Vi er jo på utkikk etter ny bil. Vi kommer til å måtte ha tre bilstoler, og er interessert i en bil med tre separate seter i baksetet. Vi har "sett" (på finn) på Ford S-Max, men ser at f.eks. Peugeot 5008 er litt rimeligere. Men så har det seg sånn at av en eller annen grunn sitter det skikkelig langt inne å kjøpe en fransk bil. Ikke spør meg hvorfor, fordommer fra gammelt av tenker jeg. Er det fortsatt sånn at franske biler ikke "holder mål", eller er det bare en gammel myte?
Vi har hatt Peugeot i snart 6 år, og er veldig fornøyd.
Faktisk så fornøyd at når mannen ble påkjørt og bilden kondemnert så kjøpte vi helt lik bil på nytt, bare noen år nyere.
Når vi må bytte bil nå, så ender vi nok ikke opp med Peugeot, men det er fordi den er for liten rett og slett.
Vi har Peugeot 5008 og er strålende fornøyd. Vi har hatt flere Peugeoter de siste årene, og har alltid vendt tilbake til dem. De har god kjørekomfort, de har bra med teknisk utstyr, god plass i bilen, og det er lite trøbbel med dem. (Vi har hatt 307, 307 sw og 5008)
Fordommene fra gammelt av er det lite hold i lenger.
Vi har Peugeot 5008 og er godt fornøyd. Vi har hatt den en stund nå (2 års tid tror jeg), og har ikke hatt trøbbel med den.
Vi elsker at den har så mye plass. Det er plass til to beltestoler og et bakovervendt sete uten problemer i 2. seterad, og det er fremdeles plass til passasjerer i 3. seterad.
Den helt nye Renault Grand Scenic 7 seter er suveren. Den kom i fjor høst, men vi kjøpte av den første demo versjonen som kom i fjor sommer som var uten takrails. Den er veldig lik Peugeot 5008 på mange måter. Vi er superfornøyde med den. Men dere skal kanskje ha brukt bil? Det er nok ikke så mye brukte biler ennå av den siden den akkurat har kommet. Kjører vi med bare våre unger så bruker vi jo bare de tre separate setene som er i baksetet på rad 2, men vi kan sette opp to ekstra seter i bagasjerommet som bare kan løftes opp ved behov om vi skal ha med ekstra barn eller noe annet.
Det kommer jo helt an på nyprisen, Elisabet. Jeg er litt skeptisk til å kjøpe nybiler bare av den grunn at verdien synker jo grassalt bare man kjører den ut av parkeringsplassen hos forhandler. Synes en bil på et par-tre år ikke har så voldsomt mange fler mangler enn en nybil. Kan hende det også er fordommer som henger igjen, for jeg har jo egentlig ikke peiling.
Jeg er også ekstremt skeptisk til fransk om man skal ha bilen lenge. Jeg tror de er tipp-topp de første fem årene, men syns å ha sett en del oversikter der gamle biler kommer høyt på listene over biler med mange feil. Jeg syns de eldes dårligere, skaper mer trøbbel og større utgifter, særlig når de nærmer seg 10-årsalderen.
Men dette er basert på litt magefølelse, litt erfaringer fra folk jeg kjenner, og inntrykk fra lister her og der. Og fra at jeg selv kjører en ekstremt driftssikker Toyota som fortsatt føles som en ny bil, etter 10 år (bortsett fra at den er full i hakk og skår, selvsagt...)
Skal man ha bilen kortere enn fem år så ville jeg ikke tenkt så mye på det.
Vi var også skeptiske, men vi kunne heller ikke stikke under en stol at det var de franske bilene som møtte våre behov aller best. Så da leste vi en hel masse av tester og brukererfaringer, og alt det gjorde at vi valgte å satse fransk. Vi kunne egentlig ikke finne annet enn gamle fordommer, og gjerne da også fra folk som ikke hadde egenerfaring å vise til. Vi leste flere steder at disse gamle fordommene tok de franske bilprodusentene tak i for endel år siden, og at det idag ikke er noen grunn å velge bort bare fordi det er franske biler.
Så etter nøye vurderinger og tester så endte vi opp med en Peugeot 5008 - og har ikke angret et øyeblikk :glis: Vi har nå hatt den i et år, og vi snakker fortsatt om hvor glad vi var for valgte falt på den bilen :humre:
Ja, den har 7 seter, og har full bredde i 2.seterad. Vi har lenge hatt to beltestoler og et bakovervendt sete der, men nå har snuppa akkurat vokst ut av sin beltestol. Det var allikevel avgjørende å ha fullverdige seter i 2.seterad da hun fortsatt trenger god plass - hun vokser jo :jupp: Ville for all del unngå skvising i baksetet med tre barn... 3.seterad er også ganske så komfortabel. Jeg sitter fint der også faktisk (er 1.67 m) :nikker:
For oss er også 5008 et høyaktuelt aleternativ neste gang, nettopp pga plassen i seterad to. Jeg ligger an til å få noen svære, bredryggede slamper av noen tenåringssønner etter hvert, og de kommer til å trenge plassen. Men syns at hver gang jeg leter etter info som sier noe om hvor solide de er, så får jeg fordommene bekreftet.
Men den sier vel bare noe om sikkerhet NÅ, ikke om driftssikkerhet på en 10 år gammel bil?
Det er tester som dette www.bt.dk/biler/saa-mange-fejl-har-din-bil-0 som har gitt franske biler et dårlig rykte. Og Peugot har kanskje blitt dratt litt med i dragsuget med skranglete Renaulter og Citroener? Når 10 år gamle Toyotaer har ferre feil enn 4 år gamle franske biler så sier det vel litt om at problemene ikke helt bare er gamle rykter...
Siden jeg er godt vant, med et bilmerke som alltid ligger helt i tet på sånt, så kjennes liksom ikke "midt-på-treet" helt betryggende ut. Ikke for det, Peugout slår jo både VW og Volvo i den testen... Disse testene kjøres jo på forskjellige måter, med ulike vinnere og tapere hver gang, og det er selvsagt ikke bare driftssikkerhet når bilen blir gammel som teller mest. Særlig om man ikke skal ha bilen lenge.
Jeg vet ikke. Men vi vurderte sterkt en 5008 nå pga plass og ekstrautstyret, og endte til slutt opp med en Toyota Verso. Det var kanskje magefølelsen mot franske biler?
Vi prøvekjørte Verso. Grei å kjøre, men den forsvant fort fra listen vår pga plassen i 3.seterad. Barn kan til nød sitte der frem til de er 11 år var vår konklusjon, så da var det liksom ikke så nødvendig med 7 seter fant vi ut.
Full andrerad, og du kan velge om du vil ha opp ett, to eller ingen seter på tredje rad. Bagasjerommet er kortere enn på 5008 men det er plass til tvillingvogn. For oss var det viktig med plass til alle tre setene på andre rad, og det har den. Det er dessverre ikke isofix på midterste sete, det har 5008. Vi får den i morra så jeg kan gi deg mer info om en uke!
Warrenty Direct ser ikke resultatene opp i mot kjørelengde. Her er tallene fra f.eks. Svensk Bilprovning mer interessante da kjørelengde er oppgitt. Også Dekra sine resultater ser på kjørelengde.
Poenget er at det man ser ut i fra bl.a. tallene til Svensk bilprovning, at det er store forskjeller mellom merker og modeller hvor mye de brukes. At det blir mer feil på biler som brukes mer er helt naturlig. Merker som bl.a. Audi, BMW, VW, Volvo, Saab og noen andre har typisk ganske lang gjennomsnittlig kjørelengde sammenlignet med en del andre merker ifølge de svenske tallene.
Nå er 5008 såpass ny at det ikke er gode statistikker på den foreløpig. Det som er av nyere statistikker gir ikke et spesielt godt inntrykk for verken Peugeot, Citroën eller Renault. I stor grad er Peugeot og Citroën basert på samme teknologi/plattform. Totalt for merkene kan det også være en del modeller som trekker opp snittet - f.eks. Peugeot og Citroën selger modeller som egentlig er designet og produsert av Mitsubishi og Toyota (Outlander og ASX er fra Mitsubishi, men selges også under disse merkene. Toyota Aygo finnes også som Peugeot og Citroën).
Spørsmål er jo også om man tenker å kjøpe ny bil og hvor lenge man har tenkt å ha bilen....
Jeg (Forskeren vet at vi må ha ny bil, han bare har litt andre ting å tenke på om dagen) tenker mellom 2008-2011-modeller. En bil vi skal ha til den ikke kjører mer.
Tar man f.eks. Svnesk Bilprovnings tall fra 2010 på tre år gamle biler, hadde f.eks. VW Touran som var til kontroll i sverige en gjennomsnittlig kjørelengde på 90 000 km. Dette er gjennomsnitt - da betyr det også at det er en god del av bilene som nok hadde mer enn dette, og man vet at når man kommer opp i såpass kjørelengder er det en del slitasjeelementer som begynner å melde seg.
BMW 1-serie hadde 70 000 snitt. Passat 85 000 i snitt, Saab 9-5 hadde 110 000. Så kan man se på en del andre merker og modeller hvor det gjerne ikke er mer enn 40 - 50 000 i snitt. Det sier seg selv da at uten en justering mot kjørelengde kan man ikke bare se på feilprosenten.
Ser man her samtidig på f.eks. Peugeot-modellene som hadde høy snitt, så faller de langt ned på listene. Peugeot 207 hadde gjerne såpass lav kilometer at det ikke er så relevant å se på - rundt 40 000, altså under halvparten av en del andre biler. Beste av de litt større Peugeot-ene blir 307 med 45 000 km i snitt og plass 129 av 199. 407 med 85 000 i snitt var på 170. Renaultene finner man godt plantet mot bunnen uten at kilometerstanden er spesielt høy.
Jeg klarer egentlig heller ikke helt å forstå Warrenty Direct sin statistikk. Dette er en tjeneste basert på at man kan kjøpe utvidet garanti. Garantilengdene i UK varierer en del - f.eks. en del har 3 år, mens f.eks. Mitsubishi har 5 år med 10 år på drivverk. Hvor mange det da som har forsikring ekstra på bilene som har lang fabrikksgaranti? Hvor godt er egentlig tallmaterialet for dette selskapet? Er det de som har en utvidet garanti på forsikringen som dekker mer enn fabrikksgarantien, men for feil som fabrikksgarantien dekker benytter seg av fabrikksgarantien i stedet for forsikringen, slik at det ikke går inn i statistikken?
Sett slik virker tall fra eu-kontroller på sett og vis bedre da det gjelder alle kjøretøy. Samtidig - det er ingen som møter opp på eu-kontroll med en bil som har motorhavari, helt defekte bremser, en girkasse som overhode ikke fungerer....
Husk at mange merker gikk opp i fra to-tre til fem års garanti tidlig i 2011. Noen kom litt senere. Riktignok vil jo ellers fem års reklamasjonsrett mot opprinnelig forhandler kunne gjelde, hvis ikke bilen i utgangspunktet var et næringskjøp (dvs. leasingbil, firmabil etc).
[quote=mrc;3579512]Warrenty Direct ser ikke resultatene opp i mot kjørelengde. Her er tallene fra f.eks. Svensk Bilprovning mer interessante da kjørelengde er oppgitt. Også Dekra sine resultater ser på kjørelengde.
Poenget er at det man ser ut i fra bl.a. tallene til Svensk bilprovning, at det er store forskjeller mellom merker og modeller hvor mye de brukes. At det blir mer feil på biler som brukes mer er helt naturlig. Merker som bl.a. Audi, BMW, VW, Volvo, Saab og noen andre har typisk ganske lang gjennomsnittlig kjørelengde sammenlignet med en del andre merker ifølge de svenske tallene.
Nå er 5008 såpass ny at det ikke er gode statistikker på den foreløpig. Det som er av nyere statistikker gir ikke et spesielt godt inntrykk for verken Peugeot, Citroën eller Renault. I stor grad er Peugeot og Citroën basert på samme teknologi/plattform. Totalt for merkene kan det også være en del modeller som trekker opp snittet - f.eks. Peugeot og Citroën selger modeller som egentlig er designet og produsert av Mitsubishi og Toyota (Outlander og ASX er fra Mitsubishi, men selges også under disse merkene. Toyota Aygo finnes også som Peugeot og Citroën).
Spørsmål er jo også om man tenker å kjøpe ny bil og hvor lenge man har tenkt å ha bilen....[/
Enig - årsmodell og kjørelengde er to viktige kriterier, stor forskjell om man kjører 6 eller 25' i året . Hilsen en som har hatt to franske biler på samme tid og som sverger til tysk. Aldri mer franske biler - etter 70.000 km. begynte moroa, og vi ble heller ikke kvitt de så lett. Riktignok 2004 modeller begge to men likevel.
Vi har renault laguna som vi fortsatt er veldig fornøyd med, lite tull til tross for at den nå er 11 år gammel og har gått over 200 000 km. Jeg hadde glatt valgt renault igjen om vi skulle hatt ny bil nå. Vi har hatt Audi, opel og vw før, vi er desidert mest fornøyd med renault.
Mannen min som jobber med biler sier at det aldri kommer en fransk bil her i huset. Spesielt har han sterke aversjoner mot Renault. Det har vært ufattelig mye tull med de bilene sier han. Jeg har ikke noe formening. Jeg er glad bare bilen starter og går som den skal.enkel
Er nå på vår 5 Peugeot i løpet av 10 år (206SW, 207SW, 307SW, 4007 og 508 Hybrid). Siste fikk vi for en uke siden :D
Er fornøyd med kvaliteten og har hatt veldig få problemer disse årene. Det er også rimelig servicekost sammelignet med andre merker. Skal sies at vi alltid kjøper nybil og bytter etter 5 år.
Personlige erfaringer med Toyota: Eneste gangen jeg har hatt bruk for NAF var med en lånebil (Toyota) for noen år siden som ikke ville starte i kulden samt at søsteren hadde masse problemer med sin Yaris før hun solgte den :rolleyes:
Vi har en 307sw, det er den største drittbilen vi har hatt noen gang.
Den går i stykker annenhver måned, og vi bruker mange titallstusen på den hvert år. Hver gang tror vi at NÅ går det ikke noe mer i stykker, og når vi har brukt så mye penger må vi beholde den... Jauda :sur:
Vi hadde en 307 hdi også, den var super.
Så konklusjonen vår, etter sammenlignnger med franskbilfrelste slektninger, er vel egentlig at hvis du får en problemfri bil er det greit, og får du en som må repareres jevnlig er det en skikkelig mandagsbil man bør bli kvitt fortere enn fort.
Vi prøvekjørte Toyota Verso sist. Snuppa klaget over at hun ikke kunne se noe ut av vinduet, og det ble bekreftet av selger at man satt lengre ned i den bilen. Nå har snuppa vokst atskillig siden den gang, men siden hun blir såpass lett bilsyk var det et poeng for oss at hun kunne se ordentlig ut.
Vi kunne sikkert godt for Verso istedenfor 5008. De kostet omtrent det samme, så det ble de små tingene som var utslagsgivende. Som sittehøyde og personkjemi med selger.
Hmm... For 5 år siden hadde jeg vel fem ganske nære kollegaer som hadde franske biler. I dag har ingen av dem det. En av dem hadde sin 307 til garantien gikk ut - da turte han ikke å ha den lengre, men konkluderte med at det var interessant å være Peugeot-eier - fikk prøvd ut mange forskjellige biler pga. at han hadde leiebil såpass ofte.
En bekjent kjøpte sin første franske bil for litt over et år siden (407) og kunne fortelle at han "skulle legge alle fordommer om franske biler til side". Det gikk noen måneder, og resultatet var "fordommene er sterkere enn noen sinne".
Sier du det? Jeg trodde dem var omtrent som 5008, jeg. :gaah: (jeg har den gamle Versoen, og den er definitivt for trang bak. Det begynner å knipe allerede.
(hadde tråd om det her inne for en stund siden, ang tips om biler med plass til tre store tenåringer)
Det er en gammel myte. Franske biler i dag består av stort sett de samme delene som japanske og tyske biler. Tidligere slet franske bilprodusenter problemer med elektronikk og rust, noe som ikke er noe problem i dag. Renault har feks samarbeid med Volvo, Bosch leverer deler til franske biler, Mitsubishi til Citroen... osv. Man ser det egentlig ikke før man begynner å plukke bilen fra hverandre.
Jevnt over har europeiske biler høy kvalitet i dag uansett hva du måtte velge.
Mitsubishi outlander finner du nesten maken til både hos peugeot og citroen.
( sitat min frankofile samboer...som sverger til franske biler, og har kjørt fransk bil i tredve år, og vet hva de slet med, og nå ikke sliter med lenger.)
C-Crosser og C4 Aircross kan ikke sammenlignes med Citroën ellers. Dette er biler konstrusert av Mitsubishi og produsert av Mitsubishi. Joda, en del aktører leverer deler til disse selskapene og til andre - slik har det vært leeeenge, og gjelder alle. Samme gjelder C1 - dette er en bil som både er konstrusert og produseres av Toyota. Og Peugeot leverer også sine varianter av Outlander, ASX og Yoga. C-Crosser og 4007 forsvinner vel kanskje nå som Mitsubishi selv har kommet med ny Outlander, hvor de selv også har gått bort fra å levere PSA sine motorer, og er tilbake på egne motorer - etter at de selv også brukte VW-motorer på Outlander tidligere.
Disse samarbeidsprosjektene har vel vært en del av et samarbeid for å spare utviklingskostnader, samt at Toyota i en del av disse landene ikke har hatt et spesielt godt marked - Toyota er langt fra like populært nede i europa som her til lands, så det er et samarbeid begge ønsker å dra nytte av. Samme gjelder vel kanskje for Mitsubishi nå - vet ikke helt markedsandelen de har hatt nede i europa.
Man komme rimidlertid ikke utenom at bilene fortsatt gjør det dårlig i statistikkene for hvor fornøyd eierne er og statistikkene for feil i ganske så stor grad. Såklart, det er for tidlig å si med de nyeste modellene hvor det ganske enkelt er for kort tid til å høste reelle erfaringer og statistikker.
Renault sitt samarbeid med volvo er ikke akkurat så veldig relevant i en slik sammenheng. Spør man Volvo-folket er det vel et samarbeid de helst skulle vært foruten. Renault har i dag et forhold til Nissan basert på eierinteresser de der har.
Erru gæærn. Her kjører man gammelfransk, er medlem i alle franske klubber som fins i allefall citroen....og stortrives. Og leser alt som fins om franske biler, og diskuterer på alle slags forum. Og med meg som ikke er så veldig interresert, en god til å lytte.
Feilfrie er ikke franske biler, men ikke andre biler heller dessverre. Franske biler har blitt hengende ved et dårlig rykte, men jeg tror faktisk du finner feil hos de aller fleste fabrikanter. Jeg har aldri eid fransk bil, men brukt min del av lønna på ulike verksted med både det ene og det andre bilmerket, fra mitsubishi, toyota, Volvo, Bmw, Audi m.fl.
I dag kjører Jeg meg og matpakka mi i en Polo :-) Som slettes ikke er feilfri.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.