Jeg innrømmer det. På et område har vi en fullstendig tradisjonell kjønnsdeling hos oss. Jeg kan ingenting om datamaskiner. På jobben støtter jeg meg på IT-avdelingen og hjemme stoler jeg på at mannen vet hva han gjør og ordner opp.
Nå for en liten stund siden ble jeg ringt opp fra et utenlandsk nummer av en mann med indisk aksent. Mannen insisterte på at han ringte fra Windows servicekontor i USA. Han var ekstremt aggressiv og insisterende på at det var kommet et virus på maskinen vår og at jeg måtte gjøre noe med en gang for å redde den. Jeg prøvde meg på å få et telefonnummer til et servicesenter i Norge eller på at han kunne ringe tilbake senere når mannen var hjemme, mens jeg prøvde å ringe mannen på den andre telefonen. Jeg innrømmer at jeg var litt redd. Det er mange bilder på maskinen, som vi ikke har back up på, og det er jo dumt.
Det viste seg at det han ville at jeg skulle gjøre var å la ham fjernstyre maskinen og så dum er jeg faktisk ikke at jeg lot ham gjøre det. Jeg har i ettertid fått snakket med mannen og fått bekreftet at det har vært en runde med sånne svindeltelefoner.
Det kan være at jeg er den eneste som er så lite datakompetent og heller ikke leser disse nyhetene så veldig nøye. Men i tilfelle jeg ikke er det, så vil jeg i hvert fall legge ut en melding om dette så andre bare legger på dersom han ringer og ikke lar seg stresse i ti minutter slik jeg gjorde. :flau:
Og jeg skal ut og skaffe den eksterne harddisken jeg har tenkt på en stund, i dag. For hadde det ikke vært for de bildene så hadde jeg ikke latt meg stresse av ham i det hele tatt, men bare lagt på med en gang.
Flinke Blå som ikke lot seg lure. Og flott at du informerer andre om typen svindel. Jeg kan garantere at du ikke er den eneste som ikke kjenner til slike svindelsforsøk fra før, og det er på ingen måte alle som gjennomskuer svindelen. :)
Haha, det der er jo vanlige telefoner å få. I går f.eks. så ringte det inn et langt og vanskelig nr her på jobb, og jeg fortet meg å få være først til å svare. (Sær, ja, jeg vet :humre: ). Når jeg ikke lot han få snakke med "production manager" (men bare spurte ""for which department?") ble han til slutt sur og avsluttet med: - Thank you for not helping!
Takk. Men det verste og flaueste er at jeg var på god vei til å la meg lure. Han var så insisterende. Og det er jo mange selskaper som har call senter alle mulige steder. Og selv om jeg holdt på å legge på flere ganger, så fortsatte jeg å snakke med ham i ti minutter og begynte å gå inn for å se på det han ville vise meg.
Men, å åpne for fjernstyring var selvsagt ikke aktuelt, så noen sperrer hadde jeg heldigvis. :rolleyes:
De ha ringt hver dag ved middagstider den siste uken, og jeg sier bare, we dont nede hjelp with our computer! Med høy klar stemm og legger på.
Mann og barn har fått beskjed om å gjøre det samme.
I løpet av en periode på bortimot 2 mnd i sommer ringte de meg nesten hver dag. Det nyttet ikke å forklare at man ikke gikk på svindelen... for å bruke opp tiden dems ble det til at jeg sa "wait a minute" når de ringte, og bare la fra meg telefonen. Da bruker man tiden dems og gjør at de får mindre tid til å faktisk klare å svindle andre...
Jeg er avhengig av å ta telefoner fra hemmelig nummer, så kunne ikke kuttet dem ut heller...
Men at de etter sikkert 50 ganger fortsatt ringte meg virket merkelig. Jeg mistenker at det er forskjellige "firmaer" som holder på, som får tak i telefonlistene....
Men, nå vet du jo hvordan det henger sammen, Blå, så da blir du aldri mer lurt av Windows-svindel. De gir seg gjerne ikke sånn med det samme. Vi har stadig telefoner av fra dem. Nesten hver gang jeg mot formodning er hjemme på dagtid.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.