Min venninne lurer på hva "fri bil" betyr når man tilbys firmabil i tilknytning til en jobb. Det stod "firmabil med bensinkort"
Betyr det at firmaet dekker årsavgift, forsikring, service, vedlikehold osv?
Vet at det er skatteregler på dette. Dersom min venninne eier en rimelig gammel bil (verdi 90 000 ) fra før, og nå må skatte av en ny bil til 400 000 - vil det bli noen gevinst i å ha firmabil da?
Mannen min har firmabil, men dropper det nå straks og kjøper elbil i stedet.
Skatter jo en del kroner hver måned for å ha firmabilen. Bensinkostnader og forsikringer er dekket av firmaet.
For oss går det opp i opp. Når vi sammenlikner med elbil.
Går opp i opp? Enn hvis han velger elbil som firmabil - halv firmabilskatt på elbil. Og man har vel en bil som gjerne står med lavere opprinnelig verdi enn det de fleste ellers hadde hatt som firmabil, så kan være at skatten bare blir en tredjedel for mange. Men såklart, refusjoner kan være mer lønnsomt når man kjører elbil pga. lavere utgifter enn med vanlig bil.
F.eks. lønn på i utgangspunktet 600 000 og elbil til 250 000 skulle vel gi 17000 eller deromkring i firmabilskatt. Samme lønn og en vanlig bil til 300 000 hadde gitt 40 000 i skatt. Med det sagt kan man jo si at elbilene gjerne er såpass små og enkle at man kan velge en enklere og rimeligere bil, og da vil jo raskt skatten senkes 10 000. Samtidig kan det være at ved å velge elbil blir kostnadene totalt for firmaet lavere slik at det kan bli et argument for mer lønn.
Samtidig har det vel vært en del leasingselskaper som har kviet seg litt mot utleasing av elbiler ettersom verdien etter noen år nå er litt uforutsigbar.
Firmabil betyr at du betaler x+antall kroner pr måned, avhengig av bilens verdi. Du har ingen utgifter med Firmabil, og da mener jeg ingen. Ryker det ett eller annet er det å ringe naf e.l. og de kommer oh henter, til meg kommer de også med leiebil.
Det mange ikke er klar over er at reiseutgifter er fradragsberettiget dersom du kjører over 40 km tur/retur til arbeidsplass, selvom du kjører firmabil.
Vår firmabil koster oss omlag 4500,- kr i mnd (Volvo), vi har da null utgifter utover dette på bilen, så da kan man jo regne utfra dette. Om vi skulle holdt bil selv ville 4500,- kun rukket til bensin, men det er fordi mannen kjører rundt på jobb. Mye kjøring med andre ord. Firmabil lønner seg derfor for mannen.
For min del, som ikke har så mye utgifter i mnd på bil, inkl dirvstoff, lønnte det seg mer å ta bilgodtgjørelse.
Hvis privatbilen brukes i jobbsammenheng ville det naturlige være å ha kjøregodtgjørelse, så regnestykket er nødvendigvis ikke "enten eller". Men det vil for en del være en del ekstra arbeid å føre kjørebok, og det er mer jobb for de administrativt ansvarlige hos arbeidsgiveren.
Jeg har også valgt bilgodtgjørelse og ikke firmabil, tidligere hadde jeg firmabil. Nå samkjører vi og vi har elbil så det ble mer ekonomiskt. Elbil som firmabil kan kanskje også være et alternativ (om du kan lade på jobb).
Er ikke helt enig i den om man vil ha en ny sikker bil, og kanskje kjører endel privat også. Kjøregodtgjørelsen dekker på ingen måte opp kostnadene på å holde en ny bil som går langt relativt tidlig i "livet". Det er svært skjelden man får en bilgodtgjørelse også som kommer opp i summen av firmabilkosten, selv om dette ville vært naturlig. De fleste arbeidsgivere gir ikke så mye i bilgodtgjørelse. Man må vel egnetlig regne på hvor mye man kjører og hva slags bil man trenger for å finne ut av dette. Jeg har som sagt landet i mitt regnestykke på at firmabil blir dyrere, men for mannen er det soleklart en bra løsning.
Mrc: for oss gikk det opp i opp når vi sammenliknet med elbil på de månedlige faste utgiftene ja.
Nå er ikke videre firmabil et alternativ lengre. Det har vært lønnsforhandlinger og han kom best ut uten firmabil også.
Myrsnipa, hun må regne ut hor mye firmabil koster for henne. Det er noe slikt som at man skatter 30 % på de første 270 000 som bilen koster (eller listeprisen er det kanskje) og 20 % på resten av verdien. Så må man finne ut hvilken marginalskatt man har. Om man skal skatte for 60 000 ekstra og tjener 400 000 så må man se hvor mye skatt man får betale på 460 000 og trekke i fra den summen som skatt på 400 000 gir, det er da det bilen reelt koster. Korriger meg om jeg har skrevet noe feil. Så kjører man gratiis, service, reparasjoner, forsikringer, veiavgift, bensin, bilvask (i hvert fall hadde vi det) og annet som hører til og som kan skje med en bil.
Har man ikke bil og man egentlig ikke trenger det så er det en ganske stor kostnad, da kan man trolig forhandle frem en bilgodtgjørelse isteden. 60 000-100 000 er vel normalt der..
Med ikke trenger bil så mener jeg at man ikke heller trenger det i jobben. Jeg har hatt firmabil som gode, ikke for at jeg kjørte mye i jobben, det hadde vært rimeligere for jobben å sende meg i taxi, tog, buss, fly etc de få gangene jeg brukte den i jobb.
Jeg kjører i dag en Golf fra 2002, som er gått bare 63 000 km.
Jeg har ikke lån på den.
Mine kostnader på denne er vel sånn ca:
3200 i forsikring i året
750 kroner i bensin hver mnd
Årsavgift (husker ikke beløp)
Evnt service/vedlikehold (aner ikke hvor mye)
Hvis jeg får firmabil så har jeg beregnet med en økonomivenninne at skattebelastningen er rundt 3000 kroner i mnd...
Så da tenker jeg at det ikke lønner seg rent økonomisk.
Grunner til da å evnt gjøre det
få nyere og sikrere bil, som jeg strengt tatt ikke trenger. Kjører jo aldri lengre enn 2 mil og 60 km/timen er maks
få frigjort kapital ved salg av min bil (ca 85 000 kroner)
når man kjører såpass lite, så vil det nødvendigvis ikke lønne seg nei....
Gjennomsnittet i Norge kjører vel i overkant av 15000 km. Har du hatt bilen siden den var ny, vil jo 6000km i året være "unormalt lite bruk" egentlig...
Da blir det mer som regnestykket jeg havnet på, det lønte seg ikke for meg heller.
Men forhandle deg billønn/ godtgjørelse i steden da, for det er jo noe penger i det også. Det er jo et alternativ?
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.