Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Partiet Rødt og Rød Ungdom arrangerer leksestreik (myntet på vgs-elever), blant annet fordi de mener at lekser favoriserer de med ressurssterke foreldre, og fordi det stjeler fritiden til ungdommen.
Jeg er for heldagsskole og leksefri på barnetrinnet, mye fordi de heller kan bruke tiden til noe vettugt enn at vi betaler i dyre dommer for mer eller mindre gode SFO/AKS-tilbud, men denne her skjønner jeg ikke helt kjenner jeg.
Ja, lekser favoriserer dem med ressurssterke foreldre. Alternativet (heldagsskole) favoriserer ingen. Vi har for mange elever pr lærer til at de får nok en-til-en oppfølging uten lekser.
Mine unger får heller ikke en-til-en oppfølging ved lekselesing er jeg redd. Det er heller ikke nødvendig. (Men leksehjelp orker de ikke, for der må de sitte og tvinne tommeltotter når de er ferdige).
Leksefri videregående skole tror jeg de skal få problemer med å få støtte til. Hvis jeg legger godviljen til når jeg leser artikkelen, kan det se ut som at de mener dette skal gjelde for barne/ungdomstrinnet, men at det er elevene i videregående skole som markerer ved å streike.
Mange av disse folka som går videregående skal jo videre på høyskoler/universitet også. Jeg tror man gjør de en bjørnetjeneste dersom man kutter lekser i den alderen.
Enig. Jeg mener å huske selv at overgangen fra videregående til universitetet var stor nok som den var om jeg i tillegg ikke skulle hatt noe erfaring med å jobbe selvstendig. Dessuten, hvor mye bidrar egentlig foreldrene med leksehjelp på videregående? Jeg kan ikke huske at mine foreldre hjalp til så mye da lenger. :gruble:
Spiller det noen rolle for dem, egentlig? Gir man en lekse, kan du banne på at halvparten ikke gjør den, eller sender mer eller mindre kreative unnskyldninger på mail for å få den utsatt.
Tja, heldagsskole eller ikke, det vil nå vel alltid være en fordel med ressurssterke foreldre, når det kommer til skoleresultatene.
Og når jeg hører om hvordan leksehjelp tilbys på en del skoler, så må det da stå virkelig, virkelig dårlig til med oppfølgingen hjemme for at leksehjelp skal være en forbedring. Jeg vil heller at de fleste skal få kurant lekseoppfølging hjemme enn at alle skal få dårlig lekseoppfølging på skolen.
Hva legges egentlig i begrepet heldagsskole, hvordan skulle i så fall opplegget være? (Oppriktig spørsmål, altså.)
Jeg har vanskelig for å tro at foreldres kompetanse skal være avgjørende for 16-17-åringers leksemestring. Det er vel de færreste som får utstrakt hjelp av foreldrene til leksene på videregående? Eller i alle fall vil jeg tro at veldig mange klarer seg selv på det nivået?
Foreldres holdninger til skole, er jeg derimot veldig sikker på at teller, også for elever på videregående skole, og de vil jo være de samme enten eleven får hjelp til lekser eller ikke.