Jah.
Jeg får opp et par meldinger når jeg starter bilen min. Jeg kan ikke et ord tysk. Jeg har selvfølgelig prøvd meg på google translate, men ikke uventet får jeg ikke helt tak i sammenhengen.
Jeg får først opp en melding som sier: "Bitte gurt anlegen!"
Også kommer det en som sier "Service jetzt." Jeg har feil med ei lampe, og det vet jeg. Nå var det visst litt jobb å få gjort noe med det, så det tas til uken når jeg er på ferie. Han hadde ikke tid nå. Kan denne siste meldingen indikere at det er lampen som er feil, eller bør jeg være bekymret for om det er noe mer feil?
Lampen for pærefeil lyser. Ingen andre pærer lyser.
Ah. Takk!
Service nå var jeg litt inne på ja. Men tror vi at det har med lyset å gjøre? Eller tror vi at det er noe dyrere det kan være snakk om? :innser at jeg har svært lite greie på bil:
På mange biler får man beskjed om at man trenger service for bagateller som ødelagte lyspærer, for lite spylervæske osv, så det er vel omtrent helt umulig å forutsi hvorfor du får denne beskjeden. Jeg ville antatt at det har noe med lyset siden du vet du har en feil der.
Hvis det er VAG (VW/Skoda/Audi m.fl.) det er snakk om, så er det normalt ganske enkelt å stille bilen over på norsk - eller i hvert fall engelsk. På mange modeller holdes ned-knappen på armen for bl.a. styring av vindusvisere inne i noen sekunder, og det vil komme opp en meny i kjørecomputeren. Her er det et valg for å endre språk på alt (morsomt å gjøre på andres biler... ;-) ).
"Service nå" antyder normalt helt vanlig service. Service her er som noen sier basert på et vist antall kilometer, men det kan også være basert på tiden siden forrige service. Elektronikken overvåker hvordan bilen benyttes, og vil også kunne be om at service tas oftere enn intervallene - f.eks. ikke uvanlig for biler med mye småkjøring.
Endre språk ja. Det hadde ikke vært dumt. Det er bare det at instruksjonsboken er på tysk også. :humre:
Lyspæra er gåen ja. Eller hele den holderen må visst byttes. Den har jeg kjøpt ny, men for å få byttet den måtte vist lykta helt ut. Og for å få ut lykta måtte visst fangeren av. Så da ok det litt mer enn fem minutter, og han hadde ikke tid før til uken. Det er forøvrig en VW golf cross. :hjerter: Og jeg har hatt den i ca to uker. :knegg:
Jo, men man får endret språket uten instruksjonsboka - nå vet du hvor du skal trykke for å komme til menyen i hvert fall ;) Får å bevege seg i menyen bruker man opp/ned-knappen på siden av hendelen til vindusviskerne, samt at det er vel knappen under som benyttes for å gjøre valg (den knappen er vel merket "reset"). På bilen med knapper på rattet er det muligens at kjørecomputerknappene er der.
Vet ikke om denne menyen egentlig er nevnt i instruksjonsboken. Er en del andre valg der også som man kan gjøre - hva kan være litt avhengig av utstyret på bilen, men en del funksjoner kan slås av og på
Hele "holderen"? Det er langt fra uvanlig at det er noe herk å skifte pære på mange biler med Xenon. Har en VW Touran der jeg måtte gjøre denne operasjonen i fjor. Tar et par timer hvis man aldri har gjort det før (og ved hjelp av tysk reperasjonsmanual funnet på internett...). Men hva menes med holderen - noe i selve lykta da som er ødelagt på et vis. I tillegg til pæra kan det i en del tilfeller være at "ballast" må skiftes - et elektronisk komponent som sitter bak pæra.
Ellers er Xenon-pærene dekket av fem års reklamasjonsrett, med mindre man ikke ser på det som slitasje pga. lang kilometerstand for bilen. For min del tok det 6 år før første pærebytte. Ballast går naturligvis også på garanti/reklamasjonsrett.
Tja, hvordan skal jeg forklare dette da.
Det holdt ikke med å skifte pæra. Når du tar ut pæra for å skifte, så sitter den i en holder. Med noen "elektroniske komponenter" på hver side. Her var det noe plastikk greier som var ødelagt. Så pæra fikk ikke kontakt. Den ville ikke lyse når den ble skrudd til. Så jeg måtte kjøpe et kit for å bytte.
Jeg trodde det skulle bli grei skuring. Bare skru ut den dingsen, bytte den og inn med ny pære. Men det var visst ikke så enkelt nei. Det fulgte med en hel del i det kitet. Noe ledningsgreier og ja.
Ok, så det er ikke Xenon, men halogen, og noe ble ødelagt i forbindelse med skifte av pære? Eller kan det være ettermontert Xenon på bilen i form av et "kit"? (som da gjerne normalt vil tilsi at lysene er ulovlige).
Uoriginale Xenon vil normalt sett ikke gå gjennom EU-kontroll. Skal bilen ha Xenon, skal det være automatisk justering av lysene - noe man ikke får med disse oppgraderingskit-ene og noe som krever sensorer som justeringen er basert på.
Ikke sikker på hvordan konstruksjonen er her. Normalt sett er Golf med vanlige halogenlykter svært enkle å skifte pærene i, men er vel ikke usannsynlig at lykta må ut hvis en del av lykta må erstattes. Tenkte det var Xenon pga. støtfanger må av og lykta ut etc.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.