-Hei, jeg har en pakke her som jeg tenkte å sende som egenemballert og jeg så at det er nye priser fra 1.januar?
-Nei, det er fra i morgen 1.februar!
Å, ja, hva er prisen da?
-140 kr i morgen, 170 kr i dag!
-Ok, jeg trodde det skulle gjelde fra 1.1? Jeg leste noe om det på nettet.
Postdame henter brosjyre og blar i den.
-Nei, her står det 1.februar. altså.
-Ok, det er pakke med sporing?
-Ja, da må du ha denne (tar frem adresselapp).
-Ok, kan du kanskje scanne den og se hva den koster?
-Oi, den koster 140 kr. Så rart!
-Ja, det var skikkelig pussig.
-Da har de vel lagt prisendringen inn tidligere, da!
-Det har de sikkert. Særlig siden det begynte å gjelde 1.1
Det er litt LURT å få med seg at portoendringen er 1.1 nå (det var jo 1.2 "i gamle dager") for gjennom jobb har jeg observert en del faktura på 60 kr fra posten. Det er 1 kr i "for lite porto siden du brukte et 14 kr frimerke og nå koster det 15 kr for denne vektklassen" og 59 kr i gebyr. Det kan bli dyrt om man tror portoendringen gjelder fra 1.2 og sender en del brev...
Jeg hadde også en lang samtale med postens to betjenter i dag. de kunne ikke bli enige om de nye eskene deres kunne brukes som egenemballert og sendes som brev. Til slutt så foreslo jeg at jeg kunne kjøpe eska dra hjem og skrive adressen på og så komme tilbake. Fikk jeg sende den som brev da? Joda, det skulle jeg, men da gikk det opp for dem at jeg like gjerne kunne la vær å dra hjem først. :knegg:
Til opplysning, de selger smarteskene separat nå og man må velge hvordan man vil frankere dem i kassen. Damen målte den og kom fram til at den mellomste kassen ikke var for stor til å sendes som brev og siden den heller ikke var for tung så skulle det gå helt fint. Kollegaen var uenig. Det er jo merke på den til adresselapp og han mente derfor den ikke kunne sendes som brev. Så sto jeg der da og hørte på en stakkars dame som unnskylde seg med at hun ikke hadde lest seg skikkelig opp på dette, men at siden jeg måtte betale for selve eska så skulle man tro at jeg kunne gjøre hva jeg ville med den. Ja, så fikk hun rett. I hvert fall for i dag.
Men er det strengt tatt Posten-folk vi snakker om her, eller er det butikkfolk med postkurs. Det er prisen for post-i-butikk, ekte postfolk er de som har flere år på postskolen og kan alle postnummerne utenat (hovednummerne hvertfall....). De i butikken kan are det mest nødvendige/ vanlige.
Eg er ganske sikker på at posten er ein verna bedrift. Like før jul, fekk eg eit brev frå banken med ny kodebrikke. Den var sjølvsagt rekomandert. Dagen før vi skulle reise på juleferie, drog eg innom postkontoret. Før eg drog heimefrå, sjekka eg kva legitimasjon som var gyldig og på baksida av hentelappen stod det "førerkort, bankkort, postens id, blablabla...". Då eg kom til postkontoret insisterte han som jobba der på at det kun kunne utleverast mot pass! Eg viste kva som stod på utleveringsblanketten. Men det hjelpte ikkje, for på brevet (som eg ikkje fekk sjå), stod det "Husk pass!". Eg prøvde så godt eg kunne å forklare at det er ikkje normalt å gå rundt med pass og at det ikkje stod på lappen eg hadde fått. Det at det stod anna informasjon enn det eg hadde fått utlevert, på brevet eg ikkje hadde sett, var visst viktigare, det måtte eg jo skjønne. Brevet skulle dessutan returnerast før eg var tilbake frå ferie og han i skranken hadde ikkje myndigheit til å utsette utleveringa. :gal: Enden på visa blei at eg måtte snakke med sjefen hans, og få lov til å la pakken ligge i hylla på postkontoret til eg var tilbake frå ferie, under tvil. Og eg var veldig heldig, for slikt gjorde dei normalt ikkje.
Det var bedre på posten før. Jeg har ikke jobbet med dette på lenge, men vi hadde ikke sånn detaljstyring at en ikke kunne bruke sunn fornuft og la en pakke eller rekommandert brev ligge til folk kom hjem fra ferie.
Jeg har en mistanke om at papirveldet har tatt fullstendig over, og at det begynner å komme røde meldinger så snart systemet viser at en pakke har ligget en dag for lenge.
Eller så traff du på en kverulant. :D
Og frankering, ikke få meg startet på den. I "gamle dager" var det bare vekten å forholde seg til, og for veldig store brev var det et lite tillegg. men der kunne en droppe å kontrollmåle 9 av 10 sendinger. Jeg tror faktisk at de tar alle de reglene med tykkelser m.m. for å drive inn gebyr. 59 kroner er gode penger.
I PiB er det sånn at pakkene scannes inn når de ankommer og så skal de ligge i 14 dager så kommer det melding om at de må sendes tilbake. Da scannes pakken "ut" igjen. Dersom man ikke overholder dette vil den aktuelle PiB få "feil" og dermed en rød prikk. Alle PiB rangeres og de med færrest røde prikker er øverst og de med flest feil (=dårligs kvalitet) kommer på bunn. Grunnen til at de ikke vil holde en pakke for deg og få en feil på seg er fordi det er vanskelig nok å unngå feil som det er om ikke en skal ofre seg i tillegg. Er usikker på hvilke konsenkvenser det har dersom en får mange feil og ligger langt nede på skjemaet, men ser føre meg at posten kan bli flyttet fra den butikken på sikt?
Dette var eit postkontor. Og det er ikkje akkurat god kvalitet, når dei blir så rigide at folk ikkje får posten sin. Poenget med Posten er jo at folk skal få posten sin.
Med min bakgrunn i slike yrker, så skjønner jeg at folk har vanskelig for å tro hvor detaljstyrt det har blitt. Det er ikke rom for skjønn eller logisk tenking. Regler og forordninger skrives av overbetalte konsulenter rett fra BI, og vedtas av ledere så høyt oppe at de ikke kjenner til hverdagen og alle situasjoner hvor en tesje smidighet og sunn fornuft får alt til å gå lettere.
Resultatet er apatiske medarbeidere som gir faen i å prøve å gjøre noe og følger reglene. De kan ha prøvd å komme med innvendinger, men til slutt blir folk utbrent.
Det blir kun 30 postkontor igjen i Norge, og er det 2 postkontor i samme by så teller det sikkert at ingen uregelmessigheter er innrapportert, når det avgjøres hvilket som blir igjen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.