Vi må snart finne ut hvilken vogn vi skal velge. Vi skal kvitte oss med bilen. Vi bor sentralt og sentrumsnært så det blir sikkert en del kafeturer og bruk av kollektivtransport, som buss og tog. Vi er ikke veldig flittige på å gå turer i skog og mark. Vognen kommer til å blir brukt mye ser jeg for meg. Det er viktig at vi kjøper en som oppfyller alle behov. Jeg gidder ikke dille med ekstravogn fordi hovedvognen ikke holder i alle sammenhenger.
Vi har Brio Go til minsten nå, og den overgår alle forventninger :jupp: Den er så enkel og grei å trille, lett å løfte, passer på de fleste underlag og virker solid. Vi hadde Simo Kombi til de to første, men denne gangen måtte jeg ha en lett vogn. Mange av vognene idag er lage i bagdelen, og det liker jeg ikke jeg, men Go'en innfrir der også!
Jeg synes at et minimumskrav må være at man kan ha barnet mot seg etter at man er ferdig med bagen, så jeg støtter forslaget om Brio Go. Kjøper man ny kan man kjøpe ekstre hjul slik at man kan sette på store, faste hjul på de verste snødagene. Det var det eneste jeg savnet med den vogna.
Jeg har vært usikker på hvor tungt det skal veie at jeg kan ha henne vendt mot meg. Blir hun lik storesøsteren er det absolutt en fordel at hun kan se oss når vi triller. Og vi kommer jo til å trille en god del også siden vi ikke skal ha bil. Kanskje jeg bare bør slå fra meg Mountain Buggy helt, som er den vognen jeg egentlig hadde bestemt meg for. Og det er jo det første året en triller mest også.
Jeg synes det var veldig greit å kunne ha ham mot meg, og så bytte vogn nå som han er 2. Jeg har heller ikke bil, så ejg er helt avhengig av at vognen min funker, hver dag, uansett om det er snøstormen fra helvete. Før jeg fikk barn hadde jeg en idé om at jeg bare skulle ha én vogn gjennom hele vognperioden, nå har jeg innsett at behov forandrer seg og at det er helt greit å bytte ut utstyret etterhvert.
Det å kunne ha barnet vendt mot seg når bagen byttes ut er meget viktig. Det handler om å kunne skjermes for inntrykk og se noe trygt og kjent, samt at blikkontakt med den som triller og mulighet for å kommunisere med vedkommende (og mulighet for den som triller å kunne lese barnet) er med å å styrke trygg tilknytning.
:jupp: Jeg synes jo fremdeles den er stygg å se til, men jeg var overrasskende fornøyd med Bugaboo Cameleon. Jeg mener den har mye bedre sittestilling i sportsvogndelen enn Brio Go. Til minsten var Go alt for bred og dyp. Han forsvant på halvskjeive ned i en dump. I Cameleon hadde han full oversikt.
Jeg har en emmaljunga city nitro. Det er ingen skogsvogn, det er sikkert, men til det bruket som skisseres i HI er den genial. Jeg trenger ingen annen vogn. Den er lun og god og vendt riktig vei, lett å løfte og overraskende fremkommelig til tross for små hjul. Og den har firhjulingens stabilitet. Eneste minus er at den tar litt plass i bagasjerommet på en bil.
Jeg tror den og brio go er ganske likeverdige å trille selv om go er høyere og åpnere i sportsvogndelen. Det blir en smakssak.
Hvis jeg hadde bodd mer sentrumsnært her (i Bergen) ville jeg ha hatt en vogn med god fjæring.
Har Easy Walker nå og den virker ikke så behagelig for barnet på brostein og sånt, synes jeg. Da jeg bodde i sentrum (med eldste) hadde vi Simo og det syntes jeg var mye bedre.
Viktig at man kan han barnet vendt mot seg ja. Nå ligger jo minsten i bag ennå, men vi snudde faktisk aldri sportsvogndelen på Simo kombien og tviler på at vi kommer til å snu minsten fra oss heller.
Vi hadde mountain buggy, poden hadde absolutt ingen behov for å være vendt mot meg. Han hatet og sitte i vognen han hadde før Mb, med enang vi skiftet til mb og han fikk sitte andre veien ble alt så mye bedre. Vi kommuniserte med han gjennom titteluke og det var helt supert.
Vi har Bugaboo Donkey. Den kan utvides til søskenvogn, men fungerer veldig fint som enkeltvogn også, og jeg kjenner flere som har valgt den selv om de ikke skal bruke den som søskenvogn. Den er superlett å trille, det er lett å snu ungen den veien en ønsker når sportsdelen er i bruk, og den har en hendig handlekurv på siden og god plass under. Likevel er den ikke bredere enn mange av de andre vognene. Vi har hatt den til vesla siden april i år, og det er helt fantastisk å trille nå i forhold til med den gamle Quinnyen vi hadde før. Vi har bodd sånn at vi både trillet mye på grus og asfalt, og har brukt vognen mye i sentrum både her og i Bergen, og det funker på de fleste underlag. Donkeyen har litt kraftigere hjul enn Chameleon.
Da jeg bodde sentralt hadde jeg cameleon. Den kunne jeg løfte selv inn på buss og over snøkanter. Brukte den hele vognperioden til to barn. Nå har vi flyttet litt ut på landet og jeg har Brio Go. Savner bugaboo på flere måter og hadde valgt den om vi hadde bodd med sentralt til. Men Go har fjæring, det er et pluss.
Hehehe, vi er på barn nummer to og har fremdeles den første vogna vi kjøpte. Altfor dyrt utstyr å bare bytte ut fordi fargen blir feil i alle fall. Men så valgte vi kanskje forbausende godt første gangen? Er det virkelig så uvanlig å beholde en vogn?
Jeg har aldri byttet vogn pga. farge i hvert fall. For min del handler det om at jeg er alene, uten førerkort og bor et sted der kollektivtilbudet er så godt som ikke-eksisterende. Så vogna er vårt primære fremkomstmiddel, vi går alle steder vi skal og vi triller gjerne 1-2 mil på en helgedag (noen ukedager også), og da er jeg avhengig av at den funker hver dag, uansett vær. Hadde jeg ikke vært alene, eller hatt bil, er det mye mer sannsynlig at jeg hadde klart meg samme vogna hele vognperioden.
Men jeg tror faktisk det er ganske vanlig å bytte vogn altså. Jeg kjenner egentlig bare to stykker som har beholdt samme vogn gjennom hele vognperioden, og begge to har brukt vogna veldig lite.
Jeg er konservativ og trenger en arbeidshest, så for meg er det kun Simo duo som duger. Stor bag, vendt mot meg, plass til helgehandel under og store lufthjul. Når man ikke skal løfte den inn og ut av bil er den i mine øyne perfekt. Men som sagt, jeg er konservativ og langt fra ung og trendy når det gjelder barnevogn.
Jeg brukte Bugaboo Cameleon i hele vognperioden med nr 1, da bodde vi sentralt og den var delvis mye inn og ut av buss. Mye snøvær skal jeg ikke skryte på meg å ha prøvd.
Jeg har vært storfornøyd med EasyWalker Sky til mine. Kan ikke ha ungen mot seg, men ungene har stort sett bare sovet når vi har trillet tur, så det har ikke hatt noen betydning.
Brio Go 2013 modell. Vi har 2012 modell og den er ikke god i snø eller skog på grunn av dekkene fremme. Med de nye vinterhjulene på 2013 modellen er jo det problemet vekk.
Den har stor bag som varer lenge, og stor sportsdel. Men den er en god del smalere i sittedelen enn TFK. Like lang men en del smalere. En mellomting hadde kansje vert supert, selv om jeg ser Niobe mener GO er stor i sittedelen.
Den er veldig lett så kan løftes med en hånd (uten barn i selvfølgelig) opp en trapp fek. Liten sammenlagt selv om det ikke er så stort tema for dere uten bil, men greit i taxi fek.
Til bybruk med mye brostein, fortauskanter og kollektivtrafikk hadde jeg nok valgt Bugaboo cameleon med større lufthjul (vinterhjul?) enn de som er standard. Simo på buss og trikk ser jeg for meg som strevsomt, selv om den er god å trille.
:gruble: Barn i høyere vogner utsettes for mindre bygåing, eksos og folk..? :confused: Jeg tviler på 15 centimeter utgjør en merkbar forskjell der, altså. Jeg synes det var en fordel at bagen på Cameleon var lav, for da klarte selv jeg se babyen oppi, uten å stå på tærne. :knegg:
Jeg har søkt rundt på nett, men finner ikke ut om en kan bære babybagen til bugaboo med ungen oppi. Er bøylen sterk nok til det? Fant ingenting i bruksanvisningen på sidene deres om at en ikke skal gjøre det.
Ta gjerne kontakt med meg på PM om du vil kjøpe Bugaboo. Jeg har en stående i her som ser flunkende ny ut, men som må skiftes bremsevaier på - dette gjør de egentlig på Barnas Hus, men det er 20 mil unna oss, så jeg har tatt kontakt med dem for å få én i posten. Den skal selges superbillig bare fordi den ikke blir brukt...
Vi bor midt i sentrum, og har to (tre) vogner fordi jeg ikke har klart å finne en som ivaretar alt. Men jeg er en god del ute i skog/mark og gjør det meste av handlingen, uten annen bærehjelp.
Kombinerer buggis med mb terrain. Bagen til mb blir nok for kort like over jul med pose osv, men da tar buggisen med vinterhjul over, frem til han (jeg) synes fremovervendt er ok på heltid.
Emmaljunga har kommet med en Monkey også, for de som har søskenvognbehovet.
:humre: Nei, ikke det jeg mente, men personlig så synes jeg det er mer komfortabelt med en høyere vogn når man går/står i større folkemengder, inn og ut av trikker, tog og t-baner. Eksosen er bare en psykisk greie - får sikkert i seg like mye okke som. Og så foretrekker jeg høye vogner da "arbeidshøyden" er bedre for den voksne, samt at kontakten med barnet ikke er så langt ned. Vanskelig å forklare altså, og er helt klart en smakssak.
Og, ja, for lave voksne så er sikkert Cameleon genial :knegg:
Jeg er under 160 cm og synes den var aaaaalt for lav. Jeg likte sportsdelen veldig, men ikke bagen. Og i en overgangsperiode synes jeg det var viktig å kunne veksle mellom sportsdel og bag, og da er jo Bugabooen helt ubrukelig.
Jeg er 1,81 og synes at buggisen er strålende. Babyen har det lunt, fint, skjermet, jeg triller komfortabelt og i tillegg er vognen like lett å ha med seg som en trille.
Men jeg kan ikke løpe med den, da.
Jeg hadde sett på bugaboo cameleon, brio go, babyjogger city versa og emaljunga nitro og ozone. Prøv de godt i butikk og finn din favoritt, alle har jo sine preferanser :)
Go har litt vugging mens buggabo er helt stiv. Go har vanlig sittedel mens Bugaboo har ergonomisk sittedel. Bugaboo har ganske liten sittedel på 90cm mens Go har en av de størrste på markedet på 102cm.
Buggabo har en dyp korg men ikke så veldig brei under, mens Go har et en veldig stor men litt grunn korg under. til Go får du kjøpt en pose man kan ha i sånn at man kan glide igjen og ta med seg hele korgen under. Den skal gjøre den enda mer romslig enn hva den er. Men den fungerer helt utmerket under og får 2-3 handlenett under uten problem.
Jeg kan ikke se så mange likheter untatt at begge er vendbare, og har 2 små hjul fremme.
Go har en milliard ganger bedre fjæring enn Bugaboo, fjæringen er definitivt det aller beste med den vogna. Alle andre vogner med svingbare hjul er mye stivere. I Go fikk jeg også plass til Voksi Classic i sportsdelen, det gikk ikke i det hele tatt i Bugaboo. Bugabooen må deles i to for å legges sammen også med sportsdel, det må ikke Go. Har man sittedelen vendt fra seg blir den også veldig flat sammenlagt.
Vi har akkurat vært og kikket på vogn. Briovognen virket veldig grei i sittedelen og jeg likte godt kalesjen, men den vognen vi testet ut må ha vært skjev. Det ene hjulet tok ikke helt nedi. Det var nok til at mannen avfeide den. Babyjogger-vognene likte jeg ikke kalesjen på. De virket litt simple. Da sto vi egentlig kun igjen med Bugaboo, så da regner jeg med det blir den siste utgaven som er kommet. Den har en del forbedringer. Typisk at de akkurat har vært på tilbud, men skal drøye lengst mulig fram til termin i håp om en kampanje.
Skal innom dit neste uke. Når er det forresten vanlig med vognsalg sånn ellers? Hender det de setter ned i desember eller er det januar som er den store salgsmåneden?
Mountain buggy har kommet med et sete som kan has vendt mot deg, så om du vil ha trehjuling hadde jeg kjøpt den. Sjekk ut Mb sine nettsider for face-to-face sete.
Vi har bestemt oss for en Bugaboo Cameleon, første barnet, men bor sentralt i en by der det ikke er mye snø. Valget falt på den på grunn av at den er lett, og god å trille (har testet både den og Emmaljunga, og syns Bugaboo var lettest å styre, i tillegg til at Emmaljungaen var tung og bred). Designet spiller også en rolle, det skal jeg innrømme, og så liker jeg at den ikke er så bred, og at den er vendbar. Men jeg har jo ingen erfaring med dette, så det kan hende det blir en annen vogn dersom vi skulle få flere barn.
Sikker på det? En venninne var på babyshop med sin bugaboo som hadde deffekt brems, da sa de at hele understellet måtte byttes for bremser var ikke ekstradeler hos bugaboo. Nytt understell koster 4000kr:eek:
Jeg fikk beskjed på Babyshop Hamar at understellet måtte kjøpes nytt, men på Barnas Hus i Oslo så order de det for 250,- i timen. De kan ordne det på sykkelbutikk også, men her på Birk Sport tar de 700,-/t. :)