Avatar sa for siden:
Noen som vet hva antatt levetid på bremseklosser/skiver er, i km?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Bilsnakk.
Avatar sa for siden:
Noen som vet hva antatt levetid på bremseklosser/skiver er, i km?
Nenne sa for siden:
Nei, ikke akkurat i km, men de må skiftes overraskende ofte.
Avatar sa for siden:
Hva er overraskende ofte da? 5000 km? 10 000 km? 60 000?
Mener vi på Zafiraen byttet en, max to ganger på 120 000 km.
Timar sa for siden:
Vi måtte ihvertfall bytte på den gamle passaten vår sånn rundt 115000 km, og igjen ved 155000, så det blir vel 40.000 km. Med mindre vi har bytta en gang i mellom som jeg ikke husker, da..
Røverdatter sa for siden:
Vi har stor bil med automatgir og bytter nok ca. hver 20-25000. Tror jeg.
Nenne sa for siden:
Da har du være heldig. Jef ville sagt hver 25000 km kanskje.Avatar sa for siden:
Ok. Jeg trodde nemlig at klossene mine var slitte (bilen har gått 16 000), men de så visst nye ut. Så da vet jeg ikke hva som lager lyd.
Det virker som om det bare er når bilen er kald.
:gaah:
mrc sa for siden:
16000 km hørtes veldig veldig lavt ut. For de fleste ville jo det da ha vært en gang per år og et par ganger i året for dem som kjører mye.
Naturligvis er det en del faktorer som påvirker hvor lenge klossene varer.
Jeg skiftet klosser bak på min bil i fjor - da var den vel gått 75 000 km. Foran er de ikke skiftet enda og bilen er gått 95 000 km. Det skal da også sies at vi bor slik at lange bakker ned til sentrum hver dag betyr at det bremses en god del. Forrige bilen min gikk 50 000 km før jeg solgte den, og skiftet ikke klosser på den tiden.
Klossene har kortere levetid enn skivene.
Hvis det er bare lyd som er problemet kan det være flere ting. Kan være at kobberfett er løsningen. Det er altså ikke slik at verkstedet har sagt at du må skifte noe?
Det du også bør prøve er en serie med kraftige nedbremsinger. F.eks. kjør bilen opp i 80-100 km/t og brems ned ganske kraftig. Repeter minst fem ganger. Auto Motor og Sport gjorde en test på dette for noen år tilbake der de også fant ut at en slik øvelse for "bykjørte biler" kunne være med på å redusere bremselengden etter å ha fått "rensa opp litt".
Avatar sa for siden:
Takk, mrc! Verkstedet sa de så nye ut, men at vi kunne prøve "bremse-service", altså smøre med fett. Skal prøve kraftig oppbremsing som du sier, og se om det hjelper først.
mrc sa for siden:
Hvilken bil er det forresten snakk om?
(og du har vel kanskje samme bakken som jeg snakket om tilgjengelig så vidt jeg husker, der man kan kjøre opp litt over fartsgrensa og bremse relativt kraftig ned ;) hvis det ikke er biler bak... )
(Med det sagt, man bør i denne lange bakken ikke legge seg i for høyt gir og bremse hele veien ned, men heller finne et gir der bilen ligger på "greit" turtall og samtidig bremser på motoren... hos meg gir 4. gir rett over fartsgrensa, så trenger ikke bremse noe overhode).
Avatar sa for siden:
Det er Juke'en. Og ja, jeg kjører ned den samme lange bakken i rushtiden, sikkert ikke det beste for bremsene akkurat...
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.