Vi har i snart to månader vore eigarar av ein ny Nissan Leaf. Den blei kjøpt som bil nr. 2, og hovedsaklig til mitt bruk. Den blir brukt til pendling inn til jobb (ca 4-5 mil ein veg), og har gjort kvardagen lettare når vi nå slepp å bruke buss (som tar nesten ein time ein veg). Vanlig bil til byen blir ikkje brukt på grunn av miljø (vi har dieselbil). Nissan Leaf er det næraste ein kjem plug-and-play vil eg påstå ;)
Bilen er altså fantastisk å bruke! Den er meir trafikksikker enn andre el-bilar, som var eit viktig poeng for meg - eg vil ikkje kjøre rundt i ein blikkboks. Den har automatgir (som var litt rart for meg i starten), og er sterk som fy. Mykje raskare å få fart på enn gode gamle Touran'en i alle fall ;) Vel er han kanskje ikkje vakker, og det er litt dårlige fjernlys syns eg. Men elles er den ein nytelse å kjøre. Nå har arbeidsgjevar sørga for stikkontakt ute på jobben, slik at eg slepp rekkeviddeangsten :knegg: Eg kom meg både fram og tilbake, men når det var 15 minus her, så gjekk pila på rødt før eg stupte inn i garasjen her heime. Kapasiteten går ned med mange minus. Eg kommuniserer med bilen via Iphone - og vi er blitt veldig gode venner. "Full tank" kostar ikkje mange kronene, og eg suser gjennom diverse bompasseringar utan å betale noko. Å kjøre vanlig bil inn til byen kvar dag kostar 1700,- i månaden i bompassering her eg bur.
Så denne bilen kan eg beint fram tilrå som ein god nr. 2 bil, til den som pendlar, og til den som vil ha ein god, miljøvennlig bil.
Ja, det gjer eg, men det er ubehagelig knapt, så eg er glad eg kan lade på jobben. Mannen er meir avslappa i forhold til det - men han lever livet sitt med knappast mulig margin i alt han gjer. Eg likar å "safe" :knegg: Offisielt så seiest det at bilen skal greie 15 mil, men det er under ideelle forhold, dvs. med behagelig utetemperatur. Er det kaldt ute og du må kjøre på med varme minkar rekkevidden betraktelig. Men 10 mil skal den klare heilt bra.
Den rekk lenger om du kjører mykje i 50-60 sone. Å kjøre i 100 på motorveien krev meir kraft enn køkjøring.
Hvor mye koster den? Jeg tror jeg kan finansiere den med det jeg sparer i bensin sånn omtrent. Nå får jeg bompenger dekket av jobben, men det skatter jeg av, så at jeg slipper det er jo et lite pluss. Og så har jeg noe km-godtgjørelse. Så jeg tror det kan gå.
Er dette den beste bilen i klassen som dere ser det?
Startar på 240 000,-
Rykter tilseier at det kjem ein ny modell ein eller annan gong i nær framtid, kanskje neste år? Dette veit eg svært lite om, men det kan jo tenkast den er enda litt betre. Sånn er det vel med det meste...
Men du? Det er en spesiell stikkontakt, sant? Spør fordi det ikke er ladestasjoner på vei til og fra hytta. Dersom man kan lade med vanlig strømuttak, skulle det gå greit, men dersom det krever en spesiell installasjon (hvilket jeg tror), blir det verre.
Nei, vanlig straumuttak. Men ledningen du brukar bort til bilen er spesiell, og den følger med bilen. Du kan kjøpe fleire slike ledningar, så slepp du å dra med deg over alt. Men heilt vanlig stikkontakt er det som krevst. Dog bør du ikkje bruke skøyteledning.
Har ikkje sjekka ut kor mykje den drar - finst vel ein oversikt på det. Det kostar ingenting å lade på offentlige plasser i alle fall. Eg "fyller" litt når eg er på IKEA f.eks. Mitt lokale kjøpesenter har også gratis lading. Jobben krev meg ikkje for pengar. På bensinstasjonen der eg kjøpte kaffe plugga eg i veggen og spurde om det var greit. Ingen problem (dog er det minimalt lading på såpass kort tid som eit lite stopp.. .. IKEA derimot :D )
Det er snakk om nokre tierar verkar det som. Per lading. Når bilen er tom krev det laang ladetid, opp til 10 timar. Vår bil går i lading på kvelden, og er full til morgonen. Men om ein pendlar langt, kjem heim med 1/5 igjen på batteriet, så er det ikkje sjølvsagt at ein kan bruke El-bilen til å hente tante Gunda på flyplassen på kvelden. Da er det greit med ein vanlig bil i tillegg. Syns nå eg da.
Men det er altså fantastisk å kjøre gratis. Lading kostar litt, men bensin og diesel kostar langt meir.
Jeg leste om Opel Ampera (?) i går, det virket å kunne være en perfekt bil. Elbil med bensinmotor som kan ta over hvis batteriet blir tomt. Men den kostet 400+ og det er litt dyrt for en bil som er nummer 2+ at den ikke kan kjøre i kollektivfeltet.
Hvis jeg var sikker på å få ladeplass på jobben, så hadde jeg fint greid meg med Leaf.
Hva er hovedforskjellene på Leaf og miev og de andre som er et hakk rimeligere?
Forkjellen er at Leaf er bil, og de andre elbil :knegg:
Neida, men det er noe i det. Leafen kjennes ut som om man kjører en helt vanlig nybil, mens de andre kjennes mer blikkboks og billige ut. De har også mindre rekkevidde. Vi prøvde iMiev og Leaf på lån fra forhandler, for å sjekke skikkelig. Vi var aldri i tvil. Leafen er også den eneste 5-seteren, og det er grei plass til 2 barneseter + et barn mellom i baksetet. Det går med 3 seter, men da er det trangt.
Kjørecomforten er helt annerledes Leafen enn de tre andre (de er like).
Da vi testa, virka det som om det var 3-4 mil kortere rekkevidde på iMieven.
Strømregning: ingen monsterhopp hos oss, og vi lader hver dag.
Vi bruker også skøteledning -trodde ikke det var noe problem?
Lader med vanlig kurs tar lang tid, men langs veien finnes det også hurtigladere. Da lader du opp til 80% batterikapasitet på 15-20 minutter.
Hybridbilene er sikkert veldig bra, men da får du ikke elbilfordelene som gratis parkering, bompenger og å kjøre i kollektivfeltet.
Kanskje jeg må prøve en sånn bil? Har en kollega som kjører en av de andre og den er litt liten. Jeg har 8 mil om dagen på motorvei, så det er helt OK å ikke sitte i en blikkboks.
Eller vente ett år for å se om rekkevidden blir litt lenger.
Det eneste negative for oss er at trekket godt kunne være litt mørkere. I tillegg hadde det vært optimalt om man kunne ha hengerfeste på den. I tillegg så går den sjelden de milene de sier at den skal gå, men slik var det med vår Think også. I april/mai får vi en Tesla S som vi har bestilt, dvs en stor familiebil som er 100 % elektrisk. Den går 50 mil. Da har vi to elbiler og vi trives veldig godt med det. Vi vurderer også en Tesla X når den kommer, den kan man ha hengerfeste på og da trenger vi ikke en "vanlig" bil lenger. Vi sparer mye penger på å ha elbil og miljøet har det bedre.
Det er vel mer enn 15-20 minutter, men mener å huske en halvtime.
Nissan uttalte vel ellers tidligere at den vanlige ladekabelen for bruk mot vanlig elnett er for "nødbruk" og at man ikke skal lade til vanlig via denne, men at det er meningen man skal ha hjemmeladeenheten installert - koster en del og koster litt i installasjon også.
Spiller egentlig ikke så stor rolle i privat sammenheng pga. norsk lovgivning. Men de ter mange slike som er kjøpt eller leaset som firmabiler, og det kan da her større betydning. Men det kan vel endre med at man unngår en krangel - det er alltids dem som prøver seg når det gjelder disse reglene*.
Men har de komme tmed noen pris-scenario hvis noe skulle gå galt med batteriene? Her har mange produsenter ikke ønsket å si noe som helst - eller ment at de ikke viste hva det ville koste...
(* - er litt spent selv nå, la i forrige uke inn krav til leverandør om omlevering av varmepumpe som var 4 år og litt over 350 dager, der de nå har brukt flere forsøk på å rette samme feil uten at det hjelper...)
Her er en nylig artikkel på elbilen.no om reglene Nissan har gitt i USA. Det virker på meg som Elbilforeningen håper at Nissan i norge skal gi samme rettigheter, og de rettighetene de gir i USA. Så slik sett virker det ikke som Elbilforeningen sitter med oppfatningen nå om at nissan gir dette på 80 prosent etter tre år. 5 år er kanskje også en mer relevant alder å se på også.
Ellers står det litt om kostnader for full batteripakke i diskusjonen under. 100-150k er det man snakker om, uten at det ser ut til å være noe direkte godt svar å få fra systemet om hva batteripakkene å så skiftet her til lands.
Paralleller skulle man jo egentlig kunne dra til en del andre områder, og da sagt at fem års reklamasjonsrett da de oppgir i utgangspunktet at man skal kunne forvente at batteriene har god kapasitet i lant lengre enn to år.
Alt jeg har lest om denne bilen tilsier at den er bra.
Men så kom jeg til at det var vel så miljøvennlig og billig at jeg beholder den gamle bilen til ymse ærender og så kjøre tog til jobb.
Tester det denne uka. I dag tok det halvannen time til jobb (ca 1time med bil) og hjemover tar det lenger tid, da jeg må legge inn litt slack sånn at jeg rekker toget helt sikkert. I dag er da toget hjem 20 min forsinket. Dvs at jeg bruker nære på to timer hjem. Det nytter jo ikke.
Nei, tror jeg må prøvekjøre en Leaf snart.
Eneste fordelen med toget er at jeg kan sove og er litt uthvilt når jeg kommer hjem.
Vi har tenkt på det men bilen er veldig dyr, jeg kjører ikke gjennom bomring og står heller ikke i kø, sånn at jeg kunne ha fått gleden av å kjøre i bussfilen. Har heller ikke mulighet til lading på jobben så det utgår litt foreløpig.
Men bilen er kjempefin å se på. Ser jo ut som en skikkelig bil. :)
Hvordan er det med servicekostnader på denne?
Og i disse årsavgiftstider, er det årsavgift på Elbil?
Vi har hatt vår i ett år og er veldig fornøyd. Funker til vårt bruk.
Vi kommer oss dit vi vil,sånn egentlig.
Blefjell, Oslo, Sverige (harryhandel) bilen er gratis på fergesamband også, betaler bare for passasjerene.
På vår,sommer høst,kommer man seg til Oslo uten å lade,men da kjører vi gamleveien.
Den kommer vist i 3 prisklasser når den nye kommer ,mener jeg å huske at sambo snakket om.
Skulle gjerne kjøpt en slik, men det blir helt uaktuelt all den tid halve veien til jobb er så skranglete og ødelagt at jeg ikke vil ta kosten å kjøre i stykker en ny bil og betale prisen for det. Da sliter jeg heller videre på den gamle hvor tapet ikke blir så stort.
Jeg kunne tenke meg en slik el-bil, men har hørt at mulighetene for å kjøre i kollektivfelt og fritak i bomringen vil bli fjernet når el-bilsalget har nådd et visst nivå? Kan noen bekrefte, evt avkrefte dette?
Det er vel ingen av oss her inne som bestemmer dette. Men en kan jo tenke seg til at det i alle fall snart er fullt i kollektivfeltene. Det er jo uansett mange gode argument både økonomisk og miljømessig for å kjøpe elbil, annet enn at man baserer et sånt kjøp på disse to momentene.
Hvis man ser på hvor elbilsalget er størst i Norge, så viser vel det at det er mange som baserer kjøpet nettopp på disse to argumentene. Selv om det hadde vært å håpe at det var andre hensyn som veide tyngst.
Jo, det har du helt sikkert rett i. Men når bussen ikke kommer fram lenger tror jeg det er sannsynlig at det blir innskrenkninger i disse godene. Håper bompengefritaket kan vare litt lenger, ellers er jeg redd at elbilsalget synker igjen.
Helst hadde jeg håpet at sånne elbiler med bensinreservetank ble omfattet av samme avgiftsregime. Da kan elbilen bli familiebilen, og man kan kjøre til hytta uten å tenke seg om, eller til svigermor på søndagsmiddag. De fleste har et sånt kjøremønster at man i det daglige og store og hele ville greie seg 95% med elbil. (Tenker f.eks på Opel Ampera - den er ganske mye dyrere enn f.eks. Nissan Leaf)
Helt enig, jeg heller faktisk mer mot at kollektivfeltfordelen kunne vike om noe måtte det. :nemlig: Igjen, en Leaf er foreløpig den bilen jeg helst ville valgt om jeg skulle kjøpe ny bil nå.
Jeg tror hovedgrunnen til kjøp er kjøring i kollektiv feltet, dvs muligheten til å spare tid. Alle jeg kjenner med elbil sier det iallfall, svært mange kollegaer og naboer har fått seg en slik bil.
Om det nå er særlig miljøvennlig med bil nr tre på to voksne kan nok diskuteres.
Det er nok en liten andel som kjøper elbil av miljøhensyn. Det handler for svært mange om det rent praktiske i henhold til kollektivfelt og parkering. Videre har man skattemessige fordeler ved elbil som firmabil, som gjerne da kombineres med de nevne praktiske elementene. Husk at for de som har det som firmabil, ville gjerne firma uansett ha dekket drivstoffutgifter.
Hadde egentlig vært interessant å se på tall for hvor stor andel av elbilene som er solgt/leaset som firmabiler.
Det er ikke uten grunn til at Asker og Bærum er norges frameste elbilområde. Ser jeg ellers områder hvor jeg selv bor, kombineres gjerne elbilen med en større SUV i oppkjørselen.
For en del som kjøper privat er det også driftsmessige besparelser - i hvert fall i utgangspunktet. Jeg er nok redd at man vil se en stor skespsis mot å kjøpe elbiler som er noen år gamle med tanke på potensielle kostander for vedlikehold og utskifting av batteri.
For Bergen sin del er det få kollektivfelt, så kjøp av elbil her (som er blitt temmelig vanlig), har lite med det å gjere. Det som betyr mest for oss er at det er miljøvennlig og at vi ikkje betaler bompenger. Om eg kjører vanlig bil kvar dag til jobb blir det opp mot 3000 kr i bompenger i månaden. I staden kan eg nå heller finansiere deler av el-billånet.
Og det er faktisk ganske deilig å vite at eg ikkje forureinar :) Heilt skuldfri blir ein likevel ikkje. Bilen må ladast, og spørsmålet om kor straumen kjem frå er relevant.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.