere. Men da er det det man må gjøre noe med - ikke henge ut enkeltpersoner på nett. Kanskje burde elevene involveres litt tettere i hva som faktisk gjøres for å rydde opp i problemene også.)
Hyggelige tilbakemeldinger er jo fint å få, men det har jo lite for seg, det også, om det ikke treffer den det gjelder.
Jeg tenker som så at det er nok av elever som ikke er fornøyde med lærere uten at det er feil med læreren. De fleste som svarer på slike ting er nok de som ikke er fornøyde. Og som ellers så er det for det meste det negative som kommer frem. Om elevene mine ikke liker at de må jobbe for en A, så kan de henge meg ut der for å ta igjen.
Om man vil få ut udugelige lærere (ja, for de finnes det også) så bør det inn evalueringer innen arbeidsplassen. Ledelsen bør inn og observere og være mer synlige i klassene.
Jeg tror også dette kan virke uheldig på rekrutteringen til yrket.
Jeg for min del tenker at dette er en kraftig hilsen fra de som er helt avhengige av at lærere fungerer om at det altså er mange lærere som ikke er brukbare. Og at det er helt ok å demonstrere det med å si fra høyt og tydelig. Hadde sorteringen som skal fikse dette problemet fungert, så hadde ikke behovet for siden vært særlig stort.
Også kjenner jeg at om jeg lå godt an på denne siden så hadde jeg brukt det til å skyve lønn, promotere skolen min eller noe annet gøy.
En lærer jeg kjenner opplevde å bli hengt ut med fullt navn på nett. Fordi hun hadde gitt en elev anmerkning for dårlig oppførsel. Hun syntes naturlig nok ikke det var spesielt gøy, og hadde ingen mulighet til å fortelle sin side av historien. Hun hadde jo taushetsplikt. Det er jo temmelig håpløst for folk utenfor skolen der læreren jobber å vurdere om det er noe i kritikken, og det skal ganske mange tilbakemeldinger til før man kan begynne å si noe fornuftig på statistisk grunnlag.
Lærerens overordnede må trekkes inn, skal det være noe poeng. Og ja til skolevandring og mer ressurser til det! Jeg har stadig sjefen på uanmeldt besøk i klasserommet mitt i disse dager, og får beskjed om ikke så lenge hva jeg kan gjøre for å bli bedre. Bra.
Legelisten.no er helt samme konsept, men fastlege er jo noe en selv velger. Uten at det gjør den siden uproblematisk heller, altså. Du velger ikke læreren din. Så jeg skjønner ikke formålet utover hets. Vil man gi konstruktiv kritikk finnes det andre kanaler.
Ikke rett måten å evaluere lærere på synes jeg nei. Eller andre for den del. Det burde i større grad være mulighet å gjøre noe med dårlige lærere, men det må jo være gjennom et system som arbeidsgiver administrerer. Som ved alle andre arbeidsplasser.
Saklig kritikk - og ros! - må være greit uansett, men til det kreves en viss redaksjonell kontroll av innleggene, og innleggene bør muligens også underskrives med fullt navn. Alt annet blir jo bare useriøst og, i mange tilfeller, ren og ulovlig sjikane.
Sikkert positive sider med dette, men jeg tenker for det første så kan hvem som helst skrive:naboen, sure ekser etc, samt at for det andre så er det vel oftest de som er misfornøyde som legger inn, ikke de fornøyde. Da blir det liksom ikke riktig.
For folk man forplikter seg litt mer til enn en bussjåfør - håndverkere for eksempel - så er det da helt vanlig å sjekke opp om de er flinke nok? Jeg så reklame for en oppslagsgreie om håndverkere senest i dag.
Dog blir jeg ikke helt enig med meg selv når det gjelder lærere i og med taushetsplikt. Det stiller isåfall litt krav til karaktersettingen.
Eg tenkjer det kanskje er lettare å sjekka at kvaliteten på handverkararbeid er ok? Lærarens dyktighet varierar jo veldig alt etter kva elev (eller foreldre) som får uttala seg. Det avhenger jo av om den aktuelle lærararen stil og metode stemmer overens med det eleven/foreldrene tenkjer er "det rette". Er i det i det heile tatt mogleg å rangera nokon på ein rettferdig måte? (Spesielt urimeleg blir det jo som du seier, når læraren sjølv ikkje kan uttala seg).
Guttungen som laget siden snakket om å lage en løsning hvor det var påkrevd med Facebook-innlogging (uten at det skulle vise hvem som hadde skrevet tilbakemeldingene). Dette som et svar på at en rektor var ute i media og mente lærere burde sabotere siden ved å anmelde seg selv positivt.
Jeg vet ikke om det nødvendigvis er slik at bare de negative vil bruke slike sider. Legelisten.no har plenty av positive tilbakemeldinger, så jeg. Min bittelille forskning på området "mine to fastleger de siste ti årene" tilsier at Forferdelige Fastlegen har fått utelukkende kritikk, mens Fantastiske Fastlegen er ranket som en av de beste i byen. So far, so good, hva angår "korrekheten" i feedbacken. Men jeg tror ikke Forferdelige Fastlegen blir noe hyggeligere av å drites ut på internettet. :nemlig:
Og som sagt; de oppnår jo ikke noe annet med en slik side enn at lærere føler seg hengt ut. Det tror jeg mange vil føle enten omtalen er positiv eller negativ, men selvsagt særlig ved totalslakt. Det høres ikke så konstruktivt ut.
I forhold til håndverkere har det jo en funksjon, man leier ikke inn en som svindler deg. Da går det også på firma, ikke enkeltperson. I forhold til lærere har det ingen annen funksjon utover hets og gapestokk. Det er ikke skoler som blir hengt ut, men enkeltmennesker som kanskje så seg nødt til å stryke en hel haug med giddalause elever.
Jeg synes hovedsakelig siden er meningsløs egentlig. Evaluering i skolen er viktig, men da på en måte som fremstår saklig og gir mulighet til å gjøre noe med punkter som kommer fram. Slik det er der inne nå, blir jo bildet skjevt uansett. Slik det ser ut foreløpig, er det stort sett lærere som får bare ros eller bare slakt som blir omtalt. I tillegg aner man jo ikke hvem som legger inn dette.
(Men underholdende er det, den skal de ha :fnise: . Jeg leser alt jeg kan nå, for jeg antar jo den ikke blir der så lenge. Er egentlig ganske skuffet over at jeg selv ikke har dukket opp der inne ennå)
Nja - jeg er ikke helt enig. Jeg ville soleklart foretrekke å velge en skole der de ordner seg annerledes enn å ende med halvparten av elevene i stryk samme hva grunnen er.
Jepp, selv om akkurat hva de ender med ikke akkurat bare har med "hvordan de ordner seg".
Men jeg tror ikke akkurat man finner ut av det ved å lese disse omtalene :fnise: . Et tilfeldig sitat som jeg ikke tror at er så personlig at det ikke kan siteres: "han gir ganske mye lekser, men heldigvis sjekker han sjelden om man har gjort dem". Jeg synes i det hele tatt man finner ut lite om skolen som sådan, mer om enkeltlærere slik det ser ut nå.
Hva er formålet utover hets? Man kan ikke akkurat velge lærere og dette er ikke seriøst nok til at det vil bli brukt som noen som helst form for tilbakemelding. Jeg er for tilbakemeldinger, men ikke nettrating av folk, jeg synes tilbakemeldingskanaler uansett yrker bør ha høyere seriøsitetsgrad enn det der.
Det står jo nå at kommentarene skal oppfordre til forbedring, men det er ikke akkurat mange av kommentarene som gjør det. Jo mer man leser, jo mer meningsløst er det hele egentlig.
Sant nok. Og for å si det sånn: Jeg har hittil ikke lest noe der inne som er like ille som en del av det jeg leste inne på fastlegesiden (som jeg heller ikke kjente til før jeg så den her).
Neida. Jeg vet at det nesten ikke er til å tro, men jeg er nok ikke helt kav idiot.
Det er igrunnen en deal som hadde vært veldig bra. Grei ansvarsfordeling. Men noen lærere greier å utrette mirakler nesten uansett - andre greier ikke å lære bort ting til nesten noen som helst. Mellom slike ytterpunkter er det ganske mye forskjellig - jeg skulle nok ønske at standarden var en del jevnere enn det virker som om den ofte er.
Digresjon: Jeg leste en rapport om nasjonale prøver her i byen. Det var enkelte skoler som hadde en enorm forbedring fra ett år til et annet. Har det noe med endring av opplegg å gjøre (neppe), variasjoner fra år til år å gjøre eller er det det som skjer når en skole bestemmer seg for å nidrille elevene før prøvene?
Jeg tenker at så lenge det ikke er noen garanti for at hverken læreren eller skoleledelsen leser på denne siden, så er jo anmeldelsene lite vits i. Og selv om anmeldelsene er anonyme så risikerer man jo at en elev avslører identiteten sin igjennom det h*n skriver og dermed kan få et dårlig forhold til læreren dersom læreren leser omtalen.
Samtidig syns jeg at barn og ungdom bør få en måte de kan uttrykke sine meninger på. Men da på en måte som beskytter alle involverte og som blir tatt på alvor.
En form for evaluering burde det være.Selv om en slik side ikke er veien å gå.
Skolen til barna mine hadde en omfattende elevundersøkelse for et par år siden. Klassen til poden scoret kjempelavt på trivsel, flere følte seg mobbet og mange sa at de ikke likte klassen sin. Vel, lærerne parert på foreldremøtet med at disse resultatene skulle vi ikke ta alvorlig for det var jo barn som hadde svart(10 år), og de hadde nok ikke forstått hva de svarte på, eller hatt en dårlig dag :rolleyes:. Easy peasy, ferdig med det!Så ble ingenting gjort, og ingenting ble bedre.
Ønsker meg også et opplegg der foreldre kan få evaluere skolen, utfra et foreldreperspektiv. Tror det kunne vært konstruktivt i foreldre-skolesamarbeidet
Det siste er som oftest tilfellet når det blir en akutt forbedring. Læreren til min eldste var litt deppa for noen år siden da de ble nødt til å bruke mye undervisningstid på å drille ungene i online multiple choice testing (formatet til prøven) istedet for å lære ungene de ferdighetene de manglet. Rett og slett fordi de skolene det var naturlig å sammenligne seg med (les: foreldrene sammenlignet med og var rasende fordi de lå bedre an) gjorde det.
Ellers: skrekken må jo være å ha pasienten fra helvete (oh yes, de finnes, hverdagspsykiatrien er full av dem) på samme måte som enkelte advokater har klienter som plager dem inn i et besøksforbud; det er garantert ikke pene ratinger å få derfra, samtidig som du vet at personene er syke - men DU har taushetsplikt og kan ikke gjøre en dritt.
Ja. :nikker: Det er jo akkurat dette som er kjernen av problemet. Det finnes mange ko-ko lærere som aldri burde ha vært lærere, men det er enda flere ko-ko foreldre. (Det er enkel matte. Det er flere foreldre enn lærere, ergo er tallet idioter høyere om fordelingen er konstant og det er den. Selv om Sigrid Undset sa det litt søtere. "Men menneskenes hjerter [i][/i]forandres aldeles intet i alle dager" Folk er like. De faktorene som gjør at enkelte lærere burde vært sparket på hodet og ræva ut av skolen, eksisterer i alle samfunnslag, blant alle typer profesjoner.)
Akkurat. Og jeg tror de fleste som har tenåringsbarn (eller barn i det hele tatt) sikkert kan kjenne seg igjen i at det ikke alltid blir tatt godt imot når man prøver å sette grenser for barnets/elevens egen skyld. Det er f.eks ganske mange elever som har blitt sure på meg når jeg bare har gjort jobben min, som er å stryke elever som har klippet og limt og utgitt hele tekster fra Wikipedia for å være egne "verk." Kan godt tenke meg at noen av dem kunne postet noen velvalgte ord om meg in the heat of the moment, uten at det nødvendigvis ville sagt så mye om hvordan jeg er som lærer.
Det er jeg ikke umiddelbart enig med deg i. Hvis undervisninga ikke virker for elevene, da blir det feil å bare si at disse tenåringene ikke vet bedre. Det finnes lærere som er dårlige, som aldri er forberedt til timer, som gir litt for gode karakterer hele veien (så slipper de klager) - jeg er ikke helt uenig med dem som sier at lærere har for godt vern.
Jeg tenker mest på de som av en eller annen grunn ikke kommer overens med deg feks. Hvis de "hater" lærereren, så skriver de ikke gjennomtenkte ting uansett om man er god eller ikke som lærer.
Synes ikke det er greit med slike sider. selv om det jeg leste når jeg sjekket stortsett var positivt. Men det bør være en mulighet for elevene å gi beskjed når de føler de ikke blir hørt av lærer, enten det gjelder dårlig undervisning eller annet. Dette bør løses på skolenivå tenker jeg. Men vet jo at det ikke alltid er så enkelt. Men hva ønsker de å oppnå med denne listen? Man kan jo ikke velge seg nye lærere.
Eks legelisten.no så kan man velge å bytte lege eller ikke velge den aktuelle personen som fastlege i utgangspunktet. Veldig glad jeg ikke visste om den siden før jeg byttet fastlege. For min fastlege fikk ikke gode kritikker. Jeg er fornøyd med arbeidet til legen så langt. Hadde jo tvilt litt om jeg hadde lest dette først.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.