I VG-testen fikk den 6 på sikkerhet uten av bilen hadde vært testet av EuroNCAP, men de regnet med den ville gjøre det bra siden vanlig Prius hadde gjort det bra. Krasjtestene fra USA var nok da ikke med i vurderingen. IIHS i USA rangerte den som "poor" på frontkollisjon:
Det var også viktig for oss da vi valgte oss 7 seter, og vi endte opp med Peugeot 5008. Fin plass til bena i 3.seterad. Jeg sitter helt fint der (er 1.67 m). Mener Citroen Grand C4 Picasso hadde like god plass. Toyota'en vi prøvde hadde ikke god nok plass, og utgikk derfor. Barn opptil 11-12 år går kanskje fint.
Vi ville gjerne vente på Prius'en, men den kom dessverre for sent. Hvordan er plassen i 3.seterad der?
Ja, så også de testresultatene fra USA. Utrolig trist synes jeg. Hadde vært så utrolig bra med en såpass miljøvennlig bil, men så må man fire på sikkerheten?!
jeg har vanlig Toyota Prius, og ser at denne er ikke så mange centimetrene lengre. Om man planlegger å bruke alle 7 setene til daglig kan det da umulig være noe særlig til plass igjen til bagasje? Ikke har den mulighet til hengerfeste heller, om man planla å drasse ukeshoppingen etter seg på henger :knegg:
Som "stasjonsvogn" har den sikkert masse plass - bagasjerommet i bilen min er langt og bredt, men skråtaket gjør det litt vanskelig å utnytte til fulle. Dog er det massevis av beinplass i baksetet. Hele bilen er i det hele tatt mye lengre enn den ... ser ut til. (og faktisk bare 8 cm kortere enn garasjen min målt fra innsiden av veggen til innsiden av garasjeporten, da i tilleg til de cm isopormatte jeg har satt opp på veggen så jeg ikke skal ødelegge fronten på bilen.). I denne utgaven er jo taket mindre skrådd og dermed utnyttes plassen bakerst bedre.
Også leste jeg dette nå i en anmeldelse, og det er veldig riktg :humre: Den er bygget og satt opp for en sedat kjørestil; den sportslige fører med hornvekst i pannen har ingenting i denne bilen å gjøre.
Det er vel ikke noe å "??" for? Jeg mumlet fordi det var et dårlig resultat på en bil jeg har tenkt på å kjøpe? Var smilefjeset så uforståelig i den sammenhengen, altså?
(Om noen skulle være i tvil, ja, jeg vil gjerne ha miljøvennlig bil, men ikke snakk om at jeg er villig til å presses sammen som et trekkspill fordi det er miljøvennlig da... et minimum av sikkerhet er fint.)
Nå har ikke vi planer om å kjøpe ny bil sånn umiddelbart, men jeg skal i alle fall se godt på de der kræsjetestene før det blir aktuelt. Trekkspill frister ikke...
Hadde jeg hatt 4 barn så hadde det blitt Ford Galaxy. Nå som vi stopper på 3 så klarer vi oss med Ford S-max. OK plass til beina på 3. rad, og OK bagasjeplass med alle 7 setene oppe. Dog neppe en veldig miljøvennlig bil.
Vi endte opp med Galaxy da vi fikk barn nr. 4. God plass i de bakerste setene var et must, siden storgutteslampene nok vil trenge plass til lange tenåringsbein etter hvert. Både S-max og Touran, som vi vurderte, hadde for dårlig sittekomfort.
Vel... Nå har man sett en del undersøkelser der Toyota/Lexus-hybridene er de som er blant de bilene som er lengst unna typegodkjenningsforbruk i praksis bruk. Har man i svært stor grad bykjøring og veldig lite landeveiskjøring er den i litt snillere, men forskjellene er gjerne ikke akkurat store i praksis. Så har man også enkelte elementer rundt produksjonen som drar opp det totale regnestykket.
Personlig mener jeg de "vanlige" hybridene har heler lite for seg slik den gjevne nordmannen bruker bilen. For dem som står i kø mye per dag blir det litt annet, men samtidig er det mange andre ikke-hybrider som ved hjelp av start/stopp-funksjon sparer litt her også å reduserer forskjellen.
Zafira Tourer er riktignok også en litt større bil enn Verso+. Synes egentlig Zafira Tourer virker svært interessant i dette segmentet. Må vel si at skal man tenke sikkerhet på siste seterad og kollisjon bakfra, tipper jeg at Zafira Tourer blir litt bedre enn Verso+, Touran, Mazda 5 og en del av de minste 7-seterne elles med at det vel er litt bedre åpenrom mellom setene og baken av bilen.
Slik eco modus har vi på 5008, og den fungerer utmerket. På sommer, høst og vår så trenger ikke bilen annet enn å startes for at den kicker inn. Motoren slår seg av når vi venter på garasjedøren åpner seg. På vinteren må motoren gå litt før den kicker inn, men er faktisk overrasket over at den også funker på kalde dager.
Tror man med fordel kan deaktivere dette på kalde dager. Besparelsen er i praksis ikke stor av dette, men det er en ganske stor batterimessig påvirkning hvis det blir mange start/stopp der batteriet som allerede har lavere kapasitet ved kulde og det brukes mer strøm i bilen ellers ti bl.a. varmeseter osv. må levere strøm for å starte motor gang på gang.