Altså, i dag er venninnen til Poden her, og frustrert kan hun fortelle at i Kunst og håndverk rullerer de mellom sløyd og håndarbeid og sånn. Nå er hun på en gruppe som er ferdig med sløyd, og de har begynt med håndarbeid. Det hun kan fortelle er at alle jentene MÅ strikke, mens gutta som ikke kan/vil strikke kan gjøre noe annet valgfritt. Poden har for eksempel valgt å ikke strikke, og kan da tegne i stedet for.
Hva ER dette for noe da? Hvorfor skal guttene slippe å lære å strikke men jentene blir tvunget til det? :kjevle:
ER det sånn i barneskolen generelt, eller på denne skolen / i denne klassen spesielt?
Jeg har gått og ventet på at Poden skal begynne på gruppa som skal strikke, men siden han er gutt så slipper han jo. Jeg er faktisk oppriktig interessert i at Poden skal lære seg å strikke, og forventet at siden de har strikking i fag på skolen så skulle han tilegne seg den kunnskapen der.
Det kan se ut som om jeg må ta den opplæringen hjemme da - og det kan jo bli skikkelig gøy å ta på privaten når skolen lærer dem at jenter må lære seg strikking mens det ikke er noe for gutter...Not.
Nei, jeg har ikke det. Jeg fikk vite det under middagen i dag.
Venninnen hadde tatt det opp med en annen lærer, og venter på tilbakemelding.
Jeg lurer også på om de kan ha misforstått noe, men de var hjertens enig begge to, og jeg ser ikke at de har noe å vinne på å dikte opp noe sånt.
Nei, når de er så store er vel sjansen liten for at det er en misforståelse. Kanskje det er et forsøk for å vise dem forskjellsbehandling? håper ¨
I fjor eller forfjor fikk guttene og jentene i barnehagen ulike pakker i kalenderen der. Bil til guttene, plastpung med magnetøreklips til jentene. Det er mye rart rundt omkring.
Det høres jo helt horribelt ut å gjøre det sånn, men samtidig tenker jeg at en veldig stor andel gutter i den alderen har rett og slett ikke finmotorikk som er god nok til å strikke, og det kan være en klønete måte å la de slippe fra det med æren i behold.
Du har rett i at det er ulovlig, men dette håndheves ikke. Å ta ut en klage av denne typen vil problematisere barnas skolehverdag.
Jeg ble ikke populær når jeg kontaktet skolen om disse kjønnsgruppene virkelig var alvor og at jentene fikk tilbud om Spa mens guttene fikk spille PC spill.
Likestillingsombudet var keen på saken de, men det var en klage som ville ha skapt mye problemer for ungen. Jeg er vrang nok.
Det er jo ikke noe argument. En skole kan ikke bryte en lov, faktisk to i dette tilfelle, både læreplanen og likestillingsloven, uten at noen klager på det.
Ellers stusser jeg på at så mange mener det "ikke er overraskende" og sånt. Nå snakker jeg mer generelt, altså, ikke bare på grunnlag av dette. Jeg har aldri hørt om noe i nærheten av dette, og jeg tror samtlige lærere jeg kjenner ville ledd høyt i vantro hvis de fikk høre dette.
Jeg strikket luer sammen med 10.klassinger for noen år tilbake. De bruker de den dag i dag, gutter som jenter. Høres ikke greit ut å dele inn sånn. Er det som mumrik sier, så kunne de heller ventet et år eller to slik at alle fikk deltatt.
Ja, det skjønner jeg, men det virker jo helt koko å 1) ha noe i læreplanen flere år før halvparten av elevene kan beherske det og 2) bare hoppe over ting i læreplanen fordi man anser at halvparten av elevene ikke kan beherske det.
Jeg er på saken (fy fader jeg koker!) og har ringt et par foreldre.
Mammaen til venninnen har samme inntrykket som meg og koker også.
Mammaen til bestekompisen har spurt sin sønn som sa at guttene må prøve å strikke, men om de ikke klarer kan de fingerhekle. Han hadde strikket en pulsvarmer.
Poden sier nå at han prøvde å strikke, men klarte ikke og han fikk mye kjeft da det bare ble feil. Han fikk lov til fortsette Kunst og håndverk på sløyden. :snill:
Venninnen er stadig like frustrert over å måtte strikke da hun misliker det intenst. Hun skulle veldig gjerne ha sluppet.
Jeg tror ikke strikking er spesifikt nevnt i læreplanen, det står antagelig noe om "ulike teknikker". Men det spiller liten rolle her, hele opplegget er skandaløst. Hvis det ikke er en misforståelse, er det jo nesten et VG-oppslag...
Fra mammaen til en annen gutt i klassen (etter å ha sjekket med sin sønn); han har prøvd men får det ikke til, så han vever i stedet. En annen gutt gadd ikke engang prøve - han vever også. Han sier de ikke får god hjelp, den som får mest/mye hjelp er hun som strikker genser til mammaen sin (!). Gutta som ikke strikker på en annen gruppe får lese en bok (jeg antar at det ikke er bøker om ulike strikketeknikker).
-Og læreren synes at jenter bør kunne strikke...
Min gutt slapp ¨å strikke og kom hjem med lange fingerheklinger i fjor (4. trinn). Det irriterte meg veldig for jeg anser ikke ham som mindre evnet til å strikke enn andre. Men han blir urolig når han er uvirksom og de ga han nok fingerheklingen som et prosjekt da de ikke "gadd" å bruke tid på å hjelpe ham i gang ... Gutten lærte å strikke helt greit hjemme helgen etter. Ja, jeg burde tatt det opp kjenner jeg.
Jada, og jeg fant fram garn og strikkepinner, så før Poden fikk legge seg var det kræsjkurs i å legge opp, og strikke noen masker.
"Mamma, nå klarer jeg det! Læreren klarte ikke å lære meg det så fort!"
Vi fortsetter hjemmeundervisningen om ikke så lenge.
Trur ikkje dette er vanleg. Eg lærer for tida sjetteklassingar å hekle. Er eit par gutar som strever litt og foreslår denne løysinga, men det ler vi fort vekk :)
Da må du fremme en formell likestillingsklage, og det er ikke så enkelt som en skulle tro. Jeg vurderte dette, og snakket med dem i fjor om tilsvarende sak.
Nå er jeg nysgjerrig på hvem denne læreren er, altså. Jeg kjenner at jeg fråder når jeg tenker på denne saken. Men siden det ikke gjelder samme trinn som min sønn, så kan jeg liksom ikke blande meg inn. :gaah:
Jeg har strikket i K&H sammen med både gutter og jenter i 4-5 klasse. Selv om det er stor variasjon i nivå, så virker det jo som om veldig mange syns det er gøy.
Jeg hadde nok ikke godtatt dette. Jeg tenker vel at gutter gjerne får for lite trening i finmotorikk og at det dermed er enda viktigere at de får delta i aktiviteter der de må bruke den.
Jeg husker på ungdomsskolen, guttene fikk velge hva de ville strikke, det holdt med pannebånd. Jentene måtte minst strikke en babygenser. :snill: Det var sikkert kjekt hvis man kjente en baby, direkte uinspirerende når det ble bare fordi læreren sa det. Bare fordi man var jente liksom. Vi måtte til og med betale garnet selv.
Jeg kan forklare hvorfor jeg ikke var overrasket, det gikk litt fort første gangen jeg skrev her.
Selv om jeg er overbevist om at de aller fleste som jobber med barn og ungdommer er bevisst kjønnsstereotypier og hvordan unngå disse, er allikevel min erfaring med barneskolen (sålangt) at det på foreldremøter blir trukket frem "... og guttene er jo urolige, men sånn er det jo med gutter", mye snakk om oppdeling i guttegrupper og jentegrupper, og stjerneeksempelet nå sist - to tekstmeldinger som har gått ut til alle foreldrene i klassen ang. det nye belønningssystemet med perler de kan lage smykker og ting av hvis de har oppført seg pent, ( :gal: ), hvor det i begge tekstmeldingene har vært presisert ".. det virker som om barna setter pris på dette, selv guttene synes det er fint med perler."
Jeg håper jo det ikke vanligvis er slik, men basert på egne erfaringer er jeg ikke overrasket.
Men seriøst- guttene er -jevnt over- mer urolige, også i viderergående. Nå viser jo forskning at det er fordi de er omgitt av damer som legger opp all undervisning på "damemåten" :gruble: ? så det er kanskje ikke så rart, men lell.
Du leste det jeg skrev i den andre tråden, ja? :knegg:
Jeg leste, og måtte sjekke om jeg hadde fått rød prikk med en gang. :knegg:
Og greia er at det er ganske mange av guttene i denne klassen som er svært stille og rolige, men de blir jo, eh, stereotypisert hele tiden. Det er generaliseringene jeg reagerer på.
Erstatt gutter med jenter og strikking med brøk, så ser man hvor galt det blir. Det er jo de som mener at jenter har litt vanskeligere for matematikk også. Enten er strikking så lite viktig at ingen må lære det, eller så må alle prøve tenker jeg.
Jeg skjønner dog at det kan være et poeng for enkelte gutter å få den utfordringa et år senere enn jenter, i og med at de ofte er hakket bak rent utviklignsmessig når vi snakker finmotorikk. Det betyr ikke at det er greit å fremstille det slik denne læreren gjør.
Litt mindre strikking og dorullnisser og litt mer brøk, på både gutter og jenter, så tror jeg en del av utfordringene (faglige sådan) i dagens skole hadde vært løst.
Utrolig lite gjennomtenkt. Husker jeg hadde en ungdomsbok om det (for sånn 20 år siden) hvor jentene "streiket" fordi de ble tilbudt forming og skolekjøkken når gutta fikk ha sløyd.
Så problemstillingen er jo ikke akkurat ny, men burde helt klart ikke være aktuell lenger.
Så har man "motsatt" problem, da - når det ble testet ut "lesegrupper" for gutta i 3.-4. klasse eller no' sånt på en lokalskole, hvor de fikk lese høyt for barna i barnehagen ved siden av, for å fremme lesetreningen siden lesing var stemplet som "ukult" av gutta og de (ofte ligger) lå langt bak jentene på det feltet.
Men det ble stanset da en forelder reagerte på at det var et tilbud til gutta, siden det ikke var likestilling.
Vet ikke helt jeg, det var jo ikke en "fordel" som sådan, mer en krevende oppgave som "pushet" guttene litt.
Veldig tricky å ta stilling til, men som leseglad jente følte jeg vel egentlig at den var "grei", i hvert fall om de hadde et tilsvarende opplegg dersom noen av jentene slet med samme utfordringer.
Jeg har sett gutter fingerhekle og strikke, og jenter høvle senest denne uken, og hadde blitt veldig overrasket hvis noe slikt ble gjennomført på de skolene jeg har kontakt med. Dette er forsteinet tankegang som henger igjen.
Det med motorikken forstår jeg ikke som argument. Vi lærte å strikke i 1. klasse på barneskolen, både gutter og jenter, likt for begge kjønn, så klart.
Det kan ligge mye bra matematikkundervisning i Mat og Helse, og i Kunst og Håndverk også, hvis lærere er bevisst om å bruke språket riktig. Og ikke minst i RLE (som det er 3 timer i uka av på 7.trinn, mot 4 timer matte...) .
Det er mye allmennkunnskap som ikke sitter der ute.
Jeg reagerer som alle andre. Det hører ikke hjemme noe sted. Men - det krever mye å skulle lære mange unger (gutter såvell som jenter) å strikke. Det krever en del finmotorikk og dette er vel en måte å redusere innsatsen som er nødvendig, selv om det er en hårreisende måte å gjøre det. Skolen vår løste problemet på en favelaktig måte. De spurte om det var foreldre eller besteforeldre som hadde mulighet til å hjelpe til. Podens farmor stilte opp sammen med et par andre bestemødre. Tror farmor syntes det var ganske stas at en hel skoleklasse begynte å omtale henne som farmor
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.