Edit: snakkar nå om barneskule.
Jaja, i desse skulenedleggingstider (hos meg), så syns eg det er fasinerande å sjå korleis folk krangar om kva som er den ideelle skulen eller ei. Nå VIL eg tru at dei fleste meiner at det viktigaste er i grunn læraren og samareidet lærar-skule, men eg er likevel nysgjerrig. Er ein liten skule på 100 elevar å ansjå som meir attraktiv enn ein på 500 - dersom dei elles er nokolunde like? (f.eks ligg omtrent like sentralt til, like bra sfo etc).
Eg veit at dette er eit fryktelig hypotetisk spørsmål, men dog. Eg prøver. Poll kjem.
Vår skole er tre-parallell, dvs den er bygget for det og jeg tror de fleste klassetrinnene har 3 klasser, noen kanskje færre. Det er riktignok 4 førsteklasser i år da de ønsker litt mindre klassestørrelser der (men så slås de sammen i 2.)
Jeg svarer før poll kommer ser det ut til. Jeg har hatt barn på en skole med ca 300 elever, og nå på en skole med ca 150 elever. Den største føltes ikke for stor, og fungerte fint. Den lille fungerer på mange måter fint, men vi erfarer jo dessverre at liten skole også kan gi vanskelig miljø. Det er ikke lett å komme inn i en klikkete klasse f.eks, når det er så få elever. Så det er en stor ulempe for de barna som havner utenfor når skolen er liten.
Jeg har ingen pedagogisk bakgrunn for mine meninger, men jeg tenker at en større skole er bedre enn en liten. Iallefall hvis den lille skolen er så liten at den blir fådelt.
Jeg tenker også at en litt større skole gir et bedre fagmiljø for lærerene, og med det forhåpentligvis økt kvalitet på undervisningen.
Våre går på en skole på ca 400 elever og jeg synes det er bra. Stor nok til at der er variasjon i miljøene, at man har mange elever å velge mellom og at de kan ha spesialiserte lærere. Liten nok til at de kjenner n stor del av elevene på samme trinn
Eg vil ha MANGE svar på pollen - fyll på folkens :D
Betyr det at dei som ønsker små skular er ein svært liten nisje av befolkninga det da? I denne kommunen er det fleire skular med mindre enn 50 elevar.
Vår har plass til 650, tror jeg.
Det er 1-10. trinn. Synes antallet er helt greit; parallell på alle trinn opp til 7, tror jeg, flere på u.trinnet (tar i mot elever fra annen skole).
Vi har 1-10- skole med ca 450 elever. God lærertetthet gjør at jeg liker størrelsen. Litt farget av at jeg gikk på enda større skole selv-og at jeg aldri opplevde den som stor og uoversiktlig.
Jeg tror du mangler en parameter i så måte. Hvis jeg skulle velge mellom nærmiljøskole som var liten og en større og bedre skole i nabokommunen med busspendling og lite som foregår i nærmiljøet, kan det godt være at jeg likevel ville foretrukket liten skole. Selv om jeg hadde foretrukket den store dersom jeg fikk den flyttet nærmere hvis du skjønner.
Ei bygd med skole er noe helt annet enn ei bygd uten skole både når det kommer til nærmiljø og attraktivitet for tilflytting, man ser det jo i byer også, skolegrenser betyr ganske mye når folk velger hvor de skal bo.
Ja, Katta - den er eg klar over - men i dette tilfelle er eg faktisk interessert i å vite kva folk vil ha, dersom alle andre parameter er omtrent like.
Det er litt fordi det blir sagt at veldig små skular er attraktivt i forhold til tilflytting til kommunen. Eg er litt usikker på det nemmelig, og ut frå denne pollen ser det ikkje ut til at FP sine foreldre syns at 50 elevar er spesielt supert.... Når det er sagt finst det ein nisje av befolkningen som er ute etter nettopp dette.
MEN det stiller seg annleis når det er snakk om grender der dei sjølvsagt ønsker å ha skulen sin, fordi den er ein nærskule. Det kan eg godt forstå.
Det er ca 270 elever på "vår" skole. Elevtallet vil nok stige til 300 i løpet av de nærmeste årene. Jeg synes den er passe stor, to små klasser (bokmål og nynorsk) på hvert trinn.
Vi fikk splitterny skole i høst. Mener jeg har hørt den er bygget for 600 elever, 1-7. Per i dag har den 480 elever tror jeg. Det synes jeg er flott! I vår klasse er det 21 elever, perfekt synes jeg.
Dette diskuterte jeg med en ansatt i bhg. Hun påpekte at små skoler kan være uheldig mht å finne venner, at det kan være vanskelig å finne en god "match" når det er få å velge mellom på trinnene.
Vanskelig å si hva som er det perfekte elevtallet.
Vår skole er liten og har kun 140 elever og hvert trinn har kun en klasse. Da eldstejenta gikk der så var de en klasse på kun 15 elever. Det viste seg etterhvert å være alltfor få elever og miljøet ble på slutten svært sårbart.
Lillesøsters klasse er på 21 stk og derav 9 jenter. Foreløpig er det et ok klassemiljø men vi ser tegn nå på nå at det kan bli godt for disse elevene å få komme på ungdomskolen som har ca 500 elever.
Vi er ellers fornøyde med lærere og andre ansatte. Det har vært en attraktiv skole å søke seg til for lærere. Det er også oversiktlig og alle kjenner alle. Siden vi er så få så trår alle foreldrene til på ulike arrangement.
Små klasser er ok det om det hadde vært flere klasser på trinnet.
Kan legge til for min eigen del at mine går i klassar der det er 9 og 8 elevar. Men da sit dei saman med andre, dvs. 2 og 3 klasse sit saman, og 4 og 5. Så dei er fleire i klasserommet, og med ein lærar, så vi nyt jo ikkje godt av at læraren liksom har ekstra god tid sidan dei er så få...
Det varierer jo veldig på hvor mange som velger hhv. nynorsk og bokmål. Og årets 1. trinn er nesten dobbelt så stort som podens trinn (2.). Men ca. 12-20 elever i hver klasse. De er 12 i podens klasse, og 12 i en på 5. trinn, og det er de to minste klassene.
De er mye sammen hele trinnet, og særlig nå i småskolen ser jeg fordeler med et veldig "oversiktelig antall" elever pr. lærer. De er 20 i bokmålsklassen, så hele 2. trinn er 32 elever.
Jeg synes ikke det er noe problem at de bare er 16 egentlig, de nyter godt av hele trinnet sånn sett. Lærerne er obs på at det kan bli lite å velge i, dermed sørger de for tid sammen med alle.
Jeg synes det må være fantastisk med så små klasser - som lærer altså. Jeg har aldri undervist i en klasse med mindre enn 27 elever og har vært oppe i 32. Jeg synes 22-24 elever er veldig små klasser...
Jeg tror ikke det er så mange, men det finnes vel. Charlottenlund barneskole i Trondheim har vel forresten 650 elever, men om man regner med ungdomsskolen er den vel over 1000. Men dette er to forskjellige skole.
Jeg synes skoler med minst to klasser per trinn er å foretrekke. Det blir fort et for lite miljø på små skoler, både faglig og sosialt.
Når jeg hører andre fortelle, som har barna i langt større klasser, så synes jeg vi er heldige. Én lærer og én assisstent på 12 elever er en god situasjon. Jeg kan se utfordringer mtp. miljøet etterhvert som de blir eldre, særlig for oss som har en gutt. Det er nemlig 7 jenter og 5 gutter, så for guttene er gruppen så liten at den blir litt sårbar. Samtidig har vi utrolig god mulighet til å knytte dem sammen. Det er veldig lett for oss å invitere både hele klassen og bare guttene utenom skoletid, når de er så få. Guttene er jo ikke flere enn at to foreldre får med seg hele gjengen i en 7-seter. :knegg:
På ungdomstrinnet skal de over til en annen skole, og blir slått sammen med elevene derfra. Det tror jeg nok kan være greit.
Men du er på mellomtrinnet? Jeg ser det blir færre og færre i timene etterhvert som de blir større, i 1.- og 2. klasse var det alltid 1,5 lærer + assistent. I 5. klasse er det stort sett bare en lærer med mindre det er en som har vedtak på fast assistent.
Jeg er på mellomtrinnet, ja. Det er ikke stort bedre dekning i første og andre klasse hos oss dessverre, men en liten forskjell er det. Men langt i fra den virkeligheten Niobe forteller om.
På barneskolen her bare øker antall barn for hvert år. Det er store endringer på gang med barneskolene i området.
Eldstemann begynte med 18 i klassen da han gikk i 1.klasse. Har økt til 23.
Yngstemann sin klasse har 26 elever.
Det er 3 klasser på hvert trinn. Akkurat passe oversiktlig.
Jeg tenker det er fint med ca 25 i klassen. Så kan det gjerne være parallelle klasser, det er fint. Gir bedre rom for tilrettelagt undervisning i grupper. Foretrekker at det er endel barn å "velge mellom" som venner, ser at det skifter litt over år, og da er det mindre risiko hvis det er endel barn, større sjans for å finne noen å kjenne seg igjen i.
Og så er det lettere for skolen å rekruttere og beholde gode fagfolk med et større fagmiljø,og lettere å gjøre tiltak ved å bytte om på folk (f.eks. Ved langtidsfravær - skolen her har da kunnet omrokere litt, så ungene får kjente ansikter). Her legger de også opp timene til lærerne med "underskudd" , slik at hver lærer har litt ekstra ressurs til å ta vikartimer.
Vår nye titrinnsskole får over 800 elever. Det synes jeg i utgangspunktet er veldig mye, men det kommer an på hvordan skolen er bygget selvsagt.
Her blir det to parallellklasser i barneskolen og tre (tror jeg) på ungdomstrinnene. Det blir en separat blokk for hhv 1-3, 4-7 og 8-10-klasse, og så blir det et stort delvis felles vrimleområde i førsteetasje som linker de tre enhetene, hvor det er kantine, storsal etc. Trinnene får ulike friminutt og det er lagt vekt på å skjerme små/stor/ungdomsskolene fra hverandre.
Fordelen blir stordriftsfordeler og at man kan dra veksler på en stor og variert lærergruppe. Jeg har trua! :jupp:
Jeg sjekket skolen vi sokner til, og denne har ca 150 elever, så neppe mer enn en klasse pr trinn da med et snitt på 21 elever pr trinn. (Og tvilsomt at mange nok krever bokmål til at det blir to klasser, tror jeg)
Men grunnskolen i kommunen står ovenfor forandringer, det er økende barnekull, antaklelig noe annerledes geografisk fordelt enn det var da skolene ble bygget, grunnet byggefelt som gjerne tiltrekker seg småbarnsfamilier. Dette er noe som ikke i så veldig stor grad har truffet skolene enda, veksten i kommunen har dog absolutt skapt utfordringer i barnehagene, og skolesekoren vurderes politisk da man selvsagt har innsett at disse ungene de nå utvider og bygger og styrer for å få barnehageplass til skal over i skolen snart.
Vi får se, det er enda et par år til jeg har skoleunger, og enda et par år til til min nevø og niese skal begynne på skolen, de sokner slik det er nå til en fådelt skole. Som jeg tror kan komme til å få sprengt kapasitet innen den tid.
Veldig glad for alle som stemmer! Og eg er forundra over resultatet, faktisk - eg trudde ikkje at folk syns opp til 500 er flott! Men eg tar det til etterretning.
Her eg bruk blir ein skule på 500 omtala som gigantisk :knegg:
Jeg bor på landet og her er det grendaskoler (barneskoler) med 50-70 elever. Ikke bra, alt for få elever, mener jeg. 10 i hver klasse er alt for lite barn, selv om lærertettheten er super.
Men spiller antall elever så stor rolle, så lenge skolen opptrer med et greit antall elever pr klasse, og har en lærerstab som kan jobben sin?
Når jeg er nede på vår skole, så er det lite som viser at det er mange elever der. Uteområdet er naturlig oppdelt slik at ikke alle elever er på samme sted, og inne er de fordelt over flere deler av byggene.
Klassene er av helt greie størrelser. På huttungens trinn er det noen og 60 elever, fordelt på 3 grupper. Vår er minst med 18 elever, da de har endel behov i gruppen.
Storesøster sitt kull var på nærmere 100 elever, og da inndelt i 5 grupper.
Skolen som våre barn går på er fådelt, og til neste år blir det veldig knapt med delingstimer. Jeg synes ikke dette høres greit ut i det heletatt, og håper kommunen vår slår sammen flere skoler sånn at barna kan få gå i rene klasser.
Kanskje me bur i samme kommune?
Eg foretrekker storskule, og trur ikkje småbygder er fråflytningstrua pga. skulen. Mine går på storskule, men me har i tilegg 4 små skular innan ein radius på vel. 1 mil. Galskap med tanke på driftkostnadane til kommunen.
Vi har en ganske stor skole, og som det sies av flere er det dedikerte uteområder, og noe ulike frikvarter. 1. klasse har alltid pauser hvor de har utearealet forbseg selv de første mnd., da er det lettere å både bli kjent med hverandre og med utearealet. Etterhvert har de felles pauser med 2. klasse (3.-4. har felles, og 5.-7.) syns det fungerer helt fint her.
Samme her, men ingen av skolene har stort nok bygg til å ta elever fra nabostolen om den blir nedlagt. Så da må en bygge nytt, noe som heller ikke er billig.
Sånn er det her også, men jeg tenker at det på sikt likevel vil svare seg økonomisk. I tillegg til at jeg tror at kvaliteten på undervisningen blir bedre på en større skole med større fagmiljø for lærerene, flere å diskutere med, og ikke minst flere elever å spille på i undervisningen og flere potensielle venner for elevene.
Jeg har hatt barn på skoler med i underkant av 300 barn og to paraleller , over 600 barn og tre paraleller , og i dag har jeg barn på en skole med over 500 barn og fire paraleller . Jeg synes vel at den minste skolen var den beste . Det var et oversiktlig trinn de kjente hverandre på tvers av klassene og det var nok barn til at alle fikk noen å leke med . Lillesøster går i dag på den mellomstore skolen de er 84 barn på trinnet og fire paraleller og skolen har delt opp friminuttene slik at småtrinnet ikke har friminutt sammen med mellomtrinnet . Alikevel blir det mange barn , selv om de bruker klasserommene som AKS base .
Jeg er helt enig med deg, men kommuneøkonomene tenker ikke så veldig langt frem i tid alltid. Og er det ikke penger å bygge for, så er det mange fattige småkommuner med synkende folketall og dertil lave skatteinntekter som vegrer seg for å ta opp store lån til nybygg.
Jeg har god erfaring med en liten skole, med felles grupper fra 1. - 4. klasse og 5. -7. klasse. Trygt, oversiktlig, barna lærer å respektere ulikheter og leke med barn som er annerledes enn dem selv - fordi det er de du har. Det er deilig å kjenne de fleste barna på skolen, og foreldrene deres, og alle lærerne. Rektor kjenner alle barna og kan være "på".
Men det er slett ikke alle det passer for. Vi får folk hit som kommer flyttendes fra store skoler og elsker den lille, og vi har folk som slutter og søker seg til et større miljø.
Jeg gikk på en liten skole, kanskje 120 elever fra 1. til 9. klasse. For min egen del så visste jeg jo ikke om noe annet, men jeg ville at mine barn skulle gå på en større skole.
Vår skole har ca 550 elever og er en av de største barneskolene i Bergen.
Vi synes det er helt greit. På småtrinnet er de delt inn i små klasser. På andre trinn der Snuppa går er de 4 klasser. De har mye felles trinnaktiviteter som gym og turer.
De var 19 elever i klassen men er nå bare 16 elever. Men, vi bor i et tilflyttingsområde så vi regner med at det vil komme nye elever.
En liten skole med bare 50 elever er ikke positivt i mitt hode.
Vi har valgt en skole med 1 klasse på hver trinn over en med 2 på hver trinn. Vi gjorde det for å få små forholde både i klassen og på SFO og fordi den skolen vi sokner til ikke er flink med barn som trenger litt ekstra.
Skolen vi har valgt er en liten privatskole som har rykte på seg for å være en faglig sterk skole og som jobber veldig med det sosiale. Siden det er en privatskole blir det heller ikke utbytting om ikke noen ønsker å slutte siden skolen er fylt. Blir derfor veldig sabilt for barnet vårt som trenger det.
Om vi kommer til å angre om noen år vet vi ikke, det må vi nesten vente og se.
Mine går på en liten skole. 10-15 elever på hvert trinn, ca 100 tilsammen. Det er klart det er både positivt og negativt, men for oss har det absolutt vært mest positivt. Jeg tror at for "mainstream" unger er det en knallbra skole, og at det ikke er fullt så enkelt for de som faller utenfor på den ene eller andre måten.
Lærermiljøet er godt, vi har flere lærere som har jobbet der i 30 år, og som ikke kunnne tenke seg en annen skole. En lærer som går av med pensjon neste år har jobbet der siden han var ferdig på lærerskolen, han har aldri jobbet noe annet sted.
Med små klasser blir det mye fokus på de enkelte elevene, og skolen har veldig gode resultater på nasjonale prøver i den grad de måler noe som helst. Miljøet er såpass lite at alle elever kjenner hverandre godt, og de fleste foreldrene også. Klassemiljøet varierer veldig fra klasse til klasse. Jeg har inntrykk av at der det fungerer er det et helt utrolig samhold, mens der det ikke fungerer går det ekstra dårlig og det er vanskelig å finne gode løsninger.
Ut frå denne høgst uvitenskaplige og uhøgtidlege spørreundersøkinga trur eg at ein bør kunne seie at "folk flest" syns at ein passande skulestorleik er ein stad mellom 200 - 500 elevar. "Folk flest" ønsker seg ikkje større eller mindre skular enn dette.
Og ut frå ein del av svara verkar det som at dersom det er snakk om å miste nærmiljøskulen, så er ein villig til å nedprioritere dette med skulestorleik. Eg trur mange vil meine at ein skule i nærmiljøet har kvalitetar som veg tyngre enn omsynet til ideelle elevtal.
Sjølv er eg kjerringa mot straumen - eg kjøyrer ungane til ein mindre offentleg skule enn den dei kunne ha gått til på eigne bein. Det var greit når dei var i 1 og 2 klasse, og yngste gjekk i barnehage like ved. Men eg kjenner nå at det oppleves som meir upraktisk. Skulen er heller ikkje spesielt god, dvs. den blir ikkje oppfatta som betre enn den større skulen.
Vanskelig å svare. I USA gikk datteren min på en skole med 1200 elever. Gymlæreren (det var bare en av dem) sa "Hei Eldstemann" da vi traff ham en kveld vi var ute og spiste. Vi var veldig fornøyd med alt. Men det var den skolen. Jeg har ikke illusjoner om at alle skoler skal være like.
Jeg tror det koker ned til lørerkrefter og administrering av skolen (samt lokalene), like mye som antall elever.
Det er omtrent slik vår nye skole er bygget. En fløy/innngang til hvert trinn. Virker til å fungere flott så langt. Det er eget lekeområde for 1. og 2. klasse, skjermet rett og slett.
Her åpnet ny og flott skole høsten 2011. Pr nå er det vel ca 350 elever der. Det største problemet er at den er bygget for liten, sånn at på ungdomstrinnet hvor det er 28-29 elever så sitter de stablet inn på klasserom som er ment for 20 stk.
Pga at førsteklassetrinnet er større enn forventet så måtte de flytte det trinnet inn på basen til 2-4 klasse, og dermed måtte 4, trinnet inn på noen rom som ikke var ment som klasserom og heller ikke har noen egnet garderobe. Jeg er usikker på hvor mange elever det er på de forskjellige trinnene, men på andreklassetrinnet er de ca 15 i de 2 klassene. Det er fin størrelse.
Ikkje så relevant her i denne samanhengen egentlig. Vi høyrer til den skulekrinsen, sjølv om vi ligg nærare ein annan skule. I tillegg valgte vi å ikkje endre skule etter samråd med helsesøster. Ved den mindre skulen antok ein at det var noko betre forutsetningar å ha oppfølging av jenta vår.
Å ha skole i bygda har faktisk veldig mye å si før tilflytting, i allefall her jeg bør. Det er flere familier som har kjøpt/bygget hus her som sier de aldri hadde flyttet hit hvis det ikke var skole i bygda. Her truer de med nedlegges hver eneste år, begynner å bli drittlei. En ting vet jeg i allefall, forsvinner grendeskolen så forsvinner jeg fra bygda og kommunen.
Det er klart nærskole betyr mye, særlig når det blir langt til nærmeste skole! Det er en seriøs nedside ved et bosted om det innebærer 30-45 minutter hver vei i skolebuss hver dag, gjerne på dårlige veier også. Eller båt.
Etter min mening, så er 150-200 elever ideelt på barnetrinnet. Det gir ypperlige gruppestørrelser og tilstrekkelig sosial fleksibilitet, samt akkurat stort nok fagmiljø til at profesjonaliteten opprettholdes, samtidig som miljøet er oversiktlig, det blir lek på tvers av alderstrinn og det er gjennomførbart å ha fleksible og individuelt tilpassede løsninger.
Her vi bor er det snakk om 7 minutter ekstra i buss hvis de legger ned ene skolen hvor storparten av elevene som hører til denne allerede må i buss for å komme til skolen.
I tilfeller som du beskriver over her er det klart at det nok vil ha mye å si for tilflytningen. Jeg tror ikke det vil ha så mye å si hvis det er snakk om 5-10 minutter i buss.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.