Jeg har kjørt bil i mange år, parkert på forskjellige parkeringsplasser med forskjellige parkeringsfirmaer (i mangel av bedre ord).
Alt har gått lekende lett, helt til jeg møtte EasyPark.
I dag skulle jeg kjøre jentene på svømmetrening. Jeg hadde greit med tid, dog ikke så god tid at jeg kunne bruke 20-30 minutter på parkering.
Jeg svingte inn på første parkeringsplass, parkerte, gikk til automaten.
Satt inn kort, klikket inn ønsket parkeringstid, trykte på grønn knapp - nada niks skjedde. Avbrøyt kjøpet, og prøvde igjen, med samme resultat.
På naboautomaten stod en annen fyr og så like forvirret ut som meg. Jeg ringte EasyPark og fikk beskjed om at jeg måtte betale, for ellers fikk jeg bot.
-Javel, så hva gjør jeg?
-Jo, jeg kunne registrere meg som kunde og betale via tjenesten deres. (Der stod jeg, rett før treninga startet, utålmodige barn og hadde slett ikke tid eller lyst til å begynne med slike ting.)
-Ja, for ellers kunne jeg bruke mastercardet (som jeg ikke har) eller Visakortet (som ligger i mannens lommebok).
-Jaha, men dette har jeg ikke mulighet til nå, hva gjør jeg?
-Men kundefyren sa at det visste han ikke.
Så jeg takket pent for at han ikke kunne hjelpe meg, og sa at da fikk jeg snu meg om og finne en annen parkeringsplass.
Det var heller ikke helt enkelt, for nå hadde jeg veldig dårlig tid! Jeg kjørte rundt, og oppdager så at EasyPark styrer 98% av alle parkeringsplasser på denne siden av elva. Genialt!
Så jeg prøver å ringe igjen, men blir brutt. Og det hele fire ganger.
Det endte med at jeg betalte med de 6 kronene jeg hadde, løp inn og ordnet syvåringen, tok ut og vekslet penger og betalte med mynt.
De ansatte i svømmehallen var veldig klar over problemet. De sa noe om at automatene ikke leste chipen, og de fleste bankkort har chip.
Dette burde jeg kanskje visst, og kanskje til og med ordnet på forhånd. Iflg Facebooksiden er det masse problemer med de fancye løsningene deres, så det er ikke bare jeg som er frustrert her.
Mitt navn er Christian Sæterhaug, jeg jobber som leder for EasyPark i Norge. Det var leit å lese om de problemene du opplevde 13. februar.
EasyPark er en mobiltjeneste for betaling av parkering. Vi leverer vår tjeneste til parkeringsoperatører som Europark, Q-Park og andre private og kommunale parkeringsselskaper, som igjen tilbyr tjenesten til motorister.
EasyPark drifter ikke parkeringsplassene, vi leverer kun løsningen for å betale med mobilen. Kvelden 13. februar vet jeg at de fleste parkeringsoperatører i Norge hadde problemer, siden leverandøren av parkeringsautomatene opplevde tekniske problemer. Siden EasyPark har klistremerker med info om mobilbetaling på mange av automatene, opplevde vårt kundesenter en storm av telefoner på kvelden 13. februar. Jeg beklager så mye at vi ikke klarte å hjelpe deg på en tilfredsstillende måte.
EasyParks løsning fungerer slik at kundene laster ned en app og legger inn telefonnummer, bilregistreringsnummer og et betalingskort. Når dette er gjort kan parkeringen startes med noen enkle tastetrykk. I tillegg kan parkeringen lett forlenges via appen. Kostnaden for å betale med mobilen er parkeringsavgiften + 15 %, dvs at det er litt dyrere enn å betale med kort/mynt, men på den andre siden betaler du kun for den tiden du står parkert siden du kan stoppe parkeringen når du returnerer til bilen.
Nok en gang beklager jeg at vi ikke kunne hjelpe deg på en tilfredsstillende måte. Du må gjerne kontakte meg om du har ytterligere tilbakemeldinger, eller om du har noen spørsmål. Min mailadresse er [email][email protected][/email].
Hva om man ikke har lyst til å laste ned noen app, registrere bilnummer, og bankkort? Er det da håpløst å få betalt med kort på deres automater, eller var dette bare 13. februar? Nei hei, vent! Jeg hadde samme problemet på Metro senter fredag 15. februar også. Er problemet løst nå?
Jeg har også bare hatt problemer med EasyPark. Jeg skulle på en legesjekk på sykehuset etter fødselen, men ble innlagt, og jeg brukte de to-tre første timene på å prøve å finne en løsning på problemet, men Easypark mente at jeg måtte enten gå ut å betale selv (forlenge tiden), eller ringe noen som kunne betale for meg. :nemlig: :Gammeldags telefon - helt app-fri!:
Jeg fikk bot, måtte kontakte sykehus for å få en bekreftelse på at jeg var innlagt, hente bekreftelsen og skrive en søknad, faktisk, for å få boten tilbaketrekt. Helt ufattelig!
Men det er jo ikke Easypark som har betalingsautomatene?
Er det ikke easypark som tilbyr mobile løsninger på betalingen, slik at automatene er noen andres problem?
Altså er det ikke easypark som bøtelegger, det er jo parkeringsselskapene?
Så vanskelige de var. Jeg parkerte ved trening en gang, la på 20 kroner og fikk ut en lapp som viste helt feil tidspunkt og dato (enda det stod riktig tidspunkt og dato i displayet). Jeg ringte da selskapet og la igjen bilnummeret mitt, og de forsikret meg om at jeg ikke skulle få noen bot. Det gjorde jeg heller ikke.
Men nå hadde jeg jo betalt, så det kan jo hende at det var det som gjorde forskjellen i kundeservice.
Men da må de skrive opp nummeret til selskapet, og ikke seg selv, på automatene. Jeg prøvde, gjennom Easypark, å få kontakt med parkeringsselskapet, men det var ifl EP umulig!
Det var tungvindte greier. Carpark lot meg få fri parkering da jeg ikke fikk betalt på deres automat, det skulle vel nesten bare mangle når de har trøbbel mener nå jeg.
Jeg tror du har vært veldig uheldig - jeg var i en lignende situasjon, i samme by, for ikke så lenge siden, og da fikk jeg en kode som jeg skrev ned og la i framruta. '
Uansett så syns jeg du har fått et ryddig klart svar fra Easypark - det som er feilen er vel at easypark ikke henviste deg videre til drifter av automaten da du ringte.
Jeg var rimelig fortvila og ikke minst stressa over hele greia. Jeg fikk ikke betalt noen steder i nærheten av svømmehallen på Strømsø. Jentenes trening begynte kl 17, jeg hadde ikke tid til å begynne med innlasting, registrering eller noe akkurat der og da, og ikke fikk jeg hjelp til å finne en løsning som kunne fungert for meg akkurat der og da.
Det endte opp med to jenter som kom i siste lita til trening, jeg som løp inn og ut av svømmehallen med vekslepenger og i det hele tatt.
Jeg ser EasyPark-merker overalt for tiden, og har ikke hatt noe problem på Bragernes-siden. Men på Strømsø, ved Drammen videregående og Drammenshallen, der fungerer rett og slett ikke vanlig bankkort, fikk jeg vite av de ansatte i svømmehallen.
Stine-mor, du blander parkeringsselkap feks Q-park, den aktuelle kommunen osv og easypark. Så og si alle parkeringsselskap kjøper et produkt av Easypark som gjør at man kan betale med mobilen. I tilegg har alle parkeringsselskap automater. Når ikke automaten virker så er det parkeringsselkapet du skal ringe til. Ikke til Easypark som ikke har noe med selve parkering og automaten å gjøre. Du burde ha ringt det selskapet som driftet parkeringsplassen. Ikke Easypark.
Altså Easypark leverer en tredje måte å betale parkeringen på i tilegg til å betale med kontanter eller kort. Når du betaler med kort eller kontant og atumaten ikke virker må man ringe parkeringselskapet. Skal man betale med mobilen gjennom easypark og det ikke fungerer så ringer man dit.
Jeg har forstått det nå.
Men det var kun EP sin nummer som stod oppført på automaten? Hva gjør man da? Når man ikke har tid til å begynne med apper, registrering o.l.
Jeg syns ikke det er noen forbrukeroppgave å vite hvem som leverer hva innen parkeringstjenesten egentlig. Er det oppgitt et nummer på automaten som ikke samsvarer med det nummeret som skal ringes, så er det åpenbart idiotisk at det 1. ikke er merket på en veldig åpenbar måte når nummeret skal benyttes, 2. ikke er oppgitt godt merket nummer til hvor man skal ringe om automaten ikke virker, 3. ikke Easypark og parkeringsselskapet greier å få til en mer brukervennlig løsning når de burde vite at folk som skal parkere ikke har noe ønske om å bruke masse tid på å sortere ut hvilket selskap som leverer parkeringstjenesten og hvilket som leverer betalingstjenesten. Sant og si så gir jeg så inni himmelen mye beng i hvem som står for driften av parkeringstjenesten og hvem som står for betalingsløsningen at jeg antakelig ikke hadde giddet å investere 5 minutter på å finne ut hvordan det hang sammen.
Nemlig. Skal jeg liksom vite at nummeret på boksen ikke er det jeg må ringe når jeg har spørsmål eller trenger hjelp med parkering? :what: Det var hvert fall utrolig ugreit å ligge sjitdårlig på avdeling og bruke så mye tid på å ikke få svar (eller hjelp) utover "du må gå ut og putte mer penger på selv".
Det er ikke bare å parkere skjønner jeg. Men noe har jeg lært: Ha alltid veksel i lommeboka (lettere sagt enn gjort med barn i hus), og ikke nummeret som står på automaten er ikke nødvendigvis rette instans å ringe til om man trenger hjelp.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.