Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Har dere intranett på din arbeidsplass?

#1

Røverdatter sa for siden:

Hvordan fungerer det og hva blir det brukt til?

Hva ville du ønsket av et intranett?


#2

Ru sa for siden:

Ja, det har vi.
Det er ganske stort og massivt og veldig godt planlagt og brukt. Godt hjulpet av at vi har en velfungerende kommunikasjonsavdeling som har ansvar for den.
Alle avdelingene har sin egen sidesamling, og den brukes til å dele informasjon på tvers i foretaket. Alt mulig, egentlig.


#3

Tjorven sa for siden:

Ja. det har vi.

Alle kan skrive der (vi er bare 100 stykker). Det brukes til masse forskjellig, men all viktig informasjon om drift og strategi legges på intranettet. Salg legger også ut logg på alt de selger.

For mer uformell prat om nyheter i bransjen og generelt tull har vi Yammer. Det er en slags facebook for bedriften.


#4

Veronal sa for siden:

Vi har timeføring, Den Store Databasen vår og en intern wikipediakloning for intern know-how. Formelle prosedyrer er ikke på intranettet, det kunne det godt vært.


#5

Avatar sa for siden:

Ja, det har vi. Der finnes "alt" og vi kan ikke skrive der.


#6

millact sa for siden:

Ja, det har vi. Vi finner alt der, kan ikke skrive. Jobber i stort konsern.


#7

-ea- sa for siden:

Nei, men planlegger å få.


#8

Sol sa for siden:

Ja, det har vi. Vi er del av et stort konsern, og våre lokale intranettsider er en del av interne konsernsider. Der finner vi alt av løsninger, samt informasjon fra de ulike avdelingene, skjemaer og rutiner.


#9

Neket sa for siden:

Ja. Der ligger "alt", men det er ganske vanskelig å finne det man trenger da det er ganske uoversiktelig. Oppdateres av en haug ulike kommunikasjonsavdelinger, men alle kan kommentere på sidene. Det har også en del som er til internblogger, der kan alle som ønsker lage seg en blogg. Jeg vet det er planer om et nytt et, integrert med yammer så det blir et slags sosialt nettverk med intranett i bakgrunnen.

Vi er et veldig stort selskap (over 100000 ansatte) så den største utfordringen er å lage et oversiktlig system.


#10

Maxine sa for siden:

Ja. Det er delvis mye informasjon fra konsernet vi er en del av, men også mye for kun vår bedrift.

Men, det er altfor dårlig oppbygd, tungvindt og med mye manglende informasjon. Det var faktisk det som skuffet meg mest når jeg byttet fra stor til liten bank.



#12

Neket sa for siden:

Det er en slags "facebook" for bedrifter. Bedriften får sitt eget lukkede nettverk, og kan opprette flere "undernettverk". Jeg er f.eks. med i "konsern" Norge, "konsern" Communications, og Norway Communications. Det som er veldig kjekt er at hvis man lurer på noe - f.eks om noen har erfaring med et bestemt verktøy, om noen vet om en god filmskaper osv, kan man legge ut en status der, og få svar fra de riktige menneskene med en gang - i stedet for å ringe verden rundt for å få tak i riktig person. :jupp: Vi har veldig gode erfaringer med det.

www.yammer.com/


#13

Skilpadda sa for siden:

Jeg jobber i en statlig etat med rundt 600 ansatte, og vi har et stort intranett. Alle i etaten kan ikke skrive der, men ganske mange har tilgang. (Alle i min seksjon kan, tror jeg.) Det brukes mye; timeføringssystemer og personalhåndbok og organisasjonskart ligger der, prosedyrer, retningslinjer, telefonbok, avtaleoversikter og linker til økonomistyringssystemer og kontoplan, alt av nyheter og beskjeder fra ledelsen finnes der, dessuten møtereferater og slikt, og vi forventes å kikke innom både hovedsiden, siden for vår avdeling og siden for vår seksjon jevnlig for å holde oss oppdatert.

Det varierer vel noe mellom avdelingene, og delvis også seksjonene, hva det brukes til. Min leder oppfordrer oss til å legge ut kortere og lengre tekster med faglig innhold der, for eksempel ting vi jobber med og kurs og konferanser vi har vært på. Det er også en del ikke-faglig stoff; vi har jevnlige "portrettintervjuer" med folk i avdelingen (det er ofte morsomt, man får vite ting om folk man kjenner som man kanskje ikke visste om), og referater med bilder fra turer og arrangementer.

I tillegg har vi et slags "eksternt intranett", det er et intranett som vi og alle departementene har tilgang til, der det finnes informasjon som er aktuell for alle som jobber i Regjeringskvartalet. Her er det langt færre som har skrivetilgang og en del høyere terskel for å legge ut ting.

Jeg er fornøyd med at all nødvendig "informasjon for ansatte" (inkludert linker til systemer og til andre sider) er å finne på ett sted, men ikke alltid så fornøyd med hvor oppdatert informasjonen som ligger der er, heller ikke med hvor hensiktsmessig formen er. (Mange "lettvinte" løsninger der man har lagt ut lenker til Word-dokumenter som dessuten ikke holdes oppdatert.)


#14

kokosbolle sa for siden:

Ja , det har alt; prosedyrer, telefonnummer, timeføring, ferieregistrering, håndbøker, info om nye oppdrag, generelle nyheter, aktuell info fra bedriften, info om fritidstilbud, påmelding til turer, aksjeinfo, egne fagportaler +++ det er veldig omfattende.


#15

mkj sa for siden:

Ja, det har vi, men jeg synes det kan være vanskelig å finne det man leter etter.

Jeg kan skrive der (Les: skulle ha skrevet der - men det skjer den dagen jeg ikke ligger et par uker bak i oppfølging av andre ting)


#16

Millen sa for siden:

Samme her. Eventuelt noen fra hver avdeling kan legge ut informasjon.
Vi har også alle organisasjonskartene der og det er praktisk.


#17

star sa for siden:

Ja, men jeg syns sidene ikke fungerer i det hele tatt.
Alt av info skal ligge der, men det er vanskelig å navigere seg i det. Og søkefunksjonen er en vits.
Jobber i en litt større privat bedrift.


#18

emin sa for siden:

Jeg jobber i kommunen og vi har intranett. Stappfullt av god-knows-what. Jeg er stort sett bare innom der for å finne skjemaer, skrive avvik, finne prosedyrer og kvalitetshåndbøker, samt signere elektronisk på timelistene som lederen legger ut.


#19

venla sa for siden:

Ja, jobber i en stor kommune. Har alt av interne rutiner, dokumentasjon, personalhåndbok, oppslagsverk, snarveier til nettbaserte fagsystemer mm. Hver enhet har sin underside der de publiserer sine sider. Jeg publiserer det meste hos oss, men de fleste på enheten har skrivetilgang. Jeg kan ikke publisere under andre enheter, det er bare kommunikasjonsenheten som har adminrettigheter på hele intranettet.


#20

Jålebeinet sa for siden:

Jeg jobber i en statelig etat og vi har intranett og internett-sider. Intranettet brukes når kun til intern informasjon. Alt info som gjelder våre folk og publikum legges nå kun ut på internettsidene våre.

Jeg skriver en del for nett, og bruker mye tid på å gjøre vanskelig stoff forståelig for "folk flest".


#21

Maverick sa for siden:

Nope. Tidligere sjef gjorde sitt aller beste for å innføre, men vi tre andre på kontoret foretrakk å faktisk snakke til hverandre. Man skal ikke kimse ad noteitlapper heller, altså.

(Hadde vi vært mange hadde det selvfølgelig vært nyttig.)


#22

Nenne sa for siden:

Det fungerer dårlig fordi de vil så veldig mye med det. Det er tonnevis av info der og helt umulig å finne frem i. Det er ulogisk sortert og viktig info/ting man bruker ofte må man allikevel bruke tid på å leite etter fordi ingenting er der man trodde det skulle være.

Jeg ønsker meg at nyhetssiden blir ofte oppdatert og at info om for eksempel reisebestilling, forsikringsordninger og annen ansatt-info er lett å finne frem til.

Dessuten ønsker jeg meg at hver avdeling blir presentert likt, sånn at organisasjonskart og annen info er på samme sted. Jeg hadde også ønsket meg at det var mulig å søke på funksjon. Eksempelvis: "fabrikksjef, sted" hvis jeg ikke vet navnet på den som har den posisjonen.

Dette blir kanskje for spesifikt for det du var ute etter? :vetikke:


#23

Avatar sa for siden:

For vi som har intranett snakker ikke til hverandre. :knegg:


#24

Neket sa for siden:

Nei, det skulle tatt seg ut! :skremt:


#25

Candy Darling sa for siden:

Ja. Det brukes aller mest passiv-aggressivt; som i at hvis du lurer på noe og sender en vennlig mail, så får man gjerne litt kort tilbake at det ligger på intranettet! :snill:

:knegg: Ikke fullt så ille. Men nesten.


#26

Blå sa for siden:

Den kjenner jeg meg igjen i Candy. :himler:

Jeg jobber i en stor offentlig etat, vi har intranett. Det ligger en del nyttige interne ting der, skjemaer, telefonlister, personalhåndbok og sånt. Ellers er det veldig dårlig oppdatert, så om jeg skal finne ut hva som faktisk skjer må jeg gå til de åpne sidene. Men det er jo forsåvidt positivt at det er de som er best.


#27

Maverick sa for siden:

Heiheihei, jeg uttalte meg ikke generelt her!

Vi har et lite kontor med få mennesker på, og hadde ikke (og har ikke) behov for intranett. Det var bare at gamlesjefen ønsket så veldig, veldig at han egentlig jobbet for Microsoft.


#28

Avatar sa for siden:

Alle er ikke så gode på å lese eller søke, så jeg forstår godt at noen kan bli lei av alle spørsmål på ting som faktisk ligger (ganske) lett tilgjengelig. :jupp:


#29

Neket sa for siden:

Skjønte det, jeg bare fjaset. :humre:

Han kunne jo hatt et intranett på sin egen maskin, da. Hvis det var så viktig. Så kunne han med alvorlig mine si "Et øyeblikk, jeg skal bare sjekke prosedyrene på Intranettet." :jupp:


#30

Avatar sa for siden:

Jeg fjaset jeg også, og det tror jeg Mave skjønte.


#31

Maverick sa for siden:

Fnis. Det skjedde. :knegg:


#32

maggypop sa for siden:

Vi har intranett, og det brukes flittig. Publisering av artikler som vedrører konsernet og vårt lille hjørne, linker til ulike verktøy, diverse felles dokumentasjon, presentasjon av nyansatte og annonsering av bursdager/jubileer. Blant annet.


#33

Adrienne sa for siden:

Vi har intranett, og det brukes som inngangsportal til ganske mye informasjon, samt et oversiktsbilde av de siste nyheter og nyttige linker til diverse system. Informasjon som ligger i tilknytning til intranettet er dokumenthåndteringssystemet vårt, hvor vi har alt av interne dokumenter.

Man skal tenke seg godt om før man setter i gang med arbeidet med et intranett, for å være sikker på at man treffer i forhold til hva slags informasjon man skal ha der og hvordan det vil passe sammen med andre interne systemer. Har man for eksempel allerede et dokumenthåndteringssystem vil det være mer naturlig å linke til det for rutinebeskrivelser etc enn å legge det inn i intranettet. Man bør også tenke brukervennlighet i forhold til hvordan man designer første siden, sånn at det i det hele tatt er mulig å finne frem der.


#34

Tjorven sa for siden:

Svært vanlig, men det legges ikke ved noen link til hvor man finner det på intranettet. Jeg tror det er ganske vanlig at det er vanskelig å finne frem på intranett. Oppbyggingen har vært litt tilfeldig, for å si det mildt. Og søkefunksjonen elendig hvis du ikke har nøyaktig navn på det du leter etter (og det har man jo sjelden).


#35

Malama sa for siden:

Nei, ikke der jeg jobber nå.

Der jeg jobbet før hadde vi. Det var... relativt ubrukelig, ettersom sider ble oppdatert, men den gamle forsatt lå der, så snarveier var nå fort ikke til nyeste versjon, og... et salig kaos i versjoner og oppbygging. Sånnsett savner jeg det ikke...


#36

ingling sa for siden:

Nei, og det er til tider ganske frustrerende, for det ligger alt for mye på nettsidene som egentlig burde vært på intranett, og det er mer krøkkete å finne frem enn det kunne ha vært. Jeg tror det er et prosjekt på trappene nå, så det er håp i sikte. Alt av prosedyrer og slikt ligger på åpent nett nå, det er forsåvidt fint at det er allment tilgjengelig, men litt overflødig og som sagt uoversiktlig.


#37

Malama sa for siden:

Vi har ikke noe på nett som burde vært internt da. Vi har... vi er ikke en så stor bedrift, selv om vi er spredd i landet er vi nettverksknyttet sammen, så noe intranett har vi ikke, men vi har alt av rutiner, skjema, regler og alt annet man måtte trenge å finne på... vel, det er nå bare der på datamaskinen. (delt, altså)


#38

Joika sa for siden:

Vi har et intranett. Det er elendig, så det blir et nytt snart.

Har veldig mye informasjon om dette (din problemstilling) og lignende webprosjekter, men har ikke så lyst til å legge det på åpent forum. Send meg en PM om du er superinteressert. :)


#39

Puslingen sa for siden:

Ja, det har me. Der ligg infomasjon om produksjonsplan for veka, menyen i kantina, påmelding til trekking av hytta og leilighet i Spania +++. Dette er info som går ut til alle. Og så er det kvalitetsskjema og diverse for avdelingsleiarane.
I grunn er det nok, kan ikkje sei at eg saknar så mykje.


#40

Ru sa for siden:

Vårt er for øvrig basert på Sharepoint. :konstruktiv:
Jeg liker godt MySite-funksjonen, spesielt når folk har lagt inn bilde. Alle brukere har sin egen underside, som blir automatisk lagt inn med navn, stillingtittel, avdeling og telefonnr fra AD (Active Directory, brukerdatabasen). Dermed kan jeg søke på Mann, Pepperkake og få vite at han jobber på bakeriet f.eks.
Mange av de som jobber i stab har vært veldig flinke til å fylle ut prosjekter og den slags de jobber med, slik at det er enkelt å finne ut hvem som driver med hva. Nyttig i en organisasjon med gud vet hvor mange tusen ansatte.


#41

Adrienne sa for siden:

Antar dere da benytter SP2010 eller SP2013? For dette er ikke funksjonalitet som eksisterer i eldre versjoner av SP.

Jeg synes SP er relativt god til samhandling, men elendig som dokumenthåndteringsløsning. Men å implementere SP skikkelig er ikke gjort i en håndvending, det krever at man har tunga rett i munnen i forhold til hvilken funksjonalitet man har lyst til å ta i bruk og hvordan man vil ta den i bruk.


#42

Candy Darling sa for siden:

Joda. Og av og til ligger det feil versjon og på feil sted eller med et navn som jeg aldri hadde gjettet, også får jeg kjeft fordi jeg ikke brukte den som kom på mail for 2 mnd siden. :snurt:


#43

Ru sa for siden:

SP2012, men MySite-funksjonaliteten hadde vi før oppgraderingen også (SP2010, antar jeg).
Vi er veldig god på Sharepoint her hos oss, og hadde også hjelp av Microsoft om jeg husker rett.
Foretaket mitt er så god på SP at de skal ta i bruk samme greien ved søsterforetakene. Systemansvarlig har gjort en veldig grundig jobb mtp. hva som skal være hvor osv.
Jeg synes intranettet vårt er veldig funksjonelt, selv om Sharepoint har sine luner. Jeg har flere ganger laget sider som jeg aldri har funnet igjen. :knegg: Og jeg er webredaktør ... :humre:


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.