Nå er det bare en liten måned til vi overtar ny bolig, og jeg kjenner det er på tide å legge en plan...
Altså, kasser blir sirlig merket, der er jeg ordentlig. Men hva er best å pakke til slutt, bør man ha en " lur kasse" med ting og tang man får bruk for før alt er pakket opp igjen?
Vi flytter ikke langt, men det skal likevel pakkes, og jeg er generelt motstander av kaos.
Vite hvor du har mopp og vaskemiddel (f.eks ikke på den delen av flyttelasset som ikke kommer før etter to uker. Vi fikk oss ny mopp ja...) Det som trengs til at alle får sove, altså sengetøy, puter og dyner, toalettmappene og sånn.
Vi kom til huset vårt sånn i tretiden på natta... Senga vår er sånn kontinentalseng, så den ble stabelt sammen, laken på øverste madrass. Vi tok begge ungene med oss i senga, og la oss sånn litt etter fire.
Da var det greit å vite hvor vi hadde enkle nødvendigheter neste morgen.
Tre måneder senere er det fortsatt mange kasser som ikke er pakket ut, så tenk fornuftig i forhold til å ha "de kjøkkentingene man egentlig ikke bruker så ofte" en litt annen plass enn ostehøvlen og potetskrelleren (Vi fikk oss ny ostehøvel etter et par dager... )
Åja, lista mi med detaljert oversikt over innhold er gull verd enda! Nå skulle jeg bare ønske jeg hadde skrevet nummeret på kassen (som altså stemmer med nummeret på lista mi) på ALLE sider på eskene, for de som stablet kasser på det ene gjesterommet har ikke snudd nummersiden frem, må vite... ikke på alle.
Men den er verd mye, den lista altså. Den hjalp likevel ikke til å finne den ostehøvelen. Eller moppen som befant seg 35 mil lenge sør enn oss.
Klesskift, toalettmappe, soveting, det viktigste kjøkkenutstyret, ting man trenger for å komme se i orden (verktøy osv) må være lett å finne igjen.
Og tenk litt på hvordan man best plasserer kasser og ting på vei inn. Her ble det kvelden før flyttelasset kom, og det måtte bare lempes inn i full fart. Og det ble vanskelig å finne igjen ting man skulle ha tross merkede kasser, og ikke minst mye lemping og flytting for å komme til det. Det tror jeg kunne vært unngått med å tenke litt mer på hvor man satte fra seg ting (i den grad det hadde vært tid til det)
Nummererte kasser, lister og også en kolonne med en kommentar på hvor kassen er plassert...
Og: når du tror du er ferdig, så har du masse igjen. Vi hadde nylig hele garasjen vår HELT full av det noen hadde stående igjen i leiligheten ETTER at de trodde den var helt tom...
I tillegg til å merke med innhold så merk med etasje og rom eskene skal på. Hvis du har tre etasjer kan du spare deg endel ekstra bæring i trapper ved utpakking.
Ha noen skift med klær lett tilgjengelig så slipper du å ha alle kofferter/esker/søppelsekker spredt utover på leting etter reine truser dag to.
Aldri undervurder hvor mye du faktisk har lagret i boder og hvor lang tid det kan ta å tømme sånne rom.
Husk å tape skruer og oppheng til senger og bord/hyller til senga/bordet/hylla. Sengeben oppbevares ved seng og den slags. Detaljert beskrivelse utpå kassen og pakker du klær fra klesskap i søppelsekker, merk med navnet på den klærene tilhører, samt genser-bukser-t-skjorter, eller til og med hvor i skapet det lå. Eks. "Klær Per, fra trådkurv - undertøy".
Leker merkes også med navnet til den (de) lekene tilhører.
Pakk koffert med det nødvendigste av klær, det dere skal bruke i flytteprosessen.
Skriv utenpå kassen hva som er i den, og HVOR den skal. Feks kjøkkenutstyr til kjøkken og klær til soverom osv. Det sparte meg for utrolig mye arbeid sist jeg flytta. Og jeg har flyttet maaange ganger.
Niesen min (ekstremt ryddig frøken) åpnet skuffene, tok bilde av det som lå (med tellekanter) oppi der, la det i en koffert med tellekantene inntakt, merket kofferten, etc.
Jeg er tilhenger av å få pakka ut mest mulig så raskt som mulig, så det å ha pakkuthjelpere på stedet er genialt. Mamma pakka f.eks. ned kjøkkenet før flytting og ut igjen etter ankomst i nytt hus, så vi hadde ikke tusen esker stående etter innflytting. Jeg måtte organisere litt i etterkant, men det var virkelig verdt det.
Ellers er det sikkert lurt med lister og sånt, jeg bare gjør det ikke. :sparke: Vi har merket eskene med hvilket rom de skal til.
Boder er nå under kontroll, etter 3 runder til miljøstasjonen.
Vi er heldige slik at vi ikke trenger vente på noe flyttelasset, vi kjører mange vender, og kan til og med sende ungene med trillekofferter bort.
Men lurt tips med å pakke et klesskift lett tilgjengelig. Noterer også en eske for hyppig brukte kjøkkenvinduet, og en for mindre hyppig brukte ting. Lurt.
:knegg: Vi bodde med mer enn 50 uåpnede pappesker i 1,5 år mens vi bygde hus, så listene våre kom til god nytte. Vi fant tom. esken som hadde bursdagskakelysene etter et kjapt søk i Excel-listen. :overlegen:
Når man tror man har kastet alt som skal kastes i skap, kaster man enda litt til da? Og hvordan vet man da hva man skal sortere ut...... Er på ingen måte skrotnisse, men tenk om hvisomatte kanskje man fikk bruk for en sånn dings igjen...
Jeg fant kakelysene uten liste. De var kommet i kjøkkenskapet da, på en måte. (Dvs, mamma pakket noen plastbokser. De kunne jo ikke pakkes tomme så hun puttet småting fra skapene oppi. Disse ble senere pakket ut og stappet inn i et skap bak hvetemelet. Ikke en direkte opplagt plass, men hey, jeg fant kakelysene fort og greit. Hvilket var litt lurt, sånn et par timer før gjestene kom, på fireårsdagen, en søndag...
Altså, vi kvittet oss med "alt vi kunne kvitte oss med" av klær. Boss, og innsamling.
Vi har med oss.... minst dobbelt så mye som nødvendig, masser av klær som ikke blir brukt. Hvorfor bruke plass på flyttelasset og i klesskapet til dette? Vi må kvitte oss med mer.
Dersom, dersom du virkelig trenger en dingseboms, lar den seg muligens erstatte med en ny?
Haha, jeg fant ikke engang det nyinnkjøpte 5-årslyset da vi skulle sette det på kaka da storebror ble feiret for et halvt år siden. Fant det selvsagt etter bursdagen. Jaja, så får vi spare det i 2,5 år og se om vi finner det da.
Dere er altså så organiserte! Imponerende. Vi hadde merkede kasser og tildels med etasje, men det ble litt diverse på slutten, gitt. Nå hadde vi ikke veldig mye, ca. 50 kasser til sammen kanskje, og mange av dem er tomme nå. Det beste tipset jeg kan komme med er det som noen andre også nevnte, å ha tilgjengelige klesskift til både voksne og barn. Vesla begynte i barnehage allerede dagen etter, og det var greit å slippe å leite veldig mye i kasser etter klær til henne. Hadde jeg vært enda litt flinkere hadde jeg pakket så det var lettere å finne mine egne klær også. :humre:
Mange gode råd. Også flyttet noen ganger. Siste to gangen skrev jeg hvilket skap ting var fra, i stedet for innhold. Det fungerte supert for meg, for jeg har alltid oversikt over hva som er i hvilket skap.
Meget god merking er alfa omega. Jeg merket mine kasser med hvilket rom de kom fra, og generelt om innhold. F.eks kjøkken - skuffer, eller kjøkken - dekketøy, storebror - hylle (alt han hadde i hylla på rommet sitt).
Det jeg hadde mest bruk for med en gang la jeg i store, blanke plastkasser.
Da kunne jeg se hva som var i dem, og etter at det var pakket ut, la jeg over ting jeg visste jeg skulle lagre i kjelleren. Ryddig og oversiktlig.
Jeg pakket dyner, klær og andre myke ting i store dyneposer fra IKEA.
Da kunne jeg legge nedi etterhvert som jeg vasket ting jeg visste jeg ikke kom til å ha bruk for, samt at det var lett å se hva som var oppi.
Det er jo mye man kan pakke ned før man begynner selve flytteprosessen.
Ekstra sengetøy, dyner, puter, pyntegjenstander, bilder, ekstra gardiner, tepper etc.
Vintertøy i sommersesongen og omvendt. Alt av tøy man ikke kommer til å bruke før flyttingen.
Jeg er ellers tilhenger av å ta rom for rom. Tømme et og et rom. Stable alt i kasser på hvert rom etterhvert som man pakker ned.
Nå sist leide jeg oppbevaringscontainer, som sto parkert utenfor huset, slik at etterhvert som jeg ryddet ut det jeg ikke trengte, så bar jeg det rett ut i containeren. Containeren kom litt utpå dagen flyttedagen, slik at vi rakk å pakke ut alt fra selve flyttebilen først, som kjørte de viktigste tingene.
De siste dagene før flytting var det bare helt nødvendige ting igjen i huset, slik at det skulle være fort gjort å komme seg avgårde flyttedagen. Godt med alt som er gjort.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.