Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvem setter sammen førsteklasser på barneskolen?

#1

Pelle sa for siden:

Hvem setter sammen klassene på barneskolen i 1 klasse? Eller varierer det fra skole til skole? Hvordan gjøres det?


#2

Stompa sa for siden:

Det vil jeg tro varierer enormt etter hvordan skolen er organisert og hvor stor den er. På skolen til ungene mine (stor 1-10-skole med 750+ elever, 3-4 paralleller på hvert trinn) er jeg sannelig ikke sikker på hvem som foretar inndelingen, men jeg vet at de deler inn geografisk, sånn at elever i samme klasse skal bo i nærheten av hverandre. Det går f.eks. foran ønsker fra elever/foreldre om å gå i klasse med bestemte medelever.


#3

Pelle sa for siden:

Hos oss er det 1-7 trinn, 2 og 3-parallell. Inndelingen (sier de ihvertfall) går på kryss og tvers, for alle begynner og slutter likt uansett visstnok.


#4

Blånn sa for siden:

Det er ofte sosiallærer på de skolene som har det. Der jeg jobber nå er det lærerne i samarbeid med meg og sosiallærer, men så er også gruppene veldig fleksible.


#5

Pelle sa for siden:

Baserer man seg på fakta fra barnehager, kjønn, antall med annet språk enn norsk som morsmål eller er det tilfeldig?


#6

Niobe sa for siden:

Her er det en nynorskklasse og en bokmålsklasse, så klassesammensetningen gir seg selv.


#7

millact sa for siden:

Her deler de inn slik de selv vil, absolutt ikke ut fra hvor man bor, altså geografisk. Vi kunne komme med 3 ønsker og fikk innvilget 1 barn å komme i klasse med.

Jeg antar de får noe info fra bhg, men barna på skolen kommer fra så mange bhg at det neppe er lett å sette sammen klassene. I år er det rett under 100 førsteklassinger. Tipper det ikke vil bli noen færre med årene heller.


#8

polarjenta sa for siden:

Det varierer nok. Her får skolen info fra barnehagene, men bestemmer jo selv hvordan de bruker den.

Jeg har forøvrig opplevd å få spørsmål fra skolen der de ønsket å få tilbakemelding på hvem som ikke burde gå i samme klasse, om det var spesielle hensyn de burde ta osv. Det visste seg at skolen rett og slett ikke brukte noe av dette, men bare satte sammen klassene etter eget forgodtbefinnende. Ganske så irriterende, for vi hadde brukt mye tid på dette. Og det var ledelsen som satte sammen klasser på den skolen, for lærerne vi snakket med var letteres sjokkert, og skulle visst prøve å få endret klassesammensettingen.


#9

oslo78 sa for siden:

Hos oss er det rektor og undervisningsinspektør.


#10

Blånn sa for siden:

Kjønn, adresse, info fra barnehage eller andre instanser, observasjoner på førskoledagen, morsmål osv er faktorer man ofte basserer inndelingen på. Man er opptatt av å lage best mulige grupper.


#11

Carrera sa for siden:

På vår skole er det vel et samarbeid mellom rektor, avdelingsleder på småtrinnet og de lærerne som skal ha klassene.

Da minsten begynte så var også skolen i forbindelse med barnehagene for å høre litt om de forskjellige barna. Hvor stor påvirkning det hadde, det vet jeg ikke.


#12

Gaia sa for siden:

Her fordeler de slik at det skal være mest mulig likt antall av hvert kjønn i hver klasse. De setter sammen på tvers av inntaksområdene, men i "klynger", sånn at man skal ha noen i nærheten å ta følge med fra klassen. Det er ledelsen som setter sammen klasser. Man kan komme med ønsker, med de tas ikke nødvendigvis hensyn til.


#13

millact sa for siden:

Det høres nokså likt ut som her, det.


#14

Bayone sa for siden:

Hos oss deler de geografisk, på to forskjellige måter. En grense vertikalt og en horisontalt (to gater som brukes til skille). De deler forskjellig fra år til år basert på kjønn og antall for å få mest mulig varierte grupper.


#15

Minerva sa for siden:

Hos oss også. Og det er først og fremst geografien som styrer.


#16

veobra sa for siden:

Hvis du lurer på om du som forelder kan påvirke det så har jeg erfaring hos oss at det er mulig. Jeg spurte om min datter kunne plasseres sammen den eneste hun kjente. Det skulle de notere og forsøke å få til, sa de. Og de kom sammen. :nikker: Jeg tror det var en av faktorene som gjorde at det gikk så strålende som det gjorde med skolestart.


#17

Lavender sa for siden:

Vi fikk vite at vår skole ikke hadde sett på fakta fra barnehagen. Tror de hadde nok med å fordele de få jentene som er på tre klasser. 27 jenter og 57 gutter på 06 kullet. Og noen barn og familier med behov, de var blitt hørt og sett. Vi er i klasse og familiegruppe med familier i motsatt ytterkant.


#18

Daisy sa for siden:

På vårt trinn er det to grupper og de har satt alle barna med spesielle behov i ene gruppen slik at de kan ha minst muilg assistentstillinger, så jeg nekter å tro at det er tilfeldig!


#19

him sa for siden:

Hos oss er det så vidt jeg vet ikke førsteklasser. Det er ett - 1 - trinn og så har de fleksible grupper. Begge mine barn har feks skiftet gruppe. Og yngste har også byttet gruppe sporadisk etter forespørsel fra oss (hun får undervisning fra kulturskolen som kan taes i skoletiden og så krasjet dette med svømming) og da fikk hun bytte helt uten noe om og men. Jeg vet også at yngste har hatt forskjellige gruppeinndelinger etter fag.

(Uten at jeg vet om dette var til noe hjelp, da. :humre: )


#20

Blå sa for siden:

Hos oss setter de sammen geografisk.


#21

Tjorven sa for siden:

Dette gjøres på forskjellig måte i Oslo. Vår skole har 5 førsteklasser fra høsten av, så det er veldig mange unger som skal fordeles.

På vår skole har de gjort om litt bare de siste årene. Slik jeg har forstått det så leveres det inn et forslag fra barnehagen om hvilke barn som skal til den enkelte skole som bør og ikke bør gå sammen. Og så settes disse gruppene sammen slik at det går opp med klasseantallet. Det tilstrebes å være lik fordeling gutter/jenter pr klasse. Og så jobbes det for at ikke for mange uromomenter havner i samme klasse. Samt at det blir en grei blanding av helt norske og ikke helt norske barn.

Videre; skolen er klare på at inndelingen av 1. klasse er midlertidig og at man først etter høstferien gjør den endelige inndelingen. Frem til da flyttes det på elever hvis det trengs. (Det trengtes definitivt da snuppa begynte på skolen.)

Skolekretsene er små, så geografisk inndeling eksisterer ikke på vår skole.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.