Det har vært mange bra miljøtråder i det siste, og jeg har blitt inspirert til å sette meg inn i fairtrade + kutte én kjøttmiddag pr uke.
Min oppfordring når det gjelder miljø er å reise mer miljøvennlig, og særlig kutte antall flyreiser. Dette er miljøtiltak som virkelig monner. Jeg elsker å reise, og det er tusenvis av spennende plasser utenfor Norge jeg gjerne skulle besøkt, men vi har valgt å kutte kraftig ned på reiser med fly privat (har ikke flydd sist 5,5 år). Vi kjører også lite bil, selv om det blir noe i ferier.
I jobbsammenheng kan videomøter/skype/etc erstatte reising innimellom, og noen ganger kan tog brukes framfor fly hvis man må møtes ansikt til ansikt, men dette er vanskeliger å påvirke.
Jeg reiser med fly en gang i året uten dårlig samvittighet, sommerferien. Blir 2 døgn på reise hvis vi skal ta tog.
Kjører alt for mye bil, men kabalen går jo ikke opp ellers. Håper å bli flinkere til å bruke sykkelen når det blir bart ute.
Å begrense bilbruken her på jobb er praktisk talt umulig, men de prøver å kjøre færrest mulig biler når de skal samme plassen.
Nope, jeg kommer ikke til å kutte i flyreisene mine. Men alle flyreisene er en av grunnene til at vi ikke har bil. Vi trenger ikke være verstinger på alle felt.
Mitt karbonavtrykk er elendig pga flyreisene mine. Flyr ikke så veldig mye nå og er nok ikke villig til å prioritere annerledes for miljøets skyld. Som f.eks ta toget til Gøteborg på ferie istedet for å fly til Italia. Egentlig så er det nesten litt komisk at de folkene jeg kjenner som er mest opptatt av miljø sånn politisk sett flyr mest. Og gjerne langt.
Vi kommer ikke til å kutte på flyreiser. Det dreier seg om en tur/retur pr år ca, og det unner vi oss.
Mannen flyr forøvrig mye mer, da han jobber i Nordsjøen. Da blir det fly til Stavanger og videre med helikopter, men dette er ikke noe han kan kutte ned på heller.
I fjor hadde jeg to flyreiser privat og to med jobb, og noe tilsvarende blir det nok i år også. Vi reiser til jobb med tog (og/eller sykkel, pluss til fots) og kjører vel bil maks én gang i uka i snitt, så jeg kan ikke si min reisemessige samvittighet er særlig svart.
Kjøttindustrien står for en større prosentandel CO2-utslipp enn fly og biler tilsammen, så jeg har ikke så dårlig samvittighet for den tur-retur-flyreisen jeg tar om sommeren. I år blir det nok en ekstra flyreise da jeg må på businessreise til Oslo i juni, men jeg prøver jo selvsagt å være bevisst på det. Har vi bedre tid, kan det godt hende vi tar toget i juni, i stedet for fly.
Nei, vi reiser ikke mye med fly og jeg vil ikke kutte ned på det. I 2012 var det to tur/retur reiser til utlandet, og det kan jeg godt tenke meg i år også.
Jeg har allerede kuttet det jeg kan og tar tog for alle jobbreiser innen Skandinavia. For eksempel tok jeg nattog til Trondhjem og ettermiddagstog tilbake for et totimers møte en gang. :knegg: Vi skal på bilferie til Spania i sommet, og det er faktisk mulig at jeg ikke kommer til å fly i det hele tatt i 2013"
Jeg syns godt folk som har veldig mange flyreiser i året kan redusere litt, men jeg gidder ikke kutte fra en til null eller fra to til en. Da kan heller de som har tjue kutte ned til ti.
Om man har råd til å reise med fly minst én gang i året, skjønner jeg i grunnen ikke hvorfor man ikke skulle gjøre det? Flyreiser er jo generelt alt for billig, slik at folk stadig reiser mer enn før.
Jeg kommer ikke til å kjøpe klimakvoter, nei. Og det er faktsik ikke sikkert alle som har råd til en flyreise i året har råd til noe særlig mer enn det.
Jeg har ihvertfall ikke råd til å regne inn dette i reisebudsjettet på fast basis.
Foreløpig er det ikke aktuelt å kutte antall flyreiser. Når jeg blir pensjonist og har bedre tid, kan det godt være at noen flyreiser blir erstattet med tog/bil.
Det kan du, men jeg føler meg ikke forpliktet til å utdype det så veldig. Jeg føler meg heller ikke forpliktet til å kjøpe klimakvoter. Det er ikke påbudt, og jeg syns ikke folk med 1-2 flyreiser i året skal måtte forsvare at de ikke gjør det.
Hvis jeg skal besøke sønnen min en helg, enten i Trondheim eller København, så koster det ganske mange tusen bare for meg alene. Skal flere i familien reise så er det fort oppe i femsifret beløp. Jeg syns ikke det er altfor billig. Jeg har nesten aldri råd til det. Billige turer dit finner jeg så godt som aldri.
Vi flyr ikke i det hele tatt, og vi har ikke tenkt å begynne med det heller. Til gjengjeld kjører vi bil til Spania en gang i året - jeg vet ikke om det er så mye bedre?
Jeg har oppdaget at det er ganske fint å reise med nattog når jeg skal for eksempel til Stavanger eller Bergen på korte turer. Jeg legger ungene og setter meg på bussen til toget når jeg ellers ville lagt meg. Neste morgen våkner jeg på bestemmelsesstedet, spiser en deilig frokost for meg selv og er klar for møter eller annet uthvilt og uten å ha måttet stresse tidlig til flytoget, ventet på flyplass og alt styret med å fly. Utrolig mye mer behagelig. Hvis man må hjem samme dag, kan ettermiddagstog brukes til å se film på iPaden eller noe annet hyggelig, eller man kan gjøre noe kulturelt og ta nattoget hjem også. Dagen går jo likevel om man skulle tatt fly.
Og selvsagt flyr vi mer enn før. Da jeg var liten hadde jeg EI venninne som var i Syden EN gang i løpet av barneskolen.(Presisering: Alle de andre var ikke der i det hele tatt, inkludert meg) Ikke fløy man på helgeturer til London eller Amsterdam eller Barcelona en gang i året heller. En gang hvert tiår kanskje?
Det er forskjell på strekningene, har jeg oppdaget. Til Trondhjem humper og skumper det mer enn til Bergen og Stavanger. På de to sistnevnte strekkene sover jeg utmerket, og det er ikke som før i tida da man måtte dele kupe med fremmede.
Jeg flyr så lite at det er svært lite å hente. Vi flyr nordover en gang om sommeren, det er litt langt å skulle kjøre 1400 km hver vei for å besøke besteforeldre. En gang i året prøver jeg å få til jentetur, men siden min faste reisepartner nettopp har fått barn så tror jeg vi drøyer den turen litt. Og det er omtrent det jeg reiser med fly. I gamle dager, da jeg ukependlet til utlandet var det litt mer reising, gitt.
Er det så rart? Jeg var ikke i Syden før jeg var femten og fløy alene - det var min første flytur noen gang. Jeg hadde med meg tjue studenter til utlandet for noen år siden - alle var over tjue og to hadde aldri flydd før.
Ingen av delene. Vi har aldri barnevakt og kommer oss aldri på kjæresteturer. Turen til Spania kjører vi helt frivillig fordi det er så koselig og opplevelsesrikt.
Men jeg prøver å tenke miljø i livsførselen min og ville ikke flydd flere ganger i året selv om vi hadde muligheten. Det er ille nok at vi må bruke bil i hverdagen. Vi prøver dog å minimere det.
Det kan jeg forstå, og jeg synes ikke det blir helt det samme som å reise på den måten jeg selv har gjort de siste årene. Det er først og fremst billige flybilletter og lett tilgang til flyplass som gjør at det blir veldig enkelt å reise på hyggeturer flere ganger i året. Turene gir oss mange fine fellesopplevelser som familie, men av miljøhensyn klarer jeg ikke å forsvare det antall turer vi har likevel. Jeg synes ikke det forsvarer mine flyturer at andre reiser enda mer enn meg.
Det skjønner jeg, og jeg liker også å kjøre. Ang kjæresteturer, så tenkte jeg ikke akkurat at det måtte være det (vi har heller ikke barnevakt til sånn (det hadde vi før, og jeg savner det!)), men jeg tenkte mer å fly hele familien.
Det har vi ikke råd til (jmf spare til hus-tråden) - og ikke minst er minstemann et mareritt å ha med på fly og jeg ville ikke gjort det nå om jeg hadde fått betalt for det.
Jeg kutter ikke den ene ferieturen min i året nei. Det er forresten ikke hvert år vi flyr heller.
Jeg er mer bevisst på å ha miljøfokus i det daglige, resirkulering, kjøpe brukt, ha noen kjøttfrie middager i uken, holde meg unna scampi og andre miljøverstinger etc.
Det vet jeg faktisk ikke, hva jeg syns er mye altså. Når man kjenner personer som flyr x antall ganger i uka, så er jo 1 gang fryktelig lite mener jeg. :humre:
Men vi tar gjerne toget vi altså, hvis vi ikke skal så langt som det vi skal i sommerferien.
Jeg har tidvis dårlig samvittighet for mange flyturer, men i jobbsammenheng har jeg lite valg, og privat er det ofte for komplisert å velge andre løsninger. Vi har for eksempel mye familie i Ålesundsområdet, og fra Oslo er det absolutt enklest å fly når svigerfar bor fem minutter fra flyplassen. Det frister lite å dra med to små barn (som vi snart har) på toget til Åndalsnes og buss derfra, altså. Til Bergen der min familie bor prøver vi å bruke tog når vi skal over for litt mer enn en vanlig helg. Ellers flyr vi veldig lite, men det er mulig vi legger inn en utenlandstur i løpet av året. Vi har foreløpig ikke bil da, så det letter litt på samvittigheten.
Jeg fløy på privat ferie sist i år 2000, så den fly-ferien som vi skal ha nå i år kjenner jeg ikke i klima-samvittigheten i det hele tatt. Men vi bruker MYE bil i feriene våre (bilferie med telt og greier), og kan kanskje kutte ned på det.
Flyreisene jeg har i jobbsammenheng kan jeg dessverre ikke unngå, da vi allerede bruker videokonf. så mye som mulig.
Greit nok at man ikke vil kutte ned på flyreisene sine, men jeg synes argumentene er nokså snodige: "Jeg reiste så lite med fly på 80-tallet at jeg kan reise med god samvittighet nå", liksom? Jeg vil tippe de aller fleste av oss reiste mindre med fly før,men da ikke av miljøhensyn, uten at vi kan bruke det til å rettferdiggjøre at vi reiser mye nå. :skeptisk:
Jeg snakker primært om private reiser. At folk må fly for å kunne gjøre jobben sin er nå så, men private reiser er noe vi faktisk kan påvirke. Men det handler om å gjøre et valg selvfølgelig. Jeg synes det virker som om mange ikke ønsker å gjøre miljøtiltak som koster noe (og da snakker jeg ikke bare om penger). Det monner lite i global sammenheng å droppe scampi og kildesortere hvis man har 5-6 flyreiser eller mer privat i løpet av et år.
Veldig enig, noen. Det koster meg to kalorier å kildesortere, ta bussen til byen i stedet for å kjøre, støtte Natur og Ungdom osv.
Men kom igjen når det er snakk om å kvitte seg med den ene bilen slik at man får dårligere tid om morgenen og en mer stressende hverdag, eller gud forby, reise mindre med fly? Nei, da begynner det å koste litt, og så finner man på mer eller mindre latterlige unnskyldninger for å bortforklare et valg man kanskje ikke føler seg helt komfortabel med.
Og før noen spør: Joda, jeg har reist med fly, og kommer sikkert til å gjøre det igjen. Jeg er likevel klar over at den miljøsynden ikke kan veies opp av at jeg panter colaflaskene mine...
Absolutt. Jeg ser det er flere kollegaer som nå bruker skype o.l. heller enn å reise av miljøgrunner. Jeg har droppet to reiser (til Sør-Afrika og Spania) i jobbsammenheng fordi jeg mente faglig/arbeidsmessig, økonomisk og miljømessig det var helt tullete at jeg skulle reise.
Jo men for at noen må gjøre den jobben, så må jo andre ville dra fra A til B.
Jeg syns nå at alle disse som flyr med privatjet kan ta mer rutefly. Men jeg ser hva du mener noen. Det er sikkert mye scampi spises og mange drikkekartonger som skal gjenvinnes for å komme opp i en flytur.
Jeg flyr kanskje en gang i året privat og en gang med jobben, tur retur. Det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Jeg antar jeg kommer til å fortsette omtrent der.
Vi har også kuttet mye fly og erstattet av videokonferanser. Det sparer, tid, penger og miljø.
Men det er jo heller ikke sånn at om man er "miljøflink" på ett område betyr at man kan la være å skjerpe seg på et annet. Vi skal bytte ut oljefyr med jordvarme nå, men det betyr ikke at vi kan fly mer med god samvittighet. Målet mitt er å være miljøbevisst mer helhetlig. Jeg klarer det ikke i dag, men at jeg ikke har flydd privat på årevis gjør det ikke ok at vi spiser for mye kjøtt, fortsatt kaster for mye mat eller at vi har to biler.
Er snart hjemme etter en jobbreise som har bestått av hurtigruta, tog, tog og buss. Flyreiser i jobben er absolutt noe jeg har ambisjoner om å begrense i 2013. Skal også prøve å reise kollektivt på kortere turer.
Å sove seg fram på tog eller båt er den perfekte måten å reise på. Dessverre har vi ikke nattog hit, da kunne jeg kuttet ca 60% av jobbflyturene mine.
Jeg er til en viss grad uenig med deg. Alle kan ikke gjøre alt. Det jeg synes mange trenger aller minst, er enda flere felter hvor man skal påføres dårlig samvittighet og forsøke å være perfekt. Det må være lov til å gjøre en avveining og, innen rimelighetens grenser, tillate seg å ikke være like flink på alle miljøområder - synes jeg.
(Og så går tankene mine en liten sveip innom Mickans venninner på Solsidan, må jeg innrømme.)
Det gjør det absolutt, men jeg er ikke i posisjon til å bestemme om møtene mine er i Trondheim eller Oslo, jeg må liksom bare delta. Vi bruker mye telefonmøter i prosjektet jeg jobber mest med nå da, så da drar ingen av oss med fly. Det er veldig greit.
Jeg vet at jeg bruker bilen for mye. Jeg trenger den til jobb pga ugreit kollektivt tilbud, men jeg kan skjerpe meg i forhold til bruk ellers. Den ene, evt de to flyreisene jeg tar i forbindelse med ferie hvert år kommer jeg ikke til å kutte med det første.
Jeg flyr kanskje fire ganger i året privat og et par turer med jobb. Vi har familie i England, dit er det upraktisk med tog. Sommerferien involverer som regel en flytur, og så blir det et par helgeturer. Mannen min ukependler med fly, så vi er nok på verstinglista. Jeg er ikke villig til å redusere flybruken tror jeg. Jobbturene er som regel langt, men med kort oppholdstid - tog er lite hensiktsmessig til Kina f.eks, dit neste jobbtur går.
Vi har redusert reising generelt veldig mye på jobben, de turene vi har er nødvendige., dessverre. Jeg sier nei til alt som ikke er essensielt, også fordi jeg er alene med ungene.
Jeg kjenner det sitter fryktelig langt inne å redusere på private flyreiser, og jeg reiser ganske mye. Det ser ut til å bli 3-4 private flyreiser på meg i år. Jeg kan kutte ned på London-tur osv. Men jeg kjenner at kropp og, ikke minst, sinn har veldig godt av å slikke sol. Dessverre har jeg ingen garanti for at jeg får mulighet til det på sommerferie i Norge.
Det hender at jeg tar nattog på jobbreise da. Jeg foretrekker å sove på toget fremfor å stå opp grytidlig om morgenen for å nå første fly.
Jeg bor i Nord - da er det faktisk ikke "bare" å ta toget når man skal noe sted. Det tar år og dag! Så nei, jeg kommer ikke til å kutte ned på flyreisene mine.
Min ferier for 2013 er faktisk spikret allerede. Jeg er usikker på hva jeg blir å gjøre med tanke på miljøvern i fremtiden. Per dags dato er miljøvern noe jeg i hovedsak er forvirret over, jeg mangler rett og slett kunnskap om nesten alt.
Har du noe på dette? Jeg har aldri blitt helt klok på klimakvoter, og jeg trodde faktisk dette i hovedsak gjaldt industrien, ikke privatpersoner?
Og for de som bruker blant annet Nordlandsbanen, hvor mye mer miljøvennlig er det å ta tog enn fly? Det er jo dieseldrevne tog.
Jeg vet at tog er mer miljøvennlig enn fly, men da snakker man vel om elektrisk drevne tog. Hvordan er dieseltogene i denne sammenheng? Jeg kan ikke se for meg at de forurenser lite akkurat.
Jeg kommer heller ikke til å kutte ned på antallet flyreiser. I fjor hadde jeg en flytur, og det var nordover på grunn av dødsfall i familien. I år er det planlagt en flytur med familien, og jeg synes ikke en flyreise i året er problematisk.
Selvfølgelig kan ikke alle gjøre alt, og det er ikke noe mål å være perfekt.
For meg er det ganske opplagt at vi ikke kan fortsette å forbruke slik vi gjør nå, og derfor er jeg opptatt av å leve mer miljøvennlig/bærekraftig. Det betyr ikke at jeg har tenkt å ende opp i en jordhytte og dyrke min egen mat, men jeg prøver å se hvilke områder jeg kan gjøre mitt - innen rimelighetens grenser. Transport er et sted det monner, og særlig flyreiser.
For meg er det utenfor rimelighetens grenser å måtte til Syden årlig (med mindre man gjør det av helsemessige årsaker), fly på helgeturer til storbyer og ende opp med 3-4+ flyreiser hvert år. Det betyr ikke at jeg ikke veldig gjerne skulle gjort det selv. Jeg savner sol og strand enormt etter å ha tilbrakt de siste seks sommerferier i Norge/Sverige. (Men vi har hatt veldig fine ferier likevel altså.) Vi planlegger en lengre ferie på den andre siden av kloden om 1-2 år og prøver å droppe flyreiser fram til da.
Dårlig samvittighet får man vel ikke hvis man mener det man gjør er greit.
Jeg har ikke sett på "Solsidan", så den må du nesten forklare nærmere.
Solsidan hadde en (veldig morsom) episode der Mickan skulle ha middagsselskap og slet med å finne en meny. Samme hva hun lagde så var det noen som hadde hørt at det hun lagde skulle man unngå av miljøhensyn.
Grønn hverdag skriver litt om det her: www.gronnhverdag.no/nor/Transport/Klimakvoter/(language)/nor-NO
Hvis man kjøper FN-godkjente klimakvoter, kan man bidra til CO2-reduksjon (gjennom ulike prosjekter). For meg er det mer hensiktsmessig å redusere egen forurensing enn å betale andre for å redusere sin.
Jeg synes det er veldig bra du lagde denne tråden, noen. Det er en vanskelig problemstilling, særlig når man er glad i å reise og det er en viktig del av livet. Jeg kommer ikke til å la være å ta den turen med familien til Japan som vi drømmer om, og det blir nok en flytur til Hellas neste år. Det som er viktig for meg er å velge det mest miljøvennlige alternativet der det er mulig selv om det tar litt lenger tid og er litt mer kronglete (det hjelper selvfølgelig også å ha flyskrekk :knegg:).
Jeg jobber forøvrig på universitetet, og her blir alle ansatte oppfordret til å la være å fly hvis mulig, men samtidig må vi bestille reiser gjennom et byrå som bare tilbyr bestilling av flyreiser online - for togreiser er det mye mer omstendelig. Det oppmuntrer ikke akkurat til å følge anbefalingen ...
Jeg kommer nok ikke til å droppe antall flyreiser, men det er fordi de er på et minimum allerede, i tillegg kjører vi knapt bil. Jeg lover å sjekke togmuligheter der det er en option i stedet for å fly.
Og dessverre er det slik at det er flyingen som er en miljøversting, og da kommer nesten alt annet til kort. Det er jo ikke slik at miljøtiltakene oppveier hverandre, slik at hvis man er en super kildesorterer har man grønt kort til å fly så mye man vil.
Jeg kan ta på meg glorien og si at det nok ikke blir noen flytur på familien i år. :værsågod: Vi har vurdert frem og tilbake om vi skulle leie hus på Mallorca eller noe sånt, men ender nok med å leie hytte en times tid unna hjemme. Så får vi heller regne bort enn å bli sinnsyke på flytur med barn (1), barn (3) og barn (6).
Selvfølgelig. Men samtidig er det å foretrekke framfor å være en som både flyr altfor mye og driter i kildesortering og kjører overalt i to SUV-er og har varmekabler i oppkjørselen til det digre energikrevende huset og ditto hytte. You get my drift.
Jeg er i teorien helt enig med Noen, men er ikke villig til å gi slipp på de flyreisene vi tar allikevel. Selv om jeg er glad i hverdagen min så er det turene/feriene jeg ser frem mot og gleder meg til gjennom året. Jeg elsker tiden før med planlegging, booking og googling. Det å prioritere om og ta toget til sverige istedet er rett og slett ikke et valg jeg klarer å ta. Mannen tar alltid toget på jobbreiser og begrenser generelt veldig mye reising i jobben (de vil ha han til oslo oftere egentlig). Vi har en bil "bare" og prøver å være flinke ellers, men vet at fly er en skikkelig versting.
Hvis det funker er det jo same-same, men kritikken mot klimakvoter er jo at det ikke fungerer (men igjen, da var det på indistuellt nivå og ikke for privatpersoner. Kjenner at jeg nå ikke bare er på tynn is, men også at den brister under meg ...)
Vi skal (forhåpentligvis!) etterisolere i år (nå må jeg jo si at det definitivt ikke kvalifiserer til noen miljøglorie, det er for å slippe å fryse så j#¤"#%¤ og spare penger vi gjør det.) Men jeg lurer på om dette med energisparende tiltak på oppvarming også ligger godt an på lista over miljøtiltak, også i forhold til fly? (men igjen - jeg er ikke sikker)
Helt enig. Jeg skrev om dette i tråden som handlet om hva vi skulle gjøre for å være mer miljøbevisste dette året.
Faktum er at jeg er og vil forbli en skikkelig miljøversting så lenge jeg flyr så mange ganger i året. Derfor har jeg sluttet å late som jeg er noe annet samme hvor "flink" jeg er på alle andre områder.
Ja, det lurer jeg på også. Også lurer jeg på hvilken måte som er mest miljøvennlig for å varme opp en gammel bygårdsleilighet uten mulighet for varmepumpe eller vannbåren varme.
Jeg flyr mye i jobbsammenheng. Kanskje 30-40 strekninger i året.
Jeg flyr ca 4 strekninger i året privat.
Den private flyvningen kommer jeg ikke til å kutte noe på, men jeg kommer til å kutte betraktelig på jobbflyvningene.
Målet er å ta tog mye oftere, og da gjerne nattog for å ikke spise av arbeidsdagen.
Når jeg teller opp flyvninger i desember så er målet å være ned i 15.
(Jeg kutter også på inntak av storfekjøtt, men det føler jeg ikke monner så veldig.)
Jeg gjetter villt og uhemmet og tipper på at det å bruke mindre energi uansett vil være greit. Altså sørge for at varmen ikke forsvinner.
Det er enkelte kommuner som gir gratis enøk råd, (se feks link her til Asker kommune) det tror jeg kan være greit (vi har ikke oppsøkt noen, vi har ved hjelp av "oppussing" - nærmet seg restaurering en periode, men .. - sett hva som er både inne i vegger, tak, gulv, loft og kjeller, så vi trenger definitivt ingen varmefotografering. Men hadde vært gøy å ha bilder! For all del.)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.