Jeg skal kjøre fra Bærum til Beitostølen i begynnelsen av desember og hjem igjen oppunder jul. Min mor snakker om rasfare og kolonnekjøring og fare for DØD faktisk.
Jeg har en velt vanlig bil med piggfrie vinterdekk. Ja? Nei? (mao ta bussen som går til klønete tider og med en haug bagasje)
Det er normalt sett ingen utfordring. Det er jo ingen fjellovergang og bare lavland med unntak av de siste milene. Ok vei er det jo også. Valdresflya kan kanskje være åpen også, men det er like greit via Fagernes.
Men du vet veien er både dårligere og lengre fra Oslo til Beito enn motsatt.
En liten avsporing; i mitt distrikt pågår det en hard kamp om nedleggelse og flytting av linjer på videregående skoler. En dristig sjel foreslo å flytte en linje fra byen til en skole en del mil lenger nord. Svaret fra fylkesadministrasjonen var at det ble for lang reisevei for elevene. Et par mnd etter gjør politikerne vedtak. En annen linje flyttes motsatt vei. Konklusjonen er at enten er veien fra B til A kortere enn fra A til B, eller så er ikke bygdeungdommenes ve og vel like viktig som byungdommenes.
Min mor har vedlagt fullstendig bilnekt fra Tromsø til Sørreisa i jula og. Rasfare!!! Farlige veier!!! De må ta hurtigruta istedet... Midt på natta!
Jeg er ikke så skuggeredd av meg når det gjelder kjøring men nåt det snakkes om Den Sikre Død er det jo greit å sjekke :humre: (og det er ikke så la gt fra Beitostølen til vinterstengte fjelloverganger altså)
Vi kjører over fjellet mellom vestlandet og svenskegrensen til alle årstider. 8- 12 timers tur over 4 fjelloverganger. Så lenge vi anser det som trygt å krysse på tvers, kan du trygt kjøre på langs. Vi har kjørt i kolonne, holdt på å bli innestengt mellom bommene på Dovrefjell, hatt noen gode timer mens vi ventet på brøytebilen ved Storfjellseter, kjørt kun etter baklysene på brøytebilen over Filefjell osv. Vi har alltid med oss varm drikke, mat og tepper, fordi det ofte kan være lite trafikk på i hvertfall de siste to fjellovergangene mot øst. De langsgående veiene, E 39, E 16, E 6 og Rv 3 og Rv 4 er stort sett alltid ok. Hold god avstand til trailere og kjør etter føre. Regn med at alle du møter er rusede koko idioter uten vinterdekk. Ikke noe hokuspokus, mao.
Nei, -ea- jeg tror de øde fjellovergangene mellom gudbrandsdalen og østerdalen er mye verre enn mangt i Troms. Men folk er så redde for det usiviliserte nord. Herrejemini, vi har da skumle ting i sør også! :knegg: Jeg har sett både samer og rein!
Ikke sant? Jeg ville ikke vært det minste bekymret for Bærum-Beitostølen. har kjørt den strekken om vinteren før, da vi bodde i Oslo, og det er ikke noe stress, altså.
Vi kjørte den veien, eller ikke fra Bærum, hele året da svigers hadde hytte på Beitostølen. Vi tenkte aldri på det som noe problem, og vi opplevde aldri hverken ras, kolonnekjøring eller andre ting utenom normalt vinterføre.
Den eneste gangen jeg synes det var ubehagelig var da jeg kjørte i 60 kmt p.g.a glatte veier med snøfokk over og Valdresekspressen kostet forbi meg, men farlig var det vel ikke akkurat.
Nei, tru'kke det. :nemlig:
Det er jo mange, mange som kjører den strekningen til hyttene sine fra det sentrale østlandet hver eneste helg i vinterhalvåret, så jeg tror ikke det er opplest og vedtatt at det er spesielt skummelt, altså.
Ikke som Bolivia, liksom. :nemlig:
Mulig jeg er helt ute nå, men på hvilken fjellovergang kan det være muligheter for kolonnekjøring på veien mellom Bærum og Beitostølen? (ja ja, jeg ser da bort fra sollihøgda). Er ikke Beitostølen bare på vei opp til fjellet? Eller husker jeg feil nå?
Rent bortsett for at det er fare for at du dør av kjedsomhet på strekningen mellom Hønefoss og Nes (er det vel?) langs Sperillen, så er det ikke akkurat en dødelig veistrekning. :knegg:
Er Sollihøgda 'fjell' altså? :humre: Ja, skiforeningen har jo kafé 'der oppe'.
Det er den veien jeg kjører mest når jeg er sørpå.
Forresten kan du hilse din mor at dersom det er fare for noe på veien til Sørreisa, så er det i så fall veien fra Finnsnes/hurtigruta og dit. Der har storfloa gått over veien en gang eller to. Eller kanskje du ikke skal si noe om det. :knegg:
Nei det var ikke jeg som sa det var noe der, det var min mr.
Men hun kan jo ikke kjøre valdresflya på sommertid engang, fordi det er så "bratt". Og det er det d vitterligen ikke.
Men jeg måtte jo sjekke da om det et meg som er eplekjekt full av overmot eller hva
Vi kjører på rasfarlige strekninger hele tiden, og rasfaren er jo uansett størst i perioder med veldig mye nedbør. Vi har passert områder bare få timer før gedigne ras i f.eks. Eidfjord, skummelt i etterkant men ikke noe vi tenker på. Dessuten går det mirakuløst nok ofte ikke liv med i de der rasene.
Kjør på.
Vi kjører ofte til hytta på vinteren og skal vi stå på nedoverski må vi til Beito.
Ikke noe problem i det hele tatt.
Du skal ikke akkurat over Valdresflya, den stenges eller har kolonne.
Kjør på. Ta med lydbok. Det er kjedelig å sitte i kø, det er det eneste som er kjipt med veien over Sollihøgda.
Jeg gidder ikke å bekymre meg før det er snakk om ordentlig fjell, da tenker jeg på over 1000 meter og lite trær. I Sør-Norge vil det lett bli fokk og kolonnekjøring på slike strekk, f.eks. Rv7 over Hardangervidda eller over Valdresflya. Beitostølen ligger på godsida av fjellet, altså ingen skumle fjelloverganger, akkurat det er jo veldig smart å forsikre seg om før man legger av gårde.
Utrolig godt råd å ha med seg spader, termodress, soveposer og tepper som egner seg til barna, og gode klær til alle når man skal på tur over fjellet. Mat og termos.
Ser ingen grunn til at det ikke skulle gå bra. Det er jo så mange som har hytter i det området og kjører dit hele året. Det bor folk i området hele året. Vi kjører flere strekninger på vinterføre, og så lenge man tar sine forhåndsregler går det som regel bra. Vi kjører foreksempel med spade, sand og tepper i bilen sånn "just in case".
Dette er ikke noe å grue seg til i hele tatt. Det bor jo folk i disse områdene også og jeg tipper at minst 30% av de kjører piggfritt. Jeg bor i tilsvarende område i nabodalen og jeg har kjørt piggfritt her i 12 år. Det er absolutt ikke noe problem i hele tatt. Tvert i mot, det er vel egentlig bedre å kjøre piggfritt i fjellområder enn mange andre steder fordi det som regel er mer stabilt vinterføre og på slikt føre er piggfrie dekk gode.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.