Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Bi-xenon - hva er poenget?

#1

Polyanna sa for siden:

Sitter og klikker på ymse utstyr. Hva er Bi-xenon og hva er poenget med det? Er det sånne ekle, iskalde og skarpe led-lys som folk kjører rundt med for tiden?


#2

Pelen sa for siden:

Du mener hva forskjellen er mellom Xenon og Bi-xenon, eller hva Xenon er?

ask.cars.com/2008/10/bi-xenon-hid.html

Xenon må man bare ha, det er sikkerhet i høy skala. Man ser utrolig mye bedre ved mørkerkjøring.


#3

Polyanna sa for siden:

Jeg vet hverken hva xenon eller bi-xenon er. :knegg:


#4

Pelen sa for siden:

Xenon er de blåaktige lysene. De gir veldig mye bedre sikt når det er mørkt. Du kommer å elske det og det handler som sagt om sikkerhet.


#5

annemede sa for siden:

Jeg kvepper stort sett alltid når jeg møter biler med xenon-lys, det ser ut som utrykningskjøretøy, og så blender de motgående trafikk.


#6

Divine sa for siden:

Sikkerhet og sikkerhet. Sikkerhet for den som sitter i akkurat den bilen, ja. Ikke fullt så sikkert for de som kommer imot og blir blendet. :mumle:


#7

Chablis sa for siden:

:dulte:


#8

Stompa sa for siden:

Jeg hater de der skarpe lysene, ja. Det gjør direkte vondt i øynene å møte biler med sånne, og jeg blir så fokusert på å unngå å bli blendet ved å kikke lengst mulig til høyre at jeg ikke kan tenke meg at jeg er spesielt trafikksikker.


#9

Nyx sa for siden:

Det Divine og Stompa sa. :mumle:


#10

mrc sa for siden:

De bilene man "merker" har Xenon-lys, er gjerne de med ettermontert uoriginal Xenon med fargetemperaturer som strengt tatt ikke er lovlige og uten automatisk regulering av lyktene.

Å ettermontere Xenon på lovlig måte er omtrent umulig ettersom det skal være automatisk nivåregulering med sensorer etc. Hvis man starter en bil med Xenon-lys vil man gjerne merke at lysene beveger seg litt de første sekundene bilen går. Det er også krav om lyktespylere på biler med Xenon.

JEg føler meg ikke blendet av biler med originale Xenon-lykter, men jaggu er det mange etter hvert med uoriginale. Det er også mange som setter inn kraftige halogenpærer nå med blåaktig lys slik at det kan minne om Xenon (men da Xenon med "feil" fargetemperatur).

normalt sett er fargetemperaturen 4000-4300K, men det er de som lenger inn 6000K+ for "at det ser kulere ut og alle da kan se at jeg er så kul at jeg har Xenon i min 15 år gamle BMW"....

En del kjøper nok også Xenon med for høy fargetemperatur eller ettermonterer Xenon av uvitenhet.

Sak hos Dinside om kjøp av biler med ulovlig Xenon: www.dinside.no/906401/kjoper-biler-med-ulovlige-xenon-lys
Sak i VG om uoriginal Xenon: www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=170382

Ser ser man at 5000K, som er høyere fargetemperatur (mer blått) enn det som originalt på biler er mer hvitt enn de Xenon-lysene man oppfatter som "blå" - altså uoriginal Xenon, eller at man har byttet Xenon-pærer til en type som egentlig ikke er lovlig.

Xenon gir bedre lys. Det gir en mer riktig farve på lyset. En pære varer normalt sett i mange år, men samtidig er det noe nyrere når man først må bytte. Langlyspærene på en bil med Bi-Xenon skal vel normalt sett sikkert vare minst 10 år. Selv byttet jeg første Xenon-pære i min bil etter 6 år.

At det er Bi-Xenon er at både nærlys/kjørelys og langlys er Xenon. Hvis det ikke er Bi-Xenon er det kun nærlysene/kjørelys som er dette. På mange nyere biler er det også LED som benyttes som kjørelys. Styrken på originale LED skal også reguleres ut i fra lyset. Det er her gjerne også sesonrer som slår på andre kjørelys automatisk når det blir mørkt - f.eks. når bilen kjører inn i en tunnel eller det naturlig blir mørkt ute.

Illustrasjon fra Nissan om lysområdet på noen av deres modeller med vanlog halogen vs. Xenon:

Her handler det ikke om at det er "mer lys" som kan blende møtende trafikk, men spredningen av lyset og fokuseringen av lyset gjennom linser.

Jeg synes absolutt Xenon er verdt den ekstra prisen det har.


#11

emin sa for siden:

Vi er veldig fornøyde med å ha Bi-Xenon på vår S-max. Når man starter bilen så er det som mrc sier at bilen regulerer lyshøyden automatisk, og man ser veldig mye bedre i mørket. :nemlig: Vi har det originalt fra fabrikk så vi blender ikke sånn som rånebilene med ulovlig ettermontert kit, de ser man virkelig stjerner og planeter etter å ha møtt. :himle:


#12

mrc sa for siden:

Er jo idioti at det skal være ulovlig å bruke disse settene, men de kan omsettes fritt. Man ser haugevis av annonser for både kit, uten at forhandlerne oppgir at de i praksis er ulovlige - dvs. at man kan bli bøtelagt eller at man ikke kommer gjennom neste EU-kontroll. Tror også de er for slappe på mange steder det tas EU-kontroll, eller at mange tar EU-kontrollen et sted de har bekjentskaper.

Det har blitt slik at det ikke bare er rånebiler som monterer inn dette. Og som sagt - i dag får man også kjøpt Halogen-pærer der produsenten tildels prøver å "etterligne Xenon". Kombinert med at en del pærer gir ekstra lys kan nok de også blende en del. Problemet med en del av disse pærene som skal gi ekstra lys er at levetiden ikke er så lang (det kan for så vidt være tilfelle med uoriginal Xenon også, eller billige Xenon-pærer).

Automatisk justering av lyktene er noe man gjerne skulle sett på biler med halogen også. Er mange som aldri bruker reguleringsmulighetene som er i bilen, og stiller lysene lavere når baksetet er fult og bagasjerommet er fult, eller de kjører med henger.


#13

Pelen sa for siden:

Du bør ha Xenon, Polyanna, virkelig. Prøvekjør en kveld på en mørk vei, gjerne en bil med og en uten, så ser du.


#14

Polyanna sa for siden:

Jeg kjører aldri på mørke veier, but i hear ya'. :p


#15

Trixie sa for siden:

Jeg ville bare sjekkethva det koster å bytte de.
På vår passat så kommer bytte av begge lysene på 4600,- inkl jobb, hele fronten på bilen må av... Og da har vi fått kraftig rabatt (egentlig 3200 pr side).

Nå fikk en styringsenhet til det ene lyset, så hele byttet kommer på 11.000...

Men ja, det er gode lys.


#16

mrc sa for siden:

I utgangspunktet har dere her fått en særdeles høy pris. Og det er på Passat ikke så komplisert å gjøre det selv. Nå vet jeg ikke på aller nyeste modell og evt. modeller med svingbare lykter, men selv om man måtte av med grill er det ikke så vanskelig tar bare litt tid.

Problemet er også prisene merkeforandler tar for pærene. Da jeg sjekket med min VW-forhandler skulle de ha 1200-1300 kroner per pære. Osram-pærene - samme som forhandler bruker - kostet under 600 kr per stk. hos den lokale BilXtra-butikken på nærmeste kjøpesenter. På min Touran, der også grill og fanger må av, var det 2,5 timers jobb for noen med minimal erfaring med å skru bil og en utskrevet guide på tysk fra internett.

Det utrolige er at forhandler mente dette hos dem skulle ta 2 timer. Jeg kan ikke fatte at de skulle bruke to timer når jeg med min Ikea-skrutrekker og et bit-sett fra Biltema, dårlig lommelykt, en tysk veiledning og lite skruerfaring brukte 2,5 timer. Jeg kan ikke forstå annet enn at det skulle ta under 1 time for en trent mekaniker som sikkert har gjort det flere ganger og proft verksted i stedet for en overfylt og kald garasje en høstkveld...

Men sjekk også prisen på gode halogenpærer, samt regn med at det nødvendigvis ikke er uvanlig at man må skifte en gang i året. På en del nye biler er man i praksis avhengig av å dra på verksted også for å skifte halogenpærer.

Xenon-pærene går også under 5 års garanti/reklamasjonsrett. Naturligvis om bilen er 5 år og har gått svært langt vil man si det er slitasje.

Hvis man med "styreenhet" mener såkalt "balast", er ikke den så dyr og må tas av når man skifter pærene på f.eks. Passat, så skal ikke være spesielt mye jobb å bytte den.

Om man skal skifte hos verksted, kan det være greit å ikke ta dette hos merkeverksted. Om prisen man får virker høy, sjekk litt på nettet hvor mye arbeid det ser ut til å være og prut - verkstedene prøver seg nok fordi det er mange som bare forventer at denne operasjonen er dyr og omfattende, men den er nødvendigvis ikke det...

Det er også stor forskjell mellom bilene. På en del biler med Xenon er det enkelt å gjøre det selv også. For biler som har LED som kjørelys vil man også kunne regne med at Xenon-nærlysene varer langt lengre da de blir mindre brukt.

Med det sagt, har man en bil med Xenon som begynner å bli noen år gammel kan det i enkelte servicesammenhenger være greit å få byttet det med det samme hvis det er en komplisert jobb. F.eks. om man tar Passat som eksempel kan det være at man skal ha registerreimbytte - da må fronten av, og jeg kan ikke tro at det er mer enn 20 min. ekstra jobb for verkstedet da å også slenge inn nye pærer. Man kan være greit å ha med pærene og betale litt ekstra for tidsbruken ettersom verkstedene kanskje er vel dyre på pærene som sagt.....


#17

mrc sa for siden:

Trenger egnetlig ikke være en spesielt mørk vei - kan også være i langs vanlige lokalveier der man har gående etc. langs veien....


#18

Pelen sa for siden:

Ja, helt sant. Jeg er så glad i Xenon!

#19

IzziCreo sa for siden:

Vi tenkte det ikke var så viktig, men det var det. Det er virkelig stor forskjell og gjøre kveldskjøring til en fornøyelse. De følger også svingingen/kurven på bilen, og det gjør jo kjøringen mer oversiktlig.


#20

emin sa for siden:

Vår Ford-forhandler skulle ha 2300,- pr pære, men bytte dem kunne vi gjøre selv. BilXtra tok 1300,- pr pære for samme type (Osram), altså 2600,- totalt, så stiv pris for et par pærer. :nemlig: Men ja, på S-max'en så må hele lykta demonteres for bytte, heldigvis ikke hele fronten. Noen bekjente har Passat, og bilen så jo nesten kollisjonsskadd ut når de bytta pærer.


#21

Miss Norway sa for siden:

Jeg liker LED også jeg. :hyper:


#22

Trixie sa for siden:

mrc: vi har svingbare lys ja. Eller, de svinger iallefall alle veier når vi starter bilen.

Begynner å bli lei hele bilen, den har kostet oss MYE det siste året, både i penger og tid. (2 motordyser gikk med 14 dg i mellom, skifte bremseskiver og klosse, 4 hjulskontroll, servicer, eu kontroll, nye vinterdekk, defekte parkeringssensorer osv). "problemet" er at bilen er så god, god motor og 4 motion.


#23

mrc sa for siden:

Xenon-lys skal bevege seg opp og ned når an starter - selvreguleringen... Svingbare lys er dog snakk om slike som justerer seg etter rattutslag mens man kjører.

Bremseskiver, klosser og en del ting du nevner blir jo en del av vanlig slitasje med enhver bil.


#24

Trixie sa for siden:

Jeg er klar over at det er slitedeler altså. Vi har svingbare lys da ja, de beveger seg etter rattutslag.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.