Jeg observerer skremmende mange biler som kjører rundt med bare ett hovedlys, og skremmende mange som ikke har satt på lys i det hele tatt. Selv etter at mørket har kommet på ettermiddagene møter jeg mørklagte biler.
Jeg kan til en viss grad skjønne at det er fort gjort å glemme å sette på lysene på biler som ikke har automatiske kjørelys. Det glemmer jeg noen ganger selv når jeg kjører mannens bil. Men ikke når det er mørkt ute... Jeg har prøvd å slå av lysene på bilen min, og jeg fatter ikke at folk klarer å kjøre uten.
De enøyde er jo ikke glemsomhet med å slå på. Det er pærer som ryker, og her lurer jeg på om folk ikke legger merke til det, eller om de rett og slett ikke gidder?
Må jo være ekkelt i mørket med bare ett lys.
Ene hovedlyset på bilen min måtte skiftes nå nylig, og her var vel jeg veldig tidlig ute. Jeg startet opp en kveld, og la da merke til at snøen på passasjersiden ble opplyst av et rosa lys. Jøss, liksom.
Stoppet og tok en titt, og joda, bilen hadde ett rødt øye. En nærmere etterforskning fortalte meg at det er helt vanlig når xenonlys holder på å gi seg.
Verksted/forhandler kunne ikke skifte pæren før den enten ble mørk eller begynte å flimre. Jeg ilte inn til dem så snart jeg merket flimring. Ble jo mer opptatt av det rosa lyset enn veien foran meg :knegg:
(årsaken til verksted her er så enkel som at dette gikk på garantien)
Nå kjører jeg med en røket pære på bilen, og den stresser vi ikke med før den skal inn på service nå snart. Dette er et sidelys som kun kommer når vi svinger , og ikke noe som er viktig for selve kjøringen.
Sjekker dere pærer, og skifter dere raskt når de ryker?
Bilen min gir også alarm når pærer ryker. Irriterer meg over den alarmen med sidelyset akkurat nå, men blir service nå så snart de har time til oss, så da forsvinner den.
Da det rosa lyset kom, så fikk jeg ingen alarm. den sier vel fra bare når pæren faktisk er røket.
Blir like irritert på meg selv når jeg kjører mannens bil og jeg plutselig oppdager at møtende biler blinker til meg. Må jo gå an å huske liksom. Men sånn er det vel bare når jeg er vant til automatiske kjørelys på min bil.
Jeg skifter pærer når de ryker. Men prioriterer jo ulikt i forhold til hvilke pærer det er som går. Er det noe som ikke har noe å si i forhold til trafikksikkerhet og som jeg ikke blir tatt for i en evt. tekninsk kontroll, så kan jeg vel godt vente til neste gang jeg skal fylle tanken og alikevel skal innom bensinstasjonen.
Tar en sjekk nå og da ja og skifter hvis pærer har gått.
Og ja, det hender jeg glemmer å skifte fra parklys til kjørelys etter stopp i barnehagen. Dvs, de få gangene jeg har latt bilen stå og gå med storebror inni i -25 mens jeg løper inn med minsten.
Ja, det gjør jeg.
Det hender dog jeg kjører en kilometer med parkeringslys på, om mannen har startet opp bilen min for meg. :knegg:
(Dersom min bil står med fronten mot fronten på bilen til mannen, og han må rygge ut av oppkjørselen, pleier han å dimme lysene på min. Og det ser jeg ikke nødvendigvis helt med en gang. Før en eller annen er grei og blinker på meg. :humre: )
Av en eller annen grunn får vi ikke feilmelding når en pære ryker, og jeg merker det ikke av meg selv når den gjør det. Det er såpass godt opplyste veier her at lysene ikke utgjør en enorm forskjell. Heldigvis er folk flinke til å blinke med lysene til enøyde biler, jeg gjør det også selv til andre enøyde. Så da oppdager jeg det og får skiftet dem. Helt enøyd er man jo ikke, da. Det er jo kjørelys der selv om nærlyset er røket.
Jeg skiftet senest i går. Det er ingen alarm på bilen min, så jeg er avhengig av at folk blinker. Det hadde ikke gått lang tid, begge virket når jeg dro hjemmefra - jeg parkerer i garasje, så det er lett å se hvis noe ikke virker, da blir det mørkt på den ene siden, og noen blinket på meg på vei hjem fra jobb.
Det tok bare ti minutter denne gangen, mot 40 minutter og hjelp fra en nabo forrige gang. :stolt:
Jeg prøver å huske å se etter av og til, både frontlys, baklys og blinklys. Tror verkstedet skifter pære på service, de måler vel antall timer de har vært i bruk. I løpet av de fem årene vi har hatt bilen, har jeg skiftet pære selv én gang. Det var litt kronglete, men absolutt overkommelig.
Forstår heller bare ikke dette. I mange biler er det enkelt å skifte, men likevel virker det som folk omtrent ikke gidder.
Det er mange år siden det ble vanlig med "alarm" i bilen når lys ikke fungerte, så vil vel nesten tro at 75%+ av bilene har dette på hovedlysene i hvert fall?
Jeg har pærer liggende for bremselys, parklys, markering bak - er samme pæretype. Xenon har jeg ikke liggende ettersom jeg ikke vet om jeg engang kommer til å trenge det før jeg selger bilen.
Ville nok normalt sett raskt ha merket om et av lysene foran var gåent selv om det ikke var alarm.
Ser en nabo her med ganske så ny bil har kjørt bortimot et par år nå med bare ett lys foran. Tenker han må p eu-kontroll snart, så blir vel kanskje tatt i den forbindelse...
Og en annen ting: De som kjører med kjørelys + tåkelys/grøftelys på samtidig. Satans irriterende, spesielt når det er våt asfalt. en del driver jo også å kjører med bare tåkelysene på når det er mørkt.
Og en del slår på disse tåkelysene - sammen med kjørelysene - bare det er en antydning til tåke i luften. I en del biler er det vel en bryter for disse separat fra kjørelysene ellers, slik at når de først er slått på blir de stående på.
(Legg forresten merke til mengden Toyota-er som er enøyd eller kjører med tåkelys i kombi med kjørelys)
Hvorfor er det ikke automatikk i det på hans bil? På en del biler skal dette også være noe man kan få omprogrammert på verkstedet hvis de ikke starter automatisk.
I bilen vår skrus ikke lysene på automatisk. Grunnen er nok at den er importert fra Tyskland, og at det ikke er pålagt med kjørelys om dagen der. Tok litt tid før jeg vente meg til å skru dem på.
Men dette er gjerne noe som tar noen minutter å få fikset på verkstedet. Fleste nyere biler er det snakk om endring av innstillinger på bilen via samme utstyret som man bruker for diagnose (mao. en pc med spesiell programvare).
De fleste som importerer bruker å få dette fikset ganske så raskt. Er billigere enn en bot.
På litt eldre biler kan det være at lysene må kobles om for å gå rett på tenningen. Ikke noe stor greie det heller normalt sett...
På den forrige bilen min fikk jeg ikke beskjed om pærer røyk, men jeg sjekket ganske ofte selv. På den nye Fiestaen min aner jeg ikke om jeg får noen beskjed.
Jeg har ikke alarm om pæra ryker. Så sist den røyk oppdaget jeg det ikke før noen lånte bilen min og jeg stod på utsiden. Pæra på byttes på verksted og koster skjorta. Xeonlys er ikke alltid tingen. Så jeg måtte kjøre en uke uten lys fordi jeg ikke fikk time før.
Nå tror jeg denne bilen er importert fra Tyskland, og jeg vet faktisk ikke om det er vanlig med automatiske kjørelys på dem. Er en Porsche 911 av relativt ny modell.
Jeg har vært ute og kjørt nå, og bare på moro så begynte jeg og guttungen å telle biler med manglende lys. 27 kom vi til, og da var det enøyde, totalt uten og de med bare parklys vi talte. Overså nok endel også, pga midtdeler som hindret sikten, og at jeg også måtte følge med på andre ting.
I tillegg står bilen parkert inne i garasjen, og da ser jeg med en gang om det mangler lys. Far skifter med en gang. Og om han ikke skulle være tilgjengelig kan jeg gjøre det selv.
På vår gamle bil som var importert fra Tyskland, satt vi bilen på verksted og fikk ordnet kjørelys. Kostet en tusenlapp.
Dette minner meg om at jeg har en parklyspære som må skiftes. Dette må jeg på verksted å gjøre, så glemte jeg det helt da den var på verktsted så sent som i forrige uke. :o Hadde det vært pære på venstre side hadde jeg fått skiftet den selv, men ikke når den er på høyre da det er noe mer komplisert å nå tak i den på den siden.
Ja, sjekker pærer og skifter også. På BMW-en skifter vi selv, men på Toyotaen må vi omtrent løfte ut hele motoren for å skifte, så den må på verksted for å skifte pære.
Hehe. Ja, det er en del biler hvor det er anbefalt å gjøre det på verksted, men hvor det for mange nok er helt overkommelig. Jeg fant en tysk reperasjonsmanual for min bil. Tok meg ca. 2 timer* å gjøre jobben. Tar kortere tid neste gang. Måtte av med grill, støtfanger, ut med lykt etc :-\ Egentlig bare operasjoner som tar tid, ikke noe som var teknisk vanskelig eller trengte spesialverktøy (jeg brukte Ikeas skrutrekker + et bitsett........)
Merkeverksted + Mekonomen estimerte 1,8 timer på jobben. Kan ikke fatte at de skulle bruke så lang tid...
En klassiker når det gjelder å skifte lyspære og hvor forskjellige biler kan være (ingen av disse bilene har Xenon): www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4
Jupp, men det er gjerne en kilometerbegrensning også. Noen 5 år gamle biler har gått 60-70 000 km - andre alt bortimot 200 000. Tipper vel de kanskje har f.eks. 5 år / 100 000 km?
Ja, det var vel snakk om en grense på kilometer kommer jeg på nå. Jeg fikk spørsmål om kilometerstand, men husket ikke der og da, men han konkluderte med at vi var godt innenfor, ut fra den siste registreringen han hadde på bilen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.