Vi har en VW Sharan med tiptronic som har begynt å fuske til tider når vi bruker automatgiret, som vi som regel gjør. Den rykker plutselig ved kjøring og slurer veldig ved akselerasjon før den girer opp (ved automat), men så kan det godt gå 4-5 kjørerturer eller mer før den får en slik rie igjen. Jeg synes det kan minne om rusk i forgasseren (om jeg husker riktig), men det nytter ikke å trå klampen i bånn i nøytral. Det har dog effekt å kjøre på høyt turtall et lite stykke ved bruk av manuell giring for så å ta den over i automat igjen. Mannen har fylt på med kondensvæske (og olje etter at oljelampen lyste) uten at det har hatt noe effekt. Det er en dieselbil.
Er det noen som har litt peiling på slikt her og som kan svare meg på om det kan være girkassen som er i ferd med å ryke? Evt om det kan skyldes oljen? Vi har alltid kjøpt olje hos merkeforhandler, men kjøpte sist på bensinstasjon en sort som skulle gå på vår bil fordi jeg ikke rakk innom forhandler. Vi skal ha bilen inn på service og EU-kontroll nå etter påske, men om det er girkassen (eller noe annet som kan haste) bør vi vel få den inn så fort som mulig. Noen som kan svare på dette?
Ikke noe peil men bruker man kondensfjerner på dieselbil da?
Jeg har ikke brukt kondensfjerner på noen av bilene mine (bensinbiler) siden 90tallet..
Passer på å ikke kjøre tanken tom på vinteren.
Bilen din trenger ikke service da? Bytte dieselfilter mm..?
Det er en 02-modell registrert på tampen av 2001 så den er rimelig gammel. Jeg aner ikke om det er dumt å fylle kondensfjerner på dieselbil, men etter litt googling nå var det visst ikke noe sjakktrekk :flau:
Det er ikke lenge siden vi hadde service på bilen, men muligens det kan hjelpe å skifte dieselfilter. Får ta en telefon til verkstedet og høre.
Diesel eller bensinbil? Tiptronic eller Multitronic-girkasse?
(og er forresten ikke forgasser på biler i dag, men innsprøytningssystemer)
At det er problemer med girkassa skal man ikke se bort i fra. En gjenganger som også her har kunne skapt lignende problemer - og der også verkstedene først har trodd at det var girkassa, er luftmengdemåler. En relativt rimelig reperasjon.
Kondensvæske? Som i kondensfjerner, eller tenker du på kjølevæske? Kondensfjerner skal man normalt sett ikke bruke på nyere biler og det er noe som kan gi problemer. Om kjølevæske må etterfylles jevnlig kan det i hvert fall være et symptom for motormessige problemer, som f.eks. toppakning.
Har olje noen gang vært byttet på automatgirkassa? Er vel gjerne ikke en del av serviceplanen og man har vel ment at det ikke skulle være nødvendig på noen kasser, men samtidig har man sett at det nok i praksis kunne vært fordeler med det. Oljebytte på denne vil også kunne avsløre en del - f.eks. om man finner metallrester i den gamle oljen i kassa (svært dårlig tegn...).
Motorproblemer vil også kunne gi en del symptomer som slår ut på girkassa
Beste tror jeg ganske enkelt er å få kjørt en diagnose.
Hvis ikke skifte av girkasseolje er en del av serviceplanen, kan det være greit å få gjort det uansett. Her er det vel også et filter i kassa som kan byttes.
Virker det generelt som om bilen går dårligere? Et element jeg tenker på da er at turboene på diselbilene kan begynne å bli dårligere hvis det er en bil som har gått ganske langt nå. I noen tilfeller kan en rens av turbo, for å få ut koks, hjelpe. Merkeveksted vil imidlertid sikkert mene bytte av turbo er eneste løsning. Finnes også overhalte turboer å få kjøpt.
Takk for svar! Turboen ble byttet i fjor så jeg håper ikke det er den som skaper problemer nå (den oppfører seg ikke likedan som da), for det var en dyr fornøyelse. Det er en dieselbil, ja.
Kondensvæske = kondensfjerner, ja. Går litt fort her.
Jeg aner ikke om det er blitt byttet olje og evt hvor. Får prøve å bestille en time før påsken, for det har eskalert noe i dag. Takk for tips om luftmengdemåler, skal forhøre oss om dette.
Kilometerstanden er i alle fall det dobbelte av 90k for å si det sånn (vi har en del langturer) :knegg: Det er en tiptronic girkasse.
Har dere peiling på hvor mye det koster å skifte en slik girkasse, om vi må, sånn ca? Typisk at dette skjer like etter at vi har ordnet den for 15 k! :mumle:
Kjenner du til bilens historikk fra før? Om det har vært problem med girkassen.
Har hørt historier om merkeverksted oppgir pris opptil 70000kr for en slik kasse. Ikke for å skremme deg men...
Personlig vil jeg holdt meg unna merkeverksted.
Det fins mange dyktige verksteder som driver med girkassser.
pris kan variere mellom 25000-35000 kr for byttekasse.
ut i fra km standen på bilen din, vil jeg heller solgt bilen som den er. Har ikke klima anleggget blitt reparert fra før, regn med ca. 10000 kr. Diesel tilleggvarmer kan også ryke.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.