Det heter seg jo at man skal få ny telefon, eller penger tilbake tilsvarende ny telefon, hvis telefonen har vært inne til reparasjon tre ganger for samme feil eller fire ganger totalt.
Men hvordan fungerer det når telefonen ble kjøpt med abonnement, og derfor ikke betalt fullpris for?
Telefonen er tatt ut av markedet (tror jeg), så det å få ny av samme modell går ikke.
Hmmm... Men du betaler jo til slutt fullpris for telefonen, gjør du ikke? Bare at man betaler mesteparten av utgiften for telefonen i månedlige avdrag til det teleselskapet man har bundet seg til i et år. Så sånn sett tenker jo jeg at man må legge sammen det man betalte når man inngikk avtalen + de månedlige avdragene man har inngått avtale om.
Men jeg aner virkelig ikke må jeg innrømme. Dette er rent gjettverk fra min side.
Denne dro jeg med meg på Expert når min telefon hadde vært på reperasjon for det samme to ganger, fikk også mail fra forbrukerrådet som bekreftet dette. Kan se om jeg finner mailen.
Jeg fikk hevet kjøpet og tilbake summen jeg hadde betalt inn for telefonen, det inkulderte det jeg hadde betalt inn på abonnementet som var avbetaling for telefonen. Altså innbetalingsum pluss 4 x 200 som var lagt ekstra på abonnementet.
Men denne telefonen ble kjøpt for straks to år siden, før de endret opplegget for hvordan abonnementet blir solgt. Altså, nå er det jo én pris for abonnementet uten telefon, og én pris for samme abonnementet med telefon. Men sånn var det jo ikke før, da ble jo telefoner solgt med et abonnement som var dyrt å bruke, men uten noen form for tillegg i månedsprisen. Hvordan regner man det ut da?
Det er fjerde gangen denne telefonen blir levert inn, for i utgangspunktet samme feilen. Så jeg vil bare være litt forberedt på dette med hva vi har krav på før vi drar dit, i tilfelle de prøver seg på noe mer.
Dette var for 2 år siden, men iPhone, de hadde kanskje andre typer abonnement. Jeg ville krevd full pris, selv om du kjøpte den med abonnement. Det er jo det den er verd og selskapet har tjent penger på deg.
Ja, ikke sant. Nå er det riktignok ikke jeg som har kjøpt den, så kvitteringen står i en slektnings navn i systemet deres, men det skal vel ikke ha noe å si selv om det er jeg som kommer og skal reklamere på den? Det var hvertfall ikke noe problem de forrige gangene, da den ble reparert (tre - 3 - ganger siden november!). Men det kan jo hende det blir en annen sak når det er snakk om å skulle utbetale penger for den?
Får dra ned i morgen og se hva som skjer.
Mann:Nei, du skjønner, det er ikke bare å heve kjøpet, for de har ikke klart å påvise feil ved telefonen når den har vært inne til reparasjon. Meg:Nei, men de har jo prøvd å fikse den tre ganger allerede, det er jo ikke min feil at ikke de finner ut hva som er problemet? :snill: Det står jo tydelig at hvis en telefon blir sendt inn til reparasjon tre ganger for samme feil eller fire ganger totalt, så har man krav på å få heve kjøpet? Og dette er fjerde gangen... Mann:Nei, nja, njo... Men jeg må sende den inn, og så må de evt. ta stilling til det der...
Ja, jeg vurderte det samme. Men de skal få en sjanse. Han skrev på "følgeseddelen" at kunden ønsker å heve kjøpet, så da får vi se hva de sier til det.
:knegg: Men jeg ble litt usikker da han sa at det ikke er butikken som kan heve kjøpet, men at det er HTC som må avgjøre det. Og jeg takler dårlig å være usikker (:gal:), derav behovet for å være mest mulig forberedt før jeg dro dit.
Men egentlig så er det vel butikken som skal heve kjøpet, ikke produsenten? Det er butikken jeg har handlet med? :gruble:
Jeg får google det hvis jeg ikke får det svaret jeg vil ha når jeg får svar av dem!
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.