Jeg vet at jeg er litt håpløst naiv når det kommer til mye slikt, men jeg kjenner at jeg egentlig er litt glad for at vi ikke har tenkt så mye på at slike skoleskytinger kan forekomme. Skal skolene bruke mye energi på å lage planer for alle grusomme ting som kan, men sannsynligvis aldri, vil skje?
Burde de ikke heller bruke sine knappe ressurser på ting som skjer hver eneste dag - som f.eks. å forebygge mobbing?
Det er vel en viss sannsynlighet for at det en gang i fremtiden kommer til å skje her i Norge, og da er det vel veldig greit om det finnes en beredskapsplan?
Men selvsagt bør det også jobbes mer mot mobbing.
Skolene bør allerede i dag ha beredskapsplaner som skal dekke hva som skjer i gitte scenarier. Det bør da ikke være så veldig mye arbeid å inkludere en handlingsplan for hvordan man skal håndtere en slik hendelse også. For det første så bør mye av det de allerede har gjenbrukes, og for det andre så vil man kunne forvente en viss form for bistand av enten kommuner eller UDIR, for de tingene som ikke kan gjenbrukes fra den allerede eksisterende planen er ting som er såpass generelle at de kan gjenbrukes på tvers av skolene.
Jeg er enig med deg Tjorven. All erfaring viser at denne typer planer er vanskelig å gjøre kjent, vanskelig å arbeide med, vanskelig å få bra (fordi man til en viss grad planlegger for det ukjente) og som du også veldig riktig påpeker: Det stjeler gjerne ressurser fra kjente "mindre" problemer.
Det ene utelukker ikke det andre, Tjorven. Jeg tenker at det er naivt å tro at skoleskyting ikke kan forekomme i Norge, spesielt når vi snakker ungdsomsskole/videregående, og jeg tror faktisk man stiller sterkere om man har tenkt gjennom og laget en plan for ulike scenarier. Skal alle løpe ut på skoleplassen som når brannalarmen går, f.eks? Mest sannsynlig ville det være det dummeste man kan gjøre. Å han en plan som lærere og tildels elever er kjent med, skaper trygghet (i den grad man kan føle seg trygg når noen skyter rundt en) og kan birdra til å dempe panikk. Panikk er denfintivt noe man bør unngå når man står midt oppi slike hendelser. Det er jo ikke så veldig lenge siden noen la fram en bombetrussel mot en av ungdomsskolene i Bergen, f.eks, så slike ting skjer, og jeg tror dessverre vi vil få oppleve verre ting en trusler om vold i skole-Norge i årene som kommer. :sukk:
Problemet ligger i å forankre en slik plan slik at den er godt nok kjent blant elever og lærere. Lage den enkel og realistisk nok til at den har en nytteverdi. Jeg vil tro en slik plan fortrinnsvis vil være slik:
Gjem deg / kom deg vekk / stikk av
Tilkall hjelp
Hjelp de som er skadet om du kan gjøre det uten fare for ditt eget liv
Problemet med et detaljeringsnivå som du skisserer her er at det forutsetter en del ting. Hvis feks den som skyter er en elev som har vært med på å drille gjennom samme møteplanen som de andre elevene, vil det fremdeles være lurt å møte opp på avtalt møtepunkt?
(Jeg er nok noe farget av at jeg har vært med på to slike øvelser og de var totalt verdiløse. Jeg tviler ikke på at man kan trene på å være i krigslignende situasjoner, men da tror jeg det skal mer til enn en dag. Det eneste "utbyttet" som har vært på de øvelsene jeg var med på var at alle oppførte seg teit. Veldig oppløftende.)
@him: Problemet du peker på er et mye mer generelt problem ang. beredskapsplaner, planen blir ikke bedre enn det arbeidet man legger ned i å lage, forankre og øve på den. Men beredskapsplaner er jo noe alle skoler skal og bør ha, skoleskyting er, som Vero påpeker, bare et tilleggspunkt og bør ikke føre til så veldig mye merarbeid for skolen.
Problemet her er jo at jeg tviler på at kvaliteten på skolenes beredskapsplaner er så veldig god i utgangspunktet, og utover brannøvelser så blir det neppe øvd så mye på det heller. Å legge til et punkt om skoleskyting blir derfor kanskje ikke mer enn en teoretisk øvelse. Men dette er jo et generelt problem i Norge, vi vil gjerne at ting skal være sikkert men ikke søren om man har tenkt å bruke penger på å øve sånn at man blir gode i det. Det er jo noe av det 22. julikommisjonen påpeker og dermed er det enda viktigere at det mases på og måles på.
Elevene skal ikke nødvendigvis drilles så veldig i en beredskapsplan, med unntak av brannevakuering (som er en del av beredskapsplanen), men det er kjempeviktig at beredskapsledelsen øver på dette mye oftere enn det som blir gjort nå.
Gudene skal vite hvor mange beredskapsplaner som står og støver ned på diverse kontorer i dette landet. :sukk:
Jeg synes jeg ser oppslagene i avisene (eller trådene på FP) dersom noe så alvorlig skjedde og en skole
a) ikke har en beredskapsplan og/eller
b)ikke har øvd på den
:sjokk:
Elevene skal for øvrig ikke drilles veldig mye når det er snakk om eksterne trusler, det er viktig ikke for mange har kjennskap til detaljene i en beredskapsplan, da virker den mot sin hensikt.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.