Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Den siste biltråden: 5008, S-max og Verso S

#1

Polyanna sa for siden:

Det er ikke sånn at jeg går og tenker og tenker på bil i månedsvis, altså. :knegg: Vi tenker litt, lar det ligge, plukker det opp igjen. Og nå er Polymannen såpass varmet opp at vi har begynt å prøvekjøre.

Fyller på med inntrykk her, og blir glad for innspill, erfaringer, innsigelser, etc.

Kriteriene våre er:
7-seter
Sitte høyt
Ok bagasjeplass
BREDE bakseter og god beinplass

I går prøvekjørte vi S-max, etter insistering herfra. Jeg er litt skeptisk til Ford - jeg syns de er stive, kontante, trauste og veldig "tyske" og humørløse.

Men det er virkelig en flott bil, altså!
Inntrykk - positive:

  • Pen bil - ser kompakt og fin ut
  • Stort panoramatak - vet ikke om det er standardutstyr?
  • VELDIG god plass i baksetene, vi kunne fint sitte oss to voksne pluss eldstemann ved siden av hverandre, uten at det føltest smalt eller trangt. Veldig god beinplass også. Eldste satt godt og breiet seg mellom setene til søsknene da vi satte inn dem.
  • Barna satt veldig høyt og fint, med god utsikt
  • God å kjøre, selv om jeg syns den er stiv og kontant, slik jeg mente på forhånd. Vi prøvekjørte nok en sprekere motor enn jeg tror vi ender opp med.
  • Har mulighet til gode lagringsløsninger, for eksempel skuffer under forsetene.
  • Kunne lett justere ratt og setehøyde sånn at jeg satt veldig godt
  • God bagasjeplass

Inntrykk negativt:

  • Traust interiør
  • Litt harde seter
  • Alt i bilen føles litt "hardt": Hardt å justere bakspeilet, hardt og litt tungt å få opp ekstrasetene, etc., hardt å passere fartsdumper
  • Ekstrasetene er virkelig kun egnet til korte turer. Veldig trangt

Må se mer på miljøsiden og drivstofforbruk. Og sikkerhet.

Tror den er hakket dyrere enn Verso og 5008.


#2

Bille sa for siden:

Følger med (igjen :knegg: ), vi har de samme kriteriene pluss 4WD og kommer ingen vei. Hadde S-Max kommet med 4WD hadde det nok blitt den.

Dere har slått fra dere Sharan?


#3

kokosbolle sa for siden:

Peugeot er vel kjent for å være mykere å kjøre enn Ford? ¨Vi prøvekjørte aldri Peugeoten da.


#4

Mex sa for siden:

Vi så på S-max og Grand C-max, men landet på Peugeot'en pga lavere pris, mykere utseende og bedre kjørekomfort.


#5

Anne C sa for siden:

Uten at jeg har prøvd noen av bilene som er nevnt nå, så må jeg bare si at jeg synes at min nye Ford er mye bedre å kjøre enn Peugeoten jeg hadde. Men så er jeg vel også blitt anti-Peugeot etter 9 år med verdens kjipeste 307 sw.


#6

Snuppa sa for siden:

Ang ekstrasetene bak. Når de er i bruk skyver man 2. seterad fremover. (hendel under setet) Da blir det bedre plass bak. For å komme inn til seteraden vipper man et av setene på 2. seterad frem.


#7

emin sa for siden:

På langtur så ligger vår S-max klistret på veien og er virkelig behagelig både å kjøre og å sitte på i. Honda CR-V'en til mannen kan ikke sammenliknes ang kjørecomfort. Ellers signerer jeg på Snuppa. Hvilken utgave har dere prøvekjørt? Hvis det er Titanium S så er den stivere pga sportsfjæring eller noe i den duren. Vi har Titanium. Og nei, panoramaglasstaket er ekstrautstyr, ikke standard.


#8

Polyanna sa for siden:

Takk for innspill.

Er det noen som har innspill eller erfaringer angående bilsyke i disse bilene?

Og gir: automat eller manuell? Mannen min påpekte nettopp at det er dumt å ha automatgir når barna skal begynne å prøvekjøre etterhvert...


#9

IzziCreo sa for siden:

Følger spent med siden vi gjorde samme runde for drøye året siden :humre:

Bilsyke: Barna her har blit mye mindre bilsyke etter vi fikk 5008. Fra å bli bilsyke nesten kosntant, så har de knapt vært det i nybilen. Nå skal det sies at vi gikk fra en Opel Astra 2001 modell. Mye har nok skjedd på de årene.

Automat vs manuell: Vi går aldri tilbake til manuell :humre: Automat (EMG) på 5008 fungerer utmerket selv om vi var fast bestemt på å velge manuell. Vi leste en god del i forkant og tenkte at EMG'en ikke var fullverdig automat. Vel, vi synes den er super, og det er det som betyr noe :knegg: Så vi gikk altså fra å være all against til all for. Man kan gire på et vis med EMG'en - dog har jeg ikke forsøkt det selv.

Ser vi tenker veldig likt vedr. Ford og den tyske trauste looken. Da vi satt oss inn i S-Max'en og jeg tok inn inntrykket så var faktisk "vulgær" det første ordet jeg kom på - og så kom "maskulin" :hehehe: Men selvfølgelig - når man sammelikner med de elegante franske så taper jo mange, synes jeg.


#10

Niobe sa for siden:

For meg som blir lett bilsyk er Ford et klart førstevalg. Den oppleves stødigere og jevnere, og jeg blir helt klart mindre bilsyk enn i "mykere" biler med mer fjæring og "sleng". Jeg synes comforten i Ford er helt ypperlig. Vi har riktignok Mondeo, men den oppleves ganske lik som min venninnes S-Max. Det blir nok S-Max på oss neste gang. Jeg kan dog være enig i at den ikke er pen, men i mine øyne veldig mye penere enn 5008...


#11

Pøblis sa for siden:

Hvor lenge har dere bilene deres, poly? 2002-modellen kan ikke begynne å øvelseskjøre før i 2018... Just sayin. :knegg: Vi har automatgir på både familiebilen (rav4) og bybilen(iq) og jeg kommer aldri til å gå over manuelt gir igjen. :ja:


#12

Pelen sa for siden:

Jeg hørte av en kollega som kjenner en bilskolelærer at det ikke var noen ulempe å ha automat. Da får barna lære seg å fokusere på alt annet ved å kjøre bil og så kan de med tiden lære seg å gire, enten på bilskolen eller om man låner en bil. Jeg har kjørt de bilene du skriver om og jeg kule velge Ford og jeg var egentlig ikke heller en Ford-venn før jeg prøvde den.


#13

MegaMie sa for siden:

Vi skal også ha en syvseter, men aner ikke hvilken. Jeg liker ikke S-Max, synes ikke den er noe behagelig å kjøre.

Har ikke Mazda en syvseter?


#14

Levic sa for siden:

Helt klart S-Max. Eneste kombibilen jeg faktisk syns ser ok ut. Trauste er det jo uansett når man må ha gubbebil som sambo sier.. (Han skulle gjerne hatt en XC 70, men ble for trangt).
Liker S-maxen veldig godt, og syns ikke den er veldig hard eller kjedelig. Kjøp med litt utstyr, soltak, osv, så blir den så fin så:)


#15

Polyanna sa for siden:

Den vi har nå er min andre og Polymannens første bil, og vi har den på ellevte året. Så det kan hende alle tre barna rekker å prøvekjøre den vi skal ha nå. :p


#16

Adrienne sa for siden:

Eller den dere allerede har. :knegg: Mannen og jeg har et lite veddemål gående på når dere faktisk kjøper ny bil, får mannen rett rekker i det minste eldstemann å begynne å øvelsekjøre i den dere har. :løper og dukker:


#17

Palmen sa for siden:

:knegg:


#18

Trixie sa for siden:

:knegg:


#19

Sol sa for siden:

Mazda 5. Jeg tror dog den er mindre enn de nevnt over her.


#20

mrc sa for siden:

Nå er det mange biler med automatgir som har elektronisk håndbrekk eller fotbrett, og er dermed ulovlig å øvelsekjøre med.

Begynner å bli mange biler nå med elektronisk håndbrekk i kombinasjon med manuelt gir, så heller ikke disse har man lov til å øvelsekjøre med.


#21

Vianne Rocher sa for siden:

Pussig, for det hadde kjøreskolebilen jeg kjørte opp med. Men det var i 2009, det var kanskje andre regler da?

Hva er eventuelt grunnen for dette?

Jeg hadde uansett valgt manuelt gir. Jeg synes automat er døllt og det er kun premiumklassen som faktisk får noe spønk ut av automatkassene sine, selv om de heller ikke kan måle seg med manuelt når det kommer til fleksibilitet og kjøreglede.
Mid.range bilene jeg har kjørt (og den siste tiden har jeg prøvekjørt en haug i dette segmentet) med automat har vært så sørgelig kjedelig og dårlig at jeg ikke forstår hvorfor noen velger det. Men det er kanskje en smakssak.

Jeg ville valgt Forden med manuelt gir. Jeg synes særlig Toyota er masete og "nervøse" biler å kjøre (om man ser bort fra svigerfars Land Cruiser og 4-runner) og Peugot hadde jeg styrt unna fordi jeg ser for meg en bil som måtte ofte på verksted. Selv om den sikkert er den beste av de tre å kjøre :fordomsfull:.

Har dere forresten sett på Mitsubitshi Outlander med syv seter? Den er iallefall romslig, og praktisk.

Jeg forstår forresten godt at det tar lang tid å bestemme seg for ny bil. Vi har vært i denne prosessen i noe som føles ut som en evighet selv og det nærmer seg iallefall snart to år.
Jeg har mistet helt motivasjon og overlatt alt til Rochermannen. Ser ut til at vi går for kjip, praktisk og fornuftig denne gangen :sukk:.

:humre:.


#22

Erica sa for siden:

Kjøreskolebilen har ekstra sett med pedaler, da spiller det ingen rolle om det er elektronisk håndbrekk.


#23

Vianne Rocher sa for siden:

Ah! Da forstår jeg :knegg:. Takk for informasjon :neie:


#24

Polyanna sa for siden:

:rofl:


#25

Polyanna sa for siden:

Har du sett. Helt ny info.

Jeg har VIRKELIG lyst på automatgir, da. :sukk:

Jeg kjører mye småkjøring, og småkjøring med flere filer og generelt mye å tenke på. Sns det er greit å slippe giringen da.


#26

Pelen sa for siden:

Elektronik håndbrekk bremser ikke når man kjører?

Har disse vært vanlige ved Knut gir enn automat, men nå er det vanlig på manuell også.

Dette må jo være god business for kjøreskolene ... Snart er vel et ikke noen biler igjen med gammeldags håndbrekk.


#27

emin sa for siden:

Mulig det er bedre plass i de nye modellene, men i min fars Outlander 2008-modell er det knapt plass til ei håndveske i bagasjerommet når alle 7 setene er oppe. :nemlig: I vår S-max får vi plass til en full helgehandel med alle 7 setene oppe. :nemlig: Alternativt plass til en MB Urban Jungle vogn og et par-tre handlenett. :utprøvd:


#28

Polyanna sa for siden:

Den er en del dyrere enn 5008 ser jeg. Verdt det? Hva får man ekstra?


#29

Levic sa for siden:

Man får en bil som ikke ser ut som en begravelsesbil :sparke:


#30

Polyanna sa for siden:

Syns du 5008 ser ut som det, altså? :knegg: Jeg syns faktisk den ser pen ut, jeg. Jeg husker vi hadde den som leiebil for en stund siden, og da likte vi den godt.

I dag skal vi låne Verso.


#31

IzziCreo sa for siden:

Ja, smaken er som baken - jeg synes S-Max er virkelig mindre pen. Den er hakket bedre enn Grand Picasso, men det er bare så vidt :knegg: 5008 er velproposjonert synes jeg.

Verso var egentlig god å kjøre synes jeg, men knøttliten bak. God prøvekjøring :)


#32

Polyanna sa for siden:

Ja, jeg er redd Versoen blir for liten, men vil gi den en sjanse, for vi har virkelig vært veldig glad for den vi har hatt. Japanerne avgidtslegger visstnok bilene på bredden?


#33

Tjorven sa for siden:

Vi testet både Verso og 5008 da vi gikk samme runden. S-Max utgikk på grunn av pris. Jeg mener det var nesten 100 000 i forskjell. :vetikke:

Det er ikke plass til mye bagasje i 5008 når alle 7 setene er oppe. Rett skal være rett.


#34

IzziCreo sa for siden:

Det er helt riktig, men jeg tenkte mer på plassen i 3.seterad. De setene Verso har kunne de nesten spart seg for, mente vi. For de kan knapt brukes, selv av barn over 10, 11 år.


#35

Polyanna sa for siden:

Ah, sånn ja. Får få eldste til å prøve dem ut, den lange slampen.


#36

Hobbes sa for siden:

Jeg hadde jo tråden om franske biler, og må innrømme at Peugeoten utgikk pga fordommer og usikkerhet. Vi skal ha denne bilen lenge, og jeg var ikke sikker på om Peugeot ville bli et pengesluk eller ikke. Det var jo du som påpekte at det er lite tester foreløpig på hvor mye kostnader det blir på dem etter 10 år etter at de ble "utbedret".


#37

Bille sa for siden:

Vi hadde en Peugeot 406 i 7 år uten problemer. :datapunkt: Så jeg må innrømme at jeg synes franske biler får litt ufortjent mye pepper noen ganger.

Vi har Outlander 2009-modell nå og er veldig fornøyd, men vi har aldri hatt setene bak oppe. Bagasjeplassen er utrolig god som 5-seter, men det ser ikke ut til å være noe særlig bagasjeplass med de bakerste setene oppe, nei. Men bortsett fra det er bilen veldig god.


#38

Pelen sa for siden:

Jeg har spurt en kollega som har en mann som er kjærelærer.

Det som kreves nå er kun Informasjonen kommer herfra: www.vegvesen.no/_attachment/88124/binary/654870?fast_title=F%C3%B8rerkort+klasse+2012-3+bokm%C3%A5l+web.pdf

#39

Polyanna sa for siden:

Tusen takk, Pelen! Veldig nyttig!

Da kan jeg rapportere fra prøvekjøring av Versoen:

Den overrasket positivt med hensyn til plass. Vi må se nærmere på akkurat det, men barna satt veldig godt, selv om det nok er mindre bakseteplass en Smax. Den skal jo ha samme bredde som Touran, men baksetene VAR bredere, mystisk nok.

Den var veldig god å kjøre. Kjente og kjære kjøreegenskaper. Jeg må jo si at jeg liker gammelbilen veldig godt, og dette var mye av det samme, bare nytt og fresht.

Jeg likte det lille ekstraspeilet som gir panoramautsikt til baksetet - for en genial ide!

Frontvinduet føles litt "lavt", og mindre panoramaaktig enn S-maxen.

Til gjengjeld var det mindre gjenskinn fra dashbordet opp i vinduet.

Takvindu er stas - klarer ikke å se om det er standard og glemte å spørre.

Ett av hanskerommene kan kjøles - genialt for lange turer.

Ekstra lagring under baksetene helt bak.

De ekstra setene på tredje rad er virkelig bare "ekstra", men det er også alt vi trenger.

Og så er den jo veldig FIN, syns jeg da. :filer:

Særlig i hvit...

På minus-siden: Vi må se en gang til på det med plassen. Setene er mykere og mer behagelige enn S-maxen, men det er noe med vinkelen i ryggen jeg ikke er 100% sikker på.

Glemte å spørre om man kan stille rattet opp og ned?

Denne er til nå både mannens og barnas favoritt.


#40

Polyanna sa for siden:

I dag skal vi prøve Peugot. :)


#41

Adrienne sa for siden:

Vanedyr. :knegg:


#42

Polyanna sa for siden:

Ja, jeg vet. :knegg:

Jeg tar høyde for det med kjøreegenskapene, altså. At man kan venne seg til S-maxen også.

Men det er klart det frister å gå for mer av noe vi har vært veldig fornøyde med.

Vi ville jo ikke byttet ut den vi har heller, om den ikke var for liten. Det er jo en veldig god bil og god å kjøre og alt. Og de vil bare gi oss 25 000 for den! :dåne: (Den har en del karosseriskader, og det kommer en verkstedsregning på 15 000 på den, men lell! For 40 000 så får man en skikkelig arbeidshest som går og går! Han anbefalte oss å bare beholde den. :knegg: )


#43

emin sa for siden:

Du kan kjøle hanskerommet på S-max også. :jupp: Vi benyttet oss mye av det da vi var på bilferie i fjor sommer, selv om vi også hadde vanlig kjøleboks koblet til 12V. :)


#44

Polyanna sa for siden:

Ah, takk!

S-maxen har også de fine "skuffene" til å under fremsetene - det liker jeg! Vi har så masse greier med oss på tur!


#45

Polyanna sa for siden:

Noen som vet om de skuffene kan ettermonteres, forresten?


#46

Polyanna sa for siden:

Stor ulempe med Verso-en er at den er såpass ny at det finnes nesten ingen nesten-nye eller demobiler tilgjengelige, sånn at det nesten må bli en fabrikkny en. Og det virker unødvendig dyrt.


#47

Pøblis sa for siden:

Poly: Vi har etter endel kostbar prøving og feiling endt opp med to Toyotaer og vi er superfornøyd. Gode biler, masse utstyr (som kjølt hanskerom), driftssikre, drivstoffgjerrige og gode garantier. :nemlig:


#48

emin sa for siden:

Ja, de er kjempepraktiske. :jupp: Samt rommet oppe i/oppå dashbordet, der havner alt av småpenger og smådingser. :nemlig: Lett tilgjengelig siden det bare er å trykke på en knapp så spretter lokket opp, istedetfor skuffe som jeg har vært vant med fra andre biler. I den andre bilen vår må vi bruke askebegeret til småpengeskuff.


#49

Polyanna sa for siden:

Iom. at man kan få kjøpe nesten-nye S-maxer så føler jeg vi kan få mer for pengene der, enn en fabrikkny Verso. Pris på den jeg så i går, som er "Active" (nivået over veldig basic), automatgir, etc., ble 364 000. Denne S-maxen koster 375 000.

www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=41178385


#50

Hobbes sa for siden:

Og rom i taket til solbrillene. :hjerter:

Er kjølefunksjon til hanskerom standard på alle S-Maxer, emin? :blånn:


#51

Pelen sa for siden:

At man kan høyte og senke rattet tror jeg er standard på alle biler nå for tiden.


#52

Sol sa for siden:

Panoramaspeil har jeg på min Ford og. Genialt når man bruker alle seteradene!


#53

mrc sa for siden:

Dette er vel noe som omtrent alle har i dag? Gamlingens 2001 Passat hadde dette og vil vel tro at det ikke var noe helt nytt da heller, men ble vel mer vanlig når AC ble vanlig på det norske markedet (fram til 1998 eller noe slik var det jo en del ekstra avgift om man skulle ha AC...).

Dette er jo ganske enkelt et rør fra klimaanlegget som gir kald luft i hanskeroomet.


#54

IzziCreo sa for siden:

Er spent på dagens prøvekjøring av 5008 :jupp:


#55

Polyanna sa for siden:

Det var en umiddelbar suksess, sånn i forhold til kjørekomfort.

Dog litt usikker angående ungene, da jenta kastet opp idet vi gikk inn døra hjemme, men hun påstår at hun ikke var bilsyk men hostet så hun kastet opp.

Men jeg ser at de ikke ser like godt fremover som i s-maxen.

Elsker panoramataket. "Gardinene" på bakvinduene dekket ikke vinduene helt. Ser for meg mye hyl og skrik om at "sola kommer inn i sprekken her!!!". :gal:

Og jeg liker veldig godt oppbevaringsløsningene! Very good. Bedre enn verso.

Vi fikk en girkassetype jeg ikke husker hva het, men som virkelig var det verste av to verdener: en manuell kasse som giret selv?? Den ga all ukomforten ved manuell giring, men på tilsynelatende random tidspunkt. Veldig spesielt.

Jeg finner ikke ut av det i brosjyrene, men må spørre i morgen - det må da gå an å få den med en normal automatgir?

Akkurat nå er vi der at vi liker alle tre bilene. Forden var litt stiv og kjip, men hadde best plass. Kan også fås "pent brukt" = mer bil for pengene.

Versoen var overraskende romslig, og veldig god å kjøre. Finnes nesten bare som fabrikknye = uforholdsmessig dyrt.

Vi må teste peugot igjen for bilsyke, tror jeg.

Nå må vi 1) finne ut hvilke versjoner, motorstørrelser, etc., vi ser for oss, 2) hva slags utstyr vi vil ha og 3) hva det i så fall blir kostende.

Er det sannsynlig at man venner seg til det litt stive, kjipe ved Ford om man kjører den litt?

Og så lurer jeg: bagasjeromstørrelse:

På Toyota står det at bagasjerommet er 484 liter, men hva mener de da? Til taket? Med 5 eller 7 seter oppe?

Og på peugeot oppgir de heldigvis alle volumene, med seter både slik og sånn, og tilmhattehyllen og til taket, men de viser to volumer: en for "194 VDA" og en for "250 liter".

:forvirret:


#56

emin sa for siden:

Aner ikke dessverre :niks: Vi har Titanium-utgaven, aner ikke om Trend har det.

Mulig det, vi har det ikke på Honda CR-V'en vår fra 2006. :niks:


#57

Bille sa for siden:

Man venner seg til de fleste typer biler, er min erfaring. Men jeg ville nok, som du skriver, testet 5008 en gang til, mtp. at jenta di ble dårlig.


#58

Polyanna sa for siden:

Nå er jeg selvsagt helt forvirret. :gal:

Må. Lage. Regneark. Nå.


#59

Bille sa for siden:

Alt blir så mye bedre og oversiktelig i excel. :hjerter:


#60

Pelen sa for siden:

Excel er best.

Franske biler er ikke bra for meg når det gjelder bilsyke, derfor skulle jeg være skeptisk med tanke på datteren din. De er så myke og gynger mer og gjør at jeg f.eks. ikke kan lese/se på mobilen i bilen. Vi leier som regel franske biler hver sommer så jeg har erfaring med ganske mange foreskjellige modeller.


#61

Harriet Vane sa for siden:

Polyanna: i vår 5008 kan du velge mellom automat og manuell, så evt. øvelseskjøring er ikke noe problem før dere bytter bil igjen i 2030. :knegg:

Du vet jo hva vi har og at vi er veldig fornøyd.


#62

Polyanna sa for siden:

Hva med diesel vs bensin, you guys?


#63

mosol sa for siden:

Poly, det er fantastisk at dere gjør denne jobben SÅ_NØYE. Da er det bare for oss å dilte etter. :knegg: Vi vil vel egentlig begge ha en syvseter, men orker ikke helt å snakke om det. Vi ser jo her at bilkjøp tar tid!

Må forresten fnise litt av nedkjølt hanskerom som beslutningskriterium. :fnise:


#64

Polyanna sa for siden:

Vi er sprø. Ikke bruk oss som rollemodell. :gal:


#65

Tjorven sa for siden:

Jeg konstaterer at det er ekstremt store forskjeller i beslutningslinjene når det gjelder bilkjøp. På den ene siden har man Polyanna og på den andre siden har man min mor.

Min mor skulle være med meg og mannen for å titte på bil en gang. Hun hadde en bil hun var helt fornøyd med; en Audi A2. Vi var og tittet på en Skoda Fabia stasjonsvogn (jeg var gravid med snuppa). Da min mor fikk høre at det stod en rød bil leveringsklar på lageret, så kjøpte hun den. :sjokk: Hun klaget aldri på sin røde bil heller.


#66

Snuppa sa for siden:

Ang tidsbruk på bilkjøp. Vi dro bare for å titte på en S-max som sto hos Ford her i byen. Dagen etter hadde vi kjøpt den.


#67

Polyanna sa for siden:

:knegg:

Vi har jo bilene LENGE, da. Så det blir jo litt som å gifte seg, nesten. :p

Nå har jeg begynt å sette sammen utstyrspakker og sånt, og blir helt svimmel. :svimmel:

Og fytti, det baller fort på seg penger!


#68

IzziCreo sa for siden:

Vi var minst like grundige som dere, Poly :nemlig:

Tjorven: :sjokk: :knegg:

Ang. girkassen, Poly. Dere kjørte en EMG, som jeg nevnte tidligere. Ganske odd i starten, og tar litt tid å venne seg til, men når man har vennet seg til den så fungerer den ganske så smooth. Men de første gangene så lurer man litt på hva dette er for noe :knegg: Vi var som sagt all against når vi begynte å se på bil, men etter å ha kjørt den noen ganger såble vi all for. Og nå angrer vi ikke. Nydelig å kjøre! Man kan ikke få disse med ordinær automat. Kun EMG eller manuell. Men EMG kan også brukes som manuell.

Vi prøvekjørte også Citroen Grand C4 Picasso, og selv om den føltes behagelig å kjøre så var den veldig myk og der merket jeg (som blir fort bilsyk) at jeg antakelig vil få problemer. 5008 er stivet mer opp, og som sagt så hadde vi en snuppe som tidligere ble bilsyk selv på korte turer på Ring 3. Nå tror jeg ikke jeg har hørt henne klage en gang over magevondt eller kvalme. Men dette er viktig å sjekke, så prøvekjør minst en gang til :nemlig:


#69

Levic sa for siden:

Vi kan også gå rett inn, kjøpe bil, og gå ut igjen. For et par helger siden dro sambo og kjøpte seg ny bil, han ordna det på en halv time. Hadde jo sett seg ut litt på forhånd, men det var ingen sak å bestemme seg.

Meee, når det kommer til is i isdisken.. Helt umulig å velge!


#70

Polyanna sa for siden:

Motorstørrelse er jo et annet valg. :gal:

Hva TRENGER man egentlig?


#71

Polyanna sa for siden:

Jeg ser for eksempel på en 1,6 liter (115 hester) S-max nå, diesel, manuelt gir. Litt lite? Krever mye giring, eller?

Demobil.

Utstyrslisten virker imponerende, men jeg syns de utstyrsgreiene er vanskelige å navigere i - når "servostyring" står på lista, liksom. :gal: Det har vel alle nyere biler??


#72

Erica sa for siden:

Vi kjører S-max, og er veldig glad i den. VI har en 2 liter med 140 hk. Man MÅ ikke ha motor av den størrelsen, men den er uendelig mye bedre å kjøre, særlig med fullpakket bil.


#73

Erica sa for siden:

Det eneste jeg savner her er bagasjeromsnett og konstantfartholder (cruisekontroll). Ellers mener jeg du har det meste av det som er kjekt å ha. Tror jeg.


#74

emin sa for siden:

Signerer. Vi skulle bare innom en lørdag og kikke. :himle: Mandagen etter stod den utenfor huset. Dyreste lørdagshandelen jeg har gjort noengang. :knegg: Samme i vinter, da leverte vi S-maxen for å få byttet knust bakrute, og skulle bare myse litt blant bruktbilene siden nr.2-bilen dro litt på årene. Det kostet oss 230.000.... :himle:

Ang ekstrautstyr så er absolutt bagasjeromsnettet (dersom ikke festene i taket er ferdigmonterte så sørg for at forhandler monterer, dvs festene er der fra før, men de må frigjøres og settes klipslokk på) og cruisecontrol å anbefale. :nemlig:


#75

Snuppa sa for siden:

En ting jeg elsker med forden er varmetrådene i frontruten! Trenger sjelden å skrape. Det tar 3 minutter med varme og ruta er klar. Samme med speilene.


#76

Anne C sa for siden:

Ja det er helt utrolig!


#77

Niobe sa for siden:

:jupp:


#78

emin sa for siden:

Jeg rakk å bli bortskjemt med varmetråder i frontruta på Ford Mondeo'en vi hadde før S-max'en, og jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke alle biler har det. Det er jo så genialt! Starter S-max'en og svusj isfri frontrute uten å løfte skrapa. :nemlig:


#79

kokosbolle sa for siden:

Virkelig genialt ja. :) Og motorvarmer som kan programmeres.


#80

Harriet Vane sa for siden:

Cruisekontroll er gull på lange strekk, særlig i Lærdalstunnelen og sånn.


#81

Polyanna sa for siden:

Jeg er redd vi tar 5008 ut av lista nå. Jeg ser at barna ikke kommer høyt nok opp til å se ordentlig ut av frontruta, og jeg tar ikke sjansen når det gjelder bilsyke, rett og slett.

Nå er spørsmålet om Verso er stor nok for våre behov, og vi må også gjøre en ekstra sjekk der i forholdt til utsyn fremover. Og så skal vi få prøvekjøre en Smax Titanium. Sist kjørte vi en Titanium S, og den er marginalt stivere. Det hadde vært fint om Titanium er mindre "hard" og tysk, for det vet jeg ikke om jeg klarer å venne meg til.


#82

Levic sa for siden:

Vi har Titanium, og jeg syns ikke den er hard å kjøre.


#83

Polyanna sa for siden:

Det var hele feelingen av bilen som var hard: Det var hardt å få dratt opp setene i 3. rad (i forhold til Peugoten der de bare gled opp), hardt å stille speilet, hard respons på gass og brems, harde seter. En veldig streng og alvorlig bil. :nemlig:


#84

Blondie sa for siden:

Jeg synes Verso S er for liten, selv om vi bare har halvannet barn som er i voksenhøyde foreløpig. Fordelen er at den er nettere i trafikken, men jeg ville nok gått for S-max. Nå ble jeg Ford-tilvent når vi hadde Mondeo på begynnelsen av 2000-tallet da, det var en forbausende deilig bil å kjøre.


#85

mrc sa for siden:

Så vidt jeg husker er vel S-Max en av bilene der man kan bestemme ved bestilling om man vil ha sportsunderstell eller ikke. Her bør man også sjekke hva man evt. kjørte på demobilen. Menge velger av en eller annen merkelig grunn sportsunderstell på norske veier på en biler som er mer enn gjennomsnittlig stive i utgangspunktet.

Styr også unna for store felger om man er opptatt av komfort. Jeg vil si at på f.eks. S-Max er 17" absolutt maks, og at man med fordel også bør velge 16" selv om det ikke ser like stilig ut. På Titanium S er vel 18" standard, og det gjør at det kommer mer vibrasjoner over i bilen også på dårlig vei. Kjøreegenskapsmessig blir det ikke bedre av større felger.

Sett i forhold til hva folk kjøper, vil jeg tippe en del bilselgere vil bli overrasket over når folk faktisk ber om mindre felger i dag ;-)

Husk også at når man skal kjøpe nye dekk senere, vil det være en god del dyrere til 18" enn til 17". Og til 16" vil det være enda rimeligere.

Da vi kjøpte bil sist sparte vi vel også 3000 kr kontra tilbudet som selgeren opprinnelig hadde satt opp med 17". Han var enig at 16" var bedre, og at det ble den kosmetiske effekten av 17" som var fordelen. På 17" gikk også bredden på dekket opp, hvilket egentlig ikke er en fordel på vinterføre og sporete vei.


#86

emin sa for siden:

Vi har 16-tommersfelger, og har ingen følelse av at bilen er stiv. Men klart, har dere kjørt Titanium S så er den stivere enn Titanium ja. S'en står jo for sport, så den har sportsunderstell og sportsfjæring.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.