Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Har dere erfaring med et godt antimobbeprogram?

#1

Polyanna sa for siden:

For skole, altså? Og hvordan brukes det hos dere?



#3

oslo78 sa for siden:

Jeg har erfaring med Olweus og Zero og synes ikke noen av dem slår "vanlig" arbeid med klassemiljøet, jente og guttemøter, Steg for steg, loggbok, ta tak i alle episoder som oppstår etter hvert, osv.

Antimobbeprogrammer blir ofte for mekanisk og med fokus på å "krysse av" for utført punkt i steden for å se klassen an og ta tak i det som trengs i den aktuelle klassen. Synes jeg.


#4

noen sa for siden:

oslo78: May Britt Postholm, professor i pedagogikk ved NTNU, har skrevet om dette i rapporten. Interessant lesing, synes jeg.


#5

oslo78 sa for siden:

Skal lese den i kveld. Jeg mener jeg har lest den før en gang, men en oppfriskning skader ikke.

Jeg deler bare rent personlige erfaringer altså.


#6

Polyanna sa for siden:

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til programmer, av grunner dere sier. Men lærerne hos oss sier at de finner en del "tankestartere", nye verktøy, gode dialoger og rett og slett hverdagsinspirasjon av noe som kommer utenfra. De har brukt det som Lions har, Mitt valg. Men det er visst litt "stengt for ombygging" og lærerne føler at de tråkker litt i ring og leter etter nye tanker.


#7

Polyanna sa for siden:

Ellers så har det også vært en del snakk om "nulltoleranse", hva nå det betyr, og elevpatruljering. Erfaringer?


#8

Hjertensfryd sa for siden:

Ikkje mobbeprogramm, men skulen her bruker Zippy. Fekk nyleg beskjed om at det var kommen eit "kurs" til for mellomtrinnet.


#9

IzziCreo sa for siden:

Vår skole bruker Olweus, og vi og barna er fornøyde med det. Jeg synes ikke det brukes blindt slik at man ikke tar tak i ting som skjer også utenfor programmets rammer. Det setter fokus på endel ting som egentlig er selvsagte, men er fint blir snakket om blant elevene. I tillegg så er det ikke kun et program for de som ikke har det bra (enten man blir mobbet eller er den som mobber), men et program for alle. Alle er viktige, og alle skal bevisstgjøres sin rolle. Jeg har sansen for dette, og tror at det gjør arbeidet lettere for læreren. Refleksjonen har jeg gjort meg selv da jeg synes det er godt å selv ha noen faste rammer rundt mine arbeidsoppgaver. Hvordan man velger å nyttiggjøre seg av disse rammene står man jo litt fritt til, så sant man følger opplegget, og da tenker jeg at det gir en mulighet til å jobbe bedre med et slikt hjelpemiddel. Man blir hjulpet en god bit på veien og så former man den siste biten selv.


#10

Acsa sa for siden:

Skolen vår bruker PALS, og har gjort det i snart seks år. Jeg har satt meg ganske grundig inn i det, lest, vært på møter osv. PALS er ikke et antimobbeprogram, altså. Det har elementer i seg som i en verden med lysegrønn himmel med rosa prikker muligens kunne ha fungert mot mobbing.


#11

Minerva sa for siden:

Vi bruker Zero. Det jeg synes fungerer bra er oppskriften vi følger på tilsyn i alle pauser, og også før skoledagen starter. Lærerne går med Zero-refleksvester og er svært synlige, og alle bruker den alltid i sin tilsyntid, faktisk. Elevene sier de liker å alltid kunne se en vest, det er trygghet. Vi har stor dekning både inne og ute, i alt har 15 lærere utetilsyn (morsomt at IPad foreslo utepilsen, fnis) i vår 45 minutters storefri, på en skole med litt over 300 elever. 5 av gangen i 15 minutter hver. Ellers har vi en zerotime i uka hvor vi snakker/har rollespill/jobber med case, og sosiale kompetansemål på ukeplanen hver uke.


#12

Minerva sa for siden:

Vi har av og til brukt elevpatruljering, men det avhenger veldig av "tonen" på de eldste trinnene. Det er ikke hvert år det funker.


#13

Polyanna sa for siden:

:knegg:

Utdyp gjerne!


#14

Acsa sa for siden:

Det er et behavioristisk belønningssystem. Fysiske tegn på ros, f.eks et "roskort", gis for å forsterke ønsket atferd. I teorien skal man ikke kjefte for uønsket atferd, men demonstrativt belønne den ønskede atferden. F.eks hvis Trond ikke tar opp boka si, men Lise gjør det. Da gir du Lise et roskort og forklarer hvorfor, og håper på at Trond da skal ta opp sin bok.

I "antimobbeøyemed" kan man da f.eks finne på å gi roskort til elever for å leke med elever de ikke liker eller som ikke har noen venner. "Å, lekte du med Bjørn? Så snill du er, her er et roskort!". Stigmatiserende much?



#16

Minerva sa for siden:

Mitt inntrykk av PALS er at det er enormt omfattende, og krever mye innsats for å fungere.


#17

Polyanna sa for siden:

Jeg har hørt om folk som ikke misliker PALS så mye som jeg gjør fra beskrivelsen (jeg er veldig lite glad i sånn belønning/adferdsstimuleringsgreier), men det viser vel bare at en skikkelig klok lærer kan ta utgangspunktet i nesten hva som helst og få det til å fungere.


#18

noen sa for siden:

Jeg er veldig skeptisk til PALS og har hørt mange historier om hvordan dette programmet brukes feil og på en måte som kan gjøre skolemiljøet dårligere.


#19

Hobbes sa for siden:

Vi har Olweus der jeg jobber. Der gjør vi alle disse tingene du nevner hele tiden, i tillegg til det som pålegges av programmet. Jeg synes det hjelper å systematisere og kartlegge arbeidet med klassemiljøet, og jeg føler at jeg får et ekstra lite spark/hjelp/flere ideer når jeg føler at jeg står fast. Vår skole ligger under gjennomsnittet på mobbeundersøkelser i kommunen. Vi ser på resultatene at etter vi ble en Olweusskole, så gikk tallene drastisk ned ganske kjapt.


#20

Hobbes sa for siden:

Men om man kun følger programmet uten å gjøre noe forebyggende/ta ting når de dukker opp/whatnot, så har det liten effekt.


#21

trimsi sa for siden:

På vår skole har vi Zero. Synes det fungerer godt innenfor de rammene det har. Målet er nulltoleranse for mobbing (selvfølgelig urealistisk) men det finnes mange tiltak som elevundersøkelser, ukentlige zarosamlinger og en zerofest hvert halvår. Da samles alle elever til fest i skolegården og man fokuserer på antimobbetemaer. Dette programmet forplikter elever, lærere og foreldre til å involvere seg i antimobbeing.
Jeg tror allikevel Zero bare blir et redskap for lærere og skolen, det er opp tl de hvor mye de gjør ut av det.

Vi har også gode erfaringer med bruk av trivselsledere, da velges to elever i hver klasse. De får gå på kurs, lærer aktiviteter og spill man kan ha i friminuttene for å bedre det sosiale miljøet. Disse barna skal holde ekstra oppsyn i skolegården, passe på at ingen blir ertet, står alene, og skal sette igang felles aktiviteter.

Skolen har også SMV kontor, bemannet av barnevernspedagoger. Her kan elever (lærere) henvende seg å få hjelp når det oppstår problemer.
Vi har også egne sosiallærere som bruker til samtaler med elever ved behov og som samarbeider og hjelper lærere når det oppstår problemer. De er der for å bedre det sosiale miljøet.

Som mor til flere barn i skolen er det allikevel hver lærsrs innsats rundt klassemiljøet, kommunikasjon med foreldre, igangsettelse med tiltak, klassemøter o.l. som er mest avgjørende.


#22

Susse sa for siden:

Skolen vår har brukt Olweus, men har gått bort fra det pga lite utbytte og at det ble dyrt over tid. Den rapporten som ble lenket til i andre innlegg er medvirkende årsak.

Det som har vist seg å fungere er et solid fokus på det psykososiale miljøet i klassene,særlig tiltak som fremmer fellesskap. Mobbing er ofte oppe i klassens time og ved alle elevsamtaler. Helsesøster har grupper hvor vennskap og mobbing er tema. Ungene får kurs i nettvett og hvordan man skal oppføre seg på sosiale medier via [url]www.barnevakten.no[/url]
Vi er en aktiv foreldreguppe og gjør mye sosialt utenom skoletid som er gratis og for alle. Mye foreldremedvirkning og mobbing som tema på alle foreldremøter og FAU -møter. Rektor tar selv tak i alle mobbesaker og følger opp personlig.


#23

Mex sa for siden:

Vår skole har PALS, og erfaringene har vært utelukkende positive.
Det har dog tatt litt tid å få kjørt på plass et godt nok og samstemt system. Nå er det 6 år siden det ble innført og ingen ønsker å fjerne det. Verken lærere, elever eller foreldre.

Her ligger nok mye av grunnen til at skolen for 6 år siden ble stemplet som en skikkelig verstingskole og det var ikke uvanlig med negative oppslag i media. Det var store problemer med mobbing, vold og hærverk.

Nå fokuseres det på kommunikasjon og respekt. Kommunikasjonen skal være entydig og konsekvenser skal være forutsigbare. Lærerne har blitt tryggere på seg selv når det gjelder å håndtere konflikter, og elevene vet på forhånd hvordan de vil bli møtt.

For meg som er ny foreldre ved skolen, så har ikke jeg erfart hvordan det har vært. Jeg erfarer nå et system som fungerer. Hver uke har førsteklassene egne PALS mål, og det er jo helt enkle ting de trener på. Som å sette skoene sine på plass, kle på seg selv i tide, være høflig mot sidemannen, holde fingrene for seg selv og ikke plukke på andre sine ting +++
Og slik jeg har forstått det så handler det mye om å snu problemfokus, til løsnings fokus.
Som feks "Ikke sleng skoene dine i gangen" endres til "Sett skoene dine på skohyllen"


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.