Vi har et jobbkjøkken der vi spiser lunsjen vår (kontorarbeidsplass med normal åpningstid).
Det går på rundgang på teamene hvem som har ansvar for varm drikke til lunsj, oppvaskmaskin, ryddin og vask av flater. Teamene organiserer seg ulikt, noen har faste dager fordelt på personer, andre tar det dag for dag.
I dag var det rotete når noen kom på jobb. Ukens kjøkkenteam feilet i går, til tross for at det var ryddig og maskin satt på etter lunsj. Folk fra dette teamet er tilstede i dag.
Noen fra et annet team kom på jobb og ryddet opp, fordi de ikke orket å ha det slik da det ikkee r hyggelig. Dette ble da et diskusjonstema i lunsjen.
Noen mente at teamet som glemte oppgaven sin burde skjerpe seg (selvsagt, arbeidsfordelingen er ubestridt). Like fullt; feil skjer, folk blir syke og plutselig er det møter så man glemmer det.
Men når det først ER glemt; hva er da grei respons? Rydde selv fordi man ikke orker å ha det slik (selv om man ikke skal jobbe på kjøkkenet og sitter på et kontor langt unna)? Si fra til teamet som har ansvaret så de kan rydde sjæl? Eller det sytete og klagete?
Vi har turnus, og jeg tar ofte ansvar for å få orden på sakene når det hoper seg opp. Jeg sjekker lista og sier fra til vedkommende som har glemt seg, i en hyggelig tone. Det er lov å glemme også. Hvis det ser ille ut tar jeg gjerne et tak og setter inn i oppvaskmaskinen og tørker av benken, rydder rundt kaffemaskinen. Jeg syns det er helt greit å gjøre en ekstra innsats, men min motivasjon avhenger av at også andre syns det er greit å yte ekstra. Vi er tre-fire som trår til frivillig innimellom, og da er det langt morsommere enn om det bare var meg.
Hos oss må hver og en sørge for å rydde eget rot, herunder stable i oppvaskmaskinen. Den som setter den siste koppen/fatet i maskinen så den blir full, må sette en på. Det varierer hvem som tømmer den, som oftest en av morgenfuglene her. Kaffe kokes hele tiden, den som henter siste rest skal sette på ny.
Men jeg ser at her i firmaet er det en innarbeidet rutine som funker fordi det alltid har vært sånn.
Andre steder jeg har jobbet har de vært vant at noen rydder for dem, og da er det vanskelig å endre.
Min umiddelbare reaksjon er at man sier fra til teamet som har ansvar at de har glemt å rydde. Å gjøre det selv virker litt demonstrativt i mine øyne, selv om det sikkert ikke trenger å være det.
Hos oss har vi outsourcet tilrettelegging av lunsj (kun tidsbruk). Etter lunsjryddingen er hver og en ansvarlig for sitt. Selv om vi hadde organisert det til ordensteam, hadde vi nok begrenset ansvaret til lunsjen. Rot utenom denne tiden hadde ikke vi dyttet over på teamet.
Hvis det er et engangstilfelle, f.eks. pga sykdom, synes jeg ikke det er så farlig om noen andre tar det. Men hvis det stadig skjer med de samme personene, trenger de nok en påminnelse i mer eller mindre hyggelig tone.
Jeg er på teamet som hadde kjøkkenet denne uken, jeg har en bestemt dag. Gjorde som jeg skulle denne dagen. De andre på teamet har delvis vært borte noen dager, men det er ikke slik at jeg vet hvem som er hvor og hvor lenge borte - for vi jobber med ulike fag.
I går satte jeg på en maskin (utenom min "tur", siden den fra mitt team var borte og da faller jo ansvaret på de som er igjen).
i dag ble det klager på at det var så rotete, og at de som hadde kjøkkenvakt ikke hadde gjort det bra nok. Ble tatt opp på en ordentlig måte, uten at noen visste hvilket team som hadde ansvaret. mao ikke personlig. So far so good.
Så sier de som hadde ryddet opp at de hadde ikke orket å se på hvor rotete det var, så det hadde måttet ta et tak da de kom i dag morges. Da sa jeg at det hadde de jo ikke, de kunne jo sagt fra til en av oss på kjøkkenvakt. Det er ikke mitt problem at andre ikke orker å sitte på et kontor 30 m unna kjøkkenet og tenke på at det er rotete. De mente dog at det var bedre å rydde opp på vegne av de som ikke hadde gjort jobben, fordi det var så sytete og negativt å si til noen at det ikke var bra nok. Jeg mener det må være helt ok å si fra, såfremt det gjøres på en ok måte. Jeg gidder dog ikke å høre på snurting over at noen har måttet rydde uteom tur, når jeg gjerne hadde gjort det - hadde jeg visst at det hadde vært rotete og at den som i dag hadde ansvaret også var opptatt.
Altså, enten får man rydde utenfor tur og uten å syte. Eller så får man si i fra på en OK måte til de det gjelder. Eller så får man la rot være rot til de ansvarlige blir klar over det eller noen andre tar saken (ofte min løsning om jeg skal være ærlig). Men å rydde først for så så sutre er IKKE mindre sutrete enn bare å si i fra altså. :duh:
Fakse jeg er helt enig med deg. Så vet jeg jo også at jeg er en slask mht ryddighet (selv om jeg som regel husker min ryddedag og ellers bidrar når de andre på mitt team er borte), og har ikke en nerve i kroppen som gjør vondt når det er rotete i et annet rom. Derfor interessant å se hva andre skriver.
Vi har liste, med hver vår ordensuke. Av en eller annen grunn blir ikke jeg lenger ført opp på lista. :sparke:
Men det funker ok. De fleste gjør det de skal når de husker det, og så smårydder de fleste av oss når det trengs. Jeg gjør også det, om jeg ser det trengs litt omsorg.
Sjefen min er mye lurere.
Han har rett og slett prioritert at vi betaler for at noen skal gjøre det der for oss.
Vi er mellom 50 og 100 stykker som bruker samme kjøkkenareal, og sjefen innså før vi flyttet inn at det kom til å bli tull og bråk og misnøye om det skulle gå på omgang.
Så da tar rengjøringspersonalet seg av å sette inn og ut av oppvaskmaskin og skap og skuffer. Det eneste vi trenger å gjøre, er å sette kopper, fat og bestikk i kurver når vi er ferdig. Og det klarer vi. :stolt:
Vi har hver vår uke med kjøkkentjeneste vi. Ansvaret da er å koke kaffe og tevann til lunsj og to-pause, oppvaskmaskinen og søppelbøtta etter behov. Holde det ryddig og greit, selv om hver enkelt i hovedsak har ansvar for å rydde etter seg selv. Får vi en uke som ikke passer bytter vi med noen andre.
Men, vi har også en utpreget holdning av "gjøre en innsats utenom tur" uten å klage. Er den som har kjøkkentjeneste bortreist, syk eller har hjemmekontor, så gjør en eller annen det uansett. Vi bare gjør, påpeker ikke. ER vedkommende der er et derimot helt vanlig å minne noen på at "nå må du huske å koke kaffe da", oftere til dem som pleier glemme enn dem som vanligvis gjør det av seg selv...
Men altså, har ikke noen tatt kjøkkentjenesten når jeg kommer på jobb, maskina er ren og oppvask står på benken, ja da kan jeg godt komme til å tømme den og fylle inni mens jeg nå likevel koker opp vann til kakaokoppen min og lager meg frokost. Ja, uten å være snurt, bare "gjør det nå jeg, så blir det ryddigere".
Vi er forresten 13 stykker om alle er der på en gang (noe som nesten aldri skjer) og å betale noen for å gjøre det er ikke noe alternativ, vi er heller ikke flere enn at det går finfint å fordele det mellom oss.
Hos oss er det den som blir plaget av rotet som rydder. Det blir nok fort de samme som rydder mest. Det verste hos oss er dog kjøleskapet som til enhver tid er full av utgåtte produkter, litt søl og helt sikkert mange mikroorganismer som hittil aldri har blitt karakterisert. :skremt:
Jepp, rydd og hold kjeft eller si fra på en ordentlig måte.
Jeg er gjerne en slik som rydder og ordner selv om det ikke er min tur, og det helt uten å sutre. :nemlig: