Vi har en Ford S-Max, 2008-modell, diesel. Som mange andre biler, sliter den i kulda, og i dag fikk vi ikke startet den.
Heldigvis har vi en bensinbil som startet som ei klokke. Men så sitter jeg her og funderer på om jeg skal invistere i et nytt batteri på Forden? Vil det gjøre susen, eller bør bilen bare stå frem til våren?
Vi hadde samme problemet, og vi startet med å kjøpe batterilader. Så byttet vi glødeplugger, og begge deler kostet tilsammen 2500kr hos mekonomen. Nå starter bilen uten problemer, selv i sprengkulde.
Husk å ikke gi opp å prøve å få start før batteriet er tomt. :knegg:
Vri om tenningen og hold i alle fall i 20 sekunder hver gang. Husk å gløde mellom hvert startforsøk. Når man trøbler med å få start sånn, så kan du også prøve å gi litt gass (trø inn pedalen ca 3/4). Vi brukte en haug med forsøk på å få start på kjærra de første riktig kalde dagene denne vinteren, før glødepluggene ble byttet.
Jeg prøvde ikke så veldig mange ganger. Til slutt kom det opp at jeg måtte sjekke venstre forhjul ( :himle: ) og motoren lagde bare en merkelig knurrelyd. Fin-fine saker. :nemlig:
Det høres ut som den gamle passaten vår en dag den ble utsatt for skikkelig sibirkulde. Elektronikken levde sitt eget liv, dørene låste seg selv osv osv. Og så nekta den å starte før det ble mildvær igjen da.. :rolleyes: Vi kjøpte også nytt batteri på Torshov, og bilen ble mye mer medgjørlig da, altså! Batterilading hadde ikke like god effekt.
Nja, de færreste har spesielle problemer med dieselbiler på vinteren egentlig. Problemet er at mange har mye småkjøring og får ikke ladet opp batteriet spesielt mye kontra strømmen som brukes av varmeseter, vifter til varmeapparat osv.
Først her ville jeg prøvd å lade batteriet. Når et batteri er 5 år gammelt er det heller ikke uvanlig at det begynner å bli dårlig. Dette er absolutt en slitasjedel.
En del batterier har også en "helseindikator" man kan sjekke. Har man et multimeter kan man jo sjekke spenning på batteri og ladespenning selv.
Om du starter bilen med startkabler vil du ikke få ladet batteriet tilstrekkelig selv med en flere timers kjøretur.
Vårt batteri hadde helseindikator som mrc kaller det - det kunne falkenmannen som måtte hjelpe meg å få start på elendigheten informere meg om. VI byttet batteri i vår 06-bil nå i desember. - Den har blitt ladet med batterilader noen ganger tidligere også. (bilen står stort sett i garasje, så derfor er det ikke tema så ofte)
Tennplugger (eller hva det enn heter på en dieselbil) kan og funke å bytte er blitt mer fortalt.
Hmm. Hvordan koblet dere startkablene og i hvilken rekkefølge?
Man skal starte med å koble + på tomt batteri til + på giverbatteriet. Bilene skal være avslått. Koble - til giverbatteri og koble så - til jord i bilen med tomt batteri. Man skal IKKE koble den til - på det tomme batteriet. Start bilen med ok batteri og la den gå noen minutter før man starter bilen med tomt batteri. Feil gjort her kan gi elektriske problemer og evt. "morsomme" erfaringer med knallgass.
Glødeplugger/glødestifter. For bensinbiler er det tennplugger, som forøvrig også er en slitasjedel som etter hvert gjerne må byttes.
I utgangspunktet ikke det første jeg ville tenkt på for en såpass ny bil. Kommer naturligvis an på hvor mye bilen har vært brukt også. Vanligvis vil man vel også se at gløding tar lang tid i forkant av at glødestiftene blir helt gåen...
Brukes det riktig skal det ikke være noe problem normalt sett. Tror imidlertid det er mange som kobler + til + og - til - og så starter opp bilene omtrent samtidig, eller kanskje bilen med tomt batteri bare. Og kanskje igjen også fjerner kablene med en gang etter man har fått start. Anbefalingen er vel at bilene skal stå å gå i bortimot 10 minutter koblet sammen for å unngå stor spenningsforskjell.
Problemet er ikke nødvendigvis overspenning, men spenningsforskjell slik jeg har forstått det - dermed blir ikke de med bare overspenningsvern nødvendigvis så mye bedre, selv om sikkert det også i enkelte tilfeller kan være løsningen.
Vi byttet glødeplugger på vår S-max i høst etter startproblemer, 4 plugger til 119,- pr stk, mannen og en kompis byttet dem på en halvtime. Etter det, zip zero nada problems. Men ser jo senere i tråden at dere sliter mer nå. Håper det ordner seg.