Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Leseferdigheter i ulike land

#1

meisje sa for siden:

Jeg hadde en spennende samtale med en logoped der vi kom inn på ulike former for leseopplæring i ulike land. Hun lurte på hvordan det andre landet lå på en internasjonal undersøkelse på leseferdigheter.

Jeg har selvfølgelig glemt hva den testen het, men håper at FP vet hvilken test hun mente, slik at jeg kan sjekke nivåene jeg lurer på.


#2

Pamina sa for siden:

Timms, Pirls eller Pisa?


#3

meisje sa for siden:

Takk for raskt svar. Jeg tror det må ha vært Pisa. Løper og googler.


#4

Blånn sa for siden:

PISA, ja.


#5

meisje sa for siden:

Interessant. På vår lokale skole bruker de en leseundervisning som de kaller for veiledet lesing. De har oversatt et sett med bøker fra new zealand. New zealand scorer veldig høyt på denne testen. Norge scorer over middels, men et godt stykke under new zealand. Jeg er skeptisk til den norske oversettelsen fordi den oversetter direkte. Feks kan det engelske ordet være lydrett, og et kort ord med få stavelser, og det er da oversatt direkte. Jeg mener at man da har misforstått opplegget de har i NZ.

Barna våre går i tillegg på nederlandsk skole og får leseopplæring der også. Der er de tro om at selve leseteknikken skal øvelse inn med korte lydrette ord med Max fire bokstaver. De ikke lydrette ordene, lureord, venter de med til man har fått flyt i lesingen. Nederland scorer også bedre enn Norge, men ligger ikke kjempelangt foran på lesing.


#6

Lisa sa for siden:

Dette er TIEY undervisning, er det? Vi har mange tråder om det her inne, og diskuterer det også nå i Tjorvens skoletråd. Tror det heter The Early Literacy programme eller noe slikt på NZ som utviklet metoden.


#7

meisje sa for siden:

Jeg er usikker på om det er det samme som TIEY. Slik jeg har lest trådene her inne, Er det iallfall samme prinsipp, dvs nivådelt gruppeundervisning.


#8

emm sa for siden:

Tror det Lisa, men man kan kjøre opplegget med veiledet lesning uten å følge TIEY forøvrig. Det gjør vår skole. Avsporing: Yngste her virkelig hater veiledet lesning, men liker veldig godt å lese ellers. En daglig kamp, men det går vel bra likevel. :knegg:


#9

Pamina sa for siden:

Det viser seg vel, gang på gang at i forhold til leseopplæring er det ikke en metode som er den eneste saliggjørende. En kombinasjon vil alltid være det beste. Veildedet lesing har sine gode sider, tradisjonell leseundervisning er viktig for å gå på plass det det alfabetiske prinsipp og fonologisk avkoding som er grunnleggende for all leseteknikk og senere automatisering av stavelser og lydkombinasjoner.


#10

Blånn sa for siden:

Det er det. Samtidig er det viktig å huske at TIEY er relativt nytt i Norge, mens det har vært brukt i lang tid på New Zealand.

Siste Pirls (husket feil i sist innlegg) viser noe fremgang i lesing for norske elever. Det er positivt. Men det er fortsatt en vei å gå.



Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.