Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Webasto? Ville du ha hatt det?

#1

gnuri sa for siden:

....


#2

Nessie sa for siden:

Vi har det på vår, og jeg synes det er veldig greit iallefall. :jupp:
Vi har ikke garasje, så det er greit å ha bilen varm til jeg skal ut å kjøre, og det sparer meg ofte for en del is/snøskraping.


#3

Gaia sa for siden:

Hvis du ikke har garasje, så ja, ja, ja! Vi bruker vår hver eneste dag om vinteren. Når jeg tenker meg om, så ville jeg hatt det selv med garasje. Jeg har motor- og kupévarmer på "min" bil og savner den intenst når jeg står et sted jeg ikke kan få brukt den.


#4

Mex sa for siden:

Vi hadde det på den forrige bilen vår.
Det var gull verdt da vi ikke hadde garasje. Da satte vi den på om morgenen en halv time før vi skulle dra og kom ut til oppvarmet bil. Ulempen er at man må kjøre minst 30 minutter med bilen for at batteriet skulle lade seg skikkelig opp igjen. Vi var da tydeligvis ikke alltid flink nok til å kjøre langt nok og endte opp med at bilbatteriet døde og vi måtte kjøpe nytt.


#5

Fløyel sa for siden:

Mannen har, jeg har ikke. Jeg er misunnelig på han hver eneste vinter når jeg står og skraper stålis.


#6

Mex sa for siden:

Jeg tror det viktigste er å finne ut om du kjører langt nok til å ta den i bruk. Etter at vi skiftet batteri, så måtte vi rett og slett slutte å bruke den de morgenene vi bare skulle til jobben, for 15 minutters kjøring i -20 grader var ikke nok til å lade batteriet.
.. og det er fryktelig kaldt, og kjipt å stå der med en bil som ikke vil starte.


#7

Carrera sa for siden:

Vi har hatt, og jeg savner det!

Vi har garasje, men med tre biler i hus så måtte den ene stå ute endel, og da foretrakk jeg at det var min. Finnes jo ikke noe bedre enn å komme ut til ferdig oppvarmet bil :)

Minuset med dieselvarmere er at de fort kan sote ned, og dermed avgi endel eksos. De krever rett og slett å bli brukt en del.

På den Volvoen vi hadde, så opplevde vi at den fylte kupeen med eksos. Mye vits i å varme opp bilen når den måtte luftes ut før vi kjørte :knegg:

På Tiguanen vi har nå, så er det også dieselvarmer, men da uten denne funksjonen til å forvarme bil.

Det vi opplever på denne er at den ryker endel. Jeg kjører et stykke, og så når jeg stopper i et kryss eller noe, så velter røyken ut. Ser nesten ut som bilen står i brann.

Dette er fordi at bilen er brukt til mye småkjøring, så anlegget soter ned. Burde hatt en langtur på den, eller en service på systemet.

Men ja...jeg anbefaler dieselvarmer på det varmeste.


#8

Carrera sa for siden:

Altså...det på vår bil nå er ikke noe problem i så måte, og ved at du bruker den til å faktisk forvarme bil, så bruker du den jo, og unngår dermed soting.

jeg ville tatt det med jeg, spesielt om du ikke har garasje. (den skal jo ikke brukes i garasje) Det er så deilig å slippe å skrape is, og å kunne sette seg i en varm bil.


#9

Timar sa for siden:

Vi har nettopp kjøpt ny bil med motor- og kupevarmer, og jeg elsker det! Har fjernkontroll, så setter den på fra kjøkkenvinduet :D

Det selger sa til oss, er at den bør få gå i minst 15 minutter for å unngå at den soter ned. 5 minutters varming en gang i blant går fint, men som hovedregel bør den få brenne en god stund for å unngå sot.

Han sa ikke noe om hvor langt vi måtte kjøre for å lade opp igjen batteriet? 30 minutter er jo lenger enn det vi kjører til vanlig.


#10

Carrera sa for siden:

Vi var aldri plaget med at dieselvarmeren tok batteriet på bilen. Det eneste vi lærte oss å passe på var at det faktisk var diesel på bilen. Var det lite på tanken, type ned på reservetank, så startet ikke varmeren. Dette var på volvoen.


#11

Carrera sa for siden:

Løp og kjøp.

:p


#12

mrc sa for siden:

Jeg har webasto som starter nå bilen starter. Det er videre ikke mange hundre meterene man kjører for at bilen begynner å få litt varme i kupe.

Har en kompis som i fjor kjøpte en Nissan X-trail med diesel og uten tilleggsvarmer. Han kjører på vinteren fra der vi bort over 1,5 mil før han begynner å merke varme i bilen (da litt opp i Lierbakkene, som gir bilen belastning).

Hvis bilen står i garasje skal webasto IKKE brukes. Er vel strengt tatt ikke lovlig.

Hvorvidt man "bør ha" webasto kommer også litt an på bilen. For diesel er det viktigere enn på bensinbiler som blir raskere varme (pga. mindre effektiv forbrenning - men dagens bensinmotorer er blitt mer effektive og gir fra seg mindre varme da vil jeg tro).

Men det kommer også an på om bilen har elektrisk tilleggsvarmer. F.eks. hos VW var det en del biler som tidligere ble levert med webasto som startet når temperaturen var under 4 grader, der man for nyere modeller har gått over til en elektrisk tilleggsvarmer. F.eks. her er jo saken fra i fjorvinter om de nye politibilene et godt eksempel.

Passat-ene til politiet hadde tilleggsvarmer - elektrisk, men de viste ikke at man måtte sette temperaturen på High for at denne skulle slå inn. Årsaken til at en slik løsning var valgt var at batteriet ellers kunne blitt tappet en del med mye småkjøring og med automatisk påslåing av tilleggsvarmeren.

Jeg vet dem som har importert litt større flerbruksbiler, som f.eks. Sharan, som på vinteren har slitt pga. manglende webasto - må kjøre svært langt for å få bilen varm, og temperaturen på motor kan omså synke under kjøring når det er skikkelig kaldt. Og problemer knyttet til dugg når man ikke kan kjøre på med varme.


#13

mrc sa for siden:

Det er et større problem med litt eldre biler har jeg inntrykk av.

Ja, det ryker en del og man merker det hvis man starter bilen og har dørene åpne for å f.eks. sette inn ungene og ting tar litt tid.

På min Touran kommer røyken ut framme på høyre side. Trodde det var noe eksoslekasje når jeg fikk bilen levert ;-) Men går ganske raskt over...


#14

mrc sa for siden:

Hvilken bil er det snakk om? Er den helt uten tilleggsvarmer hvis man ikke velger webasto-pakke?

25 000 kr var dyrt. Man må jo også se på hvordan man parkerer - kunne motorvarme og kupevifte kanskje være et alternativ?


#15

Lavender sa for siden:

Har webasto, ikke garasje og kunne ikke vært uten motorvarmer. Særlig godt på korte turer. Har Volvo v60 og starter webasto med iPhone.


#16

Røverdatter sa for siden:

Er det sånn at alle helt uten videre vet hva Webasto er? :flau:


#17

Timar sa for siden:

Ikke før jeg snakket med bilselger, nei.

Men BEHOVET for en webasto (som forøvrig er navnet på EN type dieselvarmer, men som nå har blitt et samlenavn på alle dieselvarmere, tror jeg) har jeg hatt lenge. I grunnen siden første gangen jeg sto og skrapte is av rutene med en unge inne i den iskalde bilen mens nabobilen sto og gjorde jobben helt selv..


#18

mrc sa for siden:

Det er noen bilprodusenter som benytter lignende løsning fra produsenten Eberspächer, gjerne referert til som Eber, men Webasto er vel det de fleste bruker.

Toyota og MB er vel av dem som i hvert fall tidligere har brukt Eber i stedet for Webasto.


#19

Vianne Rocher sa for siden:

Vi har dieselvarmer, men ikke kupèvarmer. Det er ikke noe problem. Selv i 20 minus holder det å sette på tenninga mens jeg hjelper barn inn i bilen og koster litt snø. På noen få minutter har vi renblåste vinduer og varmen i bilen kommer en god stund før jeg har kommet meg på jobb (en fem minutters kjøretur utenfor rushen). Men jeg har ikke Nissan jeg da :knegg: :sorry:
...eller, når jeg tenker meg om kan vi vel trykke på noen innstillinger slik at den varmer seg opp av seg selv. Men det har vi aldri hatt behov for å bruke da, tydeligvis...

På vår eldgamle Audi er historien mer som mrc skisserer lengre oppe her. Skal man kjøre den på kalde dager, må det planlegges. Og man må kle seg godt for kortere turer :knegg:.


#20

Cuyahoga sa for siden:

Jeg har tilsvarende webasto på vår bil. Det er kjekt, synes jeg, men jeg hadde glatt kunne levd uten.


#21

mrc sa for siden:

På en del biler blir ikke "ekstrapakken" med fjernstyring, programmering etc. nødvendig for alle - det er en luksus. Men en del biler blir tregt varm hvis det ikke er noen annen form for tilleggsvarmer, og hvis da å kjøpe full webasto-pakke er eneste alternativet, blir det fort at det anbefales.

Hadde et periode på et par måneder siden for et par år hvor webastoen vår var ute av drift. Vi har den kun som tilleggsvarmer, ikke forvarmer med fjernkontroll. Det måtte kjøres temmelig langt før det ble lunk i bilen. Da kommer det også litt an på hvor man bor - her er det ikke uvanlig med lavere enn -10 ganske ofte i løpet av vinteren (og for to år siden var det ekstra jævlig - fra midten av november og ut februar var vel gjennomsnittstemperaturen -12 elns... som gjennomsnitt - var da mange dager hvor det var en god del kaldere).

I vår bil er det en litt eldre dieselmotor som ikke er like effektiv som de nyere - dvs. mer av energien den forbruker går over til varme.

Her var det vel snakk om bil med PSA 1.6-liters-diesel og en ganske stor bil. Jeg hadde vært svært svært skeptisk til å kjøpe en slik bil uten tilleggsvarmer. Da skulle jeg i det minste ha hatt motorvarmer slik at bilen ikke var så kald når man kjørte hjemmefra om morgenen. Ha rman bilen i garasje hjemme er det jo som sagt ikke lov å bruke webastoen (fyller garasjen med eksos). En del har kanskje også parkering på jobb hvor de kanskje ikke kan bruke webastoen.

som det ellers sies handler det ikke bare om varm bil. Har man ikke garasje kan det også handle om å slippe å måtte skrape bilen. Er du på en kjøpesenter kan du via fjernkontrollen på lang avstand og gjennom vegger etc. gjerne også starte webastoen - f.eks. før dere går inn i siste butikken, så har bilen f.eks. 20 minutter på å bli varm og isfri.

Det lille utslippet/forbruket webastoen har tar man inn inn gjennom lavere forbruk ellers når bilen er varmet opp. Men det er ikke mye den i praksis brenner, så det er ikke akkurat noe som merkes på drivstofforbruket. Er vel 0,2-0,3 liter i halvtimen så vidt jeg husker, og den går jo nødvendigvis ikke så lenge engang - spesielt om det er snakk om bare å bruke den som tilleggsvarmer, og ikke som forvarmer.

Det en del også argumenterer for er at å kjøre med kald bil er en sikkerhetsrisiko - at man fryser tar fokuset bort fra det å kjøre bilen og følge med veien...

At det selges biler i Norge uten noen form for tilleggsvarmer synes jeg det er rart at ikke biltesterene setter mer fokus på. Men klart - det er et element som en del ikke tenker på og som gir litt lavere pris. Men det er jo samtidig merkelig at de ikke tilbyr modeller med mellomløsninger.

Men da også - jo større bil, jo lengre tid vil det ta for å få varme i bilen. Derfor ser man at det hos noen produsenter ikke er tilleggsvarmer i de mindre bilene, mens det er standard i de store. Når tilleggsvarmer er standard, koster gjerne ikke pakken som gir forvarmer med fjernkontroll, programmering, gsm etc. så mye. For min bil var det 9 000 kr når bilen var ny, ettersom selve webastoen var der som standard.

Om bilen har elektrisk tilleggsvarmer bør man vedlikeholdslade batteriet en del om vinteren for å unngå problemer hvis man har mye småkjøring.


#22

Bomull sa for siden:

Har ikke Webasto, men vår Tiguan har motor- og kupévarmer og det er bare så fantastisk herlig!


#23

Bomull sa for siden:

Vi har også fjernkontroll, den brukes brukes flittig. Jeg setter gjerne på varmeren kort tid etter at jeg står opp, slik at bilen fort står i 30 minutter før vi skal gå. Den skrur seg jo automatisk av til slutt uansett. Fikk samme beskjed som dere da vi kjøpte, at den helst skulle stå i 20 minutter+.

Fantastisk å slippe å skrape is OG komme til ferdig oppvarmet kupé altså!

På vår bil drives varmeren med diesel, ikke batteriet, forøvrig.


#24

mrc sa for siden:

Men Tiguan har som de aller fleste VW-modeller en tilleggsvarmer som standardutstyr på dieselmodell. For de første årsmodellene av Tiguan er jeg ganske sikker på at Webasto var standard - da med kun tilleggsvarmer-funksjon, mens man betalte ekstra for å få forvarmerfunksjon (altså programmering, fjernkontroll slik at Webastoen startet uten at man startet bilen). På nyere årganger har de vel gått over til elektrisk tilleggsvarmer tror jeg.


#25

mrc sa for siden:

Hos VW kan man vel sette Climatronic på Econ for å forhindre at Webasto starter automatisk når bilen startes.

Men litt tungvidt - vri om nøkkelen halvveis, sette på Econ, så starte bilen.


#26

Lhi-My sa for siden:

Jeg har Grand Picasso som privatbil og der er det verken motorvarmer eller Webasto. Jeg bor på et sted der vi ofte har 25-30 minusgrader på vinteren, men klarte meg fint uten begge deler i fjor vinter (som var første året med denne bilen). Bilen starter greit selv i veldig kaldt vær uten motorvarmer, men det hadde helt klart vært skånsommere mot bilen med motorvarmer. Webasto har jeg ikke bruk for. Jeg parkerer alltid i garasje og der kan jo ikke Webastoen brukes. Jeg kjører ungene til skolen og dit er det 2,5 km. Bilen gir god varme før vi er framme.

På firmabilen jeg kjører for tiden, er det både Webasto og motorvarmer. Jeg bruker ikke Webastoen fordi jeg alltid parkerer i garasje. Motorvarmeren blir sikkert brukt på ekstremt kalde dager.


#27

mrc sa for siden:

Sikker på at det ikke er webasto? Det er en del Citroen-modeller som har blitt levert med Webasto-tilleggsvarmer - altså tilleggsvarmeren som starter automatisk når man starter bilen. Fant en liste her som viser at en del modeller fra midten av 2000-tallet kan oppgraderes med fjernkontroll/timer mot Webastoen som allerede sitter i bilen.

Men prisen på 25000 kroner virker helt vill sammenlignet hva andre produsenter tar. Parkeringsvarmer basert på Webasto m/fjernkontroll etc. for en Passat koster 7500 kroner. Passat har ikke lengre Webasto tilleggsvarmer som standard, med mindre de ikke har gjort en endring her igjen. VW har tilbud på 6000 kr for dette i Touran - en annen modell som tidligere hadde tilleggsvarmer - altså uten timer og fjernkontroll - som standard, men senere fikk dette gjort om til en elektrisk tilleggsvarmer. Samme pris i Golf, som i hvert fall ikke tidligere har hatt webasto som standard....

25 000 er mer en pris man kunne forvente hvis de skulle montere det inn selv på verkstedet - ikke på fabrikk. Ser de som har fått pristilbud på 20 000 kr for ettermontering i C4GP, så 25000 som skrives her for fabrikksmontert virker svært svært dyrt. Ettermontering av Webasto er ofte veldig dyrt kontra fabrikksmontering.


#28

livit sa for siden:

Vi har på vår Ford Mondeo 2012 modell men har ikke fått testet den enda ;)


#29

mrc sa for siden:

Citroen anbefaler grilltrekk og annen kjølevæske om vinteren: www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10077284 ;-)

(og det er info i den artikkelen for de som har nyere VW - dette elementet med å sette Climatronic på High for å slå på tilleggsvarmeren)

Volvo og Ford med samme motorene som i C4GP har tilleggsvarmer slik jeg har forstått det. Selv om det er mindre biler...


#30

mrc sa for siden:

Kan være at du har det. Som tilleggsvarmer vil jeg tro at den i disse bilene også starter automatisk hvis det er under en viss temperatur. Parkeringsvarmingen må man imidlertid starte manuelt.

Men mulig Ford har en løsning der den er deaktivert i utgangspunktet. Har en i familien med en Mondeo som er noen år gammel - uten fjernkontroll/timer. Der starter Webastoen automatisk når man starter bilen.


#31

Agent Scully sa for siden:

Det er digg. :nemlig:
I ettertid skulle jeg ønske jeg gikkk for varme i frontruten og oppvarmet ratt også. :brrr:


#32

Lhi-My sa for siden:

Dette burde jeg visst, men nå ble jeg usikker. Jeg skal sjekke det opp. Bilen er iallefall varm så fort at jeg aldri har savnet Webasto, men kanskje det er fordi jeg allerede har en. :knegg: Jeg skal sjekke det i morgen.


#33

mrc sa for siden:

Kan være en annen form for tillegsvarmer også, som sagt - i noen biler er det elektrisk ekstravarmer.

Faktum er i hvert fall at med stor kupe, så tar det gjerne sin tid før det blir varmt og når det er ekstra kaldt, så er det ikke sikkert at motoren har nok "overskuddsvarme" til å holde bilen varm...


#34

MegaMie sa for siden:

Jeg elsker vår Webasto! Siden vi ikke har garasje er den helt gull å ha på vinteren.


#35

mrc sa for siden:

Hvis det ikke er noen form for tilleggsvarmer, hadde det i hvert fall vært nok til at jeg hadde vært meget skeptisk til bilen når man ser erfaringene en del har vinterstid. Men klart - har man mulighet for å bruke motorvarmer og helst også kupevarmer også, så hjelper det en del - noen har jo også den muligheten på jobb. Er naturligvis også litt avhengig av hvor i landet man bor.

Personlig her vi bor er 70 prosent av veien ned til sentrum en nedoverbakke, så den lille varmen man har fått i motoren på vei innom barnehagen kan gått gå nedover når man kjører ned bakken....


#36

mrc sa for siden:

Husk også at på mange Webasto-implementasjoner så kan man også få ventilasjon på bilen om sommeren....


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.