Jeg hadde en spennende samtale med en logoped der vi kom inn på ulike former for leseopplæring i ulike land. Hun lurte på hvordan det andre landet lå på en internasjonal undersøkelse på leseferdigheter.
Jeg har selvfølgelig glemt hva den testen het, men håper at FP vet hvilken test hun mente, slik at jeg kan sjekke nivåene jeg lurer på.
Interessant. På vår lokale skole bruker de en leseundervisning som de kaller for veiledet lesing. De har oversatt et sett med bøker fra new zealand. New zealand scorer veldig høyt på denne testen. Norge scorer over middels, men et godt stykke under new zealand. Jeg er skeptisk til den norske oversettelsen fordi den oversetter direkte. Feks kan det engelske ordet være lydrett, og et kort ord med få stavelser, og det er da oversatt direkte. Jeg mener at man da har misforstått opplegget de har i NZ.
Barna våre går i tillegg på nederlandsk skole og får leseopplæring der også. Der er de tro om at selve leseteknikken skal øvelse inn med korte lydrette ord med Max fire bokstaver. De ikke lydrette ordene, lureord, venter de med til man har fått flyt i lesingen. Nederland scorer også bedre enn Norge, men ligger ikke kjempelangt foran på lesing.
Dette er TIEY undervisning, er det? Vi har mange tråder om det her inne, og diskuterer det også nå i Tjorvens skoletråd. Tror det heter The Early Literacy programme eller noe slikt på NZ som utviklet metoden.
Tror det Lisa, men man kan kjøre opplegget med veiledet lesning uten å følge TIEY forøvrig. Det gjør vår skole. Avsporing: Yngste her virkelig hater veiledet lesning, men liker veldig godt å lese ellers. En daglig kamp, men det går vel bra likevel. :knegg:
Det viser seg vel, gang på gang at i forhold til leseopplæring er det ikke en metode som er den eneste saliggjørende. En kombinasjon vil alltid være det beste. Veildedet lesing har sine gode sider, tradisjonell leseundervisning er viktig for å gå på plass det det alfabetiske prinsipp og fonologisk avkoding som er grunnleggende for all leseteknikk og senere automatisering av stavelser og lydkombinasjoner.