O, litt skummelt å gå inn på autofil-forumet for å starte en tråd om Sharan, og så ligger en problemtråd øverst. :knegg:
Jeg syns denne bilden virker så strålende, men er det en bil med mye trøbbel, altså?
Nb: jeg her kjørt Toyota i ti år og har liksom vent meg til at bil ikke er noe man trenger å bekymre seg for...
Vi er ute etter romslig 7-seter,med skikkelig god og bred plass i baksetet, da jeg har noen bredrygga slamper av noen sønner som tegner til å bli enda verre i tenåra.
Og vi skal ha bilen lenge, så den må holde lenge...
Uten at jeg har mer peiling enn det at vi har en Sharan selv og selvsagt har fått med oss diverse andres erfaringer i løpet av de årene med eierskap kan jeg uttale meg bittelitt om bilen.
Dersom du velger en relativt ny modell tror jeg ikke du skal få så mye problemer, men de trenger ikke å bli så veldig gamle før det kreves en del reperasjoner av større dimensjoner (men det gjelder kanskje andre bilmerker/-modeller også?). Vi har en 02-modell, kjøpt i 09, som vi har hatt en del reperasjoner på. Da har vi byttet turboen (men har etterpå lest i en orakeltråd her inne at det visstnok er en vanlig "feil" at hele turboen må skiftes da det ofte holder med utskiftning av kun en liten del eller noe), fikset elektriske vindusheiser og dørlåser som har røket, gjentatte ganger fikset et styringsledd som er vel dominerende (dette tror jeg ikke er typisk for modellen, men heller typisk det verkstedet vi brukte før i kombinasjon med en rar bil) i tillegg til at vi nå plutselig står med en bil som er veldig rusten under eller hvor de nå sa det var - enda vi har passet godt på i forhold til underspyling og vedlikehold. Når det gjelder sistnevnte fikk mannen beskjed fra noen andre (ikke-faglige) at det visst var typisk for Sharaner å ruste, men jeg har i grunnen til gode å høre det fra andre altså. Jeg stusser allikevel over at en bil som ikke er eldre enn 02 er SÅ rusten til tross for vedlikehold så vi må få sjekket dette bedre ut om hva årsaken kan være.
(Vi har også hatt utallige reperasjoner på bilen fordi mannen min er en mindre heldig sjåfør som har en lei tendens til å plante diverse som steinmurer, etc inn i siden på bilen, men det kan neppe skyldes på bilmodellen.)
Fordelene ved bilen, når vi trenger såpass mange seter og god bagasjeromsplass og ikke ønsker oss en niseter, er allikevel så store at vi nok kommer til å gå for en Sharan igjen (men da med skyvedører).
Er på min andre, og har ikke hatt mye problemer. Har den nyeste modellen nå, plass til fire unger og fremdeles bagasjerom. Skyvedører og firehjulstrekk skader heller ikke.
:knegg: Akkurat dette skulle jeg til å skrive og. Ta en telefon, hun er Sharan-entusiast deluxe. De hadde en gammel mens de ventet på at den nye modellen (med 4WD) skulle komme i salg, derfor hatet (den var helt grusom, og det er visst ikke uvanlig for gamle Sharaner) og tilsvarende lykke over den nye, perfekte de har nå.
Unngå i alle fall de Sharanene som er noe opp i åra :jepp: Vår var en -01 modell og et problembarn fra start til slutt.
Den er fantastisk med tanke på størrelse og komfort, og jeg likte veldig godt å kjøre den, men en bil som frekventerer verkstedet jevnt og trutt fra den er 10 måneder gammel, er ikke noe godt vennskap.
Forøvrig kan jeg godt tenke meg å se på den nye, for en av tingene jeg savnet med Sharanen vi hadde, var skyvedør. Det har den nye.
Etter hva vi hørte da vi skulle kjøpe Sharan så var det en del feil med 01-modellene eller eldre og derfor valgte vi en 02-modell fordi de hadde greid å plukke av en del barnesykdommer på denne.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.