Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Bruktbil (stasjonsvogn) til 150 000 - tips?

#1

vixen sa for siden:

Bilen vår tar nok turen snart og vi må begynne å se oss om etter ny bil. Vi har ikke all verdens å bruke på bil så det blir definitivt bruktbil. Hva er gode bruktbilkjøp når det kommer til merker og type bil?
Vi har en gammel Opel Astra nå og den bør ikke være noe mindre enn det iallefall.


#2

Niobe sa for siden:

Jeg er ikke sikker på prisklasse, men Ford Mondeo fra 2008 (tror det er da nest nyeste modell kom?) og oppover er gode biler. Lang kupé og stort bagasjerom.


#3

Hannah sa for siden:

vi har vært veldig fornøyde med Peugeot 307 sw. Vår er 2008 mod. Den får du antakelig for mindre enn 150 000.
Det er veldig god plass i den. Vi reiste på bilferie med klær til alle fem, vogn og reiseseng og fikk dratt bagasjeromstrekket over likevel.


#4

Mirmell sa for siden:

Signerer denne. 2008-modellene, det var da de endret modell, får du til den prisen og ikke med så høy kilometerstand heller. Denne f.eks.


#5

venla sa for siden:

Vi skal bytte inn vår Toyota Avensis 08-modell nå, og har fått den takstert til rundt den prisen. God plass, og driftstabil. Vi bytter den inn i en nyere modell, siden vi er såpass fornøyd med bilen til vårt bruk.


#6

emin sa for siden:

Ford Mondeo ja :nemlig:


#7

millact sa for siden:

Har samme bil og modell og er kjempefornøyd!


#8

vixen sa for siden:

Tror det blir en Mondeo eller Vectra. Har sett litt rundt og lest litt. Toyota er dyre bruktbiler så tror ikke det blir det. Vil heller ha en av de andre stasjonsvognene som da kanskje er nyere og har gått mindre for samme prisen.

Venla: Hvor langt har deres gått? Syntes det virker ganske billig for en Avensis (kun basert på litt kikking på finn altså)


#9

venla sa for siden:

Den har bare gått 46K, men har laveste utstyrsnivå. Tror det går fint an å prute på biler som er noen år hos forhandler. Vår kommer til Hell bil rett over påske ;)


#10

mrc sa for siden:

Innbyttepris og hva biler igjen så selges for er jo to ganske forskjellige ting.... En bil som går til innbytte til 150 000 kr kan videre f.eks. annonseres til salgs for 180 000.

Toyota har vel ellers gjerne en policy på at mange av deres forhandlere ikke skal ha eldre brukbiler, selv av eget merke - de selger da bilene igjen til biloppkjøpsfirmaer som igjen legger dem ut på bruktmarkedet.


#11

vixen sa for siden:

Nå spør jeg sikkert veldig dumt altså, men hvorfor ikke selge bilen selv om man kan få såpass mye mer for den? Hva er fordelen med å kjøpe den gjennom forretning sammenlignet med privat? Står man kanskje sterkere dersom noe er galt med bilen om man kjøper gjennom forretning?


#12

venla sa for siden:

I vårt tilfelle er det vanskelig å få igjen mye mer enn innbyttepris om vi skulle selge privat, da den ikke er så veldig attraktiv i markedet. Og så er det mer komfortabelt enn å selge privat, om det skulle oppstå problemer med den i ettertid. Vi fikk 125K i innbytte hos merkeforhandler, tilbud om kun 100K hos annen forhandler. Ikke sikkert merkeforhandler får 150 som de ville prøve å selge den for heller. Men det er heldigvis ikke vårt problem.



#14

mrc sa for siden:

Å selge privat vil i de fleste tilfellene lønne seg. Samtidig er det en viss "risiko" og en del vil sikkert også litt usikre på hvordan det skal gjøres i praksis, og dermed føler de det tryggere å la forhandlere fikse slikt (hvordan kjøpesum skal håndteres, hvordan eierskifte skal registreres etc).

"Risiko" her er at det er reklamasjonsrett ved kjøp av bruktbil fra en privatperson. Skulle det vise seg å være en alvorlig feil med bilen vil selgeren kunne bli ansvarlig for denne, selv om man har en kontrakt hvor det står "selges som den er" osv. I teorien kan man utforme en kontrakt der man kommer seg ut av dette ansvaret, men en del kjøpere vil kanskje være skeptisk til ordlyden en slik kontrakt får.

Og det er en del idioter der ute av kjøpere, som omtrent mener at en 10 år gammel bruktbil som har gått 200 000 skal være som en ny bil, og sikkert prøver å klage på alt mulig i ettertid. Reglene her er for så vidt greie i henhold til å unngå svindel, men i praksis er reglene også "for greie" for kjøperne i mange tilfeller ettersom biler som begynner å bli noen år og kanskje er gått ganske langt, så er det tildels uforutsigbart. Ikke at de egentlig har noen sak, men lager bry likevel.

Så vanlig er det ikke, men det er noen som opplever det. I størst grad tror jeg folk bare ikke gidder prosessen rundt å selge selv, samt at de er usikre på hvordan det skal håndteres.


#15

mrc sa for siden:

Hva man får av tilbud med innbytte kan "reguleres" i henhold til tilbudet man får på den nye bilen man skal kjøpe. Sammenlignes flere forhandlere bør man se på totalregnestykket.


#16

vestlandsfanden sa for siden:

Jeg ville helt klart gått for en bil med bra kvalitet men som er "glemt" i bruktmarkedet. Da får man mye for pengene.
Eks
Renault Laguna 3 (veldig bra score i bl.a. Dekra Report)

Saab 9-5

Toyota Camry (den kan sikkert gå en halvmillion km..)

Honda Accord

Unngå velkjente populære biler som Passat, Avensis, Octavia etc. De er dyre som brukte men ikke nødvendigvis bedre enn de jeg har listet opp.

Personlig ville jeg tatt Saaben. Nydelig bil!


#17

mrc sa for siden:

Saab-en er imidlertid tørst som f... med den motoren. Om det ikke er ytelsene man er ute etter, tror jeg godt man kan snakke om 50 %+ høyere forbruk enn en bil i samme klasse nå med en moderne bensinmotor. Oppgitt forbruk er høyeremed f.eks. en Audi Q7 med 333 hesters bensinmotor eller en Toyota Landcruiser...

Camry finnes ikke som stasjonsvogn siden 90-tallet vel? For så vidt driftsikre biler, men samtidig begynner man kanskje å henge litt etter sikkerhetsmessig på noen områder.

Honda Accord finnes som stasjonsvogn, men blir da noe dyrere. Men mulig dette er biler som går mange litt forbi og at prisene kan være ganske ok. Med de gamle automatkassene til Honda kan man her regne med ganske høyt forbruk. 135k for en 05 sedan av den typen synes jeg kanskje virker i overkant i dag....


#18

vixen sa for siden:

Vi var å så på en vectra 2007 modell som hadde gått 83 000. Virket som en ok bil og vi skal ha den inn på sånn kjøpstest. 125 000 kroner lå den på.


#19

vestlandsfanden sa for siden:

Camryen jeg linker til er av nyere type og har 5 stjerner i Euronacap. Bagasjeplassen og bakseteplassen overgår mange stasjonsvogner. I praksis er dette en LExus, en nydelig bil,og blant de mest driftssikre Toyota noengang har laget. Rett og slett veldig mye bil til 90 000,-.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.