Jeg fant denne listen på pinterest, med 21 ulike ryddeoppgaver og tenkte at det høres smart og overkommelig ut. Er dere med?
Jeg må gjøre noen endringer, siden vi ikke har garasje og vaskerom, og skapene på soverommet tar garantert mer enn en kveld, men mer eller mindre samme lista. Jeg fordeler den over 21 dager gjennom januar og februar, starting tomorrow!
I dag har jeg halvveis ryddet eldste sitt rom, tatt bort en drøss bøker hun ikke leser fordi hun leser så bra nå og lagt dem inn til lillebror. Endel av dem må nok bare pakkes vekk en stund.
Så bra, Filifjonka! Jeg liker lister å forholde meg til. Og rydding i medisinskapet hørtes ut som en passe lavterskelinngang. Kanskje dere får før og etter-bilder!
Har gjort det meste på den lista, hjelper å flytte og pusse opp de fleste rom.:nemlig:
Så deilig å ha rensket ut masse.
Solgt en del ting, kastet veldig mye og gitt bort, godt å ha oversikt over hva man har.
Fryseren er vel eneste som bør ryddes i her.
Jeg er med på langsiktig perspektiv grunnet høygravid og bekkenløsning nå. Har planer om å begynne med julepynt nå når den skal vekk. Masse som ikke har blitt brukt på flere år.
Tja. Det er jo behov her og der, men lista blir helt feil for meg. Vi har ikke halvparten av rommene, ikke hage, ikke medisinskap, jeg kjører ikke bil, oppbevarer ingenting under senger, osv osv. Jeg må tenke litt på det. Jeg har jo dårlig timing også da.
Jeg gjør sånt stadig vekk jeg. :) Ungenes skap og hyller tas minst to ganger i året. Kjelleren holder jeg på med og matboden tok jeg i romjula, i hvert fall delvis, for å få det nye vinskapet mitt på plass.
Det er alltid rom for forbedring da. Jeg har masse klær som skal ryddes vekk. Jeg tror Fretex får dem, jeg orker ikke flere salgstråder, de er ikke verdt brydderiet. Så da gir jeg bort i stedet. :)
Og siden jeg gjerne outer røde prikker så kan jeg fortelle at min røde prikk til Avelonia der har kommentaren "Dette er for dumt. Er du idiot eller bare later du som?"
Jeg bytter ut de som ikke er aktuelle for meg med mer relevante ting. Alle står selvsagt helt fritt til å lage sin egen liste, dette var bare et eksempel.
Jeg skal fint greie medisinskapet på en kveld, samme med skapene under vasken. Men andre igjen tar nok et par dager. Syns det var fint at ikke alt var totalt uoverkommelig.
Jeg er med! Jeg elsker lister, må bare gjøre noen endringer på denne for at den skal passe for oss. Dette trengte jeg virkelig, for å si det sånn. Jeg er et rotehue.
Jeg begynner i morgen. Og gruer meg litt allerede.
Enig, jeg syns denne lista var veldig ambisiøs. En ting hver dag blir mye når det er så omfattende ting som rydde kjelleren(hei, vi snakker 75 kvm altså) og garasje. Men imponert over dere som setter igang, og heier på dere!
Og det er rart fordi? Jeg måker ganske ofte snø, jeg for min del. Vi er bare to voksne og har enebolig, så det blir ganske mye snørydding på hver i løpet av vinteren. :himle:
Jeg tar utfordringen! :glis:
Noe kommer til å ta flere dager, mens andre ting tar kun en kort stund.
Dette var supert. Jeg trenger lister og overkommelige mål.
(Men jeg tar ikke 21 dager på rappen altså. :knegg: )
Ja, jeg skjønte jo egentlig det, det var mest rabling. Hva skal jeg bytte det ut med, liksom. For det trengs definitivt her og der! Jeg får ha det som en langsiktig plan jeg også.
Jeg begynte i høst. Det er deilig å få vekk ting som tar opp plass. :)
Har begynt å rydde/sortere på loft, bod, sportsutstyr, lekene til gutta som ikke lengre blir lekt med og klær som er for små for lillebror.
Jeg er med på utfordringen. Har ryddet "barnekunstskuffen" allerede, fått alle tegninger og den slags inn i permer. Alt lå og fløt, men har nå sin plass. Og vi snakker alt ungene har produsert siden fødselen. :stolt:
Jeg trodde det morsomme var at man skulle måke snø i hagen for å rydde i alt som lå under snøen. Hos meg er snøen i hagen uaktuell å måke, vi måker bare på andre siden av huset, ved inngangsparti og biloppstillingsplass. Men å rydde i hagen utgår nå på vinterstid uansett hvor mye snø det er baki der.
Jeg er med. :furt: Men jeg trenger mer enn 21 dager, både fordi det er for rotete til å gjøre unna på en dag, og fordi jeg HATER å rydde (fordi jeg vet at det tar mye tid, og at jeg derfor virrer og er ineffektiv og bare blir frustrert over å ikek komme i mål).
Jeg har allerede begynt på noen av punktene, og konklusjonen er for in del som alltid: vi har for mye leker og ræl, og vi rydder for sjelden/for dårlig. :sur:
Og sånn går nu dagan.
:gaah:
Men takk for motivasjonstråd og listeforslag.
Og jeg blir høy av å måke snø, jeg rett og slett ELSKER å måke snø sammenlignet med noen av punktene på lista... rydde/kaos/rot-frustrert
Nei, jeg er da ikke helt idiot som Blå tror jeg er. Jeg er en helt vanlig kvinne som ikke kommer fra verken Oslo eller Bergen, jeg både måker og roter rundt i mitt hus.
Jeg hadde tenkt til å melde min ankomst i denne tråden ved ett senere tidspunkt, men som jeg skjønner er det verken lov å bli med ved en senere annledning eller slå en liten spøk. Det er ikke spesielt koslig å bli fremstilt som spydig eller idiot så jeg tror at jeg bare holder meg i kulissene som jeg bruker å gjøre her inne. :)
Har ikke (og det jeg har av remedier er temmelig ryddig i en eske på kjøkkenet).
De jakkene som henger framme er de vi bruker.
Dere vil ikke vite hva som er under senga mi, men det skal i alle fall ikke ryddes bort derfra. :knegg:
Her kan jeg nok tilbringe både den fjerde dagen og de tre første.
Trenger ikke ryddes.
Har kontroll
Jeg trenger mer enn en uke bare på å få spist opp maten som er i fryseren(e).
Shit, det skulle jeg jo gjøre i jula.
Tror jeg greier meg fint uten. Den lille pungen er veldig ryddig. :P
Her kan jeg bli noen dager.
Shit, jeg har en garasje. Plass i en i det minste. Bak bilen har jeg lagret en skrivepult, en bilstol, en pose med skrot fra bilen og to barnesykler. Det kan stå der litt til.
Det er i praksis hele huset, det.
Se punkt 10.
Har ikke, men jeg kan gjøre dette punktet til fellesgangen ofc.
Hva er det?
Skrinet mitt er tomt. Alt ligger spredt. Jeg kan jo seff gå på sattejakt denne dagen og fylle skrinet.
Her har jeg jo allerede rydda i punkt 12.
:mumle: Jeg har tre boder som er overfylte. Blir en travel dag.
Begge bilene er så godt som clutter free.
Relativt greit på begge barnerommene.
For real? Man gidder vel ikke å gjøre alt dette TO ganger med så kort intervall?
Jeg har alt ei rydde og fikse i huset-liste, så jeg synes ideen er strålende. Å sette av bare en dag til hvert av de prosjektene er imidlertid utopisk. Rydde vaskerommet på en dag? Det er et år med rot der inne! Jeg kommer til å bruke 14 hele dager bare på å vaske alt som ligger der, med flere maskiner hver dag! Og så har jeg jo en jobb og to småtasser, så på hverdager er det bare småprosjekter som lar seg gjøre. Men ryddes - det skal det. Jeg får skrive om lista så den passer meg bedre, og prøve å få unna noe hver dag. Planen så langt er blant annet å rydde såpass på vaskerommet at jeg kommer til og får sortert all vasken på nytt, så jeg kan sette på en ny nå og da.
Er godt i gang! Har byttet ut mange av punktene, men i dag har vi flyttet om på alle tre barnas rom. Det innebar massiv rydding og kasting, og vi rakk ikke helt rundt før naboene stod på døra med kaffekoppen i hånda. Men i løpet av morgendagen bør vi være rundt, og jeg er supermotivert til å sette i gang på hjemmekontoret etterpå.
Jeg tenker å fordele det over januar og februar. Jeg har ikke mulighet til å drive med organisering hver dag.
Med smilefjeset du slang på forsto jeg det som at du ikke hadde noe behov for rydding, og egentlig bare ville skryte av hvor ryddig du var på en litt nedlatende og latterliggjørende måte, og det føltes ikke spesielt motiverende for meg somhar behov for å organisere. Jeg beklager hvis jeg misforsto deg. Du er selvsagt mer enn hjertelig velkommen til å delta i tråden både med heiarop, og for å få inspirasjon. :)
Oh, her burde jeg henge meg med. Og jeg må definitivt bruke mer enn en dag på enkelte av punktene. :knegg: Men til gjengjeld er det noen av de jeg ikke trenger å tenke på. Nå så jeg denne litt sent, så jeg tar fri i dag. :humre:
Medisinskap og plastikkdunk er absolutt overkommelig og trengede. :jupp:
Jaha. Jeg leste tydeligvis noe annet enn det som sto. :knegg:
Og da ble det plutselig litt mer å gjøre ang punkt 15. :P
Det er bare å brette opp ermene mao. Jeg liker sånne lister, men jeg kommer sjelden gjennom mer enn et par punkter. Med nok lister i løpet av et år har jeg kanskje rukket over det aller meste.
Jeg er med. Jeg har allerede ryddet noe før jul, så noen av punktene har jeg gjort. :eek: Jeg vil putte inn "rydde i juleeskene før jeg rydder sammen julepynten".
Jeg kommer nok til å bruke hele januar, jeg også. Vi kommer til å bo i dette huset i ett, maks to år til, så opprydningen i alle skap, skuffer og rom vil monne i den sammenhengen også. Jeg og mannen må rydde kjelleren sammen.
Jeg er ikke med på den lista, men jeg lurer på om jeg burde lage en liste som bare gjelder soverommet vårt. Punkt 1–10 kan være viet ti ufattelig skroterotete hyller der inne, en kan være gulvet ved siden av min side av senga osv. Om hver oppgave tar ca. 20 minutter, er det realistisk, tenker jeg.
Oh, nå ble jeg inspirert! Jeg lagde min egen liste, og satser på å ta en ting hver dag i januar. Jeg setter den inn her, og stryker etterhvert som jeg får gjennomført. Jeg velger selv hvilket punkt jeg tar, siden man aldri helt vet hvordan dagene blir.
Jeg er med. Medisinskapet ble ryddet i går, fordi jeg lette etter noe.
Vaskerommet må jeg utsette. Har ikke lys der av uviss grunn og venter på elektriker.
Jeg trenger nok lenger enn januar også. Har ikke tid til sånn organisering hver dag, men jeg er absolutt med. Hjalp at jeg allerede har startet på soverommet med bokhyllene der.
JEg har nærmest en slik liste inni hodet mitt allerede. I dag har jeg ryddet i Skapet under TV'n og skapet med diverse glass på stua. Da frigjorde jeg masse plass pga eskene til Hardangerbestikket slika t jeg måtte rydde i vitrineskapet på kjøkkenet. I morgen står skuffene på kjøkkenet for tur, slik at jeg får plass til alt Hardangerbestikket som til nå har vært gjemt bort i eskene sine i glasskapet. Det ene drar det andre med seg, og det baller på seg.
Første punkt kan krysses ut! Greit å få kastet litt i krydderskapet, samt flyttet litt på noe annet for å utnytte skapplassen bedre. Det tok kanskje 10 min, og føles veldig bra!
Jeg begynner i januar, men skal visst jobbe 12 timer ekstra hvert uke Jan og feb, så jeg har ikkje kapasitet til dette sånn fortløpende, og noen ting tar mange dager. Så målet er, i løpet av året. Eller til sommeren?
Vi skal selge og flytte (100 meter) i løpet av det kommende halvåret, så jeg BURDE henge meg på. Men mange av disse punktene tar mye mer enn en kveld å få orden på. Men hvis jeg og mannen slår oss sammen så kanskje vi kan bruke 42 dager på den.
Jeg nekter å rydde garasjen! Men har allerede startet før jeg visste at denne listen eksisterte: barnas og våre soverom er snart ryddet og gamle klær
pakket for salg/gi bort.
Tilpasser listen og er med! Begynte før jul, og tok:
Begge badene, alle skuffer og medisinskapet, all sminke og alle flasker og div.
Vårt soverom
Kjøkkenet, med skapene
Stua, inkludert strikkekurvene med ørten halvferdige prosjekter
Gangen, med nytt kurvsystem og laminerte merkelapper og det hele
"sportsgarderoben" på gjesterommet: ørten skap med badetøy, skiklær, vårt og barnas treningstøy
Men, stort hus, mye igjen. :gal:
7. Tv-stua, inkludert storopprydning i alle bøkene, alfabetisering, etc..
8. Alle barnas rom, pluss gjeste/lekerom inkludert alle lekekasser :gal: (denne kan ikke deles opp, for mange av "kategoriene" glir over i hverandre Og det må rett og slett tas i en omgang
9. garasjen (fort gjort)
10. :skremt: Loftet. 100 kvadrat med rot, rot, rot. Dette får vente til våren.
Jeg er med, og heldigvis er noen av punktene allerede tatt.
Kjeller og garasje tar nok litt lenger tid, men vi har begynt der også.
Lageret liste etterhvert.
Er med, og tyvstartet visst på flere av punktene i jula. Men jeg ser at punktet med å rydde i hobbysaker kommer til å overta de dagene, det er rett og slett en oppgave som må deles for å bli overkommelig. :o
Nei 21 dager er totalt urealistisk.
Hadde alt bare vært småting, men å rydde i kjeller og loft tar minst en uke. Vi jobber da, og det er matlaging, handling og hjelp med lekser etter arbeid. Og jeg gir ikke avkall på all fritid i en måned.
Hvis du leser hovedinnlegget ser du at jeg har tenkt til å dele det opp over to måneder, og mange tilpasser sine egne lister. Men det er selvsagt helt frivillig. :)
Jeg vurderer å føye til lof, kjeller og garasje, enda jeg ikke har noen av delene, bare for å kunne trøstemotivere meg litt underveis. Det SER jo bra ut for det blotte øyet da, omman ahr flere kryss på en liste. :knegg:
Og dette emd dager: Sett startdatoen på lista, og kryss av antall ryddedager, og konkludere for seg selv hvor mange måneder/uker man brukte på å avvikle ryddedagene/bli ferdig med lista? :vetikke:
Jeg har faktisk tatt flere kjipe punkter før jeg så lista... (jeg vurderte egentlig å starte egen sutretråd over hvor skrotnisse-dame jeg er, da jeg kom over tråden. Samlemaniens ubestridte Dronning føles det som noen ganger.... :gaah:
Sånne lister er lure, særlig hvis man tilpasser dem eget behov, for eksempel som Toffen skisserer. :) Baderomsskap er en bra sånn enkeltting, jeg skal jammen lage meg en egen liste og sette det punktet på den!
:nikker: Medisinskapet er øverste hylle på kjøkkenet, og med barn lekende fint sammen for en gangs skyld, fortsatte jeg bare. Veldig greit også, få alt tilbake på plass og rent etter at 10 personen har rotet rundt der i jula.
Rydde i Kommodene på badet.
Rydde vaskerommet.
Lillesøster sitt rom.
Sortere sokker.
Tømme/rydde fryser.
Rydde og vaske bilen.
Sortere alt som skal kastes fra gjesterommet og sette det i boden.
Rydde i bokhylla.
Sortere poser og klær i garderobeskapet.
Vaske vinduer.
Rydde og vaske i kjøkkenskap.
Skru ned og henge opp nye hyller på badet.
Jeg ble helt ferdig med kjøkkenet. I morgen skal jeg vaske ut jula, så det holder lenge, men fredag skal jeg videre på lista, til neste punkt. Jeg liker lister.
Jeg er med, men jeg kommer til å trenge mer tid og jeg må lage en litt annerledes liste.
Pakke ut etter ferien
Kleshaugen på vaskerommet inn i respektive skap
Mitt skap
Mannens skap
Pluttens klær
Eldstes klær
Toerns klær
Mikroklær
Skapet og kommodene i gangen (yttertøy og sko)
skapet på stua
skapene under pulten på kjøkkenet
kommoden på mikrorommet (inneholder alt annet enn mikroklær)
tricky one - finne en plass til hobbyutstyret som ligger oppå mikrokommode og på gulvet ved senga hans.
Flytte mikrobokhylle inn på rommet hans og rydde i bøkene.
Oppå pianoet og i pianokrakken
Boden i trappa tømmes for mest mulig. Bør vel egentlig bytte plass med 13 fordi det er her jeg har håp om å løse problem 13.
Tur på fyllinga med rammelet som står på trappa
Jadda, backyard må fikses den også, men ikke før det er litt mer lys og litt mindre is. Inkluderer nye putekasser og reparasjon av veranda, så dette er sommerprosjekt. Så 18 blir badeskapene og dusjen - ut med produkter som ikke er i bruk.
Rydde i garnet på stua. Og bladene mine.
Rydde bort babyleker.
finn.no. :nemlig: Vogn, vinterposer og nespressomaskiner med venner som vi ikke har plass til.
Noe sånt. Det blir ikke ryddig av dette, men kanskje mindre kaos. Ryddig blir det nok ikke før vi får mer plass. I fall man lurer: Kjøkkenet er faktisk så ryddig det lar seg gjøre, kanskje med unntak av roteskapet over komfyren, og der må det nesten få være litt rot tror jeg.
Så mange som ikke leser HI helt. :knegg: tallulah skriver at hun skal bruke januar og februar på dette. Ikke bare januar eller 21 dager etter hverandre.
:hehehe:
Jeg er klar med punkt 1. :glis: det gjorde jeg heldigvis i romjulen.