Det kommer opp en feilmelding med ,Stop check coolant service manual..
Denne feilmeldingen kommer opp ved igansetting av bilen og er der og blinker til jeg stopper igjen. Bilen blir ikke overopphetet og varme i viften som normalt.. Har selvfølgelig sjekket at nivået i tanken er over min ?.
Noen som vet hva det kan være?
Har også en feil der turbo kutter etter en liten akselerasjon rett etter at bilen er startet, men stopper bilen og kjører da videre uten at det skjer igjen.. Helt til neste tur igjen.. Kan det være magnetventilen som skaper feilen?
Jeg fikk opp beskjed om å sjekke lufttrykk i dekkene, hver gang jeg startet bilen, selv om jeg hadde sjekket det. :vetikke: (Har en helt annen bil, altså.) Sjekket manualen, og det viste seg at når jeg hadde sjekket og justert lufttrykket måtte jeg inn på menyen i dashbordet og nullstille den, så etter det har jeg ikke fått meldingen mer.
Men hvorfor JEG svarer på bilspørsmål, det er nå usikkert...
Har du sjekket om det er nok kjølevæske i ekspansjonstanken? Denne sensoren ligger nederst i ekspansjontanken. Prøv å fylle på nok kjølevæske (Rød) under max grense.
Hei! Det er nok veske i tanken. Eller det ligger midt imellom min og maks.. Regner med jeg kan etterfylle med litt vann opp til maks? bare for å evt utelukke at det er det som er feilen..
Det er tilleggsvarmer på bilen, men den sluttet å virke forrige vinter.. Ikke gjort noe forsøk på å reparere den..
100-150k hørtes tidlig ut på 1.9TDI, som jeg regner med det er snakk om her - om de ikke har brukt en dårligere turbo her enn ellers på disse motorene. Gjerne er det vel i overkant av 200k som har vært det mer "normale" før turboen har kranglet.
Har vel vært en del tilfeller der det å få koks ut av turboen, og det har fungert greit lenge...
Ellers har vel luftmengdemåler kunne gitt noen symptomer i henhold til turbo også mener jeg å huske.
Ja. veldig tidlig for sharan og passat med Garrett turbo. Min erfaring er turbo bytte for min bil ved 125000 km. kostet ca. 10k kr mot møller pris ca 20k for samme jobben.
Mange anbefaler å gå over til 15k km service fra longlife service. Hyppigere olje skift forlenger levetiden.
Ja, kjører oljeskift hvert år her - hvilket blir per 15-16k. Har tildels ganske mye småkjøring også og et klima der det gjennom vinteren ofte er -15 eller lavere.
Et tips ellers for å være snill med turboen er at man ikke kjører hardt, for så å slå av bilen med en gang, men lar den gå litt på tomgang for at turbo skal kjøles ned.
Feilen på feilmeldingen fant jeg sansynligvis.. Rikket litt på kontakten som sitter under ekspansjonstanken og meldingen forsvant.. Var ganske så løs kontakten og forsøkt tapet fra før..
Angående turbo feil..
Snakket med en venn som har samme bil, og faktisk så har han samme feil på bilen, turbo kutter ganske så raskt etter igangkjøring, som regel på første akselrasjon og ca i 2-3..Stopper bilen, så er det bare å kjøre uten at den kutter igjen.. Han har byttet turbo men fortsatt så er feilen der.. Han har også byttet magnetventil (brukt) ..
Tar ett spørsmål til i samme slengen.. Hvor ofte skal registerreim skiftes? Er det på 60 tusen? Er 1,9 tdi..
1,9 TDI AUY motor har en skifte interval på 60000km. Dette synes jeg alt for kort men noen bytter ved 90k km. Noen sjekker re. reim tilstand ved åpne dekselet og se om den er blitt moden til å bytte.
Var det ikke 90 i starten, og så ble dette nedjustert til 60? 1.9TDI ellers har jo normalt hatt 120 i temmelig mange år nå, men som du antyder - det er en del forskjellige varianter av motoren.
Regner med det også er en årsanbefaling der hvis man har lav kilometer. Mulig kvaliteten på selve reima også har blitt bedre med årene. På 1.9TDI fra senere år fortsatt de med 120-intervall, men tok bort 5 år-greia og i stedet utførte inspeksjon.
"Actually, for the 2002 PD engines, the belt and rollers should be changed at 40,000 mile intervals. On 2004 and later engines, this was increased to 60,000 miles for the belt and 120,000 miles for the rollers."
Dette som gjerne også refereres til som N75-ventil? Har sett det nevnt som potensiell årsak, men ikke hatt inntrykk av at det er blant de aller vanligste problemene.
Ikke sikker på om den går underdet navnet og.dette er som regel feilen om bilen begynner og dra dårlig når man akselererer eller belaster den.Har ikke tall på hvor mange av disse jeg har byttet på vw/Audi 1,9 d.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.