Vianne Rocher sa for siden:
...på grunn av kulda.
Hva gjør man egentlig da? Venter til det blir varmt igjen?
Rochermannen lurer på om "forumet ditt" vet svaret på dette.
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Bilsnakk.
Vianne Rocher sa for siden:
...på grunn av kulda.
Hva gjør man egentlig da? Venter til det blir varmt igjen?
Rochermannen lurer på om "forumet ditt" vet svaret på dette.
Bloppy sa for siden:
Antar at den ikke har dieselvarmer. :knegg:
Har dere mulighet for å få noe varme i den på noe vis da? Altså, under tak i garasje med en heavy varmer på eller noe? :avslører muligens at jeg ikke har peiling:
Jeg har bensinbil, og er glad for at jeg har mulighet for hjemmekontor i morgen om jeg ikke får start. :humre:
Vianne Rocher sa for siden:
Den har dieselvarmer. Men også noe vi antar er et litt for slitent batteri. Det har aldri vært noe problem å få start på den i lignende (og mye kaldere temp. over lengre perioder enn vi har nå) kulde tidligere.
Jeg innser at bensinbiler i Norge egentlig er kjempesmart. De tåler jo både småkjøring og kulde :knegg:
Bloppy sa for siden:
:knegg:
Den har nok diesel ja? For dieselvarmeren vil gjerne ikke starte i sånn kulde om den ikke har plenty med drivstoff.
Vianne Rocher sa for siden:
Halv tank. Kanskje det er for lite? Dumme bil altså!
Eller, dumme Winterfell (hvor vi nå bor) som skal være så hersens kaldt!
Bloppy sa for siden:
Neh. Halv tank bør vel holde?
Hm, du får håpe at noen med peiling svarer her tror jeg.
Carrera sa for siden:
Sett batteriet på lading natta over, så starter den nok.
Vianne Rocher sa for siden:
Ok. Takk for svar!! Da skal jeg få min bedre halvdel til å gjøre det når han kommer hjem fra jobb i morgen tidlig. Selv har jeg ordnet meg med transport i morra. Min snille pappa kommer å henter meg og poden 07.45 og transporterer oss byen rundt :humre:
Carrera sa for siden:
Er det liv i det hele tatt når dere prøver å starte?
Jeg tipper uansett batteriet, siden du sier det er lit dårlig. En dieselbil skal fungere fint ned til 25-30 minus, og er ikke stort verre enn en bensinbil, men et svakt batteri takler kulden dårlig.
Jeg ville vel kanskje satset på å kjøpt nytt batteri også, om dere vet at det er svakt fra før.
Vianne Rocher sa for siden:
Jada. Den hoster. Men ikke noe start.
Nytt batteri står på handlelisten når bilen skal inn på scervice her i Desember. Håper vi slipper noe mer krøll frem til da.
Som du sier har heller ikke vi hatt noe problemer med start i strengere kulde enn dette, så vi har vel også landet på dårlig batteri ja.
Adrienne sa for siden:
Vi hadde det problemet for et par år siden, nytt batteri gjorde susen.
annemede sa for siden:
Nytt battteri.
Evt kan en nødstarter til en ca 1000 - 2000 kroner komme godt med, men det er kjipt å måtte åpne panseret hver gang du skal starte bilen. BTDT, men, husk å skru av alt som sluker strøm før du prøver å starte.
Hjertensfryd sa for siden:
Det kan og vera lurt å sjekke glødepluggane på bilen. Når blei dei skifta sist ?
Annki sa for siden:
Sambo hadde samme problemet tidligere i vinter. Han bruker bilen mest til småkjøring, så batteriet får aldri mulighet til å lade seg helt opp. Dette gjør at Webastoen (dieselvarmer) ikke starter skikkelig, men bar ståt og tapper bilen for strøm, slik at den ikke starter når han kommer ut.
Han har løst dette med batterilader som kobles i om natten...
Jeg kjører også dieselbil, men står i garasje -med motorvarmer, så jeg har heldigvis aldri opplevd problemer. I tillegg kjører jeg som regel mye lenger enn han på jobb.
Lavender sa for siden:
Nytt batteri og glødeplugger var de best anvendte pengene av de 60.000 vi brukte på 2005 modell BMW 525 stv i desember 2010. Kun kostnader relatert til startproblemer. Tre ganger på verksted, oppvarming hos Viking og først bytte av høytrykks dieselpumpe. Vi solgte bilen som den er, med nødstarter i bagasjerommet. Kjøper kunne fortelle at bilen ikke startet første vinterdag.
Vi erfarte at stor dieselbil motor trenger å kjøre langt, ha motorvarmer og helst garasje. Og om batteri begynner å bli litt dårlig, så ta det med en gang før det slites på plugger og starter. Om det ikke hjelper, bytt bil. :).
Bloppy sa for siden:
:mumle: Jeg har bensinbil. Fikk jeg start på bilen i dag? Nei!
Sissel sa for siden:
Det går med skikkelige startkabler også. snakker av erfaring
Lavender sa for siden:
Var vanskelig på BMW, giver måtte ha riktig turtall på sin bil for at BMWen reagerte. Av alle ting startet ikke bilen i -18 på Kleivstua, fikk hjelp av en arbeidsbil.
Neket sa for siden:
Du er ikke alene:
www.budstikka.no/nyheter/mange-startet-dagen-pa-flate-batterier-1.7670480
Min (bensinbil) startet etter et velrettet spark (!) og mindre pene ord en gang i fjor. Etterpå kjørte jeg på verksted og byttet batteri, null problem etter det.
Elisabet sa for siden:
Har du prøvd startkabler? Husk riktig type startkabler om du har nyere bil.
Du er ikke alene nei, for vi har et glødende sentralbord i dag og vi har også bilverksted. Og selvfølgeig var hun på sentralbordet syk i dag, så vi får gjennomgå, og jeg rekker ikke noe annet for å si det sånn en å sette folk hit og dit. :knegg: Fryste dørlåser og fryste dører og flatt batteri og startproblemer er gjengangeren.
Timar sa for siden:
Ohoi, nå er jeg glad vi har fått byttet bil. Riktignok i en annen dieselbil, men den nye har dieselvarmer, så håper jeg får start på den etterpå.
Vår bil nekta å starte hvis det var kaldere enn minus ti grader. Vi fikk bytta batteri, og da gikk den med på å kaldstarte opp mot 15-20 minus, men over det var det fortsatt uaktuelt å gjøre en innsats.
To ting vi gjorde som funka de gangene vi var borte og bare måtte ha bilen til å funke:
Nytt batteri er ihvertfall en god start. Vi prøvde å lade opp det vi hadde, men det funka ikke, altså.
Vianne Rocher sa for siden:
Vår har også dieselvarmer altså, og vi har tidligere år ikke hatt problemer med å starte i temperaturer langt under det vi har her nå. Men som noen skrev her lengre oppe: Nye glødeplugger og nytt batteri(dog til en pris langt under 60 000) er problemet. Ingenting av det har blitt skiftet siden bilen var ny, så det er uansett på høy tid!
Vi hadde allerede bestilt dette, men har ikke verkestedavtale for om en uke. Barfrost i Desember ass... :knegg:
Nå har man kickstarta den og kjørt en lang tur, og så får vi sette den på lading over nettene og håpe det varer til vi får byttet.
Timar sa for siden:
Dere kan ikke skifte batteriet selv da?
Mitt bidrag i prosessen var riktignok bare å kjøpe batteriet, men sambo klarte å skifte det uten å være et fnugg bilkyndig.
Che sa for siden:
Opplevde det samme pålørdag. Måtte få falken til å starte (thank you superforsikring) han så på batterietog stemplet batteriet som for gammelt. I tilleg sa en bilder til meg at småkjøring og kulde er en dårlig deal for dieselbiler. Bruker mye batteri på å starte og får aldri "kjørt seg opp". Men nytt batteri gjorde susen.-håper jeg
Che sa for siden:
Kommer an på hvor mye elektronikk som er på bilen har jeg hørt. Man kan drepe hele skiten og må koste på ny hjerne eller noe sånn pratet han jeg kjøpte batteri av om.
Vianne Rocher sa for siden:
Jo, det kan vi sikkert. Men nå har vi jo allerede bestilt verksted, og som Che sier er det kanskje ikke barebare på nymåtens biler. Vi kan ikke en gang skifte en lyspære på vår på egen hånd :humre:.
mkj sa for siden:
På min bil er det vanskelig å skifte pære, men kjempelett å skifte batteri, forstå det den som kan.
emin sa for siden:
:nemlig:
Hilsen hun som har fått byttet glødeplugger i dag etter mye banning i går pga bil som ikke klarte å starte selv med masse strøm på batteriet.
Lenam sa for siden:
Min fuska i fjor, men nytt batteri, montering av motorvarmer og nytt batteri har gitt bilen min en ny hverdag i kuldehelvetet.
GydaG sa for siden:
Min mann ringte i dag med håp om at jeg kunne fjernheale dieselbilen som nektet å starte. Og så klarer vi ikke å huske om det var denne eller den forrige bilen vi skiftet batteriet på for ikke lenge siden, så vi får også starte med batteriskift tenker jeg.
Carrera sa for siden:
Den kulda mange av oss opplever nå er hard til batteriene og bilene våre.
Vi lader batteriet på bilen vår noen netter nå. Er alarm på bilen som varsler når det begynner å nærme seg lite strøm, og den piper hver gang vi starter nå om dagen. Er ikke på noe kritisk nivå ennå, men om vi ikke følger med, så vil det bli kritisk.
En annen lur ting er å holde tanken på bilen full når der er så kaldt. Da unngår man kondens og bruk av kondensfjerner.
mrc sa for siden:
Det er ikke sikkert man trenger å skifte batteri. Kan være at lading er det som må til. Har man et bruksmønster med mye småkjøring kan selv et nytt batteri gi problemer.
Batteri skal man egentlig ikke forvente at lever spesielt lengre enn 5-6 år. Er absolutt en slitasjedel. Men hos mange varer det lengre, men det kan også være nødvendig med vedlikeholdslading. Å kjøpe en enkel lader kan være en god investering - man klarer ikke å lade opp batteriet noe særlig med den lille kjøringen man har i det daglige, kombinert med bruk av varmeseter, radio, vifter, lys etc etc - og en del biler har også elektrisk tilleggsvarmer.
Kjøper man batterilader kan det være fordel om man velger en som har "boost"-funksjon for å kunne få start på bilen litt raskere om den en dag skulle være helt dau.
Med dieselen som selges her til lands skal ikke dieselbiler være noe mer problematiske enn bensinbiler. Startmotoren til en diesel kan kreve litt mer strøm akkurat når bilen skal startes.
Glødestift er nevnt, og er det snakk om en bil som begynner å bli noen år er det noe som bør sees på. Men symptomene vil jo gjerne være noe annet - hvis det er ok med strøm vil man jo ha fult lys og startmotoren vil prøve seg - og man har jo gjerne en indikator for gløding i dashbordet.
Kondensfjerner skal man normalt sett ikke bruke på nyere biler. På gamle biler med forgassermotor, kontra innsprøytning som i dag er det vanlige og har vært det i mange år, er situasjonen en litt annen. Man har vel omtrent ikke biler etter 1995 der konsensfjerner bør benyttes, verken når det gjelder diesel eller bensin. Det at man i dag har en viss andel biodrivstoff i både diesel og bensin er også med på å redusere behovet.
En god bilrekvisitabutikk skal stille spørsmål når folk kjøper kondensfjerner, og da på hvilken bil det skal brukes og hvor gammel denne bilen evt. er. Men likevel, fyll drivstoff ofte.
mrc sa for siden:
Start først med batterilading og evt. se om det blir et vanlig problem.
Nyere batterier har gjerne også en "helseindikator". Hvis det er svært kaldt, kan det også være en fordel å ta batteriet ut og lade det innendørs.
Marit K sa for siden:
Så oppklarende mrc. Jeg sniker inn et par spørsmål i denne tråden, for jeg får slettes ikke start på min ford s-max 2007 modell i dag. I går måtte jeg til med startkabler og da fikk jeg start på bilen etter en halvtimes tid. Det som var litt spesielt var at det virket som jeg fikk tenning på bilen, men da jeg prøde å tråkke på gassen så skjedde det nada. Det var forøvrig greit med strøm på batteriet da jeg begynte forsøkene med å få start på bilen, men si at det tok kanskje 10-12 forsøk før batteriet var tomt i går. I dag tok det 3. Kan det være det holder å lade opp batteriet for å få start på bilen igjen? Her er det forresten 20 kalde, men meldt mildere fra i morgen. Kan jeg da regne med at det blir greiere å få start på bilen igjen? Batteriet er forøvrig ca 2 år gammelt, men bilen kjøres normalt på turer rundt 5-6-7 km flere ganger daglig, så det tapper vel batteriet nesten mer enn det lades vil jeg tro.
Jeg har forresten prøvd å finne ut hva slags batteriladerdings jeg kan sende mannen ut for å kjøpe til meg, men jeg er fullstendig grønn på det her. Er de gode de man får kjøpt på Biltema? En slik en som fungerer som starthjelp kanskje? Er de både batteriladere og starthjelp? Jeg er redd min mann er nesten like grønn på dette med bil som meg, så han sa jeg skulle ringe naf for å få hjelp i dag, men ringer jeg de nå så kommer de i morgen. De har temmelig mye å gjøre om dagen, har jeg skjønt.
mrc sa for siden:
Det er en del biler som kan være litt "vanskelig" etter man har tatt ut batteriet - kan også være noen ganger hvis batteriet har gått helt tomt. Ser selv om jeg kobler fra batteriet på min bil, så lyser det en haug varsellamper etterpå - men går av etter noen hundre meters kjøring.
Å skifte batteri skal være relativt risikofritt.
mrc sa for siden:
Ja, man har ladere med og uten starthjelp/booster. De med koster ekstra gjerne og er større. Hvilke her som er de beste vet jeg ikke, men har sett at en del har gode erfaringer med noen av modellene Clas O. selger. Men jeg kunne ikke se noen modell med starthjelp der. Skal sies, bruker man starthjelp, så bør det egentlig være i forbindelse med at man skal kjøre ganske lang. Spesielt slik temperaturene er nå, så vil man raskt kunne ha for lite strøm igjen.
Kan være å anbefale at man kjøper en løsning som har hurtigfester. Clas O. har i hvert fall hatt noen modeller tidligere der det var et par ledninger man kunne legge fram i grillen for enkel påmontering og med mindre risiko for å klemme ledningen i mellom panseret. Av de Ctek-laderne som Clas O har, er det også modeller med eget modus for lading av batteri i sterk kulde.
Biltema har vel også rimeligere ladere med booster - som altså lader batteriet ganske raskt. Er ikke noe som bør brukes ofte.
mrc sa for siden:
Dieselvarmer, som i webasto eller eber, skal man også være litt forsiktig med når det er såpass kaldt. Dette er løsninger som krever en del av batteriet også, og er det mye småturer får man ikke tilbake nok kapasitet igjen. Webasto o.l. med parkeringsvarmer/forvarmer er noe som kan forårsake at man må bytte batteri litt oftere. Viktig da også er at det kjøpes et kraftig batteri.
Mange biler har plass til større batterier enn det som standard stod i bilen. Det kan være en fordel og trenger ikke koste spesielt ekstra.
GydaG sa for siden:
Hmm. Nå avslører jeg nok min svært enkle tilnærming til bil og hvordan den virker, men vi har de siste ukene hatt en "pling"-lyd som ligner veldig den lyden som følger lampen på "snart tomt for diesel"-varsellampa, men har ikke sett en eneste lampe som forklarer denne plingelyden.
Mannen bruker bilen daglig, den kjører ca 1,5 mil til jobb, og står stille i noen timer før den kjører samme rute hjem igjen, og noen lengre turer enn 3-4 mil har den ikke kjørt siden august tror jeg.
Det er kanskje lurt å kjøre en lengre tur da eller? Hvor lenge bør man kjøre for at det skal være noe poeng?
GydaG sa for siden:
Takk for tips, skal skaffe en batterilader og teste først, men jeg ser at batteriet kan være 5-6 år gammelt hvis vi ikke altså skiftet det på denne bilen, men det klarer vi altså ikke helt å huske her. Så hvis ikke lading gjør susen er det vel greit å bare skifte det.
Carrera sa for siden:
Den alarmen kommer kun ved oppstart på iskalde dager hos meg, og det er tre langtrukne pip som høres, samtidig som batteriindikatoren i dashbordet blinker.
Er en VW Tiguan.
Det eneste jeg kan komme på som gir et kort pling slik du beskriver, og som ikke gir varsel på lampe, er om det er plussgrader ute, og man kommer ned til 3 pluss. Da varsler vår bil med et pling, for å gjøre oss oppmerksomme på at temperaturen nærmer seg null, og dermed fare for glatte veier.
Denne gir en rask beskjed i displayet på bilen, men ikke noen lampe som blir lysende.
mrc sa for siden:
40-50 mil om det skal lades skikkelig ;-)
Bruk heller lader. Med det sagt, det er en del andre fordeler med at bilen får kjørt en litt lengre tur av og til, gjerne med litt belastning. Gjelder spesielt biler med dieselpartikkelfilter av en del typer, men også for å unngå forkoksing, få såpass varme i bilen at man får tørket opp litt etc.
mrc sa for siden:
Med dere hadde webasto med forvarmer/parkvarmer? Her er det lettere for at man tømmer batteriet, og mulig det er en ekstra alarm i henhold til dette. Ellers vil jo det kunne være et rødt batteriikon i dash også etter at bilen er startet om batteriet er dårlig. I det man starter å vri om nøkkelen vil vel dette batterikonet vise rødt selv om batteriet er helt ok, men om det forsetter å lyse etter bilen har startet er det problemer.
Noen biler med webasto har også to batterier. Er vel blitt mindre vanlig i senere år.
Tre lydsignaler på VW-modeller kan bety litt forskjellige ting. Men hvis det samtidig står på displayet er det vel det som gjelder. Hvis det ikke er backup-batteriet for alarm den gir beskjed om? Det er også tre pling...
mrc sa for siden:
Med det sagt, det er de som kjører rundt med 10 år gamle batterier som er helt ok. Det handler litt om bruksmønster, hvordan bilen belaster batteriet og en rekke andre ting.
Mitt batteri er 7 år, ikke ladet ekstra noen gang, men ingen problemer selv nå når det er har vært -18 de siste dagene. Og vi har mye småkjøring i det daglige (på hverdagene går bilen normalt bare 7 km til konas jobb, så tilbake igjen - noen småturer på ettermiddagen på ungenes aktiviteter eller handling - i helgene er det gjerne ikke mer enn til kjøpesenter 6-7 km unna...).
mrc sa for siden:
Ville sjekket hva de tok for batteriet. Er ofte at verkstedene er svindyre på slike kontra bilrekvisitabutikker.
kjøper man på bilrekvisitabutikk kan man se etter f.eks. Varta-batterier. Exide bruker også å ha gode batterier.
Carrera sa for siden:
Vi har webasto, men ikke som forvarmer.
Det er vel bare ett batteri i bilen, så vidt jeg kan komme på.
Jeg er noe i tvil om hva denne alarmen ved oppstart av kald bil egentlig indikerer. Jeg har også fått den alarmen ved nyladet batteri, og som mannen sier så skal det batteriet vårt være fullgodt ennå.
Jeg tenker vel kanskje at den alarmen kommer fordi at motoren drar tungt når den er så kald, og at det rett og slett bare er et varsel om at dette ikke er helt godt for batteriet om det vedvarer.
GydaG sa for siden:
40-50 mil er litt i lengste laget gitt. Må finne ut av lading først tror jeg, og grave litt mer i hva den plingelyden kan komme av. Vi har en Peugeot 307sw, og den piper ikke ved temperaturer, det bare blinker på displayet.
Men det var en nyttig tråd dette, takk.
Vianne Rocher sa for siden:
Vi bruker ikke forvarmer vi da, har aldri sett behovet for å være ærlig. Men det brukes jo en del batteri når man peiser på full varme i kulden og bare kjører småturer også. Da får muligens ikke batteriet ladet seg skikkelig opp og resultatet er full stans. Batteriet skal som sagt skiftes ut nå, kostet ikke mange kronene det altså. Nå sto bilen vår på lading i natt og da fikk vi sånn akkurat start på den :knegg: Det med glødepluggene visste vi jo var på høy tid uansett, men i dag hørte vi jo virkelig hvor ille det var.
Jaja. Det viktigste var nå at vi fikk start i det hele tatt :knegg:
Engasjert sa for siden:
Det var problemet vårt sist vinter. Vi trodde også det var batteriet, men skifte av glødepluggene gjorde susen.
emin sa for siden:
S-max 2006 her, og skifte av glødeplugger i går gjorde at bilen startet på under ett sekund i dag. :nemlig: Ang batterilader så opererer vi med slik:
www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr/elektrisk/batteriladere/12v6v-batterilader/
Den redda oss i høst da dynamoen til Suzukien vår tok kveld.
Marit K sa for siden:
Fantastisk. Jeg har bestilt verkstedtime for å få skiftet glødepluggene på mandag. Har kjøpt batterilader i dag som jeg håper jeg får til å fungere, og da bør det meste være på stell her også. Det vil jo vise seg på mandagen...
emin sa for siden:
Mannen og en kamerat skiftet glødepluggene selv kjapt og greit på under en time i går, og ingen av dem er spesielt bilkyndige. :) 4 plugger til 119,- pr stk på Biltema, og et godt koppnøkkelsett. :nemlig:
Vianne Rocher sa for siden:
Hvilken bil har dere da?
emin sa for siden:
Sorry, det svaret skulle egentlig inneholdt sitatet til MaritK, som har samme bil som oss. Vi har Ford S-max. :)
Marit K sa for siden:
Kjekt å kunne gjøre slikt om man har utstyr og er litt nevenyttig. Jeg skal av hensyn til bilens beste, holde meg langt langt unna den...
emin sa for siden:
Samme her. Jeg vet hvordan jeg skal bytte hovedlyspærer og fjernlyspærer, samt enkle ting som olje, spylevæske etc., men der stopper det. :nemlig:
mrc sa for siden:
Bytte olje, eller etterfylle olje?
Carrera sa for siden:
Tja...Biltema selger vel sikkert mye bra, men er det snakk om nyere biler så ville jeg personlig holdt meg til merkevarer og ikke billigvarer fra blant annet Biltema.
Det har en tendens til å være et smartere for bilens del, på sikt.
En vesentlig forskjell ja. Er glad vi har "ny" bil som vi følger servicene på, så slipper vi å tenke på oljeskift selv.
I dag tidlig så var forresten bilen vår temmelig seig å starte. Ikke dramatisk, men den dro tungt en stund ja. Må si jeg var spent da jeg skulle starte den igjen på vei hjem, men da kom den som ei kule. Det tyder vel på at batteriet er friskt, tross alt.
Er service rett rundt hjørnet nå, så da skal denne alarmen og tregheten ved oppstart nevnes. Har liksom skrekken for at den en dag ikke starter, spesielt når mannen er på jobb.
Vianne Rocher sa for siden:
Ja. Her har vi slått fra oss at det er noe galt med batteriet. I dag hadde den fulladet batteri, men de stakkars glødepluggene hostet og harket noe veldig før den riktige lyden endelig kom.
Madicken sa for siden:
Høres fornuftig ut. Det er nok noe galt med de doble fustasjeopphengsforkoblingene. Det er som regel det.
mrc sa for siden:
På olje følger jeg ikke produsentens serviceintervall. VW har 30 000 km/2 år. Jeg får oljen skiftet hvert år. Dette spesielt med tanke på at vi har såpass mye småkjøring (årlig kjørelengde er vel gjerne i overkant av 15000km).
VW i Sverige anbefaler også hyppigere skifter enn hva fabrikkens serviceplan tilsier.
mrc sa for siden:
Forvarming via webasto/eber har jo fordelen at sirkulasjonsvannet også vil ha varmet opp motor, hvilket gir mindre slitasje på motoren, starter lettere, lavere forbruk osv. I tillegg får man en varm bil, som man faktisk kan trekke til at er sikrere å kjøre pga. bedre komfort, man slipper å skrape is m.m.
Men klart, står bilen i garasje skal forvarming via webasto ikke benyttes pga. man fyller garasjen med eksos. Det er imidlertid ikke rare dieselmengden slik forvarming tar - noen få dl i løpet av en halvtime.
Charlie sa for siden:
...bruker man parkeringsvarmer/ webasto er dog ulempen at man må kjøre minst like lenge etterpå som varmeren har stått på. For min arbeidsreise betyr det faktisk at jeg ikke kan bruke den. fordi ellers vil den tappe mer strøm enn den klarer å lade.
Ellers må man uansett, egentlig - hvis man er i risiko for startvansker - passe på at det er godt med drivstoff (på min gamle bensinbil hadde jeg aldri under halv tank midtvinters, helse 3/4 eller mer). Det er fordi at store temperaturskifter (som det kan være fra dag til natt eller omvendt) kan dannes kondens i tanken hvis det ikke er drivstoff (og bittelitt kondens i en ganske full tank spiller mindre rolle enn bittelitt kondens i bittelitt drivstoff...)
Dessuten må man hvis man har et ikke så supert batteri passe på at man får kjørt noen langturer så man får ladet batteriet ordentlig, hvis man til daglig har småturer. Selv om man egentlig ikke skal noe sted. Ta det som en tur :ja: Kaldstarter drar veldig mye strøm.
mrc sa for siden:
Bruk av webasto med formvarmer og mange små turer kan gi økt behov for å vedlikeholdslade batteriet ja.
Kondensproblemet er ikke så stort som det var tidligere. Flere årsaker til dette. Kondens på tanken krever at det er vann der - vann man får fra bensinstasjonen normalt sett. Her er vel prosessene blitt bedre slik at det er mindre vann i tankene, at de fyller opp tankene oftere på stasjonene osv. Man har ikke lengre drivstofftanker på biler av metall (men plast, der man ikke får den samme rimdannelsen) og bruken av en viss mengde biodrivstoff i både bensin og diesel hjelper på. Innsprøytningssystemet på nyere biler er heller ikke så sensitiv for dette.
Men likevel, det er flere årsaker til at man bør unngå å kjøre med for lite på tanken og det kan fortsatt nok anbefales generelt at man har minst halv tank. Temperaturskiftene man naturlig har skal på nyere biler ikke være så påvirkende, men hvis man f.eks. benytter oppvarmet parkeringsanlegg, oppvarmet garasje e.l. kan det også lettere gi litt utfordringer.
Ting som skal lagres over vinteren, f.eks. gressklippere, motorsag, mopeder/MC etc. bør lagres med full tank.
I praksis er det ikke lenger det store problemet som tidligere med kondens på tanken. Med mindre man ikke bruker kondensfjerner, for da kan man faktisk få kondens på tanken! Kondensfjerner skal under normale omstendigheter ikke benyttes på nyere biler, og vel da i hvert fall ikke isopropanolbasert kondensfjerner.
Stjerneskuddet sa for siden:
Den ene dieselbilen vår startet ikke da det var 30 kalde for et par år siden, uten motorvarmer og garasje..... Den hadde dog dieselvarmer... Den som ikke hadde det og generelt var forsømt startet. Så vi fikk byttet noen plugger og batteri. Da startet den i tredve kalde. Batterilader er kjekt i tilfeller den ikke starter. Og så skal bilen gå minst en halv time for å fullade batteriet. Småkjøring er drepen. Min bil har ikke fryktelig mye diesel på tanken nå og tanken har slått meg, men den har startet- bank i bordet.
Synnemor sa for siden:
Vi har samme problem, kjører så lite til daglig at dieselvarmeren tar mer strøm enn vi klarer å lade opp via kjøring. Motorvarmer må til :nemlig:
Det funker også å bli dyttet i gang i nedoverbakke : prøvd på Røros i minus 36:
Synnemor sa for siden:
Vi har samme problem, kjører så lite til daglig at dieselvarmeren tar mer strøm enn vi klarer å lade opp via kjøring. Batterilader må til :nemlig:
Det funker også å bli dyttet i gang i nedoverbakke : prøvd på Røros i minus 36:
mrc sa for siden:
Nå hjelper det ikke å ha "dieselvarmer", altså forvarmer, om ikke denne er slått på (hvilken ikke skal gjøres i garasje uansett riktignok).
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.