Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Tog til Syden


#2

Filifjonka sa for siden:

Tja, jeg vet ikke jeg. Kanskje. Jeg har tatt toget både til Spania, Portugal og Frankrike, i gamle dager da man dro på interrail.


#3

LilleLeo sa for siden:

Njaa.. Skeptisk.


#4

Tangina sa for siden:

Som et miljøvenlig alternativ til flyreiser, ville jeg absolutt vurdert det. Men da må det komme turer til Hellas som er ferielandet vårt. Det blir muligens for langt med to små barn?

Synes det er kjempebra at slike tilbud begynner å komme, og på høy tid i grunnen.


#5

Nabbe sa for siden:

Jeg elsker tog, så hvorfor ikke. Har ofte reist Bergen-Oslo-Gøteborg-Narvik med tog, og gjør det gjerne igjen, så hvorfor ikke ned til feks Spania eller Hellas.


#6

Toffskij sa for siden:

Jeg kjører mer enn gjerne tog lange distanser hvis det kan gjøres med akseptable overganger og ikke altfor kronglete trasé.


#7

Elin sa for siden:

Toget har eksistert siden tidenes morgen nærmest, så noe nytt tilbud er det vel ikke, problemet ligger vel heller i det faktum at flyreiser har bliltt så billige og enkelt tilgjengelige at toget ikke lenger er et lukrativt nok alternativ for mennesker som skal ha transport fra A til B.

Dersom barnefamilier synes det blir for langt å reise med tog, hvem er da målgruppen for denne typen syden-charter?


#8

Tallulah sa for siden:

Jeg kunne gjerne reist med tog både hit og dit i Europa.


#9

mehmet sa for siden:

Jeg reiser gjerne med tog og minnes med glede familieinterrailturene i Sør-Europa da jeg var i liten. :) Men jeg tviler på at jeg ville reist på tog-pakketur. Ikke minst fordi det ville tatt evigheter å reise til så sydlige breddegrader fra de nordlige jeg bor på.


#10

him sa for siden:

De kunne jo definitivt gjort toget kulere, da. Jeg for min del kan godt tenke meg å reise på cruise, men ikke med ferge. Det er forskjell på tre-retters middag og sveler, lissom (er det ikke det som er den nye skrivemåten, da? :fnise: ) Hadde togene gjort noe lignende hadde jeg veldig gjerne reist, med tog. :)


#11

Elin sa for siden:

Joda, det kunne nok nesten hvem som helst gjort. Men dersom man skal til f.eks. Nice på ferie, vil man da velge fly eller tog? Flyet koster kanskje 1500,- og toget kanskje omkring det samme (eller gjerne mer). Vil man da velge toget i virkeligheten dersom man har valget?

Jeg nekter å tro at markedet for denne type charter kan være av betydning. Det skal bli spennende å se hva StarTour får ut av det etter denne prøve-satsingen.


#12

Tallulah sa for siden:

Ikke sant! :jupp:

Jeg tenker også at hvis jeg først reiser med tog så langt vil jeg gjerne oppleve og se ting underveis også. Et par dager her og der. Det blir jo egentlig interrail.


#13

him sa for siden:

Jeg kan ikke tenke meg at noen blir å velge tog fremfor fly, hvis begge bare vurderes som transport. Det å reise med tog må får en "tilleggsverdi" fremfor fly hvis dette skal slå an.

Jeg vet forresten om en del pensjonister som reiser på bussferie, lurer egentlig på hvorfor de gjør det? :gruble:


#14

him sa for siden:

Nei, nei. Ikke interrail, mer ... Orientekspressen ... O'Boy! Det hadde vært noe! Tenkt deg å sitte på toget, med god plass til bena. Mulighet for å sove litt. Lekerom til ungene. Se landskapet gli forbi vinuene. Stoppe på en vingård og prøvesmake litt. :D


#15

Tallulah sa for siden:

De har jo allerede hatt god respons i Sverige.


#16

Toffskij sa for siden:

Et av de vesentligste problemene med eksplosjonen av billige flybilletter i forhold til togreiser, er at togtilbudet i mange deler av Europa har blitt mye dårligere enn det var før. Det er mye færre direkte langdistansetog enn det var, og det blir langt mindre tiltrekkende å velge tog Oslo–Italia om man ender med fem bytter og ingen skikkelige korrespondanser. Blir flybillettene vesentlig dyrere, vil togtilbudet forhåpentlig også bli bedre igjen. Skinnene ligger jo der, over hele Europa, og det finnes nok av teknologi som kan gjøre togene både raskere og mer komfortable (jf. vidunderlige Japan! :hjerter: ).

Men jeg regner med at man har fått til ok overganger og en ikke altfor ugudelig pris i dette chartertilbudet. Da kunne jeg godt ha funnet på å velge det, om nå toget gikk et sted jeg faktisk ville.


#17

Tallulah sa for siden:

Ja, det må jo være klasse over det hele. En kompis av meg kjørte forresten den transsibirske jernbanen fra Moskva til Kina. Jeg trodde det var en ganske eksklusiv greie, men rent reisestandardsmessig var det ganske traurig. Men selvfølgelig en fantastisk opplevelse.


#18

Elin sa for siden:

Ja, nettopp det er bl.a. dette jeg tenker på. Togene er jo de samme som før og reisemålet er klarlagt på forhånd, så noen avstikkere underveis er det ikke snakk om i forhold til dette charter-tog-opplegget (annet enn evt. venting underveis)

Jeg kan faktisk egentlig bare se et par-tre målgrupper her:

  • sporty par, gode til beins, som ser turen som en opplevelse i seg selv.
  • Flyskrekk-passasjerer.
  • miljøvern-idealister (som kanskje heller vil vurdere å kjøpe klimakvote på flybilletten fremfor å ta toget...)

...og dersom prisen ikke kan matche flyprisen, ja da tror jeg markedet er enda mindre.


#19

Elin sa for siden:

Joda bussreiser finnes, men her legger man opp til et program underveis som er en del av turopplegget. Charter er annerledes, fordi her snakker vi transport og ikke noe særlig mer enn det egentlig. Bussreiser til f.eks. Solkysten er et marked med nesten utelukkende pensjonister dessuten, og for å være helt ærlig så tror jeg de færreste av dem tenker miljø når de setter seg på bussen fremfor flyet.


#20

Tangina sa for siden:

Nei, det var vel heller ikke tilbud om togreiser jeg mente var nytt, men pakketurene. ;) Dvs tilbudet for dem som ikke orker å organisere noe på egen hånd men som vil at noen skal ha ordnet alt på forhånd. Og det er vel nytt med mindre noe har gått meg hus forbi.

Det er langt å ta toget til f.eks. Hellas (som er mitt yndlingsferiemål), så hvis man har en uke eller så ferie og skal reise med småbarn, så blir det vel litt for mye styr og litt for mye av ferien som går bort til reisen. Det er ikke like langt til f.eks. Spania eller Gardasjøen, så dit vil det vel være mer attraktivt med tog-charter.


#21

Tangina sa for siden:

:nikker: Det er fantastisk å ta tog i Japan!

#22

Lykken sa for siden:

Hurtigtog eller tog som har attraktive stoppsteder underveis kunne jeg vurdert dersom vi skulle på en lengre reise sydover i Europa. Men dersom vi skal være bort en uke eller langhelg vil det bli fly, da skal vi ha raskeste vei fra A til B.


#23

Irma sa for siden:

Jeg synes dette høres spennende og interessant ut. :nemlig: Det må nok gjøres mer ifht togbytter før jeg ville vurdert en slik tur. Fem bytter en vei er for mye.


#24

Libra sa for siden:

Veldig veldig gjerne :nikker: Jeg har sånn flyskrekk at Syden er uaktuelt som destinasjon for oss, kan jeg finne alternativ hvor toget kan transportere meg så er det i aller høyeste grad aktuelt. Men, 5 togskifter, høres ikke fryktelig fristende ut. Ut fra hva som stod i den ene artikkelen så virker det som om man må ta med i bergningen at det kan bli en del forsinkelser også.


#25

Ru sa for siden:

Skalvise ...
Etter å ha tatt tog fra Tsjekkia til Hellas, så litt buss, og ferge og tog fra sydspissen av Italia, innom Sicilia og til Ungarn via Østerrike, så har jeg litt fobi for øst-europeiske tog, men jeg regner med at det har endret seg litt de siste 10 årene, så hvorfor ikke? Det er jo en fin måte å reise på.


#26

petra sa for siden:

Nei! Orker ikke tanken på å bytte tog 5 ganger for å komme seg fra et sted til et annet!


#27

My sa for siden:

Jeg liker godt å kjøre med tog, og kan godt velge det som reisemåte på ferie. Men jeg er redd det har vært så mange spennende steder på veien at jeg aldri hadde kommet så langt som til "syden" :knegg:

Vi flyr som oftes til feriemålet, men vi reiser alltid rundt kollektivt, fortrinnsvis med tog, i stedet for å leie bil og kjøre rundt selv.


#28

Sitron sa for siden:

Jeg lurer på om 2 uker i sydenlandet da blir gjort til 18-20 dager for å ta med reisetid. Gidder å reise i et par dager for så å få mindre tid på stedet.


#29

Olympia sa for siden:

Jeg synes det er et fantastisk alternativ til fly!

Før vi fikk barn reiste mannen og jeg alltid med tog i Europa, den gode gamle interrailbilletten kan brukes til så mye, og billig er den også! :hjerter:

Akkurat nå, når minstemann er rundt året, kan jeg ikke tenke meg å reise med tog i så mange timer. Men om et par år derimot håper jeg at vi kan begynne å bruke det igjen.

Jeg tror at det meste har med menneskenes innstilling til selve reisen å gjøre. At man tar selve togturen for å være en del av reisen, ikke bare en transport fra A til B. En opplevelse i seg selv, med mulighet for å hoppe av underveis, se mere, gjøre mer og lære mer. Jeg kan ikke tenke meg en bedre måte å reise på. Når det i tillegg er miljøvennlig er det i hvert fall en vinn-vinn situasjon.


#30

Mandarin sa for siden:

Signerer og legger til:

Jeg synes ofte at reisen er en del av ferie-opplevelsen og kunne gjerne tenke meg dette.


#31

Candy Darling sa for siden:

I Sentral-Europa har vel tog overtatt mye av business-flyingen allerede? Mine kolleger fra Belgia og Nederland tar stort sett alltid toget til Paris, så vidt jeg vet. Og engelskmennene også stadig oftere. Hvis man kan troppe opp 15 min før avgang og reise fra sentrum til sentrum begynner det straks å lukte fugl. I tillegg kan man jobbe, ringe, gå rundt og spise ordentlig mat.

Fra Norge er det unektelig klart verre. Spesielt hvis man ikke bor i Oslo og omegn. Terskelen hadde vært høy for å starte reisen med en 7 timers togtur fra Bergen før et døgn til nedover - alternativt til en direkte 6-timers flytur.

Hvis man får tidene nedover, høres det absolutt ut som et godt alternativ for meg. Tenk å legge seg med barna i en god nattkupé på Oslo S og våkne når toget tøffer inn i Milano, f.eks.? :hjerter:


#32

Vimsen sa for siden:

Gardasjøen er nyydelig!


#33

kisha sa for siden:

Jeg liker ikke togreiser. På hver stasjon hviner bremsene og jeg blir vekket om jeg har sovekupe og vil sove. Nei, jeg tar heller fly.


#34

Skilpadda sa for siden:

Nettopp. Dessuten er mye hyggeligere å reise med tog (hvis det ikke er altfor fullt), det er bedre plass (både mens man sitter og hvis man vil opp og gå litt), og så er det det psykologiske ved at hele reisetiden faktisk går med til å reise, i stedet for å stå i køer og vente på flyplassen. :)

Om jeg ville reist med tog et par dager i stedet for å fly i 4-5 timer vet jeg riktignok ikke - jeg er blitt mer gnien på feriedagene mine enn jeg var som student. Men en lang togtur med flere stopp underveis høres ut som en fin ferie for meg. Langt bedre enn f.eks. bilferie (som jeg ikke synes høres særlig forlokkende ut).


#35

Elin sa for siden:

Jeg ser absolutt poenget med togreiser som for reisens skyld, med stopp noen dager underveis osv. Dette dreier seg imidlertid om toget som transportmiddel for transportens skyld. Dvs. som et alternativ til flyet fra A til B. Er det et attraktivt alternativ bare for å komme seg fra Oslo til Gardasjøen ?(som er et av stedene hvor StarTour vil tilby togreise).


#36

My sa for siden:

Det kommer an på togene. Hvis toget hadde vært bra, med et bra lekerom for barn, gode sovekupeer, koselig restaurantvogn med god mat etc, hadde det slått flyet langt ned i støvlene hva komfort angikk. Hvis da reisen hadde først og fremst gått over natta, hvor jeg hadde hatt en sovekupe med ok seng, og prisen hadde vært god, hadde det helt klart vært noe jeg ville vurdert.

#37

Olympia sa for siden:

Ja, det synes jeg.


#38

Maverick sa for siden:

Jeg elsker tog, og ville heller tatt det enn fly, tross lang tid og to barn. For en opplevelse! :hjerter:

…men hvor pokker'n er Syden? Hva heter hovedstaden?


#39

My sa for siden:

Har du ikke lest den tråden? :sjokk:


#40

Maverick sa for siden:

Så nærmere på linkene, og kikket på Star Tour og NSB. Jøss. Dette blir den neste ferien!


#41

Maverick sa for siden:

Nei, her har jeg visst gått glipp av noe essensielt. :rødme:


#42

nolo sa for siden:

Syden ligger i verdens største land; Utlandet, og hovedstaden heter Costa Mucho. Elementært, min kjære.


#43

Maverick sa for siden:

Uff, dit vil ikke jeg. :eek:

Men til Gardasjøen i Italia, hvor NSB og Star Tours Blue Train går til, DIT vil jeg tilbake til! :jupp:

Verona, Firenze, Venezia…sukk… drømmer



#45

Elin sa for siden:

Jo,jo, men dette er kriterier og og ønsker om komfort, som pr. i dag ikke tilbys på disse togene, jeg tør også mene at DERSOM det hadde vært slike tog så ville uansett effektivitet veid tyngst og flertallet ville valgt fly for å transporteres til sitt endelige reisemål i Syden. Jeg tror nemlig at dersom folk først har bestemt seg for at det er 14 dager til Gardasjøen de skal ha, så vil de aller,aller fleste velge mest effektive (les raskeste) måte å komme seg dit på fordi fritiden er såpass hellig at man ikke vil "somle bort dagesvis" på en togreise.

Jeg tror heller ikke komfort-begrepet gir seg gjeldende før man evt. skal reise virkelig langt. Det er jo bare å se på hvilken suksess lavpris-flyselskapene har! Billig flybilletter uten noen ekstra hva gjelder service eller god benplass osv.


#46

Elin sa for siden:

Ja, dette er helt riktig, men da må vi ta i betraktning at på disse strekningene tilbys et helt annet tog-alternativ og reisetider enn bl.a. NSB kan tilby i dag. Jeg har selv tatt Thalys-tog fra Rotterdam til Paris, og det tar 4 timer, men da stopper ikke toget i hver lille landsby og avkrok heller. Man sparer ca. 2 timer på å ta toget når man har lagt til transport til og fra flyplassene samt innsjekkstid på flyplassen. DA er toget attraktivt! Dette blir dessverre aldri realitet innen Norge.

Og med dette eksemplet som du også nevner, så kommer det jo tydelig frem at effektivitet/reisetid vinner uansett det dreier seg om tog eller fly.

www.thalys.com/


#47

Candy Darling sa for siden:

Ja, jeg tror aldri noe blir konkurransedyktig kun på å være miljøvennlig, hvis det er dét du vil frem til? Da ville man jo gått eller syklet over alt.

Kriteriene for mitt vedkommende er (i prioritert rekkefølge):

  • "Convenience" (hva i all verden heter det på norsk?) - altså hvor enkelt det er i praksis
  • Effektivitet
  • Komfort
  • Miljø
  • Pris

Mange av disse griper jo inn i hverandre, det blir sjelden komfortabelt hvis du bruker lenger tid på reisen enn på oppholdet, selv om det er i gode vogner. Kjedsomhet er veeeldig ukomfortabelt.


#48

Skilpadda sa for siden:

Lettvinthet? Bekvemmelighet? Eller det ligner vel mer på "komfort".

Enig. Og jeg synes det er mye kjedeligere å sitte og vente halvannen time på en flyplass enn å sitte tre timer på et tog. Jeg vet ikke helt hvorfor - jeg har alltid likt å reise med tog og buss, jeg tenker så godt da, eller kan lese eller sove eller prate eller høre på musikk. Men det er ett eller annet ved flyplasser som gjør det forferdelig kjedelig å sitte der. (Dette er naturligvis en veldig subjektiv oppfatning, men så lenge det er min egen reise og mine kriterier det er snakk om, så er den fortsatt relevant.)


#49

Elin sa for siden:

Jepp, her har du essensen i det jeg mener! Vi har diskutert att og fram her nå, men allikevel er det ingen som har satt miljøhensynet først som grunn til å velge toget fremfor flyet. Derfor tror jeg at Star Tour skal slite med å gjort dette til en suksess. Det skal bli spennende å se hva de får ut av det.


#50

Candy Darling sa for siden:

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg der, Skilpadda. Flyplassventing er sannsynligvis tiden med lavest livskvalitet for meg. I hvert fall hvis man ekskluderer tid med smerte og angst og sånn. :gal:


#51

Candy Darling sa for siden:

Det ante meg at det var det du fisket etter, Elin. :) Det er ingen grunn til å tro at mange velger miljø foran svært upraktiske løsninger, hvis man ser på verden rundt seg. Det betyr ikke at ikke mange vil ønske det hvis altenativene er noenlunde likestilte, og det er ingen grunn til ikke å utforske markedet.


#52

Elin sa for siden:

Ja, dette må være subjektivt, for i grunnen kan du gjøre akkurat det samme på flyplasser og fly, og jeg tenker som deg om fly kontra tog. Jeg sover bestandig veldig godt på fly på dagtid og dersom solen skinner jeg. Merkelig men sant. Jeg kan sitte i timesvis å glane ut på skyer som ligner bomullsdotter og la tankene fly nesten like fort og langt som flyet selv....
Jeg synes det er stas å sitte på flyplasser også. Dersom man har god tid før en avgang. Ta et glass vin, glane på folk, kikke i butikker. Herlig!

Åh, sukk... FLY....:hjerter:


#53

Maverick sa for siden:

:juhu:

Jeg velger mer enn gjerne tog fremfor fly. Miljø er en av hovedgrunnene. Selvfølgelig, hvis jeg hadde ELSKET å fly og HATET å kjøre tog hadde det kanskje ikke vippet vektskåla, men siden jeg er positivt innstilt til begge deler, tar jeg mer enn gjerne tog. Og tusen takk til Elin som tipset om dette, da legger jeg årets FLYtur til Nice og sørkysten av Frankrike på hylla og tar TOG til Italia istedetfor! :lykkelig:


#54

Tallulah sa for siden:

Har ikke du tidligere argumentert med at reiseoperatører gjør veldig grundige forbrukeranalyser før de startet et nytt konsept? Og det har jo vist seg å funke i Sverige, så vidt jeg kunne se av den ene artikkelen.

Det er jo mange hensyn man tar før man velger reise, og selvfølgelig tror jeg ikke hovedparten velger tog fremfor fly kun på grunn av miljøet, men det betyr jo ikke at de ikke velger tog allikevel og konseptet kan bli en suksess.


#55

Elin sa for siden:

Jo, det har jeg argumentert med ja, og det er helt riktig at de har gjort det i dette tilfellet også. Derfor skal det bli utrolig spennede å se hvordan responsen hos Star Tour i Norge blir på dette. At det er en suksess i Sverige er nemlig ikke det samme som suksess i Norge. Reisemønsteret til nordmenn og svensker er svært forskjellig. Jeg skal jammen sende mail til to norske startour-venner med en gang jeg!:jupp:

Jeg tror nemlig veldig mange som evt. har deltatt i en slik norsk markedsundersøkelse har svart ganske likt som oss her i denne tråden, og da ser vi at ja, ja, visst alle vil ta toget, spennende, flott, opplevelsesrikt osv. men da vi går i dybden vil de aller aller fleste allikevel velge effektivitet fremfor andre ting.

Det har du helt rett i, så det blir spennende å se.


#56

Tallulah sa for siden:

Hvis du greier å finne noe (offentlig) info på hva som har ført til at de lanserer konseptet så hadde det vært spennende å få høre.

Har de sagt noe om de fem togbyttene er "direkte-bytter", eller om man f. eks. får noen timer i de forskjellige byene slik at man rekker et museum og en kafétur?


#57

Maverick sa for siden:

Jeg synes ikke "effektivitet" og "ferie" er to ord som hører sammen.


#58

Elin sa for siden:

Øh..... det er en helt annen debatt, men her kan jeg ramse opp tusen grunner til å ikke velge lavpris-flyselskaper (blant annet utifra miljøtiltak, miljøhensyn). Det du skriver er langt i fra sannheten, selv om du ikke merker noe til det inntil den dagen du kommer for sent til videreforbindelsen din, den dagen du evt blir syk ombord i flyet, den dagen bagasjen din er forsvunnet da du ankommer reisemålet ditt m.m.

Ansatte som jobber på slave-kontrakter til luselønn.

Unnasluntring mht til s.k. C- og D- sjekker på flyene (sikkerhets-sjekker).

Det er en grunn til at noen flyselskaper tar seg mindre betalt enn andre for å si det slik. Det er ikke bare fordi de skal være snille og greie mot folk.


#59

Elin sa for siden:

Min ene kontakt i StarTour jobber i markedsavdelingen så hun skal nok kunne svare. Jeg kommer tilbake til det.


#60

alphaMale sa for siden:

TOG! :)

Jeg blir gjerne med på tur til Italien!


#61

Elin sa for siden:

Servicen ombord er som sagt en liten del av det totale servicekonseptet til flyselskapene, selv om det er det kunden merker oftest ettersom uregelmessegheter heldigvis er av unntakene. Du merker forskjellen den dagen da det oppstår uregelmessigheter i form av kansellerte flyvninger, forsinkelser osv.

Service-konsept på korte og lange turer er også avgjørende for hva man legger i begrepet service. Det er viktig med noe mer enn kaffe og omtrent ståplass dersom man skal fly lenge og langt.

Vel, så lenge de fleste som jobber for disse selskapene finner seg i å jobbe under slike vilkår bare for å kunne jobbe i flyselskap, så er det ikke mye å gjøre annet enn å håpe at flest mulig av dem slutter og forteller hvor ille det egentlig er, og det er det som skjer. Derfor har disse flyselskapenes stort sett bare pur-unge ansatte som bruker jobben som springbrett til noe bedre, og til oppgaver som må utføres av andre, så leier de inn hjelp.

Tenker du på fagforeningsavtaler og regelverk? Jo, det finnes hos de store seriøse flyselskapene. Men selv jeg som jobber i SAS er ikke omfattet av f.eks. arbeidsmiljøloven. Vi er unntatt fra den, ettersom det ikke ville vært mulig å ha personell ombord i fly dersom den skulle følges til punkt og prikke. Bl.a. i forhold til støy, rett på matpauser, arbeidstid m.m.


#62

Maverick sa for siden:

Det var visst litt populært, gitt. :knegg:

Det er igjen EN avgang det er noen få ledige plasser, og den passer ikke for oss.

Pussig det der, at folk skulle gidde å ta tog til "Syden". :hehehe:

Da ble det ingen tur på oss i år, men neste sommer skal tilbudet utvides betraktelig! :jupp:


#63

Skilpadda sa for siden:

Jo, i noen sammenhenger synes jeg de gjør det. Jeg vil gjerne ha effektiv utnyttelse av ferien min på noen områder - jeg vil gjerne ha så mye utbytte av feriedagene mine som mulig, og vil dermed f.eks. gjerne betale litt mer for å kunne fly direkte dit jeg skal i forhold til fire flybytter og åtte timers venting. Som student, med vesentlig mindre penger og vesentlig bedre tid, ville jeg kanskje valgt omvendt.

Om man synes det er verdt å bruke mer tid på reisen og ta tog i stedet for fly, kommer jo an på om man synes andre ting enn tidsbruk veier opp for den økte tiden - for eksempel at man synes det er hyggeligere, slik at man regner reisen som en del av ferien. Hvis man synes hele togreisen kan regnes som en del av ferien, er det jo faktisk mer effektivt (tidsmessig) å ta tog enn å fly.


#64

Tallulah sa for siden:

Hvor fant du info om det? Jeg fant ikkeno på Startour sine hjemmesider? Det var Startour, var det ikke?


#65

Elin sa for siden:

Det er der. Du må velge Oslo S som "avreiseflyplass" og deretter Verona (Blue Train) for å komme videre, og går man lenger ser man at reiselengden er 10 dager, kontra 8 som man regner dersom man flyr.
Det er ligge/soveplass (sovekupé må man betale 560,-/ 365,- ekstra for per.person) fra Malmö til Berlin, deretter sitteplass. Togbytte i Berlin og München. Mat er ikke inkludert.

Det er dyrt.


#66

Candy Darling sa for siden:

Nå vet jeg lite om reiselivsbransjen, men jeg vet en del om markedsundersøkelser, og jeg håper de bruker aktører som avslører slike holdninger ganske raskt. Ellers ser jeg mørkt på bransjens fremtid. Det er nemlig veldig enkelt å få frem slike ting i gode markedsundersøkelser. :)


#67

Elin sa for siden:

Jeg tror nok at StarTour som en såpass stor og mektig turoperatør vet hva de gjør i forhold til markedsundersøkelser, men det er ikke garantert suksess selv om en markedsundersøkelse er korrekt gjennomført.


#68

Maverick sa for siden:

Vi ringte! :jupp:

Det var da fælt så negativ du er da, Elin? Er virkelig ethvert alternativ til fly så horribelt?

Skilpadda: Jeg skjønner tankegangen din. Jeg er farget av bilturer i Europa da jeg var liten, hvor selve turen opp og ned var en stor del av opplevelsen, og enhver u-sving ble en liten historie. (Det ble mange historier etterhvert. :knegg: )


#69

alphaMale sa for siden:

Men helt sikker verdt det! Min erfaring, også med fly, er at man stort sett får det man betaler for ;)

Jeg snakket med StarTour i dag, og de hadde solgt unna alle billettene, bortsett fra noen få med avreise 15. Juni, på to uker.

Kan umulig være noen god idè dette her...


#70

Elin sa for siden:

Nei, jeg er da ikke negativ bare fordi jeg synes det er dyrt og fordi jeg stiller spørsmålstegn ved deg egentlige behovet/markedet for slik type charterferie. Jeg synes også etter hvert som jeg har lest meg til hva dette turopplegget dreier seg om at det er forholdsvis dyrt i forhold til hva en selskapsreise via en turoperatør burde være med et slikt transport-opplegg.

Jeg synes ikke alternativer til fly i utgangspunktet er horribelt nei. For meg er transporten et nødvendig onde for å komme fra A til B være seg det dreier seg om bil, båt, tog, buss eller fly. Men jeg synes kanskje det er feil å markedsføre det som et "nytt charterprodukt" når det i virkeligheten dreier seg om tog+hotell.


#71

Maverick sa for siden:

Når man vet hvor mye flytrafikken forurenser, er det da absolutt behov, og forhåpentligvis marked, for en annen, mer miljøvennlig type "pakkereise". Om det er dyrt er så sin sak, det billigste alternativet (ca. 3900,- pr pers for 10 dager som REISEN varer) synes jeg da absolutt ikke er avskrekkende. Ihvertfall ikke hvis man ser på reisen som en del av opplevelsen, noe den i større grad er i et tog enn i et fly.

Du sier at du elsker fly, men samtidig sier du at transporten er et nødvendig onde? :confused:

Og hva er forskjellen i charterproduktene tog+hotell i forhold til fly+hotell, bortsett fra transportmiddelet?

Jeg syntes dette var en utmerket idé, og skal man tolke ut i fra alle de bortbestilte billettene er det mange med meg som synes det samme. Da er det nok absolutt et marked.


#72

Elin sa for siden:

Et marked er det nok, men jeg stiller spørsmålstegn ved om det er et marked som er stort nok til at det er noe å satse på for turoperatørene med tanke på hvor lave flyprisene dessverre er. Det kan jo være en ønsketenkning at togene etter hvert blir såpass raske, moderne og bekvemme at de blir en reell konkurrent til flyet overalt ,og ikke bare på kontinentet, for da vil en stor gruppe forhåpentligvis kutte ut flyet, prisene på flyreiser vil øke og færre vil dermed fly, og fly-forurensningen vil bli mindre.

Dette er ikke en tråd for å markedsføre flyet, alfaCharlie, jeg ville bare se hva folk tenker om dette, for debattene her inne går varmt for seg så fort det dreier seg om miljøvern, og samtidig liker de fleste å fly, dvs. de fleste liker å fly billig. Miljøvern OG lave flybillett-priser matcher dårlig! Prisene er rekordlave på fly, samtidig som politikerene skriker om at vi må fly mindre, åpner de for fri konkurranse i luftfarten slik at prisene presses stadig mer nedover osv. En gang må festen ta slutt, og da må man velge. Derfor som jeg sa tidligere i tråden synes jeg et slikt opplegg/utspill som Star Tour her kommer med er sprekt og spennende. Det skal bli veldig spennende å se om det blir en suksess.

og Alphamale: Det er ingen suksess selv om de har solgt ut alle billettene sine vet du... Godt selgertriks er det, og det funker hver gang;) Men StarTour fortalte deg neppe om de har 1 eller 20 billetter tilgjengelige pr. dato. Mest sannsynlig nærmere 1 enn 20 ettersom dette er en prøve-sesong for dette tur-tilbudet.

Jeg kan vel like å fly selv om jeg ser transport til et reisemål som den minst hyggelige delen av reisen? Eller går ikke det? Man kan velge å se positivt på transporten eller negativt. Jeg synes fly er den mest positive måten jeg kan reise på fordi den passer meg best.

Charterproduktet tog+hotell bør være adskillig rimeligere enn charterproduktet fly+hotell, men det er det altså ikke. Det synes jeg er dumt dersom det er en miljøprofil-tankegang bak det hele.


#73

Elin sa for siden:

Her er forresten en oversikt over reisen:

Med toget til Gardasjøen. Reis i takt med sjelens eget tempo! Du får en uke i Italia, akkurat som om du skulle bestillt en ”vanlig” pakketur med fly. Men i tillegg får du en spennende togreise gjennom Europas vekslende landskap, rett utenfor vinduet.
Du blir blant de første til å forsøke en helt ny reiseform som helt sikkert kommer til å øke i fremtiden – Blue Train! At tog er i særklasse når det gjelder miljøvennlighet gjør reisen desto mer aktuell.
Etter å ha sovet godt på togfergen over Østersjøen, så kan du nyte Nord-Tysklands bøkeskoger og Sentral-Europas gamle kulturbyer. Etterhvert så kommer vi til alpene og toger igjennom tunneller og over broer omgitt av et imponerende landskap. Til slutt ender vi ved solfylte og vakre Gardasjøen.
Våre tre reisemål
Gardasjøen er Italias største innsjø og får sitt rene og friske vann fra Alpene. Ved strendene ligger flere idylliske feriebyer som i mer enn 100 år har tilbudt avkobling for italienere og internasjonale turister med store krav til sin ferie.
Her kan du velge mellom strandkafé og badeliv, eller du kan utnytte landskapet for flotte vandrings- og mountainbiketurer. Du kan velge mellom tre ulike feriebyer.
Garda er en liten by med gamle aner. Trange smug med butikker, restauranter og hyggelige barer. Torget som ligger ved strandpromenaden er den naturlige samlingsplassen på kveldstid med sine trattoriar og espressobarer. I utkanten finnes flere små badestrender.
Bardolino ligger rett sør for Garda og er noe større, mer fornøyelser, restauranter og gateliv. Her finner du også moteriktige butikker med klær og sko. Du befinner deg i hjertet av et kjent vindistrikt og bør naturligvis smake på den kjente Bardolinovinen.
Riva del Garda er et litt større sted i Gardasjøens nordlige ende, den delen av sjøen som er omgitt av de høyeste fjellene og den mest spektakulære naturen. Byen tilhørte en gang Østerrike noe som forklarer den spesielle blandingen av keiserlig eleganse og italiensk småbysjarm på Rivas gater.
Operaen i Verona
Mange av Italias mest kjente og spennende plasser ligger i nærheten av Gardasjøen. For eksempel Venezia og mote- og designerbyen Milano. Aller nærmest ligger byen hvor du går av toget - Romeo og Julies Verona. En by med aner fra romertiden.
Til disse antikke teaterene valfarter operaelskere fra hele verden. Under solnedgangen og med mengder av levende lys starter operaforestillingene under åpen himmel.
Mer om togreisen
Din reise går i de klassiske sporene Oslo - Malmø - Berlin - München - Verona og tar 21 timer med togbytte. Returen tar 23 timer, siden du får et par timer i Berlin hvor du kan oppleve paradegaten Unter den Linden og monumentet Brandenburger Tor nær stasjonen.
På strekningen mellom Malmø og Berlin t/r reiser du med nattog og kan velge mellom liggevogn eller komfortable sovekupéer for to med oppredde senger. Noen sovekupéer har privat dusj og wc. For tidtabell og mer informasjon, se ”Reisefakta” nedenfor.
REISEFAKTA
Dag 1. Fra Oslo S 13:00 (Fra Moss 13:43, Fredrikstad 14:10)
Natttog EN 211 ”Berlin Night Express” Malmø–Berlin 21.52 fra Malmö Central i liggevogn eller sovevogn. Togferge Trelleborg–Sassnitz 22.30–02.15, hvor det er mulighet å forlate toget for å besøke fergens fasiliteter. Ingen stopp i Tyskland, noe som fremmer en god natts søvn.
Dag 2. Ankomst Berlin 06.01. Togbytte til ICE 1505 Berlin–München med avgangstid 06.47. Restaurantvogn finnes. Ankomst München 12.39. Togbytte til EC 89 ”Leonardo da Vinci” München–Verona med avgangstid 13.30. Restaurantvogn finnes. Ankomst Verona 18.59. Transport til valgt hotell i Garda eller Bardolino kan bestilles samtidig med reisen.
Dag 3–8. I Gardasjøen. Syv hotellovernattninger fra kvelden dag 2 til morgenen dag 9 er inkludert.
Dag 9. Avreise med EC 93-88 ”Leonardo da Vinci” Verona-München 09.01. Restaurantvogn finnes. Ankomst München 14.25. Togbytte til ICE 1504 München–Berlin med avgangstid 15.22. Restaurantvogn finnes. Ankomst Berlin 21.00. Drøye to timers stopp nær severdigheter som Brandenburger Tor og Unter den Linden som kan besøkes. Nattog EN 210 Berlin–Malmø 23.25 i liggevogn eller sovevogn (togferge Sassnitz–Trelleborg 03.15–07.00).
Dag 10. Ankomst til Malmø Central 08.01.
Fra Malmø 09.08 Ankomst Oslo 16.45 (Fredrikstad 15.35, Moss 15.59)

Liggevogn/sovevogn: Reisens strekning Malmø–Berlin og Berlin–Malmø reiser du med nattog og kan velge mellom tre kupéer. (1) Liggevogn med seks senger per kupé. (2) Sovekupé med to oppredde senger og privat dussj og toalett. (3) Sovekupé med to oppredde senger med delt dusj og wc i korridoren.
Service: En togvert er med på strekningen Malmø–München og München–Malmö for å hjelpe Star Tours gjester ved togbytte og annet.
Ved ankomsten til Veronas jernbanestasjon møter du en engelskspråklig representant fra vår lokale samarbeidspartner Lago Tourist, som gir deg informasjon og hjelper deg til rette om du har bestillt busstransport eller leiebil.
Under oppholdet i Garda eller Bardolino kan du besøke Lago Tourists kontor på Piazza delle Chiesa 20 i Garda. Der kan du bestille utflukter med engelsktalende guide og for å få råd og tips. Telefon: +39 04 57 25 57 22. Fax: +39 04 57 25 66 85.
Leiebil i 3–7 dager kan du bestille samtidig med reisen.
Priser fra 3 945,-


#74

Fru Snurp sa for siden:

Tror jeg absolutt hadde tatt toget til Syden, hvis jeg hadde lang nok ferie og det var hurtigtog;) Ble nemlig litt skuffa når jeg ble stempla som miljøsvin av NRK testen, selv om vi ikke har bil og ikke spiser kjøtt. Den ene flyturen ødela hele statistikken.


#75

Tallulah sa for siden:

Jeg syns ikke dette virket så ille! Men jeg skulle ønske man hadde større valgfrihet, slik at jeg kunne vært lengre i Malmø, Berlin og München.

Det er samme reisetid jeg bruker når jeg skal besøke venner USA, men det er mer komfortabelt.


#76

Elin sa for siden:

Ok, da har jeg fått svar fra to som jobber i Star Tour, hvorav den ene i markedsavdelingen. Det kan oppsummeres slik:

Dette turopplegget et et prøveprosjekt i Norge, og turene samkjøres med svenske Star Tour, dvs. det selges fra samme kapasitet, og ettersom det har vært stor suksess i Sverige, er det ikke mange turer som ble tilbudt nordmenn da salget av disse turene startet i Norge for i underkant to uker siden. Det er altså få billetter som ligger til salg. Svenskene er som kjent langt mer miljøbevisst enn nordmenn (foreløbig...but we are getting there!!!) og dette er blitt en litt trendy måte å reise på for de ivrigste miljøvern-aktivistene i Sverige. I tillegg er det mange eldre som benytter seg av tilbudet (som ser togreisen som nesten den største opplevelsen av hele reiser), og i tillegg mennesker med flyskrekk, som endelig kan komme seg til Syden uten å grue seg i månedsvis for reisen.

(Altså var jeg ikke så langt unna sannheten i mine spekulasjoner og antakelser tidlig i tråden. :digger: for de som mente jeg var så negativ, noe jeg IKKE er ettersom jeg synes dette er et spenstig turtilbud fra Star Tour nå i 2007 når alt skal være så innmari effektivt og billig osv. )

I tillegg innrømmer Star Tour at de har benyttet seg helt bevisst av gratis-reklamen de nå får i medier etter at stormen har blåst ganske kraftig rundt dette med CO2-utslipp fra fly,og at de da hiver seg på og tilbyr et miljøvennlig reisealternativ er skikkelig god markedsføring for Star Tour.

Neste år vil det bli tilbydt flere reiser til forhåpentligvis også flere destinasjoner.


#77

Maverick sa for siden:

Hipp hurra for Elin.


#78

Elin sa for siden:

:erte:


#79

alphaMale sa for siden:

Men du "glemte" å spørre om følgende:

  • Hvor mange plasser pr avgang har de satt opp i år?
  • Hvor mange avganger totalt i år?
  • Hvor mye er ledig?
  • Hvor stor har pågangen vært?
  • Ser Star Tour dette som en suksess?
  • Hvor mange av de "ivrigste miljøvern-aktivster" er det i Sverige?

Og hva har det med saken å gjøre at Star Tour "innrømmer" (haha) at de "har benyttet seg helt bevisst av gratis-reklamen de nå får i medier etter at stormen har blåst ganske kraftig rundt dette med CO2-utslipp fra fly"???

Jeg jobber tilfeldigvis i et selskap som har direkte kontakt med flere av avdelingene på StarTour (bla markedsavdelingen). Jeg kan godt ringe direkte til de forskjellige avdelingene selv og få svar om ikke du får det...


#80

Elin sa for siden:

Gud i himmelen altså... ja,ja. Nå ble jeg redd gitt:rolleyes:

Nå skal du ha tall på alt som er bare for at jeg kom med en del opplysninger skaffet til veie på privat initiativ, etter at jeg kverulerte litt når du sa at det var en suksess fordi alt var utsolgt! Suksess avhenger av litt mer enn det, bl.a. gjenkjøp. Det virker som du kun er ute etter "å ta meg på noe" fordi jeg av en eller annen grunn finner konseptet spennende, men stiller spørsmålstegn ved en del ting i forbindelse med dette konseptet, bl.a. at jeg tviler på at det vil bli en suksess i Norge. Jeg forstår ikke poenget ditt med det siste innlegget ditt.

Ring markedsavdelingen i Star Tour og spør selv du! Da får du kanskje de svarene du ønsker:rolleyes:

Det er for deg og meg klinkende likegyldig om de har 150 eller 15 seter pr. avreisedato, så lenge du/familien din får plass, for antakeligvis kan StarTour såkalt requeste det antall togbilletter de ønsker direkte fra NSB dersom de vil trenge flere plasser enn det de har "liggende inne for bestilling". Likeledes kan de requeste flere hotellrom dersom allotment-hotellene er fylt opp (dvs. det er fullt på de hotellene som Star Tour allerede har forhåndsbetalt før sesongen starter), og kjøpe ekstra hotellrom til de gjester som ønsker seg til Italia men som ikke er så nøye på hvor de skal bo (eller at hotellet ikke er avbildet på Star Tours nettsider eller reisekatalog). Så dersom du bestemmer deg for å reise på et slikt opplegg fra neste års sesong så kan jeg nesten garantere at du vil få plass. I år er en prøvesesong og da vil jeg tro det vanskelig vil la seg gjøre å få til fler plasser ettersom de har begrenset reiseledervirksomhet/agentvirksomhet, og sikkert ganske begrenset hotell-kapasitet og i det hele tatt på reisemålet.

Antall avganger kan du selv finne ut ved sjekke nettsidene til StarTour. Likeledes vil du der kunne finne ut om det er plass på den avgangen du ønsker eller ikke. Finner du ikke ut av det, så ring StarTour. Jeg jobber ikke i bookingavdelingen til StarTour.

Star Tour ser det som en suksess - I Sverige. Det kan du selv lese om du har giddet lese medieoppslagene som jeg hadde med i HI:

"Dette begynte som en vill nordisk idé. Vi lanserte det forsiktig i Sverige, og startet samtidig produksjonen i Norge. Responsen har vært veldig god i Sverige, og vi måtte fremskynde prosessen i Norge på grunn av det, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour."

Det er for tidlig å si om det er en suksess i Norge før turene i det hele tatt har startet opp og mindre enn et par uker siden de første turene ble solgt. Å si om det er/blir en suksess eller ikke avhenger vel også litt på de tilbakemeldinger de får fra gjestene som har prøvd-og kommer til prve ut ut denne ferieformen også. Det kan til og med du forstå, tror jeg.

Såvidt meg bekjent blir man ikke spurt ved bestilling om man er miljø- vern-aktivist om man har flyskrekk eller ikke. Det er vel en følelse de som har gjennomføt markedsundersøkelsene sitter igjen med, samt hva de som sitter på booking/salg tilbakemelder. Man får nemlig en viss menneske-kjennskap og kunnskap av å jobbe med salg og å snakke med mennesker. Mulig at de etterhvert kommer til å føre en form forstatistikk på årsaker/målgrupper osv. til valg av denne reiseform på evt. spørreskjemaer som gjestene må fylle ut etter endt reise. Hva vet jeg. Tiden vil vise.

Det har ingenting med saken å gjøre at StarTour benytter seg av den gratisreklamen de før i kjølvannet av CO2/utslipp/debatten. Men det hjelper jo absolutt på å lansere et slikt reisetilbud som er så til de grader "i tiden" når det er så mye blest omkring dette med miljø, miljøvennlige reisevalg osv.


#81

alphaMale sa for siden:

:rofl:

:cool:

Jeg sier stopp her, for jeg aner at dette kan ende med en diskusjon langt utenfor tema, og det er ingen av oss tjent med :)

Takk for at du tok deg tid til å svare meg, og god tur videre!


#82

Elin sa for siden:

Du sier stopp hvorfor sa du? :knegg:

Dårlig unnskyldning for å være svar skyldig, men dog... det aksepterer jeg.


#83

Chablis sa for siden:

Jeg hadde ikke tatt tog til Syden nei, skal vi noen plass tar vi fly. Tog er kjedelig og tar lengre tid.


#84

alphaMale sa for siden:

Så fint at du aksepterer det, jeg hadde virkelig blitt lei meg om du tok det ille opp! :)


#85

Maverick sa for siden:

Det er en liten forskjell i å være "svar skyldig", og i å ikke gidde å fortsette en debatt som ikke fører noe sted. Dine første innlegg går på at du tviler på at det er noe marked, og at folk heller velger fly, og i dine siste innlegg er du superpositiv og mener at dette er et "spenstig" tilbud, og at du har rett i dine antakelser om at det er ultramiljøbevisste og pensjonister som velger disse turene. Du velger glatt å overse at flere i denne tråden, (med barn), sier at de gjerne ville benyttet seg av dette tilbudet.

Du sier at det ikke er en suksess at alt er utsolgt, siden det er få billetter som er lagt ut. Det mener jeg heller er et tegn på at Star Tour/NSB har hatt et flott prøveprosjekt som HAR vært en suksess, siden nettopp alle billettene er solgt ut.

Tidligere i tråden hevder du at vi ikke kan stole på markedsundersøkelsene som viser at dette er populært, siden folk I TEORIEN gjerne ville tatt tog, men i praksis velger det mest bekvemme, som du mener er fly. Senere i tråden forteller du at man får en "viss menneskekunnskap når man jobber med salg og snakker med mennesker", og demonstrerer en rørende nyoppdaget tro på markedsundersøkelser.

Da blir det for meg dødfødt å diskutere videre, og setter strek her, ikke fordi jeg har "gitt meg", men fordi jeg har mer konstruktive ting å bruke tid på. Den morsomme tråden om kroppsvæsker, for eksempel.


#86

My sa for siden:

Jøsses :sjokk:

Jeg skjønner ikke helt problemet til alphaene her men ...

For meg ser det ut som om Elin fortsatt er mer skeptisk enn "superpositiv" i siste mailen også, men hun la nå tross alt ut denne tråden for å undersøke hva folk her syntes. Man har jo som regel en hypotese i hodet på forhånd når man spør om slike ting, men det er ikke alltid den blir bekreftet. Nå, når folk her viste seg å være mer positive enn hun trodde i utgangspunktet, så er det svaret hun fikk på spørsmålet sitt, og da er det naturlig at hun ser på det som en litt bedre ide enn hun gjorde til å begynne med, og modererer synet hun hadde i utgangspunktet.

Jeg er enig med Elin i at det er for tidlig å konkludere med at det er en suksess i Norge, selv om de har solgt ut de få billettene de la ut, siden det er på prøvestadiet enda. De som benytter seg av det kan ikke si om de er fornøyd eller ikke, siden de ikke har reist enda. Men å publisere at det ble utsolgt med en gang (uten å si noe om hvor mange billeter som ble lagt ut) er, som hun sier, god markedsføring for senere sesonger (det virket jo på dere), det samme som utestedene benytter seg av når de venter med å slippe folk inn i sitt halvtomme lokale fordi kø vitner om et populært sted, og tiltrekker seg flere. En forretningside som vekker stor interesse i utgangspunktet, men som det viser seg i etterkant at folk er misfornøyd med og ikke vil velge flere ganger kan neppe sies å være en suksess, hvis det blir resultatet. Det kan bli en suksess (noe jeg håper og tror), men det er det for tidlig å si noe om enda. Jeg mener det er verdt å prøve det ut, siden det har vært en suksess i Sverige (noe Elin også skriver allerede i første innlegg), og det tror jeg Elin også er enig i, selv om hun setter spørsmålstegn i hvor stort markedet er for dette i Norge. Selv med grundige markedsundersøkelser i forkant finner man det ut først etter å ha prøvd.

Dere tror at det kommer til å bli like stor suksess her som i Sverige, og det er noe dere kunne tenke dere å benytte dere av selv. Elin, på sin side, er mer usikker, og ville heller valgt fly selv, men er likevel mer åpen for ideen etter å ha lest svarene i denne tråden. Er det noe å ta slik på vei for da?


#87

Maverick sa for siden:

Først og fremst, det er en alfaCharlie og en alphaMale. At vi plutselig er enige er en ren tilfeldighet. :knegg:

Jeg tar ikke på vei over at Elin hels vil fly, men mer at det først virket som om hun var veldig negativ til at det kunne være noe marked, og så når det ble bevist at det VAR et marked, var det jo opplagt at det var det hun mente hele tiden.

Kanskje jeg tar på vei for ingenting, det hadde ikke vært første gangen. Men NÅ skal jeg gi meg. :nemlig:


#88

My sa for siden:

Det visste jeg, jeg gadd bare ikke skrive begge navnene siden dere var så samstemte og navnene deres begynner på det samme. ;)

Jeg har heller aldri skjønt hvorfor noen føler for å annonsere at de er ferdige med en diskusjon, for jeg tror hittil aldri jeg har sett at noen har greid å holde det. :humre:


#89

Elin sa for siden:

At debatten ikke fører noe sted bare for at du og Alfphamale evt ikke likte de svarene jeg ga på de spørsmålene fortrinnsvis Alphamale stilte tolker jeg som at man avslutter diskusjonen fordi man ikke lenger vet hva man skal si, for det eneste jeg gjorde var jo faktisk å svare på spørsmålene som ble stilt etter beste evne.

Ja, jeg tviler fortsatt på at det er et stort nok marked for at dette vil bli en suksess. Jeg synes tilbudet er spenstig, og ja, ettersom jeg har jobbet i reisebransjen hele mitt yrkesaktive liv, så stiller jeg meg positiv til nye måter å reise på. DET vil ikke si det samme som at jeg har klokkertro på at det vil lykkes!

Derfor mener jeg fortsatt at ja, folk kan godt si seg positive og svare ja, at de ville absolutt vurdert å ta toget til Syden, men jeg TROR at når det kommer til stykket så vil allikevel de aller fleste (også de som sier ja til at de ville ta toget fremfor flyet) velge flyet, fordi folk er veldig bevisst i dag på at tiden skal brukes effektivt, og da flyet i tillegg er billigere enn toget, så TROR jeg at det kun er en liten gruppe som til slutt og sist vil velge toget FREMFOR flyet, nemlig pensjonister (som ikke har samme forhold til reisetid som f.eks. barnefamilier, folk med flyskrekk (som endelig har et reisealternativ) og miljøbevisste (som lever ut sin miljøbevissthet i det meste de foretar seg).

Derfor stilte jeg to ansatte i StarTour om hvem som kjøper disse turene, og jeg fikk svaret eldre, folk med flyskrekk og folk som følger trenden om miljøbevissthet, er de som fortrinnsvis har bestilt disse turene.

Nei, det gjør jeg absolutt ikke. Jeg har skrevet tidligere i tråden at ja, jeg tror mange stiller seg positive til dette tilbudet, også barnefamilier, og at de aller fleste umiddelbart sier "ja, det kunne jeg absolutt tenke meg" , men at jeg tviler på at de velger toget den dagen reisen skal bestilles, av tidligere nevnte grunner. Jeg tror ikke at miljøhensynet er nok til at folk kommer til å velge toget, for da ville toget hatt mye større suksess bl.a. i Norge, hvor hver lille avkrok har en flyplass, og derfor blir aldri toget noen egentlig konkurrent for flyet.

Dersom det har vært 1 eller to billetter tilgjengelige/ledige på hver avgang, så er det altfor lite for å kunne si at det har vært en suksess i Norge. Det vet hverken du eller jeg noe om ettersom tilbudet er delt mellom Norge og Sverige og ettersom nordmenn kjøper av samme kvote som svenskene. I SVERIGE er det en suksess. Der vet de det allerede, slik jeg viste til i fra avis-artikkelen. I Norge er salget såvidt startet, og det er fortsatt noen plasser igjen. Jeg fortalte også at det er et kjent salgstriks å si at det er nesten utsolgt og at man derfor må skynde seg med å bestille.

Jeg sier at vi ikke kan stole på at markedsundersøkelser for å vite om et produkt vil få suksess eller ikke. Markedsundersøkelser i forkant av en produkt-lansering sier noe om antakelser, men ikke om resultat. Det ligger som oftest alltid en markedsundersøkelse/vurdering til grunn for et nytt produkt eller en ny tjeneste. Det er ikke noe nytt fenomen som alltid gir seg i utslag at det gir suksess og gjenkjøp.

Av grunner jeg tidligere har fortalt, opptil flere ganger, så er det enkelt å si at ja, jeg ville absolutt vurdert toget (det er jo veldig fint å ta toget, man ser masse, man opplever mer enn ombord i et fly, man er miljøvennlig, og man kan sove ombord/spise i restaurantvogn osv), men i praksis, senere, ved bestilling av reisen, kan det være at samme person vil velge flyet etter å ha tenkt seg litt om for tross alt tar flyet 3 timer kontra 23 timer, og man vil vel kanskje helst slappe mest mulig av mens man er på tur, ikke slepes ut og inn av tog, togperronger, venting osv. Jeg tror da at det romantiske bildet man har laget seg av togreisen blekner, miljøhensynet vil legge litt lenger bak i tankegangen, og at effektivitet vil vinne.

Ok, jeg ser ikke helt det dødfødte i denne diskusjonen, men der forblir vi kanskje uenige;)

Kroppsvæsker er og blir....interessant :nemlig:


#90

Elin sa for siden:

Du har altså ikke lest, men skumlest, hva jeg har svart. Jeg har sagt at jeg tror markedet er for lite i Norge for slike typer reiser, og at jeg tror det ikke vil bli en suksess i Norge.

Jeg vil helst fly. Jeg synes det er greiest å komme fort frem dit jeg skal og jeg synes ikke venting på togperronger, togbytter og fin utsikt er viktig da jeg skal fraktes fra A til B. Meg om det. Jeg synes det er flott at noen tenker miljø i forhold til dette med å begrense flyreiser, men jeg synes samtidig det da er latterlig at folk higer etter billige flyreiser og blir sure dersom prisene går opp.

Grunnen til at det er så mange fly i lufta til å forurense er nemlig at den frie konkurransen åpnet for ALLE til å kunne starte flyselskap. Det har ført til et overmarked av flyselskaper/ ruter og dumpingpriser på billetter. Det tenker folk ikke på, og de som tenker aller minst på det er politikerne, som samtidig som de oppfordrer folk til å fly mindre pga .forurensningen som flytrafikken forårsaker, åpner for fri konkurranse, sier ja til etablering av enda flere flyruter og stadig presser flyselskapene til å ha "nok" avganger til hver flyplass fordi flyet skal være tilgjengelig for alle. Dobbeltmoralen lenge leve....

Ok.



#92

Libra sa for siden:

Håper inderlig at dette er et tilbud også neste år og et tilbud som vil bli utvidet. Endelig kan syden bli et alternativ også for oss, for jeg reiser ikke med fly :o . Når neste års ferie skal planlegges er dette definitivt et altnativ for oss.



#94

Vimsen sa for siden:

Jeg har tatt tog fra Oslo S til Rotterdam. :stolt:


#95

Tallulah sa for siden:

Er det rart det ikke blir en suksess når de markedsfører konseptet med fire ungdommer som sitter i en kjip vogn og kjeder seg? :knegg:

Og nei, jeg har ikke kjørt tog til syden siden kampanjen ble markedsført, selv om jeg var positiv til konseptet. Men det er også viktig at jeg ikke har vært i syden med fly heller.

Det som hadde vært interessant å se, var om togreiser til Europa har gått opp eller ned på generell basis, slik at det heller var "syden"-målgruppen til Startour som ikke fant tog interessant, heller enn at tog er en totalt uønsket reisemåte.


#96

Abeline sa for siden:

Skulle gjerne reist med tog, bare synd at det er så langt til nærmeste jernbanespor...


#97

Veritas sa for siden:

Jeg kunne godt tenkt meg å ta tog nedover Europa. Jeg elsker å se nye steder, selv om det bare er mens man suser forbi.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.